Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Det är väl egentligen det här som är kärnan av problemet.

V,M,MP vill ha fri invandring, SD vill ha starkt begränsad invandring, övriga partier tvärtemot SD.

Vore intressant med en debatt med siffror, hur många per år? Vi tar emot 100.000/år, finnarna 125?
Om någon i Sverige säger sänk till 50.000/år så är hen nazist.

Hur många behövs för framtidssagan arbetsinvandring?
Hur låg ska minimilönen vara innan V,M,MP är nöjda?

Vilken framtid vill folk ha?

Moderaternas invandringspolitik tycker jag är rimlig (ur deras partiprogram):

"En grundprincip är att alla som kommer till vårt land ska arbeta och göra rätt för sig. Ingen har rätt att begära att ett land ska ställa upp med försörjning om skyddsbehov saknas.

En kartläggning av yrkesbakgrund och utbildningsnivå ska finnas för varje individ. Denna kartläggning ska ske så tidigt som möjligt när en person kommer till Sverige. De nyanlända ska också få information om det svenska samhället och vilka lagar och regler som gäller i Sverige.

Rätten att söka asyl är fundamental enligt internationella konventioner och Sverige har ett absolut ansvar att upprätthålla flyktingars rätt att söka asyl i enlighet med dessa. Människor som är förföljda ska kunna få en fristad i vårt land och Sverige ska öka sitt åtagande för kvotflyktingar.

Det är viktigt att asylsökande som kommer hit och väljer eget boende gör det i kommuner där det finns möjlighet till arbete och tillgång till bostäder. Därför ska arbetslinjen stärkas i flyktingpolitiken och ett försörjningskrav för anhöriginvandring införas"

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Har verkligen ingen aning om vad en bonde gör men i min fantasi är dom sköna prickar :D

Trodde det framgått att jag är lika proppfull av fördomar som andra, man har bara lite olika erfarenheter att basera dom på :)

Visst har det framgått!:) Vi har alla erfarenheter att grunda våra fördomar på. Som hojåkare på en sporthoj drabbas jag av de som kör på ett sätt som en majoritet av den vuxna befolkningen inte uppskattar...:( Det jag kan göra är att försöka visa att alla inte kör så.:)

Nu är jag inte bonde men uppväxt på landet är jag och jag vet hur många tänder kossan har i överkäken så jag räknas nog som en bonnläpp!:hej

Nu känner jag några bönder och kan inte säga att de är annorlunda som människor men en del är sköna prickar!:)

Men det kan även människor som tillhör "vänsterpacket" också vara.:7peta Jo, jag känner sådana också och det finns både trångsynta och vidsynta även där men de som är sköna prickar accepterar att jag har annan åsikt.:tummenupp

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag är inte särskilt engagerad i invandrarfrågan men jag överväger ändå SD av ett enda skäl och det skälet heter mp. Maken till verklighetsfrånvänt parti när det gäller energipolitik (samt även en del andra frågor) får man leta efter. Nu har det ju visat sig att borgarna kan tänka sig att regera med dem och då är det inte mycket att välja på.

En röst på S=en röst på mp.

En röst på Alliansen=en röst på mp.

Om jag skulle rösta på dem skulle det alltså vara en rent taktiskt manöver för att skapa en parlamentarisk motvikt mot mp. Ja nu spelar ju min röst ingen roll i praktiken men rent principiellt.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Shit jag försöker verkligen vara supertydlig med vad jag menar, förklara jättenoga, men det är tydligt att lämnas minsta utrymme för förvirring och feltolkning tas chansen med en gång :brinnerup

Jag skulle kunna sammanfatta allt jag skrivit i en enda mening: "jag tycker inte att SD är ett sympatiskt parti och drar därför slutsatsen att folk som röstar på SD inte är sympatiska människor"

Men hur kul hade det blivit?! :blah

Oj, ingen pardon här inte.

Så om en invandrare går på bidrag går alla invandrare på bidrag enligt ditt sätt att se det på:va

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Moderaternas invandringspolitik tycker jag är rimlig (ur deras partiprogram):

"En grundprincip är att alla som kommer till vårt land ska arbeta och göra rätt för sig. Ingen har rätt att begära att ett land ska ställa upp med försörjning om skyddsbehov saknas.

En kartläggning av yrkesbakgrund och utbildningsnivå ska finnas för varje individ. Denna kartläggning ska ske så tidigt som möjligt när en person kommer till Sverige. De nyanlända ska också få information om det svenska samhället och vilka lagar och regler som gäller i Sverige.

Rätten att söka asyl är fundamental enligt internationella konventioner och Sverige har ett absolut ansvar att upprätthålla flyktingars rätt att söka asyl i enlighet med dessa. Människor som är förföljda ska kunna få en fristad i vårt land och Sverige ska öka sitt åtagande för kvotflyktingar.

Det är viktigt att asylsökande som kommer hit och väljer eget boende gör det i kommuner där det finns möjlighet till arbete och tillgång till bostäder. Därför ska arbetslinjen stärkas i flyktingpolitiken och ett försörjningskrav för anhöriginvandring införas"

Jo tanken är rimlig, problemet är när man frångår hela partiprogrammet för att få behålla makten.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Visst har det framgått!:) Vi har alla erfarenheter att grunda våra fördomar på. Som hojåkare på en sporthoj drabbas jag av de som kör på ett sätt som en majoritet av den vuxna befolkningen inte uppskattar...:( Det jag kan göra är att försöka visa att alla inte kör så.:)

Nu är jag inte bonde men uppväxt på landet är jag och jag vet hur många tänder kossan har i överkäken så jag räknas nog som en bonnläpp!:hej

Nu känner jag några bönder och kan inte säga att de är annorlunda som människor men en del är sköna prickar!:)

Men det kan även människor som tillhör "vänsterpacket" också vara.:7peta Jo, jag känner sådana också och det finns både trångsynta och vidsynta även där men de som är sköna prickar accepterar att jag har annan åsikt.:tummenupp

Som Stockholmare i Malmö försöker jag visa folk att inte alla 08-or är dryga översittare, ni kan ju gissa hur bra det går! :lol

Jaja, självinsikt har väl nåt slags värde hoppas jag :) och faktum är att jag är en elefant i en porslinsaffär många gånger, men jag menar väldigt sällan något illa.

Tro det eller ej men en av mina bästa vänner röstar på FI... :glömdet Hon gillar också att diskutera så det kan bli rätt hett när vi snöar in på nåt, men vi är fortfarande nära vänner :)

Var tvungen att googla på tänder i överkäken på kossan... inga! :tummenupp Fick också lära mig att många raser är utrotningshotade för de inte producerar lika mycket mjölk, och att de kan gråta när de har väldigt ont... :(

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Oj, ingen pardon här inte.

Så om en invandrare går på bidrag går alla invandrare på bidrag enligt ditt sätt att se det på:va

Nä, jag förutsätter att man röstar på SD för att man inte vill ta emot lika mycket invandrare. Och det tycker jag är osympatiskt, eftersom jag anser att vi generellt har det väldigt bra ställt här, trots invandringen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
I invandrings och SD-debatten får man intrycket att det är 90% PK som lever i en rosenskimrande värld och 10% SD som är lågutbildade skogsarbetare, buss-chaffisar eller bil-meckar*.

Verkligheten ser ju annorlunda ut där ca hälften tycker att invandringen skall ligga på dagens nivå och den andra hälften att den bör minska. I runda slängar, inga exakta siffror.

Med tanke på hur väljarna ser på saken så är debatten helt knäpp. Saknar helt rim och reson.

*(jag ogillar lite det där med hur man ser ner på bönder som lågutbildade. I själva verket är de nästan alltid relativt välutbildade egenföretagare i en kapitalintensiv bransch. Det är ju LO-kollektivet som röstar SD oftast, inte centerns kärnväljare.)

Tänk efter, varför ses det ned på producerande människor?

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Jag är inte särskilt engagerad i invandrarfrågan men jag överväger ändå SD av ett enda skäl och det skälet heter mp. Maken till verklighetsfrånvänt parti när det gäller energipolitik (samt även en del andra frågor) får man leta efter. Nu har det ju visat sig att borgarna kan tänka sig att regera med dem och då är det inte mycket att välja på.

En röst på S=en röst på mp.

En röst på Alliansen=en röst på mp.

Om jag skulle rösta på dem skulle det alltså vara en rent taktiskt manöver för att skapa en parlamentarisk motvikt mot mp. Ja nu spelar ju min röst ingen roll i praktiken men rent principiellt.

Åh, jag är alldeles för dåligt insatt i mp's politik för att avgöra om jag tycker det skulle ställa till problem att ha med dom i en regering... har nog tänkt att de ändå inte skulle få så mycket att säga till om i praktiken, av just praktiska skäl :)

Men du menar du hade hellre sett SD styra Sverige själva, än ha med mp i regeringen? Eller ja, det var nog det du sa ja :) Jo men SD är väl ett generellt missnöjesparti också, så det är nog inte helt ovanligt att man resonerar så.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Åh, jag är alldeles för dåligt insatt i mp's politik för att avgöra om jag tycker det skulle ställa till problem att ha med dom i en regering... har nog tänkt att de ändå inte skulle få så mycket att säga till om i praktiken, av just praktiska skäl :)

Men du menar du hade hellre sett SD styra Sverige själva, än ha med mp i regeringen? Eller ja, det var nog det du sa ja :) Jo men SD är väl ett generellt missnöjesparti också, så det är nog inte helt ovanligt att man resonerar så.

Nja, jag vill inte ha SD att styra Sverige, jag tänker mer på det ur ett tråkigt perspektiv. När mp utpressar S till att avveckla fler reaktorer, sätta upp fler vindkraftverk (givetvis inte i närheten där lattesörplarna bor) eller höja bensinskatten med 30% så kan SD om de har tillräckligt många mandat vara avgörande när det blir till att rösta i riksdagen.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Nja, jag vill inte ha SD att styra Sverige, jag tänker mer på det ur ett tråkigt perspektiv. När mp utpressar S till att avveckla fler reaktorer, sätta upp fler vindkraftverk (givetvis inte i närheten där lattesörplarna bor) eller höja bensinskatten med 30% så kan SD om de har tillräckligt många mandat vara avgörande när det blir till att rösta i riksdagen.

Ah, jag är med. Ur mitt perspektiv låter det bra att avveckla fler reaktorer och sätta upp vindkraftverk, och höja bensinskatten med 30%, men då bor jag centralt och äger inte ens en bil, men jag förstår man tänker helt annorlunda om man bor avlägset och måste åka bil överallt.

Fast förresten, subventionerad bensin för de som bor avlägset tycker jag är en bra ide, och det var väl mp emot om jag inte minns fel? Jag tar tillbaka, 30% högre bensinskatt är dåligt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker en förmodat välutbildad och sannolik kommunist uttryckte det hela ganska bra i gårdagens SvD:

Integrationspolitiken har misslyckats i stort sett överallt. Från de invandrartäta förorterna runt storstäderna i Europa pågår ”en vit flykt”. Att ösa förakt över populismens främlingsfientlighet imponerar knappast på människor som i sin vardag hela tiden konfronteras med integrationsproblem som politikerna, vilka själva sällan berörs av dem, inte förmått lösa.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Åh men herre. Trodde hela artikeln var nåt ironiskt svar på nån annat artikel, men icke :huvet

Det finns gott om sådana godbitar om man letar. För mig är mp ett farligt parti. De har ett aptitligt budskap för unga som saknar livserfarenhet och inte kan se helheten och kompromissa, därför får de många röster från de leden.

Jag anser att mp är ett extremistparti men till skillnad från SD rumsrena och därför farligare.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Jag tycker en förmodat välutbildad och sannolik kommunist uttryckte det hela ganska bra i gårdagens SvD:

Integrationspolitiken har misslyckats i stort sett överallt. Från de invandrartäta förorterna runt storstäderna i Europa pågår ”en vit flykt”. Att ösa förakt över populismens främlingsfientlighet imponerar knappast på människor som i sin vardag hela tiden konfronteras med integrationsproblem som politikerna, vilka själva sällan berörs av dem, inte förmått lösa.

Ja det var bra formulerat.

Jag är helt med på att vi har svåra integrationsproblem.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år