Riktigt nyfiket på hur du kommer fram till den siffran, den låter osannolikt hög, är det så är det ju riktigt illa.
Det är inte jag som kommit fram till siffran, men jag har ibland försökt navigera mig bland de existerande och framför allt icke-existerande (!? utredningar i ämnet. En siffra som återkommit är 3% av BNP (ca 100 miljarder) och då jag är lite halvt foliehattigt lagd tror jag den siffran är i underkant. Nåväl, om det är 100 miljarder så motsvarar det ca 7% av totala skatteintäkten i riket och eftersom skattetrycket är ca 50% så är det kanske 3,5% då, och inte 5% som jag gissade. Men, jag tror som sagt de där 3% av BNP är lågt räknat, så rätt nära "mina" ca 5%.
Nåväl, det spelar väl egentligen ingen roll? Även om det vore 12% skulle de som inte tycker om SD's politik påstå att det var värt det, eller att det är politikernas fel, eller Guds fel, eller skattesystemets fel, eller arbetsmarknadspolitikens fel, eller regionalpolitikens fel eller USA's fel och de som tycker SD har en tilltalande politik på detta område skulle knappast heller bry sig om det inte var 5%, 7% eller 12%.
Sakfrågan är enligt mig, om man kokar ner den rätt rejält:
Svensk invandrings- och integrationspolitik har dålig folklig förankring, och ju fler som kommer år efter år, desto fler kommer ranka politiken som viktig.
Det är märkligt för mig att det alltid måste morgonsoffas och expertfrågas om just detta ämne, det är inget konstigare än att det finns olika syn på skatter, skola eller vårdval. Förutom att den under årtionden undvikits förstås, varför ett uppdämt behov nu ger en lite snabbare effekt på SD's popularitet.
Nåväl, det står var och en fritt att tycka vad man vill, personligen tycker jag att Sverige har en för stor invandring, i alla fall så länge som den vilar på fel grunder, och att vi är alldeles för undfallande mot de som kommer hit. Riktig mångfald uppnår man förresten inte genom att ta emot tiotusentals människor från några få områden på kort tid, det gör man genom en långvarig och berikande invandring av varierande slag från fler regioner än 3-4.
Men, det skall bli intressant att se om SD får sin vågmästarroll befäst efter valet, jag tror det eftersom S m.fl. förmodligen halkar ner från sina >50% innan valet, M m.fl. kommer framstå som trovärdiga när det väl är dags.