Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08

En krönika av Lars J Eriksson som berättar att "folk blir fattigare" och "skattekraften faller i Malmö" (är detta en nyhet?), nä det biter inte på mig :)

Men hur var det nu, hur påverkas du själv av den här krisen du anser vi befinner oss i? Jag förutsätter du har lite egna erfarenheter, och det blir mycket lättare att förstå hur andra tänker när man har konkreta saker att gå på.

Jag menar typ istället för att säga att "skolan är jättedålig" kan man berätta hur man själv inte fick möjligheten till den utbildning man anser sig ha rätt till. Typ så.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Men den stora frågan måste ju ändå vara: VARFÖR får SD så många röster, vad är orsaken till det? (Nej, jag röstar inte på SD även om jag i 100 fall av 100 köper min pizza hos en av de två svenskägda pizzeriorna i min stad, och nej, jag äter inte kebab, helt enkelt för att jag inte gillar kebab. Thaimat äter jag titt som tätt och jag får alltid kvitto efter betalning). För mig handlar mkt om vem jag tycker om vilka värderingar människor har oavsett om det är svenskar eller utlänningar, de utlänningar som ingår i min umgängeskrets har bra värderingar och vettiga åsikter liksom mina svenska vänner och jag är väldigt selektiv med vilka mina barn får/bör umgås med!

Jag tror helt enkelt för SD vågar vara något annat än banal och nå ut till många som är smygrasister - "Inte rasist men...".

Självklart ska man handla på svensk ekonomi och inte stödja svarta affärer men det jag menade är att man indirekt stödjer invandringen genom att äta utländsk mat med tanke på att vi inte gör maten lika bra som dem.

Jag är liksom du selektiv med vilka jag vill umgås med och det är då inte hudfärg eller kön som är avgörande här. Jag blir mest illamående när folk ska dra alla över en kam istället för att se individer. Det finns ju likförbannat svennar som förstör busskurer precis lika mycket som invandrare (och eventuellt andra- och tredjegenerationen).

Jag är mest förfärad över att se hur många läkar-, ingenjörsutbildade får sitta och köra taxi hela dagarna. Det skulle jag aldrig kunna tänka mig att göra när jag är färdig ingenjör. Det där är inte att använda resurser och ett dåligt resultat av invandringen på grund av vår attityd. Våra pengar går till spillo när det finns så många med resurser som inte kan användas på rätt sätt.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
En krönika av Lars J Eriksson som berättar att "folk blir fattigare" och "skattekraften faller i Malmö" (är detta en nyhet?), nä det biter inte på mig :)

Men hur var det nu, hur påverkas du själv av den här krisen du anser vi befinner oss i? Jag förutsätter du har lite egna erfarenheter, och det blir mycket lättare att förstå hur andra tänker när man har konkreta saker att gå på.

Jag menar typ istället för att säga att "skolan är jättedålig" kan man berätta hur man själv inte fick möjligheten till den utbildning man anser sig ha rätt till. Typ så.

Det handlar inte om dig eller mig (lite för mkt moderattänk), det handlar om oss och det är här moral och värderingar kommer in i bilden för mig ivf. Jag handlar där jag vet att dom gör rätt för sig, att viss del av min betalning återgår till systemet eller skatt tror jag det heter! Jag handlar inte av dem som utnyttjar andra människor och systemet, som sagt det handlar om moral och värderingar för mig, viljan att vilja göra rätt för sig annars lär vi snart få ett anarkistiskt samhälle likt situationen i din stad där folk tror att dom kan göra som dom själva känner för!

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Prova en anställning i åldringsvården. Återkom om du delar din ingående uppfattning. Jag gör det inte. Titta på statusen/skicket på vägar, järnväg, skolbyggnader mfl...

Som pensionär har du 55% av tidigare inkomst i pension. I Holland har man 103%.
Vad ska de idag bidragsberoende invånarna i Sverige leva av när de blir pensionärer?
Hinken är tom, så att säga.

Vad var det som hände när du jobbade inom äldrevården som gjorde att du anser att landet befinner sig i kris?

Jag tycker inte att skicket på vägar/järnvägar tyder på att vi är i kris, det ordet betyder något helt annat i mitt huvud. Och shit du skulle sett skicket på den skolan jag gick i... men det gick bra ändå, tro det eller ej.

Vad gäller Sveriges pensionärer har du lite färsk info här:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-varldens-basta-land-att-aldras-i/

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag tror helt enkelt för SD vågar vara något annat än banal och nå ut till många som är smygrasister - "Inte rasist men...".

Självklart ska man handla på svensk ekonomi och inte stödja svarta affärer men det jag menade är att man indirekt stödjer invandringen genom att äta utländsk mat med tanke på att vi inte gör maten lika bra som dem.

Jag är liksom du selektiv med vilka jag vill umgås med och det är då inte hudfärg eller kön som är avgörande här. Jag blir mest illamående när folk ska dra alla över en kam istället för att se individer. Det finns ju likförbannat svennar som förstör busskurer precis lika mycket som invandrare (och eventuellt andra- och tredjegenerationen).

Jag är mest förfärad över att se hur många läkar-, ingenjörsutbildade får sitta och köra taxi hela dagarna. Det skulle jag aldrig kunna tänka mig att göra när jag är färdig ingenjör. Det där är inte att använda resurser och ett dåligt resultat av invandringen på grund av vår attityd. Våra pengar går till spillo när det finns så många med resurser som inte kan användas på rätt sätt.

Varför får inte dessa "ingenjörer" ett arbete i sverige tror du? Jag har själv grunnat på det då jag själv är utlänning, född i sverige, ser väldigt svensk ut, pratar perfekt svenska, har sunda och moraliska värderingar, brinner för att göra rätt för mig, hatar folk som utnyttjar systemet till fullo osv osv MEN jag heter inte nisse karlsson och har således haft väldigt svårt att få ett arbete, fick mitt nuvarande arbete via kontakter!

En vän till mig pluggade till vatteninjengör, han är liksom jag född och uppvuxen i sverige, svårt att gissa att han är utlänning, pratar perfekt svenska osv, han och en annan svensk kille med ett svenskt namn pluggade och hängde mkt med varann under studietiden. Efter examen (toppbetyg för båda) sökte de två arbete hos så många arbetsgivare dom bara kunde, svensken fick napp direkt, min vän fick komma på EN intervju (han fick inte jobbet) men då hade han sökt över 100 jobb, till slut fick han en praktikplats hos ngn kommuns vattenavdelning, hur det gick/har gått för honom efter det vet jag inte, vi tappade kontakten med varann tyvärr!

Last edited:

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Det handlar inte om dig eller mig (lite för mkt moderattänk), det handlar om oss och det är här moral och värderingar kommer in i bilden för mig ivf. Jag handlar där jag vet att dom gör rätt för sig, att viss del av min betalning återgår till systemet eller skatt tror jag det heter! Jag handlar inte av dem som utnyttjar andra människor och systemet, som sagt det handlar om moral och värderingar för mig, viljan att vilja göra rätt för sig annars lär vi snart få ett anarkistiskt samhälle likt situationen i din stad där folk tror att dom kan göra som dom själva känner för!

Kul att du också bott i Malmö! Trist bara att du hamnade bland anarkister som gjorde som de själva kände för, för visst är det väl av egen erfarenhet du talar? Du är väl inte så dum att du baserar dina åsikter på vad som skrivs i kvällstidningarna? :rolleyes:

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Kul att du också bott i Malmö! Trist bara att du hamnade bland anarkister som gjorde som de själva kände för, för visst är det väl av egen erfarenhet du talar? Du är väl inte så dum att du baserar dina åsikter på vad som skrivs i kvällstidningarna? :rolleyes:

Japp egna erfarenheter samt vänner som bor i krokarna men dom tycker det är skitbra att kunna köpa en falafel för 25 spänn:7peta

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Varför får inte dessa "ingenjörer" ett arbete i sverige tror du? Jag har själv grunnat på det då jag själv är utlänning, född i sverige, ser väldigt svensk ut, pratar perfekt svenska, har sunda och moraliska värderingar, brinner för att göra rätt för mig, hatar folk som utnyttjar systemet till fullo osv osv MEN jag heter inte nisse karlsson och har således haft väldigt svårt att få ett arbete, fick mitt nuvarande arbete via kontakter!

En vän till mig pluggade till vatteninjengör, han är liksom jag född och uppvuxen i sverige, svårt att gissa att han är utlänning, pratar perfekt svenska osv, han och en annan svensk kille med ett svenskt namn pluggade och hängde mkt med varann under studietiden. Efter examen (toppbetyg för båda) sökte de två arbete hos så många arbetsgivare dom bara kunde, svensken fick napp direkt, min vän fick komma på EN intervju (han fick inte jobbet) men då hade han sökt över 100 jobb, till slut fick han en praktikplats hos ngn kommuns vattenavdelning, hur det gick/har gått för honom efter det vet jag inte, vi tappade kontakten med varann tyvärr!

Ditt inlägg bevisade ju det jag skrev: Attityden. Det är diskriminering och tragiskt.
Vi måste ändra attityden vi har och det är inte genom att minska på invandringen som faktiskt kan vara resurser för oss på många sätt. Vi får se hur lätt jag får jobb, som döv och tjej. Det lär inte vara lättare för mig men ändock lättare än någon med Hasse som namn.

Jag jobbar inom servicesektorn just nu vid sidan om mina studier och planerar att sticka till utlandet för att plugga engelska för att få bättre skills. Men om det skulle förbättra mina jobbchanser? Vetefan. Det handlar enbart om attityd hos AG. Det spelar ingen roll om man har referenser som bevisar att man jobbar på bra och inte har problem trots dövhet, är AG man söker sig till skeptisk får man inte jobbet.

Däremot kan de tänka sig anställa en om jag går via arbetsförmedlingen och ber om lönebidrag till AG. Det om något är svineri! Det kostar samhället bara mer pengar för att JAG ska få jobba hos en girig och negativ AG.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Men det tyckte inte du såklart, du vet bättre än så :nicka

Det är la skitbra om du vet att åtminstone ngn krona av de här 25 återgår till systemet som kan göra nytta ngn annanstans för det är ju så ett samhälle fungerar eller vad tycker du? Återigen, moral och värderingar, du verkar inte ha ngt av det!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är la skitbra om du vet att åtminstone ngn krona av de här 25 återgår till systemet som kan göra nytta ngn annanstans för det är ju så ett samhälle fungerar eller vad tycker du? Återigen, moral och värderingar, du verkar inte ha ngt av det!

Nja, nu är det ju du som är uppenbart sur för att din ingenjörsfarsa blev blästrare och du inte fick jobb för att du bar hans efternamn.

Men bara vi hämmar invandringen blir ju allt bra.:lol

För att göra den uppenbara kopplingen klarar du tydligen av att göra.:va

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Nja, nu är det ju du som är uppenbart sur för att din ingenjörsfarsa blev blästrare och du inte fick jobb för att du bar hans efternamn.

Men bara vi hämmar invandringen blir ju allt bra.:lol

För att göra den uppenbara kopplingen klarar du tydligen av att göra.:va

Hämmar invandringen:va uppenbara kopplingen:va injengörsfarsa som blev blästrare:va fan yrar du om:confused:

Btw: Farsan är en pensionerad lastbilschaufför så slipper du ligga sömnlös och oroa dig över att jag inte fick det där blästerjobbet:rofl

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad var det som hände när du jobbade inom äldrevården som gjorde att du anser att landet befinner sig i kris?

Jag tycker inte att skicket på vägar/järnvägar tyder på att vi är i kris, det ordet betyder något helt annat i mitt huvud. Och shit du skulle sett skicket på den skolan jag gick i... men det gick bra ändå, tro det eller ej.

Vad gäller Sveriges pensionärer har du lite färsk info här:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-varldens-basta-land-att-aldras-i/

Den kost och tid som läggs på enskild individ. För att nämna något.
Lite mer färskt: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=5570920
Men det är klart. Varför ska man ha mer om 70pix om dagen att leva för när boendet är avverkat. Knyppling och buljong är inte dyrt.

Vad tyder skicket på infra om inte ekonomisk brist? Dumhet, dvs att man inte fattar att saker kräver underhåll? Du kanske anser att vi behöver 3 centralorter och raka vägar dem emellan, sen är det bra? :va

Så, för att du inte bryr dig om hur landet ser ut, så är det helt ok? Varför ska Sverige bli nedgånget och skitigt? Våra preferenser är vitt skilda så jag är tveksam om vi ens kan mötas halvvägs.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article18164973.ab

Kolumnisten reagerar på att inte ens våra väl betalda folkvalda politiker med några få undantag har lyckats spara ihop en årslön på sitt konto.

Med de löner de har så har han ju en poäng i att de rimligtvis borde ha en sparad slant men och andra sidan så politikerna lite som mulan mellan hötapparna för skulle de ha en stor sparad slant på kontot så kan journalistdrevet dra ingång drevet mot det också.

En politiker har nog ganska starka incitament till att försöka dölja sina tillgångar för snokande journalister. Så man ska nog inte lite så mycket på de där siffrorna.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
A.k.a. Norwegian Effect

Baumols sjuka, Baumol-effekten, Välfärdssyndromet eller tjänstedilemmat är vanliga synonymer. Norwegian effect var nytt för mig, och en snabb googling hjälpte inte direkt.

Men ja, kanske..

Poängen är att vi behöver befolkningstillväxt för att det nuvarande systemet ska rulla på. Dit räknas inte importerade pensionärer, eller vuxna som ger fler pensionsår än producerande. Det bästa vore att få hit invandrare i 20-årsåldern som är arbetsföra och lättlärda såsom unga är.

Vidare behöver vi inte bara akademiker, problemet är att den synen snabbt skapar ett klassamhälle av rang. Å ena sidan kan man tycka att det får vara så, rent ekonomiskt är det egentligen bara positivt. Problemen uppstår när man tar hänsyn till vad för stora klyftor skapar för motsättningar i samhället i stort. När man tillåter vissa att bli komparativt fattiga så kommer några också att bli realt fattiga, kopplingen mellan fattigdom och våld/kriminalitet hoppas jag knappt behöver nämnas.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år