Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Baumoleffekten är applicerat på måånga statliga myndigheter och verk såväl som kommunala. Andelen pappersvändande handläggare och mellanchefer verkar utan någon som helst hänvisning slå nya rekord.

Det är något dilemma över systemet, då ungdomar stadigt ökar i sysslolöshet, trots diverse "stimuli-åtgärder". :(

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Det är la skitbra om du vet att åtminstone ngn krona av de här 25 återgår till systemet som kan göra nytta ngn annanstans för det är ju så ett samhälle fungerar eller vad tycker du? Återigen, moral och värderingar, du verkar inte ha ngt av det!

Min brist på moral och värderingar, vad baserar du det på? Att jag köper falafel?

Jag tror du är ganska ensam om att avstå från att köpa en falafel om du misstänker att restaurangens bokföring inte sker på ett korrekt sätt, på samma sätt som jag är ganska ensam om att aldrig köpa kött i en vanlig butik eftersom jag inte står bakom den industriella köttproduktionen. Man väljer sina strider liksom.

Ur mitt perspektiv är folks ovilja och misstro mot de/det som är annorlunda ett större problem än invandringen.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Den kost och tid som läggs på enskild individ. För att nämna något.
Lite mer färskt: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=5570920
Men det är klart. Varför ska man ha mer om 70pix om dagen att leva för när boendet är avverkat. Knyppling och buljong är inte dyrt.

Vad tyder skicket på infra om inte ekonomisk brist? Dumhet, dvs att man inte fattar att saker kräver underhåll? Du kanske anser att vi behöver 3 centralorter och raka vägar dem emellan, sen är det bra? :va

Så, för att du inte bryr dig om hur landet ser ut, så är det helt ok? Varför ska Sverige bli nedgånget och skitigt? Våra preferenser är vitt skilda så jag är tveksam om vi ens kan mötas halvvägs.

Jag förklarar varför jag anser Sverige vara ett rikt land och du drar slutsatsen att jag vill ha ett nedgånget och skitigt land? För det är resultatet av invandringen :va

Min syn på hur man når välfärd är i mångt och mycket baserat på eget ansvar. Artikeln du länkade till är faktiskt ett bra exempel. Om jag hade en inkomst på 10800kr och fasta utgifter på 8800kr hade jag sett över min ekonomi. Nu menar jag såklart inte att alla fattigpensionärer har sig själva att skylla, jag menar bara att det finns två sidor av myntet.

Det jag generellt reagerar på i fattigdomsdebatten är att det tycks vara en rättighet att röka, ha en 42-tums tv och åka på charter varje år (minns ni debattprogrammet där Janne Josefsson inte hittade nån barnfattigdom?), eller att folk belånar sig till tänderna för att kunna visa den finaste fasaden, a´la lyxfällan. Inte konstigt att det kraschar. Och de som har verkliga ekonomiska problem försvinner i mängden.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Just därför jag är nyfiken på vad det faktiskt kostar, för även om en familj får 20000:- av staten i månaden är ju inte kostnaden 20000:-.

Som det är nu är det rena spekulationer, och personligen känner jag att jag vill ha lite på fötterna innan jag hindrar människor från att söka fristad. Därför vill jag ha rena fakta, men det är nog tyvärr inget vi kommer att se i det närmaste.

Det är ju ett av problemen, ingen tycks veta. Politiker, experter m.fl. mumlar på och spannet är så stort att det går från vinst till förlust. Är våra myndigheter så in i helvete inkompetenta att de inte ens kan ge en ungefärlig siffra?

Sen är det en massa hemlighetsmakeri. Frågar man folk som jobbar med flyktingar (inte att förväxla med invandrare) så får man samma obestämda mummel. Vet de inte själva eller vill de inte svara?

När det är så, så är det inte konstigt att folk börjar fundera och misstänka att någon "is pulling a fast one". Naturligtvis kan de ha helt fel men då tycker jag att politikerna skall lägga korten på bordet, de är ju med och skapar jordmånen för misstänksamhet, fattar de inte det?

Sedan tror jag att en del av SD:s framgångar inte beror på ekonomi utan helt enkelt på det sjuka debattklimatet. Invandring innebär säkert både för och nackdelar som allt annat men man måste få ifrågasätta utan att bli kallad Eichmann och bli beskylld för att ha som hobby att svetsa ugnar i garaget av någon finning afa-aktivist, kulturskribent etc.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Jag hoppas att ni aldrig äter pizza eller thaimat för då stöder ni invandrarna. Jag har ätit pizza bakad av svennar och de är aldrig goda. Då gör jag egen pizza istället.

Du behöver inte massinvandring för att ta del i andra kulturers mattraditioner.

(Personlig åsikt: SD kommer inte föra Sverige framåt utan snarare bakåt. Det de skrivit på sin hemsida är bara en jävla skönmålning. Den verkliga sanningen har vi ju sett i blaskorna. Om nu någon skulle hävda motsatsen kan jag nog avslöja att friatider.se och sådana nättidningar inte är någon tillförlitlig källa heller.)
Fria Tider och aftonbladet kan mycket väl vara tillförlitliga källor. Det beror helt på textens innehåll. Problemet är att du ser auktoritet som sanning, istället för att se att auktoritet som auktoritet.

Sen har jag inte funderat på hur jag ska rösta till hösten. Jag hinner fundera.
Fortsätt rösta och hoppas samhället blir bättre. Så länge du är passiv och inte funderar för mycket är du en god medborgare.

Jag blir mest illamående när folk ska dra alla över en kam istället för att se individer. Det finns ju likförbannat svennar som förstör busskurer precis lika mycket som invandrare (och eventuellt andra- och tredjegenerationen).
När det handlar om beslut som ska fattas i riksdagen kan man inte se till individer. Även fast min tidigare granne från Irak är supertrevlig så har jag inte ändrat uppfattning att det inte är hållbart med massinvandring (du har säkert hört auktoriteter tala om att Sverige inte har massinvandring, men det är helt fel).

Jag är mest förfärad över att se hur många läkar-, ingenjörsutbildade får sitta och köra taxi hela dagarna. Det skulle jag aldrig kunna tänka mig att göra när jag är färdig ingenjör. Det där är inte att använda resurser och ett dåligt resultat av invandringen på grund av vår attityd. Våra pengar går till spillo när det finns så många med resurser som inte kan användas på rätt sätt.
Det är inte extremt många taxichaufförer som är läkare och ingenjörer. Inte mer än andra människor som vidareutbildat sig men inte lyckas få tag i ett arbete som motsvarar deras utbildning.

Hur vill vi ta hand om varandra?... Skulle det vara någon egentligt skillnad om det på valdagens kväll är Löfven eller Reinfeldt som håller tal?
(oh yeah, nu ser jag fram emot hur allt detta viftas bort med EN mening utan någon direkt tyngd bakom sig)

Där har du redan svaret. Vi tar inte hand om varandra och vi tar inte något ansvar. Dessa saker ser vi som problem och har låtit staten ansvara över. Det stämmer absolut att det spelar ingen roll om det är Löfven eller Reinfeldt som vinner. Båda dessa herrar representerar båda globalistmaffian och slutresultatet är detsamma. Du får en illusion av valmöjlighet att någon av dessa herrar ska representera dig.

Ett sunt samhälle behövs ingen regering. Ett trasigt samhälle behöver. Tyvärr verkar de flesta tro att det är livsnödvändigt att ha en enormt centraliserad stat som skor sig på folket för att lyckas ha skola och sjukvård.

Kalla mig cyniker, men inget kommer bli bättre på ett bra tag. Människor måste först börja rannsaka sig själv och förstå vad det man egentligen, omedvetet förespråkar. Mentalt friska människor bygger hållbara samhällen.

Sevärd dokumentär som alla bör se, The century of the self
http://thepiratebay.se/torrent/6029336/The_Century_of_the_Self__(BBC_-_Complete_Series)

Att Sverige har varit och fortfarande är ett relativt rikt land är det väl ingen som förnekar? Det är ju en av de främsta ursäkterna förespråkarna till vår höga invandring har.

Det intressanta är snarare åt vilket håll utvecklingen går, och rapport efter rapport visar på att vi är på väg utför inom de flesta mätbara områden. Bör man då blunda för verkligheten och fortsätta spä på problemen eller hejda sig och försöka få ordning på torpet?
Det byggs inga rikedomar i Sverige nu för tiden. Det är dagens generation som parasiterar på tidigare generationers ansträngningar.

Det går utför för Sverige. Vi är klassade som ett u-land inom en ganska kort framtid.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ent_Index_projections_of_the_United_Nations#_

Det är ju ett av problemen, ingen tycks veta. Politiker, experter m.fl. mumlar på och spannet är så stort att det går från vinst till förlust. Är våra myndigheter så in i helvete inkompetenta att de inte ens kan ge en ungefärlig siffra?
Vi har siffror och beräkningar på allt som har betydelse i samhället. Att det inte finns på invandringens kostnad har inget med att göra att det skulle saknas kompetens.

Sedan tror jag att en del av SD:s framgångar inte beror på ekonomi utan helt enkelt på det sjuka debattklimatet. Invandring innebär säkert både för och nackdelar som allt annat men man måste få ifrågasätta utan att bli kallad Eichmann och bli beskylld för att ha som hobby att svetsa ugnar i garaget av någon finning afa-aktivist, kulturskribent etc.
Många känner inte igen sitt hemland längre. Då spelar det ingen roll om invandring skulle vara en ekonomisk vinst.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Var har jag sagt något om massinvandring? :confused:

Jag har inte sagt något om att jag inte ska rösta :confused:

Aftonbladet och Fria Tider kan väl stå som källor för sina empiriska undersökningar men då får det vara mer utvecklat än bara en massa påståenden. Aftonbladet har ofta en andra källa som därmed är tillförlitlig. Däremot har jag INTE sett någon sådan källa på Fria Tider. Sydsvenskan är inte en källa, det kräver en källa till Sydsvenskan (som de ofta upprepande använder av sig som källa).

Ge mig en länk på Fria Tider som faktiskt har pålitliga källor i sina artiklar så får vi se om jag köper påståendet. Fram till dess avstår jag allt vad som står i deras artiklar för de smutskastar människor i helhet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är det netto eller brutto man skall ha? (enligt Wibble)

Minns faktiskt inte vad hon sa. Skulle tro att det är skattade pengar i handen hon menade. Det är ju trots allt det folk har att röra sig med.

Med de löner de har så har han ju en poäng i att de rimligtvis borde ha en sparad slant men och andra sidan så politikerna lite som mulan mellan hötapparna för skulle de ha en stor sparad slant på kontot så kan journalistdrevet dra ingång drevet mot det också.

En politiker har nog ganska starka incitament till att försöka dölja sina tillgångar för snokande journalister. Så man ska nog inte lite så mycket på de där siffrorna.

Skulle också tro att en del politiker likt en rad andra personer hittar på kreativa lösningar för att dölja tillgångar. Det är dock inte särskilt svårt för folk som känner till kryphålen att ta reda på hur det verkligen förhåller sig. Journalisterna är inte så dumma som de ser ut. Samtidigt skulle det inte förvåna mig särskilt mycket om det ändå är så att en större majoritet av dem spenderar det de får ut varje månad. De har helt enkelt skaffat sig dyra vanor.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag förklarar varför jag anser Sverige vara ett rikt land och du drar slutsatsen att jag vill ha ett nedgånget och skitigt land? För det är resultatet av invandringen :va

Du skrev själv nåt i stil med att det var helt ok med att gå i en sliten/sunkig skola. Fråga inte mig hur du resonerar. Det får du själv reda ut, med dig själv allena.
Vad det har med invandring att göra har jag heller inte uttryckt. Du kanske beblandar mig med någon annan.

Det enda jag försökt få fram är att staten Sverige har för höga utgifter kontra intäkter. Eller så läggs slantarna på hög, nånstans. Det var väl valet14 som diskuterades? Och frågan du initialt ställde och jag besvarade rörde "exempel på ekonomisk kris" förra sidan eller nåt.

Jag kan dock förstå att det är besvärligt att föra ett resonemang när en 1. Inte minns vad frågan gällde. 2. Inte kan erinra sina egna uttryck.
Härvid avser jag inte förtydliga ytterligare, då det förefaller sig som om själva grunddefinitionen av kris är världsskilt.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Vad diskuteras egentligen? All invandring eller mass-PUT:ande? Det är en jäkla skillnad.

Pizzaargumentet alltså!? Trodde det dog ut på 80-talet. :rofl

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Med all respekt för arbetande inom äldrevården, men inte fan har dom någonsin sprungit benen av sig. Jag vet att dom klagar att dom inte har tid att sitta med dom äldre, och jag tycker absolut att det bör finnas personer som tar sig tid till det, men det behöver inte vara just vårdpersonalen. Men de har alltid klagat, så länge jag kan minnas.

Var det inte du som upprördes när jag skrev likadant om sjukvårdspersonal i allmänhet? Det jag har sett från arbete inom äldrevården är bra mycket mer tempo i än i en vanlig sjukhuskorridor. Tror nog att de har rätt pressat schema och ett jobb som förtjänar, som du också skriver, all respekt. Tyvärr har man ju hört /sett en del dåliga exempel på hur de utför sitt jobb också men det är nog bara pga fel person på fel plats. De lovord jag har hört från äldre över äldrevårdspersonal överväger dock med råge. Verkar som om de uppskattas mer i mindre orter. Mer påtvingade jobb från AF i storstäderna? Mer stress? Vet inte.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Var det inte du som upprördes när jag skrev likadant om sjukvårdspersonal i allmänhet? Det jag har sett från arbete inom äldrevården är bra mycket mer tempo i än i en vanlig sjukhuskorridor. Tror nog att de har rätt pressat schema och ett jobb som förtjänar, som du också skriver, all respekt. Tyvärr har man ju hört /sett en del dåliga exempel på hur de utför sitt jobb också men det är nog bara pga fel person på fel plats. De lovord jag har hört från äldre över äldrevårdspersonal överväger dock med råge. Verkar som om de uppskattas mer i mindre orter. Mer påtvingade jobb från AF i storstäderna? Mer stress? Vet inte.

Ja och nej, det var akutvårdens personal det handlade om, jag reserverade mig för avdelningarnas....

På obygden är det ofta allt möjligt folk på vårdhemmen, kanske inte så många som arbettränar, men i ärlighetens namn har jag ingen järnkoll vad dom har för bakgrund.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Du skrev själv nåt i stil med att det var helt ok med att gå i en sliten/sunkig skola. Fråga inte mig hur du resonerar. Det får du själv reda ut, med dig själv allena.
Vad det har med invandring att göra har jag heller inte uttryckt. Du kanske beblandar mig med någon annan.

Det enda jag försökt få fram är att staten Sverige har för höga utgifter kontra intäkter. Eller så läggs slantarna på hög, nånstans. Det var väl valet14 som diskuterades? Och frågan du initialt ställde och jag besvarade rörde "exempel på ekonomisk kris" förra sidan eller nåt.

Jag kan dock förstå att det är besvärligt att föra ett resonemang när en 1. Inte minns vad frågan gällde. 2. Inte kan erinra sina egna uttryck.
Härvid avser jag inte förtydliga ytterligare, då det förefaller sig som om själva grunddefinitionen av kris är världsskilt.

Visst är det valet14 vi diskuterar, och ja vi har olika syn på vad ekonomisk kris är, och ser olika vägar till välfärd. Jag trodde du tyckte vi bör dra ner på invandringen för att spara pengar, men drog uppenbarligen för snabba slutsatser, sorry för det.

Kan du inte kommentera den delen av mitt inlägg du suddade ut istället, och utan att vara nedlåtande? Det blir så tråkig stämning.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Visst är det valet14 vi diskuterar, och ja vi har olika syn på vad ekonomisk kris är, och ser olika vägar till välfärd. Jag trodde du tyckte vi bör dra ner på invandringen för att spara pengar, men drog uppenbarligen för snabba slutsatser, sorry för det.

Kan du inte kommentera den delen av mitt inlägg du suddade ut istället, och utan att vara nedlåtande? Det blir så tråkig stämning.

Visst får det råda ett viss egenansvar för sin livssituation. Samtidigt, många av de som kommer att hamna i ledet "fattigpensionärer" har mångt om mycket svårt att råda över sin situation. Äldre invandrare(för att nämna den gruppen du just tog upp) utan längre tids anställning är ett exempel. Kvinnor är ett annat. "Skaffa ett bättre jobb" låter enkelt. För många är det nog svårare, hade de kunnat(haft förmågan) hade de säkert utbildat sig till något annat. Det är inte lätt att se över sin ekonomi då. Lägstanivån är för låg helt enkelt. Hade Sverige varit ett rikt land kunde lägstanivån för våra äldre medborgare varit högre.

En gång i tiden pensionssparade man genom arbete och därmed sin inbetalda skatt. Det gick faktiskt utan felförvaltade fonder och avgiftsbelagda pensionsförsäkringar. När du och jag går i pension återstår det att se hur mycket som finns kvar. Eller om vi hinner jobba klart innan vi bereds möjligheten. Gissar på 70års gräns inom vår arbetsperiod.

Att standard på infra blir sämre är för mig ett typiskt krisbeteende. Likväl som den sortens individer du beskriv som tar snabblån för en stor tv, kommer samma individer sannolikt inte byta taket förrän det läcker. Och läcker det fixas det med lite papp, presenning eller silikon. Fasaden låter man också tappa färgen och när plankorna ramlar av är det läge att tända eld på det. Det är individer som befinner sig i kris. Ekonomisk kris. Annars hade de 1. inte gjort massa onödiga snabblån. 2. kunnat ta hand om sin investering och förvalta densamma.

Ungefär där är staten i mångt om mycket. Man plockar bort underhåll, långsiktiga åtgärder och kontroller mot att snabblåna in baracker till löjliga hyror för att bedriva skolundervisning. Som ett exempel av många. Outsourcing, utförsäljning är två andra exempel på att nåt håller på att hända.. Staten säljer av relativt funktionella inkomstkällor för att kunna täcka uppkomna kostnader. I gengäld hyr man in kompetensen för dubbla beloppet i nån form av "projektarbete", utför samma uppgift men det syns inte på samma konto. Det andra kontot töms i dubbla takten.

Förskoleklasserna blir allt större, man förändrar lagen/förordningen för att kunna ha ännu fler i kommande generationen under än mindre vingar. Är det så vi ska ha våra barn? Jag vill då rakt inte ha det så, i en kaosartad situation med 30talet individer som alla behöver sitt stöd och uppmärksamhet. Ett välmående land skapar inte en sådan vardag för barn och pedagoger. Det krävs minimalt med utredning för att konstatera att det inte är hållbart. Att "det går" är inte lika med att "det går bra".

Ja, landet mår inte bra är fortfarande min åsikt. Ytterligare indikationer på att något är på väg utför finns. Skola, check. Varför tror du att regeringen fick stora skälvan efter PISA och nu försöker (i panik) finna nya ogenomtänkta lösningar(som innebär att det kommer behöva skjutas till mer pengar...)? För inte går det bra i alla fall. Men det viftas väl bort som klimatdebatten i USA.. Det är kallt nu, det är ingen global uppvärmning.

Tror jag besvarat det tillfullo.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99

Men kan man "lita" på de äldre när det gäller undersökningar? Jag vet inte hur gammal du är men den generation som mina föräldrar tillhör har en inbyggd respekt för "överheten" (ja personal kan i deras ögon tillhöra den), man vill inte heller ställa till "bråk". De klagar i gemen inte förrän det är jäkligt illa.

Av samma anledning åker de inte till akuten innan de sågat av ett finger när de rustar ved, i bjärt kontrast till dagens hypernervösa föräldrar som vill ha ambulans för att lille Theodorixen cyklat omkull och skrapar knät.

Majoriteten av personalen är säkert bra men man måste ta hänsyn till hur frågorna ställs och till vem.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Men kan man "lita" på de äldre när det gäller undersökningar? Jag vet inte hur gammal du är men den generation som mina föräldrar tillhör har en inbyggd respekt för "överheten" (ja personal kan i deras ögon tillhöra den), man vill inte heller ställa till "bråk". De klagar i gemen inte förrän det är jäkligt illa.

Av samma anledning åker de inte till akuten innan de sågat av ett finger när de rustar ved, i bjärt kontrast till dagens hypernervösa föräldrar som vill ha ambulans för att lille Theodorixen cyklat omkull och skrapar knät.

Majoriteten av personalen är säkert bra men man måste ta hänsyn till hur frågorna ställs och till vem.

Det är ingen undersökning jag syftar på utan information från äldre anhöriga. Men visst är det så. Man klagar inte i onödan och vill inte ställa till besvär. Jfr med 90-talisterna :gråta

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Upplever att Reinfeldt blivit drygare i sitt språk och framförande, likt en lika tunnhårig men något korpulentare föregångare. Landsfadermetodik är inte min favorit..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Åsa Romson torde vara upphovskvinna till minst 10% av allt näthat, hon snackar om snö på julafton. :3freak

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år