Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Bra att du såg över de där siffrorna.
"Bara" en tiopotens fel även om man räknar så enkelt som en sverigedemokrat önskar.

Sett ur ett lite större perspektiv så skulle Sverige minska i befolkning om vi slutade ta emot invandrare. Detta samtidigt som medellivslängden ökar och folket vill fortsätta gå i pension vid 65. Det leder till att landet har en allt större andel invånare som inte producerar.

Om du är född svensk så kostar du pengar frör samhället från den dagen du föds, dina föräldrar blir föräldralediga och producerar noll samtidigt som samhället betalar uppehälle för en förälder, tillkommer div vårdkostnader. Sedan går du i grundskola 9 år.
De första 20 åren av ditt liv har du alltså kostat samhället åtskilliga miljoner kronor. Eller om du hellre vill så kan vi säga att dina barn kostat samhället åtskilliga miljoner.

En invandrare som kommer hit vid 20-30 års ålder, läser lite svenska på samhällets bekostnad. Invandrare kommer aldrig kosta samhället samma pengar som en svenskfödd ungdom.

Därefter är dessa två på ungefär samma nivå, och svenskbarnet börjar gymnasiet och invandraren börjar läsa samma sak på komvux.

EDIT: En svenskfödd person har nog i genomsnitt 40 år i arbetslivet av drygt 80 levnadsår, dvs en svensk är i genomsnitt arbetsför skattebetalare 50% av sin livstid, övrig tid av livet är hon en samhällsbelastning.
En invandrare som kommer hit vid 30 års ålder, börjar jobba vid 35 och pensionerar sig vid 65 får 30 år i arbetslivet och blir en samhällskostnad de sista 15 åren. dvs en invandrare bidra under 60 % av sin livstid till samhället och är bara en belastning under 40 % av sin livstid.

Fast går det att säga generellt? Ja det stämmer med den 25-30 årige akademikern eller hantverkaren/arbetaren som kommer hit, de har ju utbildat sig i hemlandet och skaffat sig några års erfarenhet.

Den som är i samma ålder och kommer hit som analfabet eller i bästa fall har en utbildning som motsvarar gamla folkskolan då? Jag tvivlar på att denne bara efter lite svenskakurser har kommit ikapp den genomsnittlige svenska 20-åringen. Då är förstås frågan hur många de är i jämförelse med akademiker/arbetarna. Det har jag faktiskt ingen aning om.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fast går det att säga generellt? Ja det stämmer med den 25-30 årige akademikern eller hantverkaren/arbetaren som kommer hit, de har ju utbildat sig i hemlandet och skaffat sig några års erfarenhet.

Den som är i samma ålder och kommer hit som analfabet eller i bästa fall har en utbildning som motsvarar gamla folkskolan då? Jag tvivlar på att denne bara efter lite svenskakurser har kommit ikapp den genomsnittlige svenska 20-åringen. Då är förstås frågan hur många de är i jämförelse med akademiker/arbetarna. Det har jag faktiskt ingen aning om.

Den genomsnittlige svenske 20-åringen skulle aldrig få för sig att städa på donken....

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag är för att svenskar inte skall skämmas för att ta enkla jobb.

Ang. lön så bör marknaden sätta priset, inte politiker.

Och det vet jag att inte svenskar gör heller men med tanke på de usla städlönerna är jag ändå förvånad över hur många svenskar som går omkring och plockar upp skiten du sprider runt dig för den skitlönen! Är det inte rimligt tycker du att man ska kunna leva på en städlön? Det må vara ett simpelt och nedvärderat yrke men ack så skönt att ha dom när du missar toan när du hänger ut din lilla snopp!

Sen när förhandlade jag med reinfeldt om min lön:va

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Nej, men du missar min poäng helt och hållet nu. Majoriteten av de som kommer hit och får stödpengar blir senare skattebetalare. Och de invandrare som idag är skattebetalare har sannolikt också någon gång fått stödpengar när de kom till Sverige.
Och en invandrare kostar bara pengar bråkdelen av den tid ett svenskt nyfött barn kostar pengar innan den blir en lönsam skattebetalare. Generellt sett förstås.

Det är alltså ett ganska underlig logik att bara betrakta stödpengarna när man hackar på invandringen.

Att svenska poliser är för mjäkiga vid kravaller är en helt annan sak och det gäller inte bara mot invandrare utan även svenska Fotbollshulliganer, kommunister, nazister och alla andra som ställer till med gängbråk

Jag kanske ska förtydliga att kostnad i detta fall är intäkt - utgift, alltså en förlustaffär just nu, men fortfarande inte mycket att bråka om, Sverige skulle förmodligen kunna spara mer på att effektivisera landsting och kommun.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Att vi har uppenbara problem med migrationspolitiken står ju utan tvivel helt klart efter att ha skummat igenom denna tråd.. Otippat att röstfrågan skulle hamna här liksom.
Frågan är ju bara hur vi ska komma tillrätta med den när vi bara har hycklande, skygglappsförsedda eller för den delen järnrörs-svingande politiker?
Personligen har jag redan kommit till ro i den frågan.

För mig kommer nog försvarspolitiken att betyda rätt mycket i nästa val.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kanske ska förtydliga att kostnad i detta fall är intäkt - utgift, alltså en förlustaffär just nu, men fortfarande inte mycket att bråka om, Sverige skulle förmodligen kunna spara mer på att effektivisera landsting och kommun.

Summan av vad invandringen gett eller tagit från sverige vet du alltså att det är en utgift = förlustaffär.

Jag tror inte det om man ser det på en livstid.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Och det vet jag att inte svenskar gör heller men med tanke på de usla städlönerna är jag ändå förvånad över hur många svenskar som går omkring och plockar upp skiten du sprider runt dig för den skitlönen! Är det inte rimligt tycker du att man ska kunna leva på en städlön? Det må vara ett simpelt och nedvärderat yrke men ack så skönt att ha dom när du missar toan när du hänger ut din lilla snopp!

Sen när förhandlade jag med reinfeldt om min lön:va

Vad tjänar en städare?

Sen är det inte jag som nedvärderar yrket, jag ansåg snarare att det inte skulle nedvärderas.:va

Men om den nu är så liten, varför ropade du aj?:confused:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Summan av vad invandringen gett eller tagit från sverige vet du alltså att det är en utgift = förlustaffär.

Jag tror inte det om man ser det på en livstid.

Norges motsvarighet till SCB har sett närmare på saken, och för norges del är det en förlustaffär med icke västlig invandring. Jag har svårt att se att Sverige skulle skilja sig så mycket från Norge. Om du klickar dig vidare från länken nedan finns det mycket att läsa.

http://www.hegnar.no/okonomi/article725638.ece

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Norges motsvarighet till SCB har sett närmare på saken, och för norges del är det en förlustaffär med icke västlig invandring. Jag har svårt att se att Sverige skulle skilja sig så mycket från Norge. Om du klickar dig vidare från länken nedan finns det mycket att läsa.

http://www.hegnar.no/okonomi/article725638.ece

Norge fyller på med arbetskraft från främst Sverige, färdigutbildade svenskar som i princip redan kan förstå språket.

Var ska Sverige hitta sådan arbetskraft?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Vad tjänar en städare?

Sen är det inte jag som nedvärderar yrket, jag ansåg snarare att det inte skulle nedvärderas.:va

Men om den nu är så liten, varför ropade du aj?:confused:

Hur vet du att svenskar inte tar "enklare" jobb, hur vet du att svenskar skäms för att ta enklare jobb? Var ansåg jag att du nedvärderade yrket:va sen när bestämmer reinfeldt vad jag ska ha i lön:va

Nej vad tjänar en städare, kolla upp det och återkom!

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tror ni man hade fått bättre politiker om man betalt mer lön?

http://www.expressen.se/kronikorer/niklas-svensson/inga-politiker-i-zlatans-eller-per-gessles-klass/

Att bara nämna Italien i det här sammanhanget så som det ser ut i det landet politiskt sett. Det är nästan så att man säger -I rest my case.

Tror han har en poäng även om exemplen var dåliga.

De mest begåvade människorna inser ju att det är bättre att söka sig till näringslivet.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Hört talas om medelvärden?
Bara ställa dig utanför ett komvux eller en flyktingförläggning så inser du att en övervägande majoritet av de som kommer är i åldern 20-30.

Jag bodde ju i södra innerstaden i Malmö i 10 år. Räcker inte det? Mitt intryck är att det kom många äldre från Irak. Du har hört talas om anhöriginvandring? Gammelfar och gammelmor?

Jag bara undrar om du har belägg för vad du påstår?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år