Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tror ni man hade fått bättre politiker om man betalt mer lön?

http://www.expressen.se/kronikorer/niklas-svensson/inga-politiker-i-zlatans-eller-per-gessles-klass/

Att bara nämna Italien i det här sammanhanget så som det ser ut i det landet politiskt sett. Det är nästan så att man säger -I rest my case.

Bestämt nej. Att vara politiker är en jobbkarriär idag. Även om anställningsformerna är svajiga är ju förmånerna efter avklarat ämbete klart, ehm, förmånliga. Detta gällandes den stora bassängen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tror han har en poäng även om exemplen var dåliga.

De mest begåvade människorna inser ju att det är bättre att söka sig till näringslivet.

Det räcker inte att vara begåvad för att lyckas i näringslivet eller politiken. Det finns så många andra aspekter som kommer in i bilden. Jag förstår också vad han försöker förmedla och han har delvis rätt kanske. Möjligt att lönerna inom politiken är för låga. Jag tror dock inte att det är där problematiken ligger. Lön är inte det som ska vara ens drivkraft. Politik handlar om andra värden. Vi hade inte fått mycket bättre politiker om då så tjänat 1000 000 i månaden. Möjligtvis en och annan, men det hade ju inte varit roligt att se 348 andra politiker i riksdagen som bara lyfter en ännu högre lön bara för att en stjärna finns bland dem om man nu ska dra liknelsen med Zlatan. I ett fotbollslag kan de ju sätta individuella löner. Det vore kanske något att införa i riksdagen så att man blir av med de mest trötta individerna som redan idag bara sitter och lyfter en lön som är högre än de förtjänar.

Under 90-talet hade vi ju diskussioner med ersättningar inom näringslivet. Man pekade även där på hur det såg ut internationellt och menade att man bara kunde attrahera de bästa genom att matcha de ersättningsanspråk som gällde där. Fick vi bättre företagsledare egentligen? Svaret är nog nej på den frågan och personligen tror jag som sagt att svaret även är nej när det gäller höjda löner för politikerna.

Vad jag däremot hade velat se hade varit en karens där politiker skrev under att de inte fick syssla med lobbyist verksamhet. Minst 10 år. De verkar inte kunna låta bli att vända kappan efter vinden så fort de lämnar politikens korridorer. Det bör förhindras till varje pris. Då får de gärna sitta och lyfta sin riksdagspension vad beträffar mig.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hur vet du att svenskar inte tar "enklare" jobb, hur vet du att svenskar skäms för att ta enklare jobb? Var ansåg jag att du nedvärderade yrket:va sen när bestämmer reinfeldt vad jag ska ha i lön:va

Nej vad tjänar en städare, kolla upp det och återkom!

Hur jag vet det, kolla fördelningen bland yngre i hemtjänst och äldreboenden, bland saneringsfirmor, bland bär/frukt-plockare osv.

Sorry, det var ju du som nedvärderade det, jag utgick ifrån att det var ironiskt skrivet.

Det må vara ett simpelt och nedvärderat yrke men ack så skönt att ha dom när du missar toan när du hänger ut din lilla snopp!

Jag vet vad städare tjänar och dom får inte dåligt betalt, sen finns det säkert de som knappt får lön alls, som i alla yrken, men man kan inte döma alla efter några rövhål. http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Stadare-lokalvardare-1216

Tror du på allvar att facken inte är politiskt styrda?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, grundat på bekantskapers personal.

Men du har rätt, det är propaganda som står bakom oviljan, det är just det jag vänder mig emot.

Jag tycker man skall vara väldigt försiktig med att både påstå att svenskar eller invandrare inte vill ta vissa jobb. Det finns gott om individer i respektive grupp som jobbar arslet av både sig och motsvarande latmask i "den andra" gruppen.

Den som antingen behöver pengar eller vill ha pengar kommer jobba motsvarande hårt, det gäller då inte den invandrare eller svensk som får ett allt för generöst bidrag, antingen från pappa eller "pappa staten".

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag tycker man skall vara väldigt försiktig med att både påstå att svenskar eller invandrare inte vill ta vissa jobb. Det finns gott om individer i respektive grupp som jobbar arslet av både sig och motsvarande latmask i "den andra" gruppen.

Den som antingen behöver pengar eller vill ha pengar kommer jobba motsvarande hårt, det gäller då inte den invandrare eller svensk som får ett allt för generöst bidrag, antingen från pappa eller "pappa staten".

Därför skrev jag genomsnittlige, fördelningen är ojämn vad du än tycker man skall vara försiktig med att påstå.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Minsta motståndets lag gäller även människor likväl el.

Om man är tillfreds med den ersättning, stöd och bidrag som en kan tillskansa sig med fördelen att en slipper arbete, så är saken inte svårutläst.

Alla människor ser inte heder i att försörja sig genom eget arbete. Det kan även vara fint att leva utan att behöva arbeta. I alla samhällets skikt.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hur jag vet det, kolla fördelningen bland yngre i hemtjänst och äldreboenden, bland saneringsfirmor, bland bär/frukt-plockare osv.

Sorry, det var ju du som nedvärderade det, jag utgick ifrån att det var ironiskt skrivet.

Jag vet vad städare tjänar och dom får inte dåligt betalt, sen finns det säkert de som knappt får lön alls, som i alla yrken, men man kan inte döma alla efter några rövhål. http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Stadare-lokalvardare-1216

Tror du på allvar att facken inte är politiskt styrda?

Återigen, hur mkt tjänar en lokalvårdare som arbetar i privat regi i en mellanstor stad?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det finns nog en stor andel städare i offentliga sektorn med i den statistisken. Ser man jämfört med en undersköterska som betalat en hygglig slant för sin utbildning har städpersonal en hygglig ersättning. Tittar man sen på privata sektorn så är siffrorna sannolikt inte sämre för städanställda.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
När det gäller lokalvårdare verkar de flesta ligga runt 18.000kr/månad. Det är ingen hög lön, men ett jobb man kan få så snart man gått ut grundskolan.

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Stadare-1216
http://allastudier.se/jobb-o-lön/52-städare/

OM den anställda lyckas få hela månader vilket tyvärr inte är vanligt förekommande, har släktingar som jobbar som lokalvårdare/städare och det är väldigt svårt att få heltid! Så 18 innan skatt kan säkert stämma om man lyckas få heltid men det verkar som att timanställning är det vanligaste anställningsformen inom denna bransch!

Det är väl "tur" att inte alla har lätt för sig och lyckas bli akademiker/injengörer, vem hade annars tagit hand om skiten?

Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
OM den anställda lyckas få hela månader vilket tyvärr inte är vanligt förekommande, har släktingar som jobbar som lokalvårdare/städare och det är väldigt svårt att få heltid! Så 18 innan skatt kan säkert stämma om man lyckas få heltid men det verkar som att timanställning är det vanligaste anställningsformen inom denna bransch!

Det är väl "tur" att inte alla har lätt för sig och lyckas bli akademiker/injengörer, vem hade annars tagit hand om skiten?

När jag gick ut gymnasiet hade jag ingenting i ryggsäcken att skryta med förutom att jag alltid sett till att ha sommarjobb. Jag såg det inte som ett problem att ta hand om "skiten". Varken som städare eller som diskplockare. Min lösning då man inte kunde få heltid var att ha flera olika jobb.

Varför är det ett problem att det finns jobb åt oss som inte har förstånd att skaffa oss en vettig utbildning?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
När jag gick ut gymnasiet hade jag ingenting i ryggsäcken att skryta med förutom att jag alltid sett till att ha sommarjobb. Jag såg det inte som ett problem att ta hand om "skiten". Varken som städare eller som diskplockare. Min lösning då man inte kunde få heltid var att ha flera olika jobb.

Varför är det ett problem att det finns jobb åt oss som inte har förstånd att skaffa oss en vettig utbildning?

Har jag påstått att det är ett problem nu:va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bland städare osv. ligger fördelningen 3 svenskar på 7 invandrare, typ som i ett fängelse....

Det i sig betyder förvisso inte att svenskarna inte jobbar ned något annat, men visst finns det massor av hårt arbetande invandrare. Och många inte lika hårt arbetande. Vissa grupper verkar apropå det vara "mindre diskriminerade" än andra....... :gnissla

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det i sig betyder förvisso inte att svenskarna inte jobbar ned något annat, men visst finns det massor av hårt arbetande invandrare. Och många inte lika hårt arbetande. Vissa grupper verkar apropå det vara "mindre diskriminerade" än andra....... :gnissla

ja, där är stora skillnader på nationalitet, helt klart.

Klart svenskarna jobbar med något annat, men en hel hord 90-talister går hellre och drar än jobbar med "skitjobb".

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år