Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Danmark har minskat sin invandring enligt samma mall som SD vill använda. Det har inte lett till de ekonomiska vinster som du påstår skall ske vid minskad invandring.

Tittar man på Danmarks ekonomiska utveckling de sista 10-15 åren parat med att studera deras invandring så tycker jag inte man hittar de samband du snackar om ovan.

Sverige har sänkt skatterna bra mycket mer än Danmark med bibehållen invandring. Sverige har dessutom idag starkare statsfinanser.

Nu är det ju väldigt svårt att jämföra länder med olika förutsättningar. Jag är dåligt insatt i hur Danmarks samhällsservice, infrastruktur mm ser ut men jag vet att den är rätt kass här. Så jag kan ju inte heller förneka att du har rätt nånstans i ditt resonemang även om jag verkligen inte tror det. Men när det gäller frågan rent allmänt så får man nog även ta med att kostnaderna naturligtvis inte minskar över natten. Och vidare kan man ju även diskutera vad man ska ta med i kostnaderna. Om man räknar med bieffekter och indirekta kostnader som fri invandring innebär så kan nog summan bli oändlig.

Notera dock att jag absolut inte är emot "invandring" i allmänhet. Egentligen tvärtom. Men man kan sköta allt med mer ansvar och ställa lite högre krav etc. En portion av måttlighet och realism hade ju inte varit så dumt heller.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nu är det ju väldigt svårt att jämföra länder med olika förutsättningar. Jag är dåligt insatt i hur Danmarks samhällsservice, infrastruktur mm ser ut men jag vet att den är rätt kass här. Så jag kan ju inte heller förneka att du har rätt nånstans i ditt resonemang även om jag verkligen inte tror det. Men när det gäller frågan rent allmänt så får man nog även ta med att kostnaderna naturligtvis inte minskar över natten. Och vidare kan man ju även diskutera vad man ska ta med i kostnaderna. Om man räknar med bieffekter och indirekta kostnader som fri invandring innebär så kan nog summan bli oändlig.

Notera dock att jag absolut inte är emot "invandring" i allmänhet. Egentligen tvärtom. Men man kan sköta allt med mer ansvar och ställa lite högre krav etc. En portion av måttlighet och realism hade ju inte varit så dumt heller.

Man kan ju nöja sig med att titta på Danmarks ekonomiska utveckling. De hade ett oehört starkt 80-tal efter sin kartoffelkur. Under den tiden hade de ju även hög invandring. Sedan drog de ner ett tiotal år sedan på invandringen, men ekonomin har inte varit stark.

Överhuvudtaget tror jag du får svårt att se ett samband mellan ett lands invandring och dess ekonomiska utveckling.

Men jag tycker inte det är jag som äger bevisbördan, det är SD som skall bevisa att Sverige saggar pga invandringen, och att minskad invandring ger starkare ekonomi.

Jag har funderat en hel del här, och ser liksom inget samband mellan invandring och ekonomi på det sättet.

Med detta sagt tror jag inte den svenska invandringen är en bra affärsidé får någon annan än möjligen Bert Karlsson.

Jag problematiserar mest...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Danmark har minskat sin invandring enligt samma mall som SD vill använda. Det har inte lett till de ekonomiska vinster som du påstår skall ske vid minskad invandring.

Tittar man på Danmarks ekonomiska utveckling de sista 10-15 åren parat med att studera deras invandring så tycker jag inte man hittar de samband du snackar om ovan.

Sverige har sänkt skatterna bra mycket mer än Danmark med bibehållen invandring. Sverige har dessutom idag starkare statsfinanser.

Det är svårt att förstå hur du kan dra den slutsatsen. Om Danmark samtidigt som de drog ned på invandringen köpte en miljard Dreamliner och parkerade på en åker så att deras ekonomi havererar är slutsatsen knappast att invandringen var en vinstaffär.

Är din poäng att du inte tror att invandring till Europa i nuvarande form är en dålig affär ekonomiskt för mottagarländer?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är svårt att förstå hur du kan dra den slutsatsen. Om Danmark samtidigt som de drog ned på invandringen köpte en miljard Dreamliner och parkerade på en åker så att deras ekonomi havererar är slutsatsen knappast att invandringen var en vinstaffär.

Är din poäng att du inte tror att invandring till Europa i nuvarande form är en dålig affär ekonomiskt för mottagarländer?

Varit en del i Danmark, kan ju ha missat det, men såg inga runt flygplatserna iaf.

Frågan är ju inte huruvida om det kostar eller inte, för det gör det, utan huruvida det kostar så att det påverkar i det stora hela.

Det verkar som om att alla utgår ifrån att det inte finns några pengar, och de få som finns läggs på invandrare....

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det viktiga är väl inte att den sänks utan att den går till det som den ursprungligen var tänkt till, dvs bygga välfärden i landet.

Fast är det en hundring om året är det ju inte det som gör så stor skillnaden.

För att göra en bedömning måste det till någon form av faktiska kostnader, inte hypoteser från båda sidorna. För som de är nu förkastar man bådas med insikten att det enbart är politik, för något annat skall man inte tro att det är.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är inte jag som kommit fram till siffran, men jag har ibland försökt navigera mig bland de existerande och framför allt icke-existerande (!? utredningar i ämnet. En siffra som återkommit är 3% av BNP (ca 100 miljarder) och då jag är lite halvt foliehattigt lagd tror jag den siffran är i underkant. Nåväl, om det är 100 miljarder så motsvarar det ca 7% av totala skatteintäkten i riket och eftersom skattetrycket är ca 50% så är det kanske 3,5% då, och inte 5% som jag gissade. Men, jag tror som sagt de där 3% av BNP är lågt räknat, så rätt nära "mina" ca 5%. ;)

Nåväl, det spelar väl egentligen ingen roll? Även om det vore 12% skulle de som inte tycker om SD's politik påstå att det var värt det, eller att det är politikernas fel, eller Guds fel, eller skattesystemets fel, eller arbetsmarknadspolitikens fel, eller regionalpolitikens fel eller USA's fel och de som tycker SD har en tilltalande politik på detta område skulle knappast heller bry sig om det inte var 5%, 7% eller 12%.

Sakfrågan är enligt mig, om man kokar ner den rätt rejält:
Svensk invandrings- och integrationspolitik har dålig folklig förankring, och ju fler som kommer år efter år, desto fler kommer ranka politiken som viktig.

Det är märkligt för mig att det alltid måste morgonsoffas och expertfrågas om just detta ämne, det är inget konstigare än att det finns olika syn på skatter, skola eller vårdval. Förutom att den under årtionden undvikits förstås, varför ett uppdämt behov nu ger en lite snabbare effekt på SD's popularitet.

Nåväl, det står var och en fritt att tycka vad man vill, personligen tycker jag att Sverige har en för stor invandring, i alla fall så länge som den vilar på fel grunder, och att vi är alldeles för undfallande mot de som kommer hit. Riktig mångfald uppnår man förresten inte genom att ta emot tiotusentals människor från några få områden på kort tid, det gör man genom en långvarig och berikande invandring av varierande slag från fler regioner än 3-4.

Men, det skall bli intressant att se om SD får sin vågmästarroll befäst efter valet, jag tror det eftersom S m.fl. förmodligen halkar ner från sina >50% innan valet, M m.fl. kommer framstå som trovärdiga när det väl är dags.

Det mesta som sker har dålig folklig förankring.....

Huruvida vi har för stor invandring eller inte besitter jag för nuvarande inte kompetensen eller fakta för att avgöra. Däremot funkar inte integreringen så värst jättebra i nuläget, men det är nog ingen slump.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fast är det en hundring om året är det ju inte det som gör så stor skillnaden.

För att göra en bedömning måste det till någon form av faktiska kostnader, inte hypoteser från båda sidorna. För som de är nu förkastar man bådas med insikten att det enbart är politik, för något annat skall man inte tro att det är.

100 miljarder om året är en siffra jag hört ang. kostnaden för invandringen, hur korrekt den är kan jag såklart inte svara på men nog är det en rejäl hög med stålar som enligt min mening kan läggas på något vettigare.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
...och det är här åkessson & co kommer in i bilden, men sverige är ju så oerhört rikt enligt pixie så det finns inga pengaproblem enligt hen! Tyvärr är det den bilden ganska många oupplysta har framför sig att sverige är ett så oerhört rikt land med obegränsad tillgång på pengar men tyvärr så är det inte så, ledsen om jag slår sönder din bild av ditt land pixie:rodnar

Tja, du behöver ju inte oroa dig för att det ska ramla ner bomber i huvudet på dig medan du surfar sporthoj, och du kommer sannolikt inte behöva prostituera dig för att kunna köpa insulin till din mamma…

Nä, sånt där trams biter inte på dig :hihi

BNP presenterat som PPP per capita visar var i världen människor känner sig rika, och där ligger Sverige plats nr 15, har klättrat några placeringar de senaste 10 åren. Vidare är Sverige världens bästa land att åldras i (ja, faktiskt), och på plats nr 4 vad gäller livsnöjdhet. Vi är även på plats nr 4 vad gäller jämställdhet, och tillhör de mest utvecklade välfärdsstaterna i världen.

Så jo nog tycker jag att Sverige är ett rikt land, och det är ingen risk du slår sönder min världsbild med dina argument, eller förresten, hade du några argument? :va

Nä seriöst, du får gärna berätta hur du själv drabbas av den här ekonomiska krisen du upplever att vi befinner oss i. Och jag drygar mig inte nu, jag är genuint nyfiken.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
100 miljarder om året är en siffra jag hört ang. kostnaden för invandringen, hur korrekt den är kan jag såklart inte svara på men nog är det en rejäl hög med stålar som enligt min mening kan läggas på något vettigare.

Just därför jag är nyfiken på vad det faktiskt kostar, för även om en familj får 20000:- av staten i månaden är ju inte kostnaden 20000:-.

Som det är nu är det rena spekulationer, och personligen känner jag att jag vill ha lite på fötterna innan jag hindrar människor från att söka fristad. Därför vill jag ha rena fakta, men det är nog tyvärr inget vi kommer att se i det närmaste.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tja, du behöver ju inte oroa dig för att det ska ramla ner bomber i huvudet på dig medan du surfar sporthoj, och du kommer sannolikt inte behöva prostituera dig för att kunna köpa insulin till din mamma…

BNP presenterat som PPP per capita visar var i världen människor känner sig rika, och där ligger Sverige plats nr 15, har klättrat några placeringar de senaste 10 åren. Vidare är Sverige världens bästa land att åldras i (ja, faktiskt), och på plats nr 4 vad gäller livsnöjdhet. Vi är även på plats nr 4 vad gäller jämställdhet, och tillhör de mest utvecklade välfärdsstaterna i världen.

Så jo nog tycker jag att Sverige är ett rikt land, och det är ingen risk du slår sönder min världsbild med dina argument, eller förresten, hade du några argument? :va

Nä seriöst, du får gärna berätta hur du själv drabbas av den här ekonomiska krisen du upplever att vi befinner oss i. Och jag drygar mig inte nu, jag är genuint nyfiken.

Sånt här "trams" biter väl inte på dig:hihi

http://www.skanskan.se/article/20130309/OPINION/703099958/-/malmo-pa-vag-mot-djupare-kris

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Prova en anställning i åldringsvården. Återkom om du delar din ingående uppfattning. Jag gör det inte. Titta på statusen/skicket på vägar, järnväg, skolbyggnader mfl...

Som pensionär har du 55% av tidigare inkomst i pension. I Holland har man 103%.
Vad ska de idag bidragsberoende invånarna i Sverige leva av när de blir pensionärer?
Hinken är tom, så att säga.

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj

Att Sverige har varit och fortfarande är ett relativt rikt land är det väl ingen som förnekar? Det är ju en av de främsta ursäkterna förespråkarna till vår höga invandring har.

Det intressanta är snarare åt vilket håll utvecklingen går, och rapport efter rapport visar på att vi är på väg utför inom de flesta mätbara områden. Bör man då blunda för verkligheten och fortsätta spä på problemen eller hejda sig och försöka få ordning på torpet?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Prova en anställning i åldringsvården. Återkom om du delar din ingående uppfattning. Jag gör det inte. Titta på statusen/skicket på vägar, järnväg, skolbyggnader mfl...

Med all respekt för arbetande inom äldrevården, men inte fan har dom någonsin sprungit benen av sig. Jag vet att dom klagar att dom inte har tid att sitta med dom äldre, och jag tycker absolut att det bör finnas personer som tar sig tid till det, men det behöver inte vara just vårdpersonalen. Men de har alltid klagat, så länge jag kan minnas.

Skolorna har ju varit mögliga ruckel sen de byggdes på sjuttiotalet, nu får vi stå med kostnaderna för fusket, inte konstigt att det går pengar på skolbyggnader.

Vägarna är precis så misskötta som dom alltid varit häromkring, varken mer eller mindre, kan det vara lokala problem?

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Sorgligt att se att majoriteten här röstar på SD.

Jag hoppas att ni aldrig äter pizza eller thaimat för då stöder ni invandrarna. Jag har ätit pizza bakad av svennar och de är aldrig goda. Då gör jag egen pizza istället.

(Personlig åsikt: SD kommer inte föra Sverige framåt utan snarare bakåt. Det de skrivit på sin hemsida är bara en jävla skönmålning. Den verkliga sanningen har vi ju sett i blaskorna. Om nu någon skulle hävda motsatsen kan jag nog avslöja att friatider.se och sådana nättidningar inte är någon tillförlitlig källa heller.)

Sen har jag inte funderat på hur jag ska rösta till hösten. Jag hinner fundera.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Om Danmark samtidigt som de drog ned på invandringen köpte en miljard Dreamliner och parkerade på en åker så att deras ekonomi havererar

Haha, seriöst Markus?
Hade vi suttit i motsatt position just nu så hade du skrivit en avhandling på 27 sidor för att AGV eller jag eller någon annan skulle skrivit en sådan idiotisk kommentar (försök till "nu-släpper-vi-det-och-går-vidare"??)... :näsblod

Smidigt att droppa en sådan kommentar och sedan förvänta sig slippa bevisbördan för de argument man lagt fram.

Till stor del handlar politik (och allt annat här i livet) om hur vi människor ska behandla varandra, i synnerhet frågan om invandring.
De som tjänar mest på att arbetarklass/medelklass-folk ska bråka med varandra i form av SD, AFA, diskussioner i fikarum, argumentering på forum osv. är ju överklassen, de som tjänar omänskliga summor på "inget arbete". Underbart för deras del att hur pengarflödet ser ut här i världen aldrig får fokus eller diskuteras är ju en riktig lyx för dem.

Men här sitter vi och tycker att människor med totalt värde i form av varor och pengar ligger under 50.000 kr, oavsett invandrare från krig, bara från ett annat land, eller svensk kring botten av dagens system, ska få hjälp eller inte - för det som verkligen inte får hända här i världen är att de med 4-6 miljoner kr i inkomst varje år INTE får skattesänkingar, tänk va illa deras världsbild och liv/hälsa skulle vara om de, och nu tar jag i, tvingades halvera sin rikedom till 2-3 miljoner om året...

Jag är verkligen inte emot att människor ska kunna bli rika, men det ska ju inte vara till kostnaden av att 40% av landets befolkning tvingas jobba 2-3 jobb för att gränsen för lägsta inkomst är omänsklig, och det dessutom på de värsta jobben där man vet att deras kroppar kommer slitas ut på 10-20 år, pensionen hamnar kring 4000-5000 kr efter ett helt liv i slit, täcker inte ens hyran och man tvingas då dessutom hosta upp rejäla summor på medicin för att ens kropp smärtar och protesterar till ett normalt liv...

Hur vill vi ta hand om varandra?... Skulle det vara någon egentligt skillnad om det på valdagens kväll är Löfven eller Reinfeldt som håller tal?
(oh yeah, nu ser jag fram emot hur allt detta viftas bort med EN mening utan någon direkt tyngd bakom sig)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Med all respekt för arbetande inom äldrevården, men inte fan har dom någonsin sprungit benen av sig. Jag vet att dom klagar att dom inte har tid att sitta med dom äldre, och jag tycker absolut att det bör finnas personer som tar sig tid till det, men det behöver inte vara just vårdpersonalen. Men de har alltid klagat, så länge jag kan minnas.

Skolorna har ju varit mögliga ruckel sen de byggdes på sjuttiotalet, nu får vi stå med kostnaderna för fusket, inte konstigt att det går pengar på skolbyggnader.

Vägarna är precis så misskötta som dom alltid varit häromkring, varken mer eller mindre, kan det vara lokala problem?

Jag tänkte inte på de anställda som sådant, utan hur "livet" är som gammal i landet. Vad du får för att ha arbetat och betalat 25-30% i inkomstskatt i 45år sisådär.

Nu byggdes ju inte all infrastruktur på 70-talet och även äldre byggnader på mer gedigen grund är ordentligt eftersatta då man helt sonika valt att spara in på detta. Otvivelaktigt.

För inte allt för längesedan (nu vet jag inte hur gammal du är) tog man alltid tåget när det väntades drivis och storm för då visste man att man kom fram...

Vägnätet på många håll håller på att omformas från asfalterade vägar till grusvägar. Beslut har fattats i flera kommuner att hantera mindre vägar på detta sätt. Helt enkelt riva upp asfalten och grusa istället. Det är säkert billigare, men rätt tragiskt. Back to the 30's.

Transportstyrelsen/svevia nyttjar billig beläggning som är undermålig säkerhetsmässigt. Potthålslagning är inget man tramsa med tidigare, då la man ny beläggning. Visst, sitter man enkom och harvar E6 märker man kanske inget.

Ett läkarbesök får idag ta 15min. Ges det ens tid att bottna i problem? Eller blir det först en chansning med "ta två sådana här och återkom om du blir sämre".

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj

Jag hoppas att ni aldrig äter pizza eller thaimat för då stöder ni invandrarna. Jag har ätit pizza bakad av svennar och de är aldrig goda. Då gör jag egen pizza istället.

(Personlig åsikt: SD kommer inte föra Sverige framåt utan snarare bakåt. Det de skrivit på sin hemsida är bara en jävla skönmålning. Den verkliga sanningen har vi ju sett i blaskorna. Om nu någon skulle hävda motsatsen kan jag nog avslöja att friatider.se och sådana nättidningar inte är någon tillförlitlig källa heller.)

Rackarns, där kom matargumentet! Nu satte han oss på pottkanten gubbar.:gråta

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

Men den stora frågan måste ju ändå vara: VARFÖR får SD så många röster, vad är orsaken till det? (Nej, jag röstar inte på SD även om jag i 100 fall av 100 köper min pizza hos en av de två svenskägda pizzeriorna i min stad, och nej, jag äter inte kebab, helt enkelt för att jag inte gillar kebab. Thaimat äter jag titt som tätt och jag får alltid kvitto efter betalning). För mig handlar mkt om vem jag tycker om vilka värderingar människor har oavsett om det är svenskar eller utlänningar, de utlänningar som ingår i min umgängeskrets har bra värderingar och vettiga åsikter liksom mina svenska vänner och jag är väldigt selektiv med vilka mina barn får/bör umgås med!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år