Valjakkala benådad, hur gick det till?

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
ja bra fråga,men domstolarna följer bara praxis om jag fattade aftonblaskan rätt.jag skulle inte grina om han satt inne tio år till,å andra sidan var han gasnka ung när det hände,jag kommer tom ihåg det,och det var en väldans massa löp på juha,men idag är det nästan vardagsmat med ett mord här eller där,,tyvärr vår käre gw siade om ett fortsatt liv i kriminalitet,tyvärr så har han nog rätt..........:gnissla

Som Markus säger så har han med svenska mått mätt suttit länge men samtidigt så är det svenska rättssystemet hyffsat patetiskt, även om det sägs fungera och vara av modern natur.
Enligt mig så bör en sådan människa sitta inne på just livstid då han knappast kan räknas som en "god medborgare" som får gå fri bland kvinnor och barn...
Men samtidigt så är jag även för dödsstraff så jag kanske har fel syn på det hela.
svår fråga det där....min personliga åsikt är att han är nog inte rehabliterad,med sina rymningsförsök,men jag kan ju ha fel,vet inte vilka som bedömer sånt där men borde vara folk som känner klientelet och har nån form av psykologi,det är ju bra om folk kan komma tillbaka till samhället trots allt oavsett vad de gjort,men som sagt jag tror inte det funkar i detta fall,han skulle bli släppt tidigast mars 2008 enligt tv4 nyheterna....

Tänkte just säga det. Jag minns att redan när han var relativt nyinsydd för morden så hade han, i likhet med så många andra mördare, en brevhög i cellen från allehanda giftaslystna kvinnor som skulle omvända och ta hand om den missförstådde kvalitetskillen. :rofl
jo jag kommer ihåg det där med,fruntimmer som är helt dumma i huvudet,ååå juha vill du gifta dig med mig,,,mmmvisst kommer inte ut nåt mera bara det här deceniumet,fruntinmmer är konstiga(läs dumma) en del är väldigt konstiga tom.........:D

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Det är om något upprörande. :4skrika

Kanske, men å andra sidan gjorde hon ju inget heller. Det var han som sköt, inte hon. Hon var väl bara en svag, rädd och viljelös person som följde dit han ville. Som jag fattat det så hade han en oerhörd makt över henne.

Hursomhelst tror jag inte hon visste att han skulle skjuta nån förrän han gjorde det. Dom hade ju bara varit smågangsters innan som drog runt och snodde bilar.

Ja, hon är väl minst 32 nu eller något? fy fan :ruggugglasmiley

Ja, vilket mögligt jävla liggsår. Såna gamla skräcködlor är det bara att leda till närmsta avlivningsklinik och sen omvandla till tvålar så dom åtminstone kan vara till nån nytta.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kanske, men å andra sidan gjorde hon ju inget heller. Det var han som sköt, inte hon. Hon var väl bara en svag, rädd och viljelös person som följde dit han ville. Som jag fattat det så hade han en oerhörd makt över henne.

Det verkar förekomma lite olika uppgifter om vad hon gjort men medhjälp åtminstone borde man väl få fdet till? Vilket borde ge ungefär samma som själva mordet, kanske något års rabatt (livstid -2 år vore lämpligt).

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Det verkar förekomma lite olika uppgifter om vad hon gjort men medhjälp åtminstone borde man väl få fdet till? Vilket borde ge ungefär samma som själva mordet, kanske något års rabatt (livstid -2 år vore lämpligt).

Har fått för mig att hon var ett viljelöst våp som bara stod och kollade på. Ska man bli dömd för medhjälp måste man väl vara delaktig på nåt sätt. Jag läste nånstans att hon åtmstone försökte få honom att skona pojken. Jag tror inte hon ville att han skulle skjuta dom.

Men å andra sidan förstår jag inte det där med grov misshandel. Vem är det hon har misshandlat och när?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nåja, håller med GW Persson den lilla skiten(el numera rätt så pluffsig, de har det alldeles för gott t om påp finskt tukthus..) är nog snart inne igen..hans framtid är utstakad redan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har fått för mig att hon var ett viljelöst våp som bara stod och kollade på. Ska man bli dömd för medhjälp måste man väl vara delaktig på nåt sätt. Jag läste nånstans att hon åtmstone försökte få honom att skona pojken. Jag tror inte hon ville att han skulle skjuta dom.

Men å andra sidan förstår jag inte det där med grov misshandel. Vem är det hon har misshandlat och när?

Tror faktiskt jag har Nordisk Kriminalkrönika 1988-1989 i källaren så jag skulle kunna sätta mig och frossa i detaljer ikväll men det hinner jag tyvärr inte. :(
Enligt vad som står på Wikipedia, och jag vet att det inte är en superbra källa, så gjorde hon betydligt mer än tittade på.

Hur som helst hjälpte hon honom fly, inte stoppade hon honom i alla fall. Minns jag rätt var de ju på språng i flera dagar.

Men om hon var fånge själv skall hon så klart inte dömas men eftersom hon nu dömdes lär hon deltagit i mer än våpa sig.

Och om hon "åtminstone" försökte få Juha att skona pojken kan man ju tolka det som att hon inte ansträngde sig för att rädda de andra.

Nä fy fan, hoppas hon får böjveckseksem.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Hur som helst hjälpte hon honom fly, inte stoppade hon honom i alla fall. Minns jag rätt var de ju på språng i flera dagar.
annika130.jpg
:nicka

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hon (tvingades)väl ladda om hagelbrakaren åt Juha, därav domen på två år, hennes fingeravtryck fanns väl på patronerna?

Hursomhelst åkte jag genom Åmsele bara timmar efter mordet, samma väg som Juha, såg bilen dom hade kört av vägen med och hade tänkt stanna och se om någon behöve hjälp, men såg inte till någon och åkte vidare...

I dagsläget är man ju jävligt tacksam över att dom inte var kvar så man inte stannade och erbjöd skjuts...

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Tänkte just säga det. Jag minns att redan när han var relativt nyinsydd för morden så hade han, i likhet med så många andra mördare, en brevhög i cellen från allehanda giftaslystna kvinnor som skulle omvända och ta hand om den missförstådde kvalitetskillen. :rofl

Hej!
Jag heter Spice girls.
Jag kör rymdraket och mördar oskyldiga människor.
Ligga?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Den där, hon får i alla fall vad hon förtjänar, skolfrökenfrilla eller inte. :tummenupp
Jag tror till och med det finns någon/några bra trådar om mördar-Annika.

Nu var han och hans solariesolade skank till fru i tv. Precis som jag trodde så var det lite 14k-guld, blonderad, mycket smink, tror det var en leopardtopp med i bilden också. Fy fan för socialgrupp 3. :zpy

Uppsynen på den där Juha Fountaine var oerhört provocerande.

Kyrkoherden i Åmsele tyckte så klart det var bra att han friges eftersom han avtjänat sitt straff, fan vad Svenksa Kyrkan har vidriga värderingar. :4skrika

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Killen rymde så sent som för ett år sedan.. vettefan om jag anser honom reabiliterad då. I min bok ingår det att man tar sitt straff och sköter sig för att benådas. Men finnarna håller tydligen inte med...

....å andra sidan stör jag mig betydligt mer på de löjeväckande påföljderna för våldsbrott, som oprovocerad misshandel, än på att Valjakkala kommer att benådas.

Varför då? :va

för att korvgubbe bor här:tummenupp

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Nu var han och hans solariesolade skank till fru i tv. Precis som jag trodde så var det lite 14k-guld, blonderad, mycket smink, tror det var en leopardtopp med i bilden också. Fy fan för socialgrupp 3. :zpy

Det är ett lustigt fenomen det där med kåkluder. Jag undrar om dom tycker att den innerst inne så snälle mannen är så underbar när han börjar misshandla och dom får fly hus och hem och gömma sig hos föräldrar, släktingar eller vänner för att gubben hemma är full och galen. Men efter ett tag har dom inte längre några vänner eftersom dom bett alla som ifrågasätter deras val av man att fara åt helvetet.

Jag har svårt att tycka synd om dom då dom redan innan vet precis vad dom får och ofta säkert haft ihop det med likadana män förut. Det tragiska däremot är väl att många av dom har barn som blir lidande.

Skulle vara intressant att läsa nån vetenskaplig förklaring till vad det här fenomenet beror på. Verkar ju vara ganska vanligt förekommande

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA