Valjakkala benådad, hur gick det till?

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Mja med svenska mått sett så kom han undan lätt lindrigt eftersom livstid här brukar bli 18-25 år..

Är inte det där lite högt? Runt 15 år tror jag är mer riktigt och vissa kommer ut tidigare. Över 20 år är nog inte särskilt vanligt. Den som avtjänat längst straff i Sverige har suttit 25 år nu. Fast förmodligen hade han varit frisläppt nu om han inte hade mördat fel person.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Är inte det där lite högt? Runt 15 år tror jag är mer riktigt och vissa kommer ut tidigare. Över 20 år är nog inte särskilt vanligt. Den som avtjänat längst straff i Sverige har suttit 25 år nu. Fast förmodligen hade han varit frisläppt nu om han inte hade mördat fel person.
Nu tror jag inte att det handlade om "fel person" begicks eller rättare sagt 2 personer som mördades ohyggligt brutalt och kallsinnigt.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Nu tror jag inte att det handlade om "fel person" begicks eller rättare sagt 2 personer som mördades ohyggligt brutalt och kallsinnigt.

Jag tror inte han hade suttit kvar om inte en ministerson varit en av dom mördades. Fast det är ju givetvis bara spekulationer.

Det är lite naivt att tro att straffet inte blir annorlunda beroende på vem som blir mördad. Anna Lindhs mördare lär ju t ex inte släppas ut i första taget. Hade han stuckit ner en vanlig svensson hade han säkert med lite gott uppförande kunnat bli benådad efter 10-15 år, det lär ju inte vara aktuellt nu.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Jag tror inte han hade suttit kvar om inte en ministerson varit en av dom mördades. Fast det är ju givetvis bara spekulationer.

Det är lite naivt att tro att straffet inte blir annorlunda beroende på vem som blir mördad. Anna Lindhs mördare lär ju t ex inte släppas ut i första taget. Hade han stuckit ner en vanlig svensson hade han säkert med lite gott uppförande kunnat bli benådad efter 10-15 år, det lär ju inte vara aktuellt nu.
Han var styvson på papperet verkligheten var annorlunda.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)

Livstid i Sverige innebär idag i praktiken oftast att du får sitta i fängelse mellan 18-25 år. Är du riktig badboy så kommer du aldrig ut igen.

Det är inte jag utan BRÅ som hävdar detta så det är knappast fel. Om du nu hävdar att det är fel ändå blir du nog rejält :tomte-förklarad, vilket vore ganska passade i jultider som dessa. :D

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Straffen borde ju helt klart bero pa om man hade anledning till att morda nagon. Typ om nagon haller pa och kaftar och jiddrar borde man ju kunna hugga dom utan att behova spendera mer an tva veckor i finkaburen.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Livstid i Sverige innebär idag i praktiken oftast att du får sitta i fängelse mellan 18-25 år. Är du riktig badboy så kommer du aldrig ut igen.

Det är inte jag utan BRÅ som hävdar detta så det är knappast fel. Om du nu hävdar att det är fel ändå blir du nog rejält :tomte-förklarad, vilket vore ganska passade i jultider som dessa. :D
Jag tror att man ändrat systemet lite nu i år. Tidigare kunde en livstidsdömd söka nåd hos regeringen, medan det numera är en domstol, tror Örebro, som kan förvandla livstid till tidsbestämt straff. Den förste enligt detta system tror jag fick sin dom ändrad till 29 år för några veckor sedan.
Fast jag borde säkert ha kollat upp detta innan jag skrev...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror att man ändrat systemet lite nu i år. Tidigare kunde en livstidsdömd söka nåd hos regeringen, medan det numera är en domstol, tror Örebro, som kan förvandla livstid till tidsbestämt straff. Den förste enligt detta system tror jag fick sin dom ändrad till 29 år för några veckor sedan.
Fast jag borde säkert ha kollat upp detta innan jag skrev...

Nu håller diskussionen på att spåra ur, varför diskuterar ni livstidsdömda när diskussionen handlar om personer dömda för mord?

Det finns inget sådant likhetstecken, normal påföljd för mord är inte livstid. Det tror jag säkert, i alla fall du, känner till. ;)

Ska vi spåra ur så där ska dråpdömda med i diskussionen, vållande till annans död, kanske barnadråp till och med.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Jag läste från kriminalvården. Där står det 15 år.

18-25 år är väl förresten vad dom blir dömda till när livstid omvandlas till tidsbestämt, men i praktiken släpps dom släpps fria efter 2/3 av det straffet. Det är ju hur länge dom verkligen sitter inlåsta som räknas.

Last edited:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Nu håller diskussionen på att spåra ur, varför diskuterar ni livstidsdömda när diskussionen handlar om personer dömda för mord?
Det som verkligen är urspårat är att det inte finns ett likhetstecken däremellan.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag läste från kriminalvården. Där står det 15 år.

18-25 år är väl förresten vad dom blir dömda till när livstid omvandlas till tidsbestämt, men i praktiken släpps dom släpps fria efter 2/3 av det straffet. Det är ju hur länge dom verkligen sitter inlåsta som räknas.

Nej, 18-25 år är vad man sitter i genomsnitt i Sverige om man döms till ett icke tidsbegränsat straff, dvs livstid.

Det finns inget sådant likhetstecken, normal påföljd för mord är inte livstid.

Mja, det beror väl på hur man ser det? Normal påföljd för mord är 10 års fängelse eller livstid. Vanligast är nog att man får 10 år dock. I Sverige. Jag vet inte hur det ser ut i Finland.

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Nej, 18-25 år är vad man sitter i genomsnitt i Sverige om man döms till ett icke tidsbegränsat straff, dvs livstid.

Har du nån länk till den statistiken? På BRÅs hemsida hittar jag bara det här:
Under flera årtionden bestämdes strafftiden vanligen till 14–18 år. På senare år har den stadigt legat kring 18–25 år, samtidigt som frigivningen i praktiken numera sker efter två tredjedelar av straffet, inte efter halva tiden.

Är straffet 25 år släpps man efter 2/3 av den tiden.

En rapport från kriminalvården påstår att dom dömda sitter i snitt 15 år. Där tas upp statistik på dom som blivit benådade mellan 1995 och 2003. Det var 21 st. 12 st hade suttit mindre än 12 år, 7 st 13-15 år och 2 st 16-20 år.

Från rapporten angående tidsbestämningen:
Straffmaximum höjdes (under 1980-talet) till 18 år (1-3 §§ 26 kap BrB).
Under senare år (under 1990-talet) har även reglerna för villkorlig frigivning ändrats så att
nu friges klienterna efter det att 2/3 har avtjänats. Tidigare prövades förutsättningarna för
frigivning vid 1/2-tid. Räknemässigt betyder det att om en klient tidigare fick tidsbestämt
till 14 år och fick halvtid beviljat avtjänade han 7 år. Idag om han får tidsbestämt till 18 år
avtjänar han 12 år. Under de senare åren har flertalet klienter fått tidsbestämt till 21 år eller
mer.

Rapporten är från i år och finns att läsa här: http://www.kriminalvarden.se/upload/Informationsmaterial/Livstidsdömda.pdf

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Alla som förespråkar dödsstraff kan jag trösta med att ett sådant kommer att utdelas till Valjakkala, eller Nikitia Joakim Fouganthine som han numera heter, om han nånsin får för sig att bege sig till västerbottens inland igen. Finns gott om hagelbössor i stugorna och om man lyssnar på folk från trakterna är hans gärningar knappast glömda och förlåtna...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA