Äntligen! Nu jävlar darrar alla kriminella ungdomar!Från 1 januari blir alla Sveriges kommuner skyldiga att erbjuda medling när den som begår ett brott är under 21 år.
http://sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1754845
Äntligen! Nu jävlar darrar alla kriminella ungdomar!Från 1 januari blir alla Sveriges kommuner skyldiga att erbjuda medling när den som begår ett brott är under 21 år.
http://sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1754845
Äntligen! Nu jävlar darrar alla kriminella ungdomar!
Med svenska mått mätt har han ju suttit otroligt länge, men visst är det synd att han släpps ut.
Mja med svenska mått sett så kom han undan lätt lindrigt eftersom livstid här brukar bli 18-25 år..
Nu tror jag inte att det handlade om "fel person" begicks eller rättare sagt 2 personer som mördades ohyggligt brutalt och kallsinnigt.Är inte det där lite högt? Runt 15 år tror jag är mer riktigt och vissa kommer ut tidigare. Över 20 år är nog inte särskilt vanligt. Den som avtjänat längst straff i Sverige har suttit 25 år nu. Fast förmodligen hade han varit frisläppt nu om han inte hade mördat fel person.
Nu tror jag inte att det handlade om "fel person" begicks eller rättare sagt 2 personer som mördades ohyggligt brutalt och kallsinnigt.
Han var styvson på papperet verkligheten var annorlunda.Jag tror inte han hade suttit kvar om inte en ministerson varit en av dom mördades. Fast det är ju givetvis bara spekulationer.
Det är lite naivt att tro att straffet inte blir annorlunda beroende på vem som blir mördad. Anna Lindhs mördare lär ju t ex inte släppas ut i första taget. Hade han stuckit ner en vanlig svensson hade han säkert med lite gott uppförande kunnat bli benådad efter 10-15 år, det lär ju inte vara aktuellt nu.
Är inte det där lite högt? Runt 15 år tror jag är mer riktigt och vissa kommer ut tidigare. Över 20 år är nog inte särskilt vanligt. Den som avtjänat längst straff i Sverige har suttit 25 år nu. Fast förmodligen hade han varit frisläppt nu om han inte hade mördat fel person.
Jag tror att man ändrat systemet lite nu i år. Tidigare kunde en livstidsdömd söka nåd hos regeringen, medan det numera är en domstol, tror Örebro, som kan förvandla livstid till tidsbestämt straff. Den förste enligt detta system tror jag fick sin dom ändrad till 29 år för några veckor sedan.Livstid i Sverige innebär idag i praktiken oftast att du får sitta i fängelse mellan 18-25 år. Är du riktig badboy så kommer du aldrig ut igen.
Det är inte jag utan BRÅ som hävdar detta så det är knappast fel. Om du nu hävdar att det är fel ändå blir du nog rejält :tomte-förklarad, vilket vore ganska passade i jultider som dessa.
Jag tror att man ändrat systemet lite nu i år. Tidigare kunde en livstidsdömd söka nåd hos regeringen, medan det numera är en domstol, tror Örebro, som kan förvandla livstid till tidsbestämt straff. Den förste enligt detta system tror jag fick sin dom ändrad till 29 år för några veckor sedan.
Fast jag borde säkert ha kollat upp detta innan jag skrev...
Livstid i Sverige innebär idag i praktiken oftast att du får sitta i fängelse mellan 18-25 år. Är du riktig badboy så kommer du aldrig ut igen.
Det är inte jag utan BRÅ som hävdar detta så det är knappast fel. Om du nu hävdar att det är fel ändå blir du nog rejält :tomte-förklarad, vilket vore ganska passade i jultider som dessa.
Det som verkligen är urspårat är att det inte finns ett likhetstecken däremellan.Nu håller diskussionen på att spåra ur, varför diskuterar ni livstidsdömda när diskussionen handlar om personer dömda för mord?
Det är ju hur länge dom verkligen sitter inlåsta som räknas.
Jag läste från kriminalvården. Där står det 15 år.
18-25 år är väl förresten vad dom blir dömda till när livstid omvandlas till tidsbestämt, men i praktiken släpps dom släpps fria efter 2/3 av det straffet. Det är ju hur länge dom verkligen sitter inlåsta som räknas.
Det finns inget sådant likhetstecken, normal påföljd för mord är inte livstid.
Nej, 18-25 år är vad man sitter i genomsnitt i Sverige om man döms till ett icke tidsbegränsat straff, dvs livstid.
Under flera årtionden bestämdes strafftiden vanligen till 14–18 år. På senare år har den stadigt legat kring 18–25 år, samtidigt som frigivningen i praktiken numera sker efter två tredjedelar av straffet, inte efter halva tiden.
Straffmaximum höjdes (under 1980-talet) till 18 år (1-3 §§ 26 kap BrB).
Under senare år (under 1990-talet) har även reglerna för villkorlig frigivning ändrats så att
nu friges klienterna efter det att 2/3 har avtjänats. Tidigare prövades förutsättningarna för
frigivning vid 1/2-tid. Räknemässigt betyder det att om en klient tidigare fick tidsbestämt
till 14 år och fick halvtid beviljat avtjänade han 7 år. Idag om han får tidsbestämt till 18 år
avtjänar han 12 år. Under de senare åren har flertalet klienter fått tidsbestämt till 21 år eller
mer.
Ingen som har sett denna film eller vet var man kan få tag på den?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Il_Capitano
Jo, jag tror jag har sett den. Har iaf sett nån film om det där som gick på TV för många år sen.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|