Jag har beställt mina Shoei-hjälmar där det varit bra pris.
2014 blev det från Motorama.it
2020 var det från louis.de
Vad gäller svenska handlare.
När jag handlade hjälm 2014 vill jag minnas det var cirka 2000kr/~30+% prisskillnad. Jag ville ge handlaren en chans, så jag sa som det var; Jag gynnar gärna er och jag förstår att ni inte kan prismatcha nätbutiker, men 2000kr är för mycket. Kan ni göra något med priset?
När svaret blev ett bestämt nej valde jag att beställa hem en hjälm istället, det blev inte bara betydligt billigare utan också i roligare färger. När det blev dags för ny hjälm köpte jag en precis likadan, så det fanns ingen anledning att betala extra och dessutom var det ingen svensk handlare som hade den i lager.
Samma sak gällde när jag skulle handla mitt första skinnställ. Delvis var det flera tusen kronors skillnad och handlaren hade ingen möjlighet att plocka in färgkombinationen jag ville ha. Utöver det försökte handlaren sälja på mig en storlek som var på tok för liten. Att betala extra för att få fel storlek i en färgkombination du inte vill ha känns sådär. Särskilt som det fanns flertalet utländska firmor, inklusive Dainese själva, som kunde skicka det hem till mig.
Några år senare behövde jag skinnställ i specialstorlek och SMX Sport i Göteborg var väldigt hjälpsamma med att beställa hem två olika ställ och flera storlekar till mig. Med tanke på servicen jag fick så kändes det helt ok att det kostade extra. I slutänden fick jag ett ställ som gör att jag inte längre får ont när jag kör hoj. SMX ska för övrigt ha en eloge för att de ville sälja mig rätt storlek för min kropp, istället för som de andra handlarna i stan som försökte sälja på mig fel storlek, bara för att det var vad de hade hemma.
Med det sagt så beställde jag själv hem ett ställ från Dainese hemsida. Jag fick rätt storlek på första försöket efter att ha följt deras storleksguide. Men då Held-stället från SMX satt snäppet bättre returnerade jag tillbaka Dainese-stället till Italien. Det kostade runt en femhundring att returnera. Så hade jag velat beställa hem ett par olika storlekar och modeller för att pröva hemma hade det troligen inte blivit dyrare än att handla hos en lokal handlare.
Vi som köpare har ett ansvar att inte använda handlare som gratis provrum. Men även handlare har ansvar. Det krävs kunskap, bredd på sortimentet och rimlig prissättning för att det ska finnas ett värde i att åka dit.