Richi
Ny medlem
Lucius skrev:2177659Välkommen till Väsby, eller rättare sagt Norrort!
Jägarexamen hjälper!
Har du plats för 2 hojar ?
Lucius skrev:2177659Välkommen till Väsby, eller rättare sagt Norrort!
Jägarexamen hjälper!
sEiKo skrev:2178899Om man kommer på någon som håller på att bryta sig in i nåt, befinner sig obehörigt på någon plats eller anfaller någon så gäller nödvärnsrätten.
Det spelar inte någon roll vem som är ägare utan det gäller iallafall.
Nödvärnet ska vara proportionellt mot hotet och vara i direkt anslutning i tid, d.v.s. man får inte "hämnas".
Kommer du på någon i ditt/någon annans hus/garage/lokal/husvagn/bil även tält och denne inte avlägsnar sig efter tillsägelse eller lämnar tillbaks ev. stulna saker så gäller även då nödvärnsrätten.
Det står mer detaljerat i min bok hemma men ungefär så är det.
Quaya skrev:2183845Varje person här borde väll ha en vanlig traditionell kamera, digialkamera eller videokamera??
Jag menar, efter det jag har fattat på alla era beskrivningar så lyckas ni få syn på tjuven medans han fifflar med garaget eller till och med är inne i garaget och själv inte har fått syn på er ännu(?)
I sådana fall så är det bara dra med kameran ut snabbt och smidigt sen knäppa en bild på honom just under akten, då måste han ju ha noll chans att komma fri från brott och ni kan nita honom bäst ni vill och sen skylla på annat, att han var i det skicket redan när du såg honom.
marst060 skrev:2183855Kan väl vara svårt att förklara varför han inte ligger på marken och blöder på bilden du tog av honom om du nu "fann honom i det skicket"
Men filma eller fota kan ju vara ett tips, vore ju svårt att bortförklara.
Tack för att du fixade fördjupningen i det jag skrev, det hade jag alldeles glömt att göra.200+ skrev:2183544Brb. 24 kap 1§
En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg
4. Den som vägrar lämna en bostad efter tillsägelse.
Men kom ihåg Ej uppenbart oförsvarligt mycket våld får brukas. Du kan inte sätta en kniv i ryggen på fyllot som står och repar tanken på hojen.
Däremot kan du kvarhålla honom på plats (gripa) honom. enl. RB. 24 kap. 7§
RB 24 kap 7§ (Envarsgripande)
Om den som har begått på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.
// 200+
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |