Var nära att hojen stals

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
Skönt att ha sånna grannar! Har själv satt dit några inbrottstjuvar som var inne i grannens hus mitt på dagen, polsen tog dom på bar gärning :)

Håller dock inte med om munkjackor/tröjor.. Har ofta sånna tröjor för dom är sköna och snygga och jag e definitivt ingen A eller B så vi kanske inte ska dra alla över en kant sådär.. Och dom idioter jag har stött på har inte heller haft några munkjackor/tröjor så tycker inte det stämmer så jätte bra förutom när man ser på tv med dom idioterna i AFA osv.

Vi har haft så mycket villa inbrott hemma hos mig att nu har (tror jag) alla i hela kvareteret larm, massa chilenare som kommer hit på sommaren för att göra inbrott! :mad:
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
sEiKo skrev:
2178899 Om man kommer på någon som håller på att bryta sig in i nåt, befinner sig obehörigt på någon plats eller anfaller någon så gäller nödvärnsrätten.
Det spelar inte någon roll vem som är ägare utan det gäller iallafall.
Nödvärnet ska vara proportionellt mot hotet och vara i direkt anslutning i tid, d.v.s. man får inte "hämnas".
Kommer du på någon i ditt/någon annans hus/garage/lokal/husvagn/bil även tält och denne inte avlägsnar sig efter tillsägelse eller lämnar tillbaks ev. stulna saker så gäller även då nödvärnsrätten.
Det står mer detaljerat i min bok hemma men ungefär så är det.

Brb. 24 kap 1§
En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg
4. Den som vägrar lämna en bostad efter tillsägelse.

Men kom ihåg Ej uppenbart oförsvarligt mycket våld får brukas. Du kan inte sätta en kniv i ryggen på fyllot som står och repar tanken på hojen.
Däremot kan du kvarhålla honom på plats (gripa) honom. enl. RB. 24 kap. 7§

RB 24 kap 7§ (Envarsgripande)
Om den som har begått på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

// 200+
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Varje person här borde väll ha en vanlig traditionell kamera, digialkamera eller videokamera??
Jag menar, efter det jag har fattat på alla era beskrivningar så lyckas ni få syn på tjuven medans han fifflar med garaget eller till och med är inne i garaget och själv inte har fått syn på er ännu(?)
I sådana fall så är det bara dra med kameran ut snabbt och smidigt sen knäppa en bild på honom just under akten, då måste han ju ha noll chans att komma fri från brott och ni kan nita honom bäst ni vill och sen skylla på annat, att han var i det skicket redan när du såg honom.
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Quaya skrev:
2183845 Varje person här borde väll ha en vanlig traditionell kamera, digialkamera eller videokamera??
Jag menar, efter det jag har fattat på alla era beskrivningar så lyckas ni få syn på tjuven medans han fifflar med garaget eller till och med är inne i garaget och själv inte har fått syn på er ännu(?)
I sådana fall så är det bara dra med kameran ut snabbt och smidigt sen knäppa en bild på honom just under akten, då måste han ju ha noll chans att komma fri från brott och ni kan nita honom bäst ni vill och sen skylla på annat, att han var i det skicket redan när du såg honom.


Kan väl vara svårt att förklara varför han inte ligger på marken och blöder på bilden du tog av honom om du nu "fann honom i det skicket" :)

Men filma eller fota kan ju vara ett tips, vore ju svårt att bortförklara.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
marst060 skrev:
2183855 Kan väl vara svårt att förklara varför han inte ligger på marken och blöder på bilden du tog av honom om du nu "fann honom i det skicket" :)

Men filma eller fota kan ju vara ett tips, vore ju svårt att bortförklara.

Ja det har du rätt i om man nu vill ge honom så mycket stryk.
Men är polisen lite verklighetstrogna (eller vad man ska kalla det) så borde dem se att du just har gett honom stryk för att han har försökt sno ens hoj värd runt 100.000kr eller mer..(vilket du har klara bevis på)
Men att ge honom så mycket stryk så han ligger ner och blöder så finns det inte en chans att man själv kommer undan brott när man överreagerat så.
 

ethno

Live fast, DrIvE fast
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 660
Jaha. kriminell eller drägg. Bästa att lämna munkjackan hemma då. Låter som att en del mc åkare hatar folk i sånna kläder. Bäst att hålla avstånd från bilar, mc och bebyggelse om man är ute och promenerar på natten. Men i övrigt en intresseant "mycket snack tråd".
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
200+ skrev:
2183544 Brb. 24 kap 1§
En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg
4. Den som vägrar lämna en bostad efter tillsägelse.

Men kom ihåg Ej uppenbart oförsvarligt mycket våld får brukas. Du kan inte sätta en kniv i ryggen på fyllot som står och repar tanken på hojen.
Däremot kan du kvarhålla honom på plats (gripa) honom. enl. RB. 24 kap. 7§

RB 24 kap 7§ (Envarsgripande)
Om den som har begått på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

// 200+
Tack för att du fixade fördjupningen i det jag skrev, det hade jag alldeles glömt att göra.

Mvh
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top