Varför är min kedja halvt av?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Finns däck och ekrar. Ryckutjämnare saknas i navet bak och så är det nog på de flesta hojar med kedja och trumbroms.
Ryckutjämnare i kopplingen på Norton fram till 1968. På många andra engelsmän ryckutjämnare på motoraxeln (engine shock absorber).
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min erfarenhet av Rolon kedjor är noll och det är dessutom svårt att analysera brottytor utan förstoringsglas eller mikroskop. Men det är alltså masterlänkens fasta platta som har spruckit rakt av, medans den "lösa" plattan och låset sitter kvar...?

Då seglar ju "klåparaktig montering" onekligen upp som den hetaste kandidaten. Helt enkelt en mekaniker som inte har ett dugligt verktyg för att pressa på den lösa plattan, eller rent allmänt inte verkar ha den blekaste aning om var man placerar ett mothåll...Alltså en form av yttre påverkan som inte har något med konstruktionen eller materialet att göra.
Ja, så är det. Jag tror dock mer på materialfel i skarvlänken för jag ser inte varför man skulle behöva pressa ihop en otätad kedja med verktyg över huvud taget.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu har jag monterat en svindyr Japansk kedja. Den är 1,5mm bredare tack vare tjockare plattor, har w-ring-tätningar och kostade som 1/3-dels ny växellåda. Håller förmodligen längre än motor och växellåda.

Min nästa tråd blir väl ”Varför trillade mitt nitade kedjelås isär?”
Svaret är förstås att jag nitade med hammare och dorn eftersom jag är van vid hojar med kardan/remdrift och saknar riktiga verktyg. Och vett.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Enkla handverktyg behöver inte vara sämre än världens mest påkostade kedjeverktyg, så länge de används rätt. Placera mothållet rätt, alltså bakom nitskallarna. Tryck på plattan rakt och till rätt mått. Nita rakt och lagom mycket. Håll rätt på om du har hålnit (vanligast på japanska kedjor) eller konventionell nit och välj ditt nitdorn därefter.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Enkla handverktyg behöver inte vara sämre än världens mest påkostade kedjeverktyg, så länge de används rätt. Placera mothållet rätt, alltså bakom nitskallarna. Tryck på plattan rakt och till rätt mått. Nita rakt och lagom mycket. Håll rätt på om du har hålnit (vanligast på japanska kedjor) eller konventionell nit och välj ditt nitdorn därefter.
Tack för tipsen. Allt har rätt mått och nitarna är lagom expanderade så det kommer funka fint.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top