Varför blev ni kuggade????

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
Jag har inte kuggat..än.. Jag gör nog det i slutet på Maj.

Det är mina sabla nerver. Jag kuggade två kunskapsprov med 51p. Jag är kolugn hemma men när man går in i salen och sätter sig vid datorn är det kört. Glömmer nästan bort mitt personnummer..

Hur ska det inte gå på förarprovet då?

Kan inte vv komma ut till skolan och stå och kika på mig från nånstans där jag inte ser honom...

Dom tar ingen hänsyn till skakiga nerver, va ?

Hehe det vore schyst! Rätt som det är efter lektionen kommer en gubbe och säger grattis till kortet :D

Själv har jag uppkörning för bil imorrn kl 8. och på hoj på onsdag kl 10 :yoparty
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden


Jag har cyklat massa MTB också, och det spär på. Där kan jag hålla balansen hur länge som helst när jag står still, köra på bakhjulet utan problem, osv, men det är nog det som är problemet. Jag tänker på trampcykeln när jag kör mc, och när jag vill hålla balansen på den lutar jag cykeln... det ska man ju INTE göra med mc:n vid krypkörning... då välter den. :) !


HAHA Har samma problem fan
 

hellbyte

hellbyte
Gick med
23 Apr 2007
Ort
Vallentuna
Hoj
1999, BMW R1100S
Kuggat en gång för tung MC

När jag haft mitt kort för lätt MC något år var det dags för tung. Körde upp på min 550 kubikare. Allt gick hyfsat bra. Men jag körde till uppkörningen själv, på min tunga MC, utan det tunga kortet.

Så här i efterhand anar jag att det k a n ha spelat in en del när jag senare under uppkörningsdagen blev kuggad:D

Uppkörning nummer två hade jag med mig en kille med MC kort, det gick bättre och jag fick sen köra hem själv, med lappen.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Dom tar ingen hänsyn till skakiga nerver, va ?

Joodå, med rätt uppkörningsförättare. :tummenupp

De flesta jag har hört om som kuggade - iaf genom körskolan jag gick på samt kompisar - skyllde på nåt litet medan både uppkörningsförättaren och körskolläraren tyckte att de inte hade kört på ett direkt övertygande sätt. Mao, många som skyllde på att man t.ex. kört för sakta på grusväg eller nåt och tyckte förättaren var för nitisk medan det egentligen var hela körningen som kändes osäker, skakig och inte tillräckligt bra för att släppas ut i trafiken.

Jag bränder rakt ut i en bussgata där jag skulle lämnat företräde - tur för mig kom det ingen men jag lovar att jag tar det riktigt lugnt i den korsningen nuförtiden. Sen fick jag möte med en traktor i skördetid på en liten väg, så liten att jag fick parkera hojen i diket så traktorn kom förbi. Jag blev inte kuggad kan ju tilläggas... :)
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Körde för sakta i en T-korsning där jag hade företräde. Var huvudled och en buss från vänster blockerade halva korsningen (kört fel) Jag sänkte hastigheten för jag såg inget åt vänster, dit jag skulle. Så jag puttrade ut i korsningen och risken för att bli påkörd bakifrån var stor enligt vv-snubben.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...inte jag själv men...

...när jag anlände till uppsamlingsplatsen för körningen hör det ju till att man granskar sina bröder och systrar för att bilda sig en uppfattning om leeget.

Där fanns den unge grabben med Gixx600 och farsan med på en BMW (killen klarade lågfartsdelen perfekt - respekt), tjejen som från och med nu ville slippa bönpallen, en man som var så nervös att han inte kunde sitta ned, clownen - ja Ni vet hur det kan se ut i en sådan grupp:)

Men en kille iklädd ett snyggt Daniese och ö h t en racig outfit höll sig på sin egen kant långt ned i rummet. När uppkörningsmannen efter inledningsanförandet kollade var och ens papper var han solskenet själv, när däremot raceputten smög sig fram återvände den gångna vinterns isande vindar på en nanosekund, och handlingarna granskades under iskall blick. Jag fick uppfattningen att dessa två inte var helt obekanta för varandra...

Killen höll sig för sig själv och visade tecken på gradvis stegrande nervositet intill randen av en annalkande grav depression. Då någon av de övriga åkte ut på lågfarten gick jag fram för att småprata med killen och lyssna efter vad som egentligen pågick.

Det visade sig att han var på sin 3:dje eller 4:e uppkörning, och var helt övertygad om att han aldrig skulle kunna köra lagligt! Jag hade sett honom köra prickfritt och kom med några uppmuntrande tillrop.

Jag kommenterade graden av nervositet för en av körskollärarna på plats och fick ett hissat ögonbryn och en intensiv blick till svar. Det kröp då fram att man vid det första tillfället väntat på killen utanför lokalen (som ligger i ett industriområde utanför tätorten). I fjärran hörde man då ljudet av en tjutande radfyra under fullgasväxling som närmade sig med imponerande hastighet. Fram bakom krönet kommer en R1, föraren gör en imponerande racig 90-gradare in på fastigheten och stannar ekipaget utanför grindarna. Efter att ha slitit av sig hjälmen och till ackompanjemang av pysandet och knäppandet från en hårdkörd maskin lunkar föraren fram och anmäler sig för uppkörning!

Berättelsen förtäljer endast att uppkörningsmannens språkbruk inte syntes tillhöra VV:s normala vokabulär, och att tillkallandet av polis inte låg långt borta. Killen förbjöds att ta sig därifrån, utan hojen transporterades därifrån på inringt släpvagn.

Därefter hade uppkörningarna avlöpt under olika grader av vedermödor, men så långt som till avslutande trafikkörning hade grabben inte tagit sig.

Hur det gick? Jo, killen körde upp precis före mig som näst sista man så jag betraktade på behörigt avstånd när han mottog sin dom. Efter ett samtal på några minuter fick han till slut sitt KK! Den glädje som återspeglades i hans anletsdrag kommer jag sent att glömma...

Sensmoral: ja, inte vet jag (den som väntar... neeh, som man bäddar... nja) - kanske bara att vilka dumheter Ni än tycker att Ni hittat på så är sannolikheten rätt hög för att uppkörningsmannen varit med om något värre tidigare i sin karriär:tummenupp

Lycka till!
 
Last edited:

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Drog mot rött i 180 på bakhjulet, det tyckte han inte om. Gjorde djävulstecknet sträckt mot skyn med vänsterhanden samtidigt, kanske var det han ogillade.
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
Bra tråd faktist då man själv har uppkörning den 16onde som privatist.
Har snart haft bilkörkort i ett år så jag hoppas inte att det ska bli några problem.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
När man ska svänga in på en avtagsväg o det går en gång/cykelväg vid sidan av vägen ska man titta över axeln två gånger. Det missade jag.. så håll en jävla koll på cykelvägar.
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
kan nu gå off topic och stolt säga att jag fixade allt på första försöket med bil. Tog kortet för 4 timmar sen :yoparty
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top