Varför får jag huvudvärk ?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
juha01 skrev:
2144985 Jag är fräsch, men å andra sidan dricker jag enbart Light!

Kom nu inte dragandes med nåt tjafs om att det är farligare, man blir tjockare, får cancer etc. utan att ha någon bra källa till riktigt gjord forskning i området. (inte riktat till dig anja personligen, utan till alla er som läst för mkt kvällstidningar)

Det jag menar är att det är svårt att få i sig det man ska få i sig när man fyller en tredjedel av sin dagliga energikvot med energi från socker löst i vatten.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
chrilla skrev:
2144332 Intressant. Har du nån källa? Gärna nätbaserad...

Nja, hittade nåt pdf-dok där du kan läsa om väskebalans. På sida 6 punkt sju så står det bla vattenintoxikation som orsak till hyponatremi.
Vätskebalans är roligare än man tror!

http://www.umu.se/phmed/medicin/studieinformation/GE/VBKOM1.pdf

Edit: Hittade nåt i fass om nån substans, men där står texten Symtom som vid vattenintoxikation. Huvudvärk, illamående. Vätskeretention, hyponatremi, hypoosmolalitet, oliguri, CNS-depression, kramper, lungödem. med iaf.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_lakare_artikel.jsp?articleID=18343

anja skrev:
2145007 Det jag menar är att det är svårt att få i sig det man ska få i sig när man fyller en tredjedel av sin dagliga energikvot med energi från socker löst i vatten.

Mycket riktigt! Denna hetsjakt mot light-dryckerna leder bara till att folk blir feta i onödan. Bort med sötdrickat! (utom i grogg då)

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
juha01 skrev:
2145020 Nja, hittade nåt pdf-dok där du kan läsa om väskebalans. På sida 6 punkt sju så står det bla vattenintoxikation som orsak till hyponatremi.
Vätskebalans är roligare än man tror!

http://www.umu.se/phmed/medicin/studieinformation/GE/VBKOM1.pdf

Edit: Hittade nåt i fass om nån substans, men där står texten Symtom som vid vattenintoxikation. Huvudvärk, illamående. Vätskeretention, hyponatremi, hypoosmolalitet, oliguri, CNS-depression, kramper, lungödem. med iaf.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_lakare_artikel.jsp?articleID=18343

Mycket riktigt! Denna hetsjakt mot light-dryckerna leder bara till att folk blir feta i onödan. Bort med sötdrickat! (utom i grogg då)

Hur långt har du kvar på utbildningen, förresten? Borde inte du vara klar väldigt snart?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
anja skrev:
2145048 Hur långt har du kvar på utbildningen, förresten? Borde inte du vara klar väldigt snart?

Om väldigt snart är nästa sommar så är det så.

T4 nu, men det är nåt jävulskt tråkigt. Vetenskaplig metod 2 har just börjat, och i Gbg så är det paradämnet på skolan... :zpy

Själv då?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
juha01 skrev:
2145062 Om väldigt snart är nästa sommar så är det så.

T4 nu, men det är nåt jävulskt tråkigt. Vetenskaplig metod 2 har just börjat, och i Gbg så är det paradämnet på skolan... :zpy

Själv då?

Jaha, jag trodde du låg före mig. Jag går T5. Vetenskaplig metod är dom ju ganska förtjusta i på KI också. Fast nu är det väl färdigt med sånt, eftersom c-uppsatsen är skriven och godkänd för fem veckor sen. :banana

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Uppdaterar lite.
Igår sov jag till klockan 11.00 och vaknade med min vanliga huvudvärk. :huvet
Idag däremot så hadde jag klockan på ring klockan 08.00 och jag känner mig hur pigg o bra som helst :) Ser ut att man får ha klockan på ring även på helgen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mirran skrev:
2144417 Då är vi två..dricker oxå ca 1-2 liter varje dag..light iof..men det finns väl nåt cancerframkallande skit i det...

Nja, jag har till mig glädje sett att Aspartam har försvunnit ur cola light, vilket förhoppningsvis gör den drycken mindre skadlig.
Nu är det bara att invänta larmrapporterna om Sucralose som dom använder istället.

Aspartam är väldigt omdebaterat, och jag undviker det i möjligaste mån, främst kanske för att jag inte tycker om smaken.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Olsson skrev:
2141964 Jag kliver upp i 6 tiden på vardagar och yrar iväg till jobbet. Men på helgerna så sover man ju någon timme till, idag klev jag ur sängen vid 9 och nu har jag jordens pannknack och känner mig helt slut det slår aldrig fel samma visa varenda helg :gnissla
Vad är det för fel ? Jag har inte druckit heller

Har du flickvän?

Kia

Guest
Olsson skrev:
2159548 Va ? nää tror du det ? :gnissla

Ta dig en funderare på om du gjort nåt du inte borde ha gjort... Kolla under sängen om hon förvarar nåt tillhygge som gör ont att få i huvet där... :fatta!

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kia skrev:
2159557 Ta dig en funderare på om du gjort nåt du inte borde ha gjort... Kolla under sängen om hon förvarar nåt tillhygge som gör ont att få i huvet där... :fatta!
Beroende på vad han hittar kanske han blir glad att det är just huvudet han har ont i och ingen annanstans? :gnissla

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
GuW skrev:
Nu är det bara att invänta larmrapporterna om Sucralose som dom använder istället.

Sockerturbo

Mängder: Sukralos är ca 500 gånger sötare än vanligt socker vilket sannolikt innebär att halten kan vara så hög som ca 10 mg/l. Detta medför att om sukralos slår igenom som sötningsmedel kan hundratals kilo årligen gå till reningsverken.

Sötsug: Sötningsmedel som sukralos bidrar till att hålla många konsumenters smakpreferenser kvar på en starkt söt nivå. Detta kan medföra högt intag av andra söta livsmedel. Det är alltså inte alls säkert att sukralos bidrar till att minska det totala sockerintaget. Trots detta har sukralos godkänts i länder med epidemisk fetma och diabetes.
Tillsatt mängd av sukralos behöver ännu inte ens deklareras vilket innebär att sötheten kan ökas utan kontroll.

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/sukralos/sotningsmedletsukralos.pdf

http://www.splendasickness.blogspot.com/

"Sucralose Toxicity Information Center - sak man INTE besöka om man tänker fortsätta dricka cola light! http://www.holisticmed.com/splenda/ "

Last edited:

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Kia skrev:
2159557 Ta dig en funderare på om du gjort nåt du inte borde ha gjort... Kolla under sängen om hon förvarar nåt tillhygge som gör ont att få i huvet där... :fatta!

Nope, jag har en continentalsäng så det finns inget utrymme under där.
Och jag gör aldrig något jag inte borde göra :basta

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
GuW skrev:
2159275 Nja, jag har till mig glädje sett att Aspartam har försvunnit ur cola light, vilket förhoppningsvis gör den drycken mindre skadlig.

Aspartam är väldigt omdebaterat, och jag undviker det i möjligaste mån, främst kanske för att jag inte tycker om smaken.

Appappapp! Nu ska vi reda ut lite.:mattias

Det finns bra forskning, och så finns det dålig forskning.

Aspartamlarmet kom senast från Italien där några forskare hade kommit fram till ökad cancerförekomst hos råttor som åt aspartam. Saken var bara den, att forskningen var så korkat gjord att den inte går ens att använda.
Dom hade i princip kastat in ett gång råttor i en bur, gett dom aspartam, kommit fram till att dom hade cancer efter tre år...
Inte bra forskning.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=274057

Samma gäller sucralose!

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=12660

Det kommer alltid att finnas kass forskning, och för att granska vilken som är bra eller dålig, klarar inte en svensson av som inte är insatt. Därför finns det olika instanser som gör detta. EFSA, WHO, FHO, SCF osv.

Sedan finns det grupper som "konsumentsamverkan" som folk tror är någon myndighet av nåt slag. Så är det inte.

Som exempel så har aspartam kritiserats bla för att vid nedbrytning i kroppen så bildas det metanol. Däremot glömmer man att vid nedbrytning av vanlig fruktsaft så bildas det tiotal gånger mer metanol...

Personligen tycker jag att det är förjäkligt att folk påverkas av nåt cancerlarm i lightprodukter som inte går att bevisa, och fortsätter att klunka i sig socker-läsk samtidigt som övervikten bara eskalerar. DÄR finns det bra bevis på hur jäkla farligt det är, men det står ju inte i aftonbladet....

Måste du dricka läsk, så drick light för bövelen! (förutom i grogg då) Annars dricker du kranvatten, vilket är det absolut bästa!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...