Varför får jag huvudvärk ?

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
smäll i dig en sjuttifemma innan du slocknar kvällen innan så slipper du undra iaf :tummenupp

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
juha01 skrev:
2142041 Den myten är seglivad!

På vätskebrist så finns inte huvudvärk med som symtom. Däremot på övervätskning!

Sanning, men jag har för mig att jag fått skallebang när jag druckit för lite, men det är klart, huvudvärken kan ju ha kommit av tex hettan, och så tror man att det är vätskebristen.

Där lärde jag mig något nytt, och fick tillfälle att damma av boken om vätskebalans. Hypoton överhydrering är visst det enda som ger huvudvärk som symtom.

Tack juha01!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
anja skrev:
2142651 Där lärde jag mig något nytt, och fick tillfälle att damma av boken om vätskebalans. Hypoton överhydrering är visst det enda som ger huvudvärk som symtom.

Tack juha01!

Visst är det fantastiskt med alla dessa "gåinteutanhalsdukfördåblirdusjuk-myter"!

Man blir inte sjuk av att det är kallare på vintern. Man blir sjuk av att man är mer inomhus och umgås närmare varandra! (undantaget en nedkylning av den centrala temperaturen, men det är ingen vanlig huttring inte)

Har läst om ett fall om en svensk tjej som har drack sig hypoton på vatten eftersom bla hennes mamma sa åt henne att dricka mer eftersom huvudvärken var ett symtom på dehydrering.... Ho hade iofs tagit nån drog kvällen innan för första gången, och det var väl grunden till hennes kassa tillstånd, men det var den isotona hyperhydreringen som tog hennes liv.

DR_Gonzo

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Hoj
Kronans
Jag råkar ut för samma sak.
Jag har hört att man inte syresätter kroppen på samma sätt när man sover, som när man är vaken. Så om man sover längre än vanligt kan man få huvudvärk. Nu kan ju detta vara BS men jag kan inte komma på någon egen förklaring. Har laborerat med kaffe på olika tider både på morgonen och på kvällen innan. Dock utan resultat.
Fortsätt spåna på detta och hitta en lösning!

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Att få skallebank av att sova länge måste vara irriterande, men jag kan nog säga att det är otrevligare att känna att man börjar ha ont i nacken och veta att det som följer är huvudvärk i åtminstone några dagar. Alltid lika kul... :tomten Iofs borde man väl snacka med någon läkare om det, men det har aldrig blivit av.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
juha01 skrev:
2143085 Visst är det fantastiskt med alla dessa "gåinteutanhalsdukfördåblirdusjuk-myter"!

Man blir inte sjuk av att det är kallare på vintern. Man blir sjuk av att man är mer inomhus och umgås närmare varandra! (undantaget en nedkylning av den centrala temperaturen, men det är ingen vanlig huttring inte)

Har läst om ett fall om en svensk tjej som har drack sig hypoton på vatten eftersom bla hennes mamma sa åt henne att dricka mer eftersom huvudvärken var ett symtom på dehydrering.... Ho hade iofs tagit nån drog kvällen innan för första gången, och det var väl grunden till hennes kassa tillstånd, men det var den isotona hyperhydreringen som tog hennes liv.

Jo, vatten är farligare än man tror.

Drick inte destvatten, grabbar!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Under en vecka så drack jag ca 5cl kaffe om dagen i ett stort glas med mjölk..
lördagen fick jag huvudvärk lite efter den tidpunkt jag brukade dricka denna drink..
INte mycket kaffe tänkte jag men nu håller jag mig helt borta från detta skit
Nu e de te som gäller

Kia

Guest
Loy skrev:
2141993 Men jag som inte dricker kaffe då :va

Men du kanske dricker Cola... ungefär samma sak... Dricker jag för mycke Cola under dagen är risken stor att jag vaknar nästa dag med huvudvärk... Men då dricker jag ganska stora mängder Cola iof... Försökte faktiskt bara för ett litet tag sen att helt sluta dricka Cola och det va skitjobbigt... man är mer beroende än man tror...

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
juha01 skrev:
2142041 Den myten är seglivad!

På vätskebrist så finns inte huvudvärk med som symtom. Däremot på övervätskning!

Sanning, men jag har för mig att jag fått skallebang när jag druckit för lite, men det är klart, huvudvärken kan ju ha kommit av tex hettan, och så tror man att det är vätskebristen.

Intressant. Har du nån källa? Gärna nätbaserad...

Mirran

Tjolahopp!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Tröttnat..
Kia skrev:
2144043 Men du kanske dricker Cola... ungefär samma sak... Dricker jag för mycke Cola under dagen är risken stor att jag vaknar nästa dag med huvudvärk... Men då dricker jag ganska stora mängder Cola iof... Försökte faktiskt bara för ett litet tag sen att helt sluta dricka Cola och det va skitjobbigt... man är mer beroende än man tror...
Cola kan man ju inte vara utan!! Det är ju livets dryck.. :hihi

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Förklara mitt udda beteende då. Jag kan helt plötsligt bli toktörstig och dricka säg 2-3 liter på 30 minuter. Detta leder inte till omedelbart urinerande, men efter säg 4-5 timmar kan jag inte gå långt från toan.. Precis som om vätskebalansen får sig en törn.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Mirran skrev:
2144335 Cola kan man ju inte vara utan!! Det är ju livets dryck.. :hihi

Om man vill bli schock, ja.

Läsk dricker man max 33cl, endast på helger. :fakta

Kia

Guest
Mirran skrev:
2144377 Mjaa, annars kan man ju dricka flera liter cola light..nyttigt dessutom..tror jag :va

Dricker ungefär en 1 ½ liters flaska cola varje dag. Inte nyttigt jag vet. Men dricker aldrig light... risken att det kan vara en gnutta nyttigt är för stor. :tungan Sen är de ju sockret man är beroende av... åxå.
Men håller helt med om att det är livets dryck, går inte att klara sig utan.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Mirran skrev:
2144377 Mjaa, annars kan man ju dricka flera liter cola light..nyttigt dessutom..tror jag :va

Eeeeeehhh.... va? Är du allvarlig?

Kia skrev:
2144399 Dricker ungefär en 1 ½ liters flaska cola varje dag. Inte nyttigt jag vet. Men dricker aldrig light... risken att det kan vara en gnutta nyttigt är för stor. :tungan Sen är de ju sockret man är beroende av... åxå.

Har en polare som drack cola i 7-8 år, som barn dricker mjölk. Ett par liter om dan, så där.. Han är 15-20 kg överviktig och har förskräckliga tänder. Usch!!

Mirran

Tjolahopp!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Tröttnat..
Kia skrev:
2144399 Dricker ungefär en 1 ½ liters flaska cola varje dag. Inte nyttigt jag vet. Men dricker aldrig light... risken att det kan vara en gnutta nyttigt är för stor. :tungan Sen är de ju sockret man är beroende av... åxå.
Då är vi två..dricker oxå ca 1-2 liter varje dag..light iof..men det finns väl nåt cancerframkallande skit i det...

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Ont i huvet av att sova för mycket :va
Själv får jag ont i huvet om jag sover för lite.

Kia

Guest
Zee skrev:
2144401 Eeeeeehhh.... va? Är du allvarlig?

Har en polare som drack cola i 7-8 år, som barn dricker mjölk. Ett par liter om dan, så där.. Han är 15-20 kg överviktig och har förskräckliga tänder. Usch!!

*skrattar*
Har också druckit cola så länge jag kan minnas ungefär. Har haft 2 hål i tänderna under alla år. Är 163 cm lång och väger 54 kg så jag kan inte påstå att jag är direkt överviktig heller.
Det där beror nog inte på att din polare dricker cola utan levnadsvanor överlag. Lever man sunt i övrigt så tror jag inte att det är någon större fara att dricka cola..
Jag har ju inga andra laster och att vara helt perfekt blir så himla trist i längden. ;)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha