Varför har vi ingen RR-bana i Storstockholm?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Själv har jag ingen möjlighet att vara eldsjäl i ett företag som syftade till att bygga en bana men jag skulle lätt kunna tänka mig att köpa en andel för 30000 kr om det var en bana som låg inom en 10-mils radie från Stockholms Slott. Om bygget visar sig vara omöjligt får man väl ta och lösa upp företaget och betala tillbaka insatsen till delägarna. Finns det flera som är intresserade?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
fezt skrev:
Du har rätt.... mkt tråkigt onödigt gnäll...
men trots det så har de banåkningar ja varit på alltid varit fulla.. å de é ju kul..

60papp för en dag? hörde att gelleråsen bara kosta hmm 10' eller 20' blev lite osäker, men inte mer än 20 var de iaf... :)
Motor Events äger Knutstorp & Mantorp, deras prissättning skiljer sig en hel del gentemot övriga banägare.

Ska du och farsan köra något ERF i år :banana
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Teddy skrev:
Själv har jag ingen möjlighet att vara eldsjäl i ett företag som syftade till att bygga en bana men jag skulle lätt kunna tänka mig att köpa en andel för 30000 kr om det var en bana som låg inom en 10-mils radie från Stockholms Slott. Om bygget visar sig vara omöjligt får man väl ta och lösa upp företaget och betala tillbaka insatsen till delägarna. Finns det flera som är intresserade?

Jag skulle definitivt köpa en andel. Med både bil och mc-folk ihop är det nog ingen omöjlighet att dra ihop de pengar som behövs.
Problemet är fortfarande bara att hitta en plats inom 10 mils radie från stockholm. Enköping ligger ju i närheten, men siktar ju betydligt högre.
 

Fox 2

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
kx 125 -04
Varför inte bygga en RR bana under an av landningsbanorna på arlanda? Under 2:an (tror jag) så ligger ju arlandabanan (motocross) och när planen statar så hör man ju inte sin egen motor längre. Det borde ju inte vara några problem att bygga där, sen så släpper ju planen ut såna enorma mängder avgaser så hojarna gör ju ingen skillnad.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
oFFkeFF skrev:
...Enköping ligger ju i närheten, men siktar ju betydligt högre.

Precis. Jag kanske borde förtydliga mig. Jag pratar klubb på gräsrotsnivå där målet är att ha en säker asfaltsslinga, typ Sviestad eller Midlanda. GP-banor, VIP-läktare, och andra mastodontprojekt är ointressant. En asfaltsslinga med avåkningszoner och en friggebod till klubbstuga räcker gott, pissa får man göra bakom en gran.

Resten får man bygga efterhand som pengarna flödar in i form av drya avgifter för allmänhetens åkning från snåla gatåkare som bara vill posera när det är 30 grader och sol ute. :hihi
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Teddy skrev:
Precis. Jag kanske borde förtydliga mig. Jag pratar klubb på gräsrotsnivå där målet är att ha en säker asfaltsslinga, typ Sviestad eller Midlanda. GP-banor, VIP-läktare, och andra mastodontprojekt är ointressant. En asfaltsslinga med avåkningszoner och en friggebod till klubbstuga räcker gott, pissa får man göra bakom en gran.

Resten får man bygga efterhand som pengarna flödar in i form av drya avgifter för allmänhetens åkning från snåla gatåkare som bara vill posera när det är 30 grader och sol ute. :hihi
Bada booom, där träffade du bulls eye igen Teddy, en liten bana med blygsamma faciliteter är mera realistiskt.

Finns det ingen gammal gokartbana som går att bredda/bygga om i närheten?
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
GSXR1100R skrev:
Bada booom, där träffade du bulls eye igen Teddy, en liten bana med blygsamma faciliteter är mera realistiskt.

Finns det ingen gammal gokartbana som går att bredda/bygga om i närheten?
Läs tråden :7peta
Besserwisser skrev:
En enklare/billigare lösning som kanske kunde vara möjlig vore att utöka någon gokartbana. Då finns redan en bana etablerad och om bara marken finns så kunde man utöka "gokartbanan" så att det även blir kul att köra hoj.
På Rörken körs redan hoj, där borde man ju kunna få plats med lite mer bana.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nå, vilka är intresserade av att investera 20000-30000 kr i ett företag vars affärsidé är att bygga en liten skitbana ute i skogen?

Edit.
Förutsatt att den ligger max tio mil från Stockholms Slott, förståss!

1. Teddy
 

sandstream

Guest
Jag skulle också kunna tänka mig att investera 20-30.000 kr i byggandet av en enkel motorbana högs tio mil från Stockholm.

1. Teddy
2. Nyteknik
3. Sandstream

Kan tänka mig att betala lite mer om vi döper banan till HBB RACEWAY :tungan
 

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
mark i sthlms området är nog ingra problem, vi har ju alla jävla skog uppe vid f18, bara skövla lite skog dära, finns ju inte en kotte i närheten som kan klaga..(viserligen hörs dragracingen en gång om året på f18 till huddinge då, men det är en annan grej) Men om man skulle bygga en bana i närheten av F18 så skulle det nog kunna bli bra, f18 är ju öppen denna sommar också för dem som vill vrida lite på rullen och bränna lite gummi lagligt utan att tosse batong står bakom och knackar en på rygen med batongen :banana
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
samma sak med motorbana för bilar. Det har jobabt i många många år för en bilbana för racing men det styper alltid. Finns mark, tillstånd och alltmen ingen kommun vill ta emot en bana i just deras kommun. Helt otroligt att huvudstaden inte har motrmöjligheter!!!
 

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
dem stänger ju alla ställen där man kan gasa, och sen klagar dem på att vi håller hus på gatan och håller låda :kocko , men vart ska vi ta vägen då?, jag tror att det skulle behövas lite allvarliga olyckor några nätter, nån förare och publik och det stryker med innan politikerna öppnar ögona och inser vad dem håller på med tyvärr, annars får vi väl bjuda ut lite politker på lite rejs nån natt. annars kan man samla till stormöte och bjuda in dem till nån skola eller liknande och be dem förklara hur dem har tänkt och lösa all rejs ute på gatorna och varför dem inte vill ha nån bana i sin kommun
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Trötter skrev:
dem stänger ju alla ställen där man kan gasa, och sen klagar dem på att vi håller hus på gatan och håller låda :kocko , men vart ska vi ta vägen då?, jag tror att det skulle behövas lite allvarliga olyckor några nätter, nån förare och publik och det stryker med innan politikerna öppnar ögona och inser vad dem håller på med tyvärr, annars får vi väl bjuda ut lite politker på lite rejs nån natt. annars kan man samla till stormöte och bjuda in dem till nån skola eller liknande och be dem förklara hur dem har tänkt och lösa all rejs ute på gatorna och varför dem inte vill ha nån bana i sin kommun
Ja, herre jävlar.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Trötter skrev:
dem stänger ju alla ställen där man kan gasa, och sen klagar dem på att vi håller hus på gatan och håller låda :kocko , men vart ska vi ta vägen då?, jag tror att det skulle behövas lite allvarliga olyckor några nätter, nån förare och publik och det stryker med innan politikerna öppnar ögona och inser vad dem håller på med tyvärr, annars får vi väl bjuda ut lite politker på lite rejs nån natt. annars kan man samla till stormöte och bjuda in dem till nån skola eller liknande och be dem förklara hur dem har tänkt och lösa all rejs ute på gatorna och varför dem inte vill ha nån bana i sin kommun
Sätt upp dig på listan då.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
GST Spyder skrev:
samma sak med motorbana för bilar. Det har jobabt i många många år för en bilbana för racing men det styper alltid. Finns mark, tillstånd och alltmen ingen kommun vill ta emot en bana i just deras kommun. Helt otroligt att huvudstaden inte har motrmöjligheter!!!
Ibland är det så, men kolla på Enköping där tog det i stället stopp pga just tat ingen vill betala.
Det är mao inte bara DOM som är felet.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Ja det kommer aldrig tillåtas något bygge av motorbana i Stockholm hur många miljoner ni än skramlar ihop, det är för många bullerkänsliga miljöpartister här helt enkelt.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tysken skrev:
Ja det kommer aldrig tillåtas något bygge av motorbana i Stockholm hur många miljoner ni än skramlar ihop, det är för många bullerkänsliga miljöpartister här helt enkelt.


Låter som dagens sanning...


Men finns ju en hel del skog uppåt Kårsta trakten...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top