Varför kör du hoj?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Har väl lite blod i motoroljeomloppet så att säga. :)
Min morfar var bilhandlare (förste att ta in Ford till Sverige), körde rally, gillade bilar som gick snabbt och hade eget sjöflygplan.
Detta satte spår i min mor som älskar att köra som om det är rally och tycker det mesta med en motor är skoj.
Jag själv blev uppväxt med detta runt omkring mig.
Men när man började läsa om folk som körde ihjäl sig och hur fort det går på MC så valde jag att inte skaffa det när jag var ungtupp med en förkärlek för fart... men när jag sedan fyllde 32 och blev pappa så tyckte jag att jag var mogen nog, så då fick jag första körlektionen av mor min och nu 2år senare har det blivit nästan 2000mil på hoj och det kommer bli absolut fler. :)
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Alla polarna hade moped, men jag tyckte det gick för långsamt, så jag väntade ett år och köpte en 125:a. Samt något ovanligt, jag tog lappen genom grundskolans "fritt valt arbete".
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kör hoj för att jag gillar körandet, och det går mer och mer mot bankörning, finliret för att känna hur allt sitter perfekt, samspelet mellan människa och maskin. Sen tycker jag det är iofs är kul att ta lite sköna mysrundor på väg också, eller lasta tält och sovsäck och dra iväg över helgen. Jag kan fascineras lite över att man får plats med ett helt hem i 2 packväskor och en tankväska :)

Som tekniknörd tycker jag det är kul att skruva och lära känna hojen mekaniskt också. Visst, det kan ha sin charm att skruva bil också, men då går det helt plötsligt inte att lyfta omkring motorn själv längre, och alla kostnader rusar hysteriskt. Att köra bil känns inte lika skoj heller.

Det där med att ta 20 min hojtur å sen sitta å snacka å äta glass i 3h å sen åka hem igen, eller sk mc-fester där iaf dom flesta känner igen en hoj på bild intresserar mig inte för fem öre :fakta

Farsan körde mycket hoj när han var yngre, både civilt å i lumpén, och han hade ett brinnande teknikintresse och jobbade som mekaniker hela livet, och iom att han gick i pension när jag var liten så var jag alltid med i garaget. Även om han aldrig hade nån hoj så skruvades det i bilen, skotern å allt annat han kom över :tummenupp Det smittade verkligen av sig på mig, och jag var nog knappt tvåsiffrigt gammal innan jag började renovera cyklarna hemma, inkl växelnav :) Sen har det bara rullat på (utför) liksom. Dock hade jag aldrig någon moppe, jag cyklade iaf från många av polarnas DT och pengarna gick till segelflygandet istället, fast det har jag nog tagit igen på senare år med en hel packe hojar i garaget :näsblod
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Ligger i blodet.....
Uppväxt med det, galna hoj männsikor.

Har 2 morbröder som körde som tokar på 50 o 60 talet i Katrineholm.
De hade de passande smeknamnen Skräcken och Döden......
Döden byggde sig en egen hoj med helkåpa i aluminium och en 2-takts saab motor som drivkälla.......

Första gången jag körde hoj var jag 8, på en pw 80....
Som lånades... men jag fick vänta tills jag var 11 innan jag fick min snorgröna Kawa KX 60.... sedan dess har det rullat på.
Jag har aldrig varit utan 2-hjuling o kommer aldrig vara utan :tummenupp Just nu har jag 3 st, men skaran kommer att utökas med åren ........

Det är en del av mig och min personlighet .... ta bort 2-hjulingarna ur mitt liv skulle vara som att amputera en del av mig själv......
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Alltid gillat motorer och teknik, en motorcykel är en fantastisk pryl, svårt att sätta fingret på exakt varför....
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
I stor sett allt som TS tog upp i första inlägget, jag samanfattar allt med några få ord: FÖR ATT DET ÄR SÅ JÄVLA ROLIGT!
 

Kawaluring

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Hemma
Hoj
Z750 -07
Älskar farten och känslan av frihet, smidigheten, och uppmärksamheten.. man är "coolt anonym" och snygg under det mörka skalet, tills man får av sig hjälmen och folk ser att det inte var någon astely :)
 

PinkDeLux

DeLux
Gick med
14 Oct 2010
Ort
västerås
Hoj
2008, Yamaha FZ , 2004 KTM 450 EXC, Honda Stunt Fiddy
...känslan... farten... formen... ljudet... lukten... glädjen... njutningen... friheten... lyckan...

Varför en Hojj är bättre än en man

1. Motorcykeln arbetar inte över.
2. Din Motorcykel är så ren som du vill ha den.
3. Motorcykel har inte föräldrar eller ungar.
...4. Du kan dregla över killen som lagar din Motorcykel.
5. Din Motorcykel har alltid tid för dig.
6. Om du tycker att din Motorcykel är för liten kan du alltid skaffa en större.
7. Du kan testa hur många Motorcyklar som helst innan du skaffar din egen Motorcykel.
8. Motorcykeln käftar aldrig emot — du har alltid rätt.
9. Motorcykeln skryter inte om du skön du är som motorcyklist.
10. Motorcyklar bryr sig inte om utseendet.
11. Du behöver inte ge din Motorcykel komplimanger efter du har kört.
12. Motorcykeln fjärtar inte i sömnen.
13. AndrahandsMotorcyklar skryter inte om sina tidigare ägarinnor.
14. AndrahandsMotorcyklar söker inte upp sina tidigare ägarinnor då du åker på konferens i Stockholm.
15. En Motorcykel är aldrig ute med sina Motorcykelkompisar och kommer hem med en klurig klåda på sadeln.
 

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
börjades med att köra diverse crossar, 50cc - 50cc - 80 cc - sedan moped (självklart moppefuCk0style trimmad) både 50cc och 70cc sedan 125cc sedan 600cc sporthoj, det går bara utför :rolleyes:
 

Kneedrag

Guest
Minns att farsan hade en kompis som var rätt tät, han ägde många hojar på den tiden. Kommer ihåg vi åkte till honom och köpte min moped när jag fyllde 15.
Mopeden var den fulaste jag någonsin sett i hela mitt liv:näsblod:confused::D är fortfarande det, verkligen udda Kina-modell. Röd plast och kantiga kärmar med krämvit ram. Men vad gjorde det den rulla ju.
Sedan åkte vi till Friggagatan i Göteborg och köpte den billigaste hjälmen vi kunde hitta i storlek XL.:va. Så tänk er ful moped med liten tjej på och en hjälm i XL. Man såg ut som ett UFO. (har tyvärr ingen bild av förklariga skäl) Klasskompisarna reta ju en , men jag brydde mig inte ett dugg , jag var så glad att ha moped.
Mopeden höll i 3 månader innan hjulaxeln bak blev sne av matrialbristning . Så vi åkte tillbax med den till farsans kompis , jag skulle få en Yamaha DT 125 istället som plåster på såret. :yopartyYes coolt nådde inte ner då hojen var dubbels så stor som jag. Men jag levde på moln i ett par månader och drömde om att få köre den. Fick aldrig hojen dock. Farsan var pank eller lat för att hämta den.

Farsan var dock sugen på en hoj , så vi kollade på en suzuki gsx 400 med växelindkator. Men den köpte han aldrig för det gick inte att pruta ner priset på den lite.


2001 fick jag åka med en hojklubb till Danmark (farsan körde bilen med packning och jag satt med bredvid). På vägen hem tyckte en av hojgubbarnas fru att det vore tråkigt om jag inte fick åka lite hoj. Fick åka med bak på hela vägen hem till Alingsås och oj vad jag älska det. Jag var fast.

När jag fick jobb så la jag alla pengar på mc-kortet . Tog Mc-kortet först före bil-körkortet.:D


Så varför kör jag hoj , av många anledningar. Fart, känsla, spänning, farligt, kicken man får av det, smidigt, coolt och att jag blir så himla glad av det. Det är kanske helt sjukt för en utomstående att förstå hur en matrial sak kan göra mig så glad.
 
Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Var sjukt skeptisk i början och trodde att jag skulle tjöra ihjäl mig dIrekCt! Sen tog polarna MC kort och man kunde juh inte vara sämre...
Trivs fortfarande bäst bakom ratten, men frihetskänslan av att köra MC är oslagbar! Sen är det ett löjligt praktiskt pendlingsfordon här i Tjockholm :)
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Fastnade direkt när jag fick min första mc katalog av min farbrors kompis när jag var 3 år. all fakta stod på italienska och jag förstod ingenting. men jag satt bara dag in och dag ut och bara tittade på bilderna. intresset växte mer och mer för varje dag men fick fortfarande ingen 2 hjuling för att föräldrarna ansåg att det var för farligt. men tillslut när man blev 15 fick man sin första moped and i was hooked for life.. men nu har man tröttnat på att köra gata och ska satsa mer på bana p.g.a att det är såååååååååååå mycket roligare.

katalogen har jag kvar än idag men inga sidor är intakta
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jag kör hoj för att jag gillar körandet, och det
där med att ta 20 min hojtur å sen sitta å snacka å äta glass i 3h å sen åka hem igen, eller sk mc-fester där iaf dom flesta känner igen en hoj på bild intresserar mig inte för fem öre :fakta

Kunde inte sagt det bättre själv:tummenupp

Äta glass o träffa folk kan man göra i många andra sammanhang också, men körkänslan som en motorcykel ger kan man bara få genom att just KÖRA motorcykel:tummenupp
 

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
Som sladdbarn i en familj där alla levde med motorer, bilar hojar moppar flygplan helikoptrar, var jag tvungen att vara rebellen som totalvägrade allt vad motorer hette, och blev datanörd istället.
Det var väl först när man kom upp i 22 års åldern och blev lite visare som man insåg sin galenskap. Blev med hojkort och kört litersportis i 4 år nu.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Medfött samt att det är förbannat roligt. :tummenupp

Sen är det billigare att pyssla med hojen än att pyssla med bilen. :)
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Tja, skaffade första moppen när jag var tolv (avverkade fem st innan man lagligt fick köra 125:a)
Även en -70 tals 175 cc Husqvarna fanns i min ägo innan man fyllt "moppe".
Skaffade lätt mc kort så fort man kunde och tillbringade merparten av kommande två år på två hjul :)

Sen på något sätt så vart man pappa och all tid och alla pengar hamnade där.
Har nu sen ett par år tillbaka återupptagit livet på två hjul och har mycket att ta igen från åren man förlitade sig på fyra hjul :D

Fast jag har alltid älskat fordon och har skruvat och ägt ett antal bilar och motorcyklar under åren som gått.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
1.För jag gillar motorer och älskar tekniska saker
2.För att jag blir tokig om jag inte har nagot att skruva med
3.För det är sa jävla gött att bränna runt pa hoj och njuta av allt det har att erbjuda istället för att sitta i en sunkig trakig jävla bil.

Men det började nog vid 7 ars alder när min far köpte grannens Pw80. Sen 9ar med crosskörning vilket sedan övergick i landsvägshojar och bankörning.
 
Last edited:

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Började med att jag fick följa med min dagmmamma på en del speedway tävlingar när jag var liten , första moppen köptes när jag var 12 .
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top