Varför kör du hoj?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Min pappa köpte en cross till mig och brorsan när jag var 6,5. Jag tyckte den var enorm. Det var den också iofs, eftersom det var en 80 cc, som jag med nöd och näppe nådde ner till fotpinnarna på. Oavsett, så satte ha mig på den, berättade hur jag skulle göra och puttade iväg mig. Jag lärde mig den hårda vägen, för jäklar vad många vurpor jag gjorde. På den tiden hade jag inga hämningar, utan jag gasade tills det inte gick mer, och slutade ofta i en hög på marken. :D
Körde cross tills jag var 12. Då hade jag fått upp farten rätt bra och lyckades köra nedför en "kant" på 4 meter, som jag inte visste existerade, ute i skogen. (Kan vara bra att kolla terrängen innan man öser iväg..) Oavsett blev det kryckor i jäkligt många månader, och efter det hade jag tappat suget.

Köpte dock en moppe för att kunna ta mig till stallet med lite mer energi i behåll än vad cykeln lämnade efter 8 km uppförsbacke. Den gick ju alldeles för sakta, eftersom jag var van vid min gamle cross, så den trimmades. Året efter tyckte pappa jag skulle ta A1 i stället, så då gjorde jag det, och på den vägen är det.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Som sladdbarn i en familj där alla levde med motorer, bilar hojar moppar flygplan helikoptrar, var jag tvungen att vara rebellen som totalvägrade allt vad motorer hette, och blev datanörd istället.
Det var väl först när man kom upp i 22 års åldern och blev lite visare som man insåg sin galenskap. Blev med hojkort och kört litersportis i 4 år nu.

Ja, hurfan fick du för dig att skaffa MC kort sådär helt plötsligt bara?
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Började väl på gamla tunturi SS då jag var 13, gick väl vidare till "päävään" då jag
var 14 och 15 så blev det motard, derbi.

Körde, trimmade, trimmade lite till och då jag var 17 skaffade jag R6'an som jag övningskörde
på och kör även nu på.

Pappa som utbildad mekaniker är väl en del av anledningen av att jag blev motorintresserad men hur jag kom in på två hjul har jag väl inte så mkt aning om.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
moped---> lätt mc--->bil i en massa år fast varje vår kom suget efter att skaffa kort för tung mc, vilket jag gjorde i fjol.
Det är roligare än att köra bil, man kommer "närmare" naturen och uppfattar dofter på ett helt annat sätt. Och jämfört med alla bilar jag kan tänkas ha råd med går t.o.m min skrothög som fan. :)
 

Pussycat

Försök att tämja mig...
Gick med
11 Dec 2009
Ort
Tyresö
Hoj
07, Yamaha R1, 97, Honda Fireblade, CBR900RR
0år-nu: Stått o tittat på/lyssnat/luktat när morbror i Finland meckat med bilar o hojar hela uppväxten -> Motorintresse
4-8 år: Brorsan skjutsade runt mig i skogen på nätterna ALLDELES för sent för en 4 årig flicka utan hjälm--> Adrenalinsökande
18-21 år: Expojkvän som lärde mig uppskatta det estetiska i sportbilar o sporthojar,samt tjatade om hojkort--> Idén föddes
26-27 år: Kom i kontakt med hojStockholm o blev med handledare--> KÖRKORT :)
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Jag tillhör dom som inte haft en motor i sin närhet under hela uppväxten. Pappa öppnade inte ens motorhuven själv på bilen..

Skaffade moppe iaf, gick för sakta...
16 år lätt mc, TZR 125, gick som satan.... i 6 mån.. gick för sakta
18 år mellan kort, FZR 600, gick som satan.... i 6 mån.. gick för sakta
19 år tungt kort Zx9R, gick som satan i 4 år, började med bana, för tung
23 år Gsxr 750, kittad för bana och gata,
26 år Barn, gathoj för dyrt, cbr 600 race enbart för bana.
30 år barn nr 2, Daytona 675 för bana...

:tummenupp
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Har väl mer eller mindre alltid haft hojar omkring mig, fassan har alltid kört.
Körde moped som en tok tills jag var 18, tog körkort. Blev bilkåt och hade en sportbil ett år. Nu har jag insett att 2 hjul är roligare än 4 och siktar nu på mitt mckort till våren:)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Önskar att man kunde dra nån "bensin i blodet" eller "kick-sökare"-story... men tyvärr inte..

Körde och trimmade skiten ur min moppe som alla andra tonårskillar på den tiden.. körde cross/125:a nån gång.. min yngre bror tog mc-kort men jag var fortf. inte intresserad.. till sist så köpte jag en hoj och tog lappen för att det kan vara kul att ha, ytterligare en leksak.

Pendlade en del i början, men kör nu enbart för nöjets/tidsfördrivets skull. Och nästan bara på olika sorters banor. Står valet en sån där kanonbra sommardag mellan skärgården eller hojen så blir det en sväng med båten i 9 fall av 10.

Men på frågan "varför?", jag tycker att det är kul att köra hoj, och jag kör just för att det är kul.. men det finns ingen "anledning" till det egentligen..
 
Last edited:

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
Kört lite knattecross osv hos kompisar vid tidigare ålder..

Alltid gillat fart och fläkt.. Första moppen (suzuki k50) trimmades så mkt de gick vid 13 års ålder (och mamma trodde alltid ja körde original, pappa var smartare än så men tjallade inte :D 95km/h upp mätt med bil, lådan rasa efter 3år..)

Steget att skaffa mc kom vid 21års ålder när jobbarkompisarna inte trodde ja skulle skaffa när ja sa att ja va sugen.. Då vart de lite prestige i de..

Så kort och gott, för ja ville :)
 

Smagatusk

Guest
För att brorsan kom hem med en så´n här när jag var 12 år. Det var det fränaste jag sett! :yopartygpx750r.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har nog varit biten sedan en av mina systrars pojkvänner lät mig köra hans hoj innan jag ens fyllde tvåsiffrigt. Började ta lätt mc vid 16, men det slutade (lyckligtvis) med att jag söp upp pengarna till körkortet. Hade jag tagit det då hade jag definitivt kört ihjäl mig innan 20.
Drömmen om mc levde kvar men pga konstant brist på pengar fick det vänta, så i sommar hade jag en hög med pengar och inget annat för mig så jag slog till och tog kortet och skaffade en liten hoj.
Nu pratar vännerna om att starta en vadslagningspool om när jag kommer köra ihjäl mig. >.< Jag får väl sätta en slant på att jag inte kommer att göra det.

Men fan vad härligt det är att tuffa fram på en slingrig väg i 70. Ren jävla kärlek.
 

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Ort
där det luktar
Hoj
no focking bike
0år-nu: Stått o tittat på/lyssnat/luktat när morbror i Finland meckat med bilar o hojar hela uppväxten -> Motorintresse
4-8 år: Brorsan skjutsade runt mig i skogen på nätterna ALLDELES för sent för en 4 årig flicka utan hjälm--> Adrenalinsökande
18-21 år: Expojkvän som lärde mig uppskatta det estetiska i sportbilar o sporthojar,samt tjatade om hojkort--> Idén föddes
26-27 år: Kom i kontakt med hojStockholm o blev med handledare--> KÖRKORT :)

27- resten av ditt liv - träffade en snygg kroat en kväll på Svea och insåg att det knappt fanns någon snyggare kille
 

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Varför går solen upp varje morgon? Skämt åsido, för att man måste, för att man inte har något val, för att man inte kan undvika det, för att...ja bara för att
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
För att jag känner mig så fri, inga problem utan bara jag och hojen:banana. Sen att jag är sååå cuuul i mitt skinnställ är ju ett plus:)
 

xst

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2008
Ort
Västra Utmarkerna
Hoj
S 1000 RR
Crescent Compact=>Silverpil=>BSA Lightning 650cc=>plugga-inga pengar-fyra barn=>Super Teneére (lånad tung tråkig)=>BMW F 800ST=>Triumph Daytona 675=>Honda CBR 600RR=>BMW S1000RR:)
Det är kul när det går undan!
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
För att det är cool och man får ligga!:yoparty
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top