Varför kör DU sporthoj?

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag SKA köra sporthoj för att motard dels var kul på bana (men sporthoj är nog roligare) men den blev mer eller mindre som en förvuxen moped. Wheela, stoppie, åka korta turer, jobbigt på motorväg.

Med sporthoj vill jag köra bana igen, åka på längre turer och hitta sköna vägar. Men viktigast är nog bana.

Nu har jag ju inte kört sporthoj mer än 300m, den korta provturen när jag la handpenningen, så jag kan ha helt fel. Men det tror jag inte!
 

Nicotin

Guest
sluta och stirra bara på hästkrafter, sporthojar har många för att som skall gå fort men ururselt med vridmoment som på verkar axerationen i allra högsta grad, en hoj som går som ett spett mellan 0-150 (hojar med mycket vrid)är bra mycket roligare en, en hoj som går bra mellan 150-250, personligen tycker jag inte dom värsta sport hojarna har på vägarna att göra överhuvudtaget, dom skall köras på bana pungt

tycker väl att det är upp till var och en vad dom väljer att köra för hoj på gata..
jag tycker att plastraket är precis lika roligt på gata som på bana.

Har provat div vridstinna a.k.a åka raktfram hojar och det är som du säger, riktigt kul fram till 140-150km/t men sen tar det stopp.
för vissa räcker inte det ( jag tex )

sen så kommer det faktum att åka " aktivt " är mycket roligare på plasten än kromet..

mina 2 ören..

och varför åka sportmoppe, för det första så är min inte så dyr anser jag.

ngr hundringar i månaden i försäkring och soppa och däck och x antal bandagar.

Skulle jag ha roligare el lika roligt på en 600cc naken ?
Tja njaee jag kuskar en hel del motorväg med min moppe också och uppskattar effekten vid sånna tillfällen.
på banan skulle jag lätt åka 600cc.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har åkt retta och gixxer750 tidigare, men har fan så mkt roligare med SuperDuken.. Oki.. rettan leverarde också.. och gixxern med :gnissla

Men jag ville få ner farten. Det roliga är buset och kurvhastighet, och upp till 160 kan jag inte säga att det skiljer nåt pga brist på motor.. Chassiet är grymt och den är grymt mkt mer lätthanterlig än en sporthoj tack vare körställningen. Det enda jag (fast det verkar jag va ensam om) saknar är knägreppet i tanken, för det är lite dåligt faktiskt.

Jag klurar på att byta till en sport600, men det är för att försöka lägga ner gatåkat och hålla mig till bana istället.. samt hitta nåt biligare att skrota, jag är alldeles för rädd om Duke´n för att ha 100% kul!
 

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Grödinge
Hoj
Hojj..
Hej på er! Vad ska man svara i detta ämne?
Jag får säga att det är ett gift som alldrig går ur kroppen.
Jag har kört många hojar i mitt liv hitills, och fler lär det bli. Jag gillar att köra hojj inte bara åka!! En sådan där Cromkälke är inget för mig:D Det är Gubba hojj:yoparty
Slippa nån som sitter bakom och gnälla att det går för fort på rakerna:D Jag har alldrig förstått det där med att ha en Glidare med STOR trimmad motor, Rakt fram OK, men i böjjarna:gnissla Lägga pengar på trimm när det inte går att svänga med skiten:huvet
Nä grabbar försök att hålla er i skinnet, kör med insidan (ibland) för att hålla ner farten någolunda. Aktiv körning är härligt och det ska jag fortsätta med:tuttar

:D :D :D :D
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
sluta och stirra bara på hästkrafter, sporthojar har många för att som skall gå fort men ururselt med vridmoment som på verkar axerationen i allra högsta grad, en hoj som går som ett spett mellan 0-150 (hojar med mycket vrid)är bra mycket roligare en, en hoj som går bra mellan 150-250, personligen tycker jag inte dom värsta sport hojarna har på vägarna att göra överhuvudtaget, dom skall köras på bana pungt

Ligger man på rätt varvtal med en sporthoj så åker man ju ifrån varenda kromsläde...0-300km/h Det är väl det man har vxl-låda och koppling till???

Sen att vissa gillar att betala lika mkt pengar för en mc som är konstruktionsmässigt "gammal" och vägrar inse varför det sitter en vxl-låda i hojen utan istället startar på 6:an är ju helt upp till dom...:tungan

Kanske man skulle köpa en svartvit 70-tals tv i förkromat utförande för samma summa som man får en 50" plasma...:D

Men med dessa försäkringspremier så sitter man nog snart själv på en gammal puch dakota...
 
Last edited:

überkill

Guest
Toppentråd Andresen :tummenupp

Kör sporthoj för det inneboende draget i min hoj som gör att man kan marscha runt påen kvart/halva registret och finna ett juste flyt i körningen och hojen går snabbt men oansträngt. Till och från kommer man in på störrevägar där man kan dra ut den i "warp-speed" och känna även glädjen i det :)

Men tyvärr finns det inte stillsammare hojar med samma komponenter som på de värsta sporthojarna. Suzikis B-kind och Yammas Fz1 är bra försök men de är ändå ingen GSXR eller YZF..:confused:

Med min förra R6 så var det bara bara 1 gång jag körde skiten ur hojen och använde effekten konstant och det var på min resa genom tyskland på bilbanan. Har aldrig kört bana.

Har dock funnit en hoj som passar min stil och mitt användningsområde mer och det är Triumph Tiger -08. Men jag vet inte om jag ska lita på deras kvalité och inte fan kan man köra nåt engelskt? Den är stor, potent och passar för allt och är inte tråkigt slö enligt hojtidningarna. Återstår att testa när vädret tillåter. Den vita färgen är urläcker.

Men erkänner, den är inte lika fet som min nuvarande drömhoj och den skulle aldrig vara en drömhoj. Mer en förnuftigare hoj. En billigare hoj. En hoj där risken att förolyckas är mindre osv osv..

PM om ni är ute efter en R1.
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Därför att man inte vill göra damerna besvikna när de frågar; ÅÅÅÅh mottocykel! Är det en sån där farlig man ligger på med kåpor eller?

/perris
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Sporthoj som hobby

Varför jag gillar sporthoj!
Prestandan, form, känslan utav syftet med cykeln tiillkomst.... RACING, körställning, vissa typer utav sporthojar är extreemt nära racing de gillar jag bättre, sporthoj med sponsor-design lyfter känslan till racingen ytterligare, LeMans, BolDor, IsleofMan, Daytona, Anderstorp osv. Slippa släpa extravikt, lite extra känsliga på gasen. Man känner sig lite Macho tyvär kan man väl alldrig utnyttja resurserna på gatan, men resan till målet va det nu vara månde är ändå det viktiga. Sporthoj med lite rejsdesign och ett häftigt skinnställ räcker för att jag ska njuta utav turen på min sporthoj. Bana i all ära, ska prova på detta i år, kanske är för gammal för det men något nyttigt kommer väl ut utav detta som gör en till en bättre motorcyklist i trafiken. Race-at har jag gjort i 25 år och finner det som tillhör racing på alla plan "livsberikande" nyttigt och lärorikt. Det var på fyra hjul och rakt fram. Så när mc-återfallet blev utav fanns det bara en option och det var läckra sporthojar. Fast jag gillar allt som rörpåsig! Ha det gott på er, mc-vänner utav alla de slag. Jag gillar Ducati ochså de är ju extreemt sportiga men syns inte så mycket här på denna sporthojsida! Finns inga dåliga sporthojar eller piloter bara lite sämre, bra eller lite bättre.:yoparty Om någon frågar mig vad jag har för hobby, svarar jag att jag blandannat är motorcyklist som gillar typ sporthoj vad det står för decal på tanken spelar för min del ingen roll om hojen andas racing... för då blir den vacker. En sporthoj är väl en hon?:tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_0303 mail.jpg
    IMG_0303 mail.jpg
    55.6 KB · Visningar: 125

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Därför att man inte vill göra damerna besvikna när de frågar; ÅÅÅÅh mottocykel! Är det en sån där farlig man ligger på med kåpor eller?

/perris

"Nä det är inte en sån där med berörings- och insynsskyddad motor där man ligger som en makaron på tanken. Det är en sån där luftkyld hoj man kan bränna sig på. Vars bakre kolv omedelbart träffar drulen om ngn av de andra stakarna skulle gå av."
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
"Nä det är inte en sån där med berörings- och insynsskyddad motor där man ligger som en makaron på tanken. Det är en sån där luftkyld hoj man kan bränna sig på. Vars bakre kolv omedelbart träffar drulen om ngn av de andra stakarna skulle gå av."
"jaha åkeeeey *tuggumituggande* En sån har min pappa också"


:)

/perris
 

Mindtwist

Inte så ny...
Gick med
10 Dec 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
Buell XB9R Firebolt -03
Varför jag gillar sporthoj!
Prestandan, form, känslan utav syftet med cykeln tiillkomst.... RACING, körställning, vissa typer utav sporthojar är extreemt nära racing de gillar jag bättre, sporthoj med sponsor-design lyfter känslan till racingen ytterligare, LeMans, BolDor, IsleofMan, Daytona, Anderstorp osv. Slippa släpa extravikt, lite extra känsliga på gasen. Man känner sig lite Macho tyvär kan man väl alldrig utnyttja resurserna på gatan, men resan till målet va det nu vara månde är ändå det viktiga. Sporthoj med lite rejsdesign och ett häftigt skinnställ räcker för att jag ska njuta utav turen på min sporthoj. Bana i all ära, ska prova på detta i år, kanske är för gammal för det men något nyttigt kommer väl ut utav detta som gör en till en bättre motorcyklist i trafiken. Race-at har jag gjort i 25 år och finner det som tillhör racing på alla plan "livsberikande" nyttigt och lärorikt. Det var på fyra hjul och rakt fram. Så när mc-återfallet blev utav fanns det bara en option och det var läckra sporthojar. Fast jag gillar allt som rörpåsig! Ha det gott på er, mc-vänner utav alla de slag. Jag gillar Ducati ochså de är ju extreemt sportiga men syns inte så mycket här på denna sporthojsida! Finns inga dåliga sporthojar eller piloter bara lite sämre, bra eller lite bättre.:yoparty Om någon frågar mig vad jag har för hobby, svarar jag att jag blandannat är motorcyklist som gillar typ sporthoj vad det står för decal på tanken spelar för min del ingen roll om hojen andas racing... för då blir den vacker. En sporthoj är väl en hon?:tummenupp

:tummenupp Du tog orden ur munnen på mig.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Personligen skiter jag i hur det ser ut. Jag vill bara köra! Hade en RD350 levererat som en nyare hoj hade jag haft en sån om det fanns argument.

Jag kan personligen inte fatta hur nån tycker att dte är värt så mkt pengar för att "se cool ut" på Donken..
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Brudarna blir svinkåta:tummenupp kanske i alla fall

Sen känner jag mig som en pensionär när jag sitter upprätt
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
sluta och stirra bara på hästkrafter, sporthojar har många för att som skall gå fort men ururselt med vridmoment som på verkar axerationen i allra högsta grad, en hoj som går som ett spett mellan 0-150 (hojar med mycket vrid)är bra mycket roligare en, en hoj som går bra mellan 150-250, personligen tycker jag inte dom värsta sport hojarna har på vägarna att göra överhuvudtaget, dom skall köras på bana pungt
Men då kan väl du förklara för mig varför en Yamaha R6 (68nm) fullständigt slaktar en H-D Sportster 1200 (105nm) i acceleration upp till 150km/h.

Lägger även med en "Big Twin" Dyna för jämförelsens skull. Dessa "vridstinna" glidare accelererar sanslöst långsamt så jag förstår inte vad du har fått dina löjliga teorier från. Även om man har vikten i åtanke så borde Harley-cyklarna accelerera i alla fall lika bra som R6:an, om nu vridet var en betydande faktor. Siffrorna för Harley-hojarna är dessutom bara 0-140km/h medan Yamahan är 0-150km/h.


Yamaha R6 -02
Test in PS 8/2002
0 - 100 km/h 2,9 s
0 - 150 km/h 5,6 s

Harley-Davidson Sportster 1200C -04
Test in Motorrad spezial 02/2004
0 - 100 km/h 5,8 s
0 - 140 km/h 11,9 s

Harley-Davidson Dyna -02
Test in Motorrad 18/2002
0 - 100 km/h 5,2 s
0 - 140 km/h 11,3 s

Kanske ska vi jämföra med Triumph Rocket III? 200nm på 450kg (inklusive förare) ger ett vrid-/viktförhållande på 0.44 nm/kg, mot endast 0.24 nm/kg för en Yamaha R6. Rocket III har alltså nästan dubbelt så mycket vrid i förhållande till vikten. Och vad hjälper det mot en R6:a? Inte mycket:

Triumph Rocket III
Motorrad Top-Test
0-140km/h 6.1 s

Om vridet hade varit viktigt (som du påstår) så hade Rocket III kört ifrån en R6:a hur lätt som helst upp till 150km/h.

Källa Rocket III: http://www.motorradonline.de/test/motorrad-messungen---triumph-rocket-iii.238330.htm
 
Last edited:

überkill

Guest
Att hojen kan prestera dessa siffror betyder inte att föraren kan. Bara fakta - inget personligt..
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Att hojen kan prestera dessa siffror betyder inte att föraren kan. Bara fakta - inget personligt..
Var det svar på min post? I så fall: Vi diskuterar fordonen, inte föraren. Eller ska vi säga att glidaren är kvickare bara för att min mormor bara klarar 0-150km/h på 20 sek med R6:an? Faktum kvarstår, en sporthoj accelererar MYCKET bättre upp till 150km/h. Den som påstår något annat behöver nog läsa på lite.
 
Last edited:

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Personligen tyckte jag nog att "sport hojar" var coola tänkte inte så mycket på det här med prestandan.

Men efter att kört aktivt på bana ett tag med min Blade så tröttnade jag att köra med den på gatan.
Det gav lixom inte den kicken man fick av att dra ut den på banan.

Iaf så känndes det som att om man skulle köra sådär på gatan skulle man ganska snart vara en siffra i statestiken:gnissla

Så för mig blev det att gå över till att ha en banhoj och så blev det Duken till gatan.

Mina 50Cent
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top