Varför kör DU sporthoj?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Som jämförelse så piskar min S6 (230hk/380NM/1845kg) skiten ur en Saab 95 Aero (250hk) trots att jag är nära 200 kilo tyngre och har 20 hästar mindre. Det går inte att förklara med något annat än vridmomentet som jag har redan vid 1950 varv. Och möjligtvis fyrhjulsdriften.
Gör verkligen en sådan Audi 0-100km/h snabbare än 7 sek? Det enda jag kan se är att Audin har ett rejält övertag precis i startögonblicket på grund av 4wd. När det gäller vridmoment så skiljer det ju inte så mycket. Saaben har 350nm från 1900rpm. Om sedan Saaben har lite lägre utväxling än din Audi så kan den mycket väl generera mer vridmoment på hjulen än din Audi.
Min TDM 850 gör 0-100 på 3,5 enligt dom uppgifter jag sett. Det innebär att det bara skiljer en halv sekund. Detta trots att en R6 har högre effekt kombinerat med lägre vikt.
Man kommer till en gräns där det inte går att åka fortare med standardchassi oavsett effekt. På en sporthoj sätter den korta hjulbasen gränsen för hur fort man kan köra 0-100km/h.

Det jobbiga är bara att man måste ta bort kåporna varje gång man vill se hojen. :3freak
Som med bilar med andra ord. Man måste ta bort skärmarna varje gång man vill se bilen. :tungan

3,5 :va Jag kan omöjlgen se att en TDM skulle gå jämt med SuperDuken (som jag iofs krossar R6:eek:r med också) oavsett hur bra eller dåliga förarna är (förutsatt att det är samma på båda hojarna).

Fast jag kanske snubblar i tanken nu?
Jag hittade 0-100km/h på 3.8 sek för TDM.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som med bilar. Man måste ta bort skärmarna varje gång man vill se bilen. :tungan

Jag gillar bilar, litegrann, har en hobbybil. Men det som gör att jag gillar motorcyklar mer är just att jag som ingenjör och maskinintresserad gillar den synliga mekaniken. En vacker motorcykel ska enligt min definiton bestå av delar som endera kan härledas till förledet "motor-", eller ändelsen "-cykel". Således inga böljande plåt- eller plastytor bara för looks, som på en bil. Bilars yttre tilltalas mer av humanister och designers och sånt folk. Jag gillar maskiner.

Just pga av denna skillnad sade man ofta maskin om en motorcykel till skillnad från om bilar, "först imål var Eddie lawson på sin 500cc maskin" kunde det tex heta. Bilar innehåller förvisso maskinella ting som delelement men är som farkoster mer att betrakta som en motoriserad landau. Kåphojar med inplastade motorer som tex R6 eller Honda Goldving är inte min påse. Det är för mycket som sitter ivägen.
 
Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag gillar bilar, litegrann, har en hobbybil. Men det som gör att jag gillar motorcyklar mer är just att jag som ingenjör och maskinintresserad gillar den synliga mekaniken. En vacker motorcykel ska enligt min definiton bestå av delar som endera kan härledas till förledet "motor-", eller ändelsen "-cykel". Således inga böljande plåt- eller plastytor bara för looks, som på en bil. Bilars yttre tilltalas mer av humanister och designers och sånt folk. Jag gillar maskiner.

Just pga av denna skillnad sade man ofta maskin om en motorcykel till skillnad från om bilar, "först imål var Eddie lawson på sin 500cc maskin" kunde det tex heta. Bilar innehåller förvisso maskinella ting som delelement men är som farkoster mer att betrakta som en motoriserad landau. Kåphojar med inplastade motorer som tex R6 eller Honda Goldving är inte min påse. Det är för mycket som sitter ivägen.
Jag förstår vad du menar. Själv gillar jag både kåphojar och nakna hojar (Triumph Street Triple bl a), men får jag välja vilken hoj jag tycker är snyggast på jorden så blir det säkert en kåphoj. Smaken är verkligen som baken när det gäller motorcyklar. Som tur är finns det något för alla.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag förstår vad du menar. Själv gillar jag både kåphojar och nakna hojar (Triumph Street Triple mmm...),

Pluralism är klädsamt. Det finns några kåphojar jag går igång på också.

Smaken är verkligen som baken när det gäller motorcyklar. Som tur är finns det något för alla.

Det är jag själaglad för, ty hade alla på SH åkt trimmad sportster hade jag haft en försäkringspremie som var sky high :hihi
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bilars yttre tilltalas mer av humanister och designers och sånt folk. Jag gillar maskiner.

QUOTE]


Det var väl osedvanligt kategoriskt för att komma från ditt skrivbord!

Skrattade högt när jag läste din kommentar, "humanister är eekliga", i en annan tråd. Antingen raljerar du, eller är häpnadsväckande insiktslös ifråga om dina egna inneboende kvaliteter. Utan att på minsta vis förringa dina tekniska färdigheter och kunskaper, (vilka inte är att missta sej på), får du nog bära att du är en av de mer framstående skribenterna på detta forum, även ur ett humanistiskt perspektiv.

Kontra den, smyghumanist!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bilars yttre tilltalas mer av humanister och designers och sånt folk. Jag gillar maskiner.


Det var väl osedvanligt kategoriskt för att komma från ditt skrivbord!

Skrattade högt när jag läste din kommentar, "humanister är eekliga", i en annan tråd. Antingen raljerar du, eller är häpnadsväckande insiktslös ifråga om dina egna inneboende kvaliteter. Utan att på minsta vis förringa dina tekniska färdigheter och kunskaper, (vilka inte är att missta sej på), får du nog bära att du är en av de mer framstående skribenterna på detta forum, även ur ett humanistiskt perspektiv.

Kontra den, smyghumanist!

Det är alltid lite självironi här och där, jag är förstås inte så kategorisk och konsekvent. Jag läste tex B-franska i min ungdom. I förrgår drack jag rödvin. Je suis une enfant terrible! :gråta
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är alltid lite självironi här och där, jag är förstås inte så kategorisk och konsekvent. Jag läste tex B-franska i min ungdom. I förrgår drack jag rödvin. Je suis une enfant terrible! :gråta

Du är ett misch masch!

(Förstår väl det, jag är bara lite bakom, inte så farligt).

Fö; Får jag svara på denna trådens egentliga fråga? ZRX gubbpråm.
 
Last edited:

Mindtwist

Inte så ny...
Gick med
10 Dec 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
Buell XB9R Firebolt -03
Det finns faktiskt folk som tror att en H-D är kvickare än en 600cc sporthoj bara för att H-D:n har mer vrid. Lustigt, men sant tyvärr...

Oavsett vad Powerman jämför med så är quoten "en hoj som går som ett spett mellan 0-150 (hojar med mycket vrid)" helt felaktig. Att en hoj har mycket vrid är absolut ingen garanti för att den är kvick 0-150km/h. Det är enkelt att se om du tittar på jämförelsen mellan en R6:a och en Rocket III som jag la till i mitt ursprungliga inlägg. Rocket III har dubbelt så mycket vrid som en R6, även om man tar med viktskillnaden i ekvationen. Trots det är R6 snabbare mellan 0-150km/h.

Jag tror att Powerman behöver läsa på lite om hur vrid och effekt hänger ihop, och på vilket sätt även högt varvtal är positivt för acceleration. Att endast titta på motorns vridmoment säger ingenting om prestanda tyvärr. Ett fordons prestanda är proportionellt mot motorns medeleffekt under accelerationen, detta oavsett vridmoment. En CVT-växellåda (Continuously Variable Transmission) som arbetar för maximal acceleration kommer att arbeta på det varvtal som ger maximal effekt, inte det varvtal som ger maximalt vridmoment.

En bra sida för den som vill förstå vrid och effekt:
http://www.nrhsperformance.com/tech_power.shtml

Helt rätt, måste finnas effekt med till vridet:tummenupp
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
Jag gillar bilar, litegrann, har en hobbybil. Men det som gör att jag gillar motorcyklar mer är just att jag som ingenjör och maskinintresserad gillar den synliga mekaniken. En vacker motorcykel ska enligt min definiton bestå av delar som endera kan härledas till förledet "motor-", eller ändelsen "-cykel". Således inga böljande plåt- eller plastytor bara för looks, som på en bil. Bilars yttre tilltalas mer av humanister och designers och sånt folk. Jag gillar maskiner.

Just pga av denna skillnad sade man ofta maskin om en motorcykel till skillnad från om bilar, "först imål var Eddie lawson på sin 500cc maskin" kunde det tex heta. Bilar innehåller förvisso maskinella ting som delelement men är som farkoster mer att betrakta som en motoriserad landau. Kåphojar med inplastade motorer som tex R6 eller Honda Goldving är inte min påse. Det är för mycket som sitter ivägen.

:fakta
Japp, plast hör inte hemma på mc.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Nu har jag ingen sporthoj...än. Men anledningen till att jag kommer ha en är
hela tanken bakom. Draget och chassiet och allt det som jag aldig kommer kunna maxa är fantastiskt, men det som verkligen tilltalar är den kompromisslösa målmedvetenhet bakom varenda detalj och skruv som sitter där av en enda anledning - Max prestanda.

Nu har dem väl försökt göra detsamma med min hoj fast för skog/offroad/gata men det känns lite halvhjärtat. Ska bli kul att ta ut den nycustade TTR'en om
en näve månader, men att också ha en elak räser vid sidan skulle vara fiiiiint:näsblod
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Jag ska göra ett försök att svara seriöst. Min dragning till sporthojar, och speciellt mitt nuvarande val, har mycket att göra med min barndom då jag låg på sängen i pärlspontsrummet och bläddrade i senaste Honda-bladet. Det kom sig nämligen som så, att det mest tummade uppslaget var den som på ett storslaget vis framställde CBR 600F som det absolut häftigaste man kunde ha.

Jag har också en liten kärlek till kompromisslöshet, tycker nämligen att det är, på ren bonnasvenska; tufft. Inte mer komplicerat än så. Jag vill verkligen inte vara lagom, även om jag naturligtvis är det på många sätt, men en extrem sporthoj är av sin natur inte lagom. Livet är lite för kort för att inte ta ut svängarna lite. Leka. Färglägga. Ingenting behöver vara vad det är.

/perris
 

AI

Tack och adjö, på återseende... kanske..
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Ducati 748s, Suzuki LT50, Yamaha PW50
Varför åker man sporthoj…!!??...hmmmm
För att motbevisa ett felaktigt och ett elaktsinnat rykte som någon har startat i svensk roadracingtidning att man aldrig har kört hoj… sedan är det ju kul att vara skitskraj!!!:D :D :D
 
Last edited:
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Jag ska göra ett försök att svara seriöst. Min dragning till sporthojar, och speciellt mitt nuvarande val, har mycket att göra med min barndom då jag låg på sängen i pärlspontsrummet och bläddrade i senaste Honda-bladet. Det kom sig nämligen som så, att det mest tummade uppslaget var den som på ett storslaget vis framställde CBR 600F som det absolut häftigaste man kunde ha.

Jag har också en liten kärlek till kompromisslöshet, tycker nämligen att det är, på ren bonnasvenska; tufft. Inte mer komplicerat än så. Jag vill verkligen inte vara lagom, även om jag naturligtvis är det på många sätt, men en extrem sporthoj är av sin natur inte lagom. Livet är lite för kort för att inte ta ut svängarna lite. Leka. Färglägga. Ingenting behöver vara vad det är.

/perris

Så här är det!
Intresset för sporthojjar kom sig av att min morbror hadde affischer på nylanserade ninjan på sitt rum, samma morbror kommer, muskelbils,pistol, 4wd intresset från! Sånt man upplever som liten lämnar definitivt stora intryck½!!!
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag ska göra ett försök att svara seriöst. Min dragning till sporthojar, och speciellt mitt nuvarande val, har mycket att göra med min barndom då jag låg på sängen i pärlspontsrummet och bläddrade i senaste Honda-bladet. Det kom sig nämligen som så, att det mest tummade uppslaget var den som på ett storslaget vis framställde CBR 600F som det absolut häftigaste man kunde ha.

Jag har också en liten kärlek till kompromisslöshet, tycker nämligen att det är, på ren bonnasvenska; tufft. Inte mer komplicerat än så. Jag vill verkligen inte vara lagom, även om jag naturligtvis är det på många sätt, men en extrem sporthoj är av sin natur inte lagom. Livet är lite för kort för att inte ta ut svängarna lite. Leka. Färglägga. Ingenting behöver vara vad det är.

/perris
Det svaret gillade jag. :tummenupp
 

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Nära Umä
Hoj
Kawa ZX12R
Jag kör sporthoj därför att....

- Jag är beroende av draget mellan 70 och 150
- Jag älskar ljudet av en fet radfyra
- Jag vill kunna köra om tre långtradare på rad utan att behöva fundera
- Jag har större hoj än grannen :)

Men visst, hade jag lite bättre ekonomiska förutsättningar skulle jag antagligen äga en Monster 695, en ZZR 1400 och en XT 660 bara för att ha tre snygga, coola och helt olika bågar. Vilken man kuskar iväg på beror på dagsformen.

Håller för övrigt med Perris. Jag har ingen lust att vara lagom och jag gillar att ta ut svängarna lite i allt jag gör. Oavsett om det gäller den hoj jag kör, den musik jag lyssnar på eller vart jag drar iväg och fiskar på fritiden.
 

Shepard

Jorå, sååattheee..
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg!
Hoj
Aprilia RSV 1000R -03, KTM 690 Duke R supermono-räcer, CBR1000RR -08, Polini 6.2
Därför att.

Jag kör sporthoj ENBART för att posera på stan.

Skål på er! :öl
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag är tämligen övertygad om att ni kör sporthojar ENBART för att ni inte begriper bättre.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top