Varför kör DU sporthoj?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Nu får ni nog fundera en stund på vad ni skriver, det här är inte så enkelt, av 10 möjliga har ni nog bara 2 rätt en så länge:pannkyss
Oj, vilka argument du kommer med!

Det känns ganska meningslöst att diskutera fysik med någon som inte ens har lärt sig att stava, men idag känner jag mig snäll. Kan du inte börja med att läsa igenom artikeln nedan och sedan förklara vilka koncept som är fel:

http://www.nrhsperformance.com/tech_power.shtml
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Beslutsångest! Kör supermotard nu och det är ju riktigt kul på mindre vägar och i stan. Har börjat jobba i norge nu så man har ju 50mil om man vill hem på helgen. Tror en sporthoj hade passat bättre för den turen. Sen hade det ju varit skoj med den accelerationen också :). Aja får läsa hela den här tråden så kanske man kan bestämma sig lättare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
berätta då du allsmäktige allvetande människa vad som många då har fel på ??:tummenupp

Ja, och framförallt vilka två som har rätt?

Som jag ser det så vill powerman jämföra sin "outlawtrimmade" sportster 1200 med en standard 600, men Jörgen, som de facto har lyckats bra med sin trimmning och dessutom kör på gata och som har provat att dra mot standard 600cc sporthojar säger att det inte är lätt.

Och då är Jörgens sporre bland top 3 vassaste sportsters i landet förmodligen.
Powermans sportster finns ju däremot mest i fantasin än så länge, om han inte har några siffror från innan han rev motorn som han vill presentera?
 

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Oj, vilka argument du kommer med!

Det känns ganska meningslöst att diskutera fysik med någon som inte ens har lärt sig att stava, men idag känner jag mig snäll. Kan du inte börja med att läsa igenom artikeln nedan och sedan förklara vilka koncept som är fel:

http://www.nrhsperformance.com/tech_power.shtml

Jo Daniel Dunn var jag och hälsade på för tre år sedan i Longmonth så honom känner jag personligen, bodde där i 6 dagar och kommer nog att åka dit igen i september för det är en underbar upplevelse där inte alltid teori och verklighet stämmer. det är inte alltid det är rätt bara för det står på internet Angående min stavning kommer jag från Ungern och har bara bott här i 6år utan att gå i skola så mina slarv fel får jag be om ursäkt för.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Då har jag läst hela tråden. Hmm nu vet jag alltså att en HD har mer vrid än en sporthoj men att den senare ändå är snabbare 0-150....tänk det hade jag aldrig gissat :S
 

Nicotin

Guest
Jo Daniel Dunn var jag och hälsade på för tre år sedan i Longmonth så honom känner jag personligen, bodde där i 6 dagar och kommer nog att åka dit igen i september för det är en underbar upplevelse där inte alltid teori och verklighet stämmer. det är inte alltid det är rätt bara för det står på internet Angående min stavning kommer jag från Ungern och har bara bott här i 6år utan att gå i skola så mina slarv fel får jag be om ursäkt för.

Vad stämde inte i artikeln..?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad stämde inte i artikeln..?

Tja, enligt powerman så måste det vara det här stycket:

"Let's apply this to the real world in a simple example. Roy Ricer has a 600cc inline 4 that makes 40 ft-lbs at 15000rpm. He's up against Billy Biker with a Buell making 80 ft-lbs at 6000 rpm. Who's going to win?



Billy Biker has TWICE as much torque as Roy Ricer. But Roy Ricer's bike is turning two and a half times as many rpm. That means he can gear his bike two and a half times deeper than Billy Biker and still have the same rear wheel speed. Well, if he can gear his bike two and a half times deeper, that multiplies his torque two and a half times more. Two and a half times 40 is 100, and that's gonna put Billy Biker's 80ft-lbs on the trailer. At the rear wheel, which is where it matters, Roy Ricer will have 25% more torque than Billy Biker when geared for the same rear wheel speed."
 

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Ort
I ett slott snart =)
Hoj
"Den senaste =)"
Hur kom hd in på denna tråden? Aja, skitsamma, jag har/kör sporthojfan för att jag kan och vill. Som någon annan skrev så är det skönt helt enkelt, HD kloss kommer jag garanterat åka på med, om 10 år :tummenupp

Kram på er ffs !
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu får ni nog fundera en stund på vad ni skriver, det här är inte så enkelt, av 10 möjliga har ni nog bara 2 rätt en så länge:pannkyss

Kom med lite underbyggda argument istället.

Tja, enligt powerman så måste det vara det här stycket:

"Let's apply this to the real world in a simple example. Roy Ricer has a 600cc inline 4 that makes 40 ft-lbs at 15000rpm. He's up against Billy Biker with a Buell making 80 ft-lbs at 6000 rpm. Who's going to win?



Billy Biker has TWICE as much torque as Roy Ricer. But Roy Ricer's bike is turning two and a half times as many rpm. That means he can gear his bike two and a half times deeper than Billy Biker and still have the same rear wheel speed. Well, if he can gear his bike two and a half times deeper, that multiplies his torque two and a half times more. Two and a half times 40 is 100, and that's gonna put Billy Biker's 80ft-lbs on the trailer. At the rear wheel, which is where it matters, Roy Ricer will have 25% more torque than Billy Biker when geared for the same rear wheel speed."

Tack Guw! I second that! :)

/J
 
Last edited:

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
Förstog att det var dit tråden var påväg.
Det du frågar är alltså mer om hur "värt" det är att åka sporthoj mot att åka andra "tråkigare", men billigare hojar..

Annars vore ett enkelt svar på frågan om varför man åker sporthoj?
- För att man kan (och vill).
Nej nej det jag frågar är varför du åker sporthoj. Resterande är bara lite tankar jag hade... för att så ett frö till en diskusion och diskusion har det blivit så jag är nöjd :)
 

IronMike

Guest
Var i Gbg på mässan idag och kom då på mig själv att gå och fundera på varför jag igentligen kör sporthoj. För ärligt talat finns det många hojar på marknaden som är billigare i både inköp och försäkring, som dessutom är riktigt snygga och har pulver så det räcker.

Visst är det kul att ha en smått hysterisk sporthoj och i mitt tycke och smak är de snyggare än en nakenhoj. Men finns det igentligen något riktigt bra argument för en sådan som mig som väldigt sällan kör bana och som absolut inte gör med efekten ens i min R6:a att ha en sådan extrem hoj?

Eller ska man strunta helt i all rim och reson bara för att sporthojar är lite snyggare än andra hojar och ha en bara för att man kan, kosta vad det kosta vill med försäkring!

Vad tycker du/ni?

och varför kör du/ni Sporthoj?

Mvh Andrésen
Ngt o.t-tänkande, om varför jag kör r-hoj:

1. Nakna hojjar är mkt klumpigare i högre farter (all vind).....
2. Nakna hojjar ser gay ut
3. Nakna hojjar har ingen mening, för kåporna på en r-cykel drar knappast ner ditt tempo?
4. Nakna hojjar är ingen sport att försäkra...
5. Nakna hojjar uppmärksammas minst av kvinnor - ingen tjej vill dejta kille bara för att han åker en halv-naken hoj. På hojspråk översatt "killen med kåpor får ligga :flås)

---

Fördelen med r-hoj (oavsett ordning på svar..) i mitt tycke & varför jag kör "kåp-hojjar" är bl a: dom ser fräckare ut, dom fyller en funktion när man kör inspirerat...Men det handlar ju om fjädring/chassie/bromsar mm, det finns inga kåplösa hojarsom är gjorda för att gå fort på landsväg (om man inte bygger om dom tot..) Köper man en r-hoj idag, så får man en produkt som är gjord för att gå fort på bana eller slingerbult..

Tar man det ett steg länge, så blir det jävligt blåsigt att slanga med en sv1000 över 200 km/h - på en R1a känns det odramatiskt, men jävligt kul... all standard på en r-hoj = inbjuder så mkt mer glädje än vad en kåplös hoj kan drömma om...

Men kör man alltid lagligt & kristligt, så kan man lika gärna kör 125a yamaha virago eller något ploj. Då spelar inget roll alls? Meningslösa själar i mitt tycke, åker man 2-hjuligt så långsamt, så kan man lika gärna cykla...

För mig är hojjar = prestanda, sportig hantering etc...inget glidar-kör :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ngt o.t-tänkande, om varför jag kör r-hoj:

1. Nakna hojjar är mkt klumpigare i högre farter (all vind).....
2. Nakna hojjar ser gay ut
3. Nakna hojjar har ingen mening, för kåporna på en r-cykel drar knappast ner ditt tempo?
4. Nakna hojjar är ingen sport att försäkra...
5. Nakna hojjar uppmärksammas minst av kvinnor - ingen tjej vill dejta kille bara för att han åker en halv-naken hoj. På hojspråk översatt "killen med kåpor får ligga :flås)

---

Fördelen med r-hoj (oavsett ordning på svar..) i mitt tycke & varför jag kör "kåp-hojjar" är bl a: dom ser fräckare ut, dom fyller en funktion när man kör inspirerat...Men det handlar ju om fjädring/chassie/bromsar mm, det finns inga kåplösa hojarsom är gjorda för att gå fort på landsväg (om man inte bygger om dom tot..) Köper man en r-hoj idag, så får man en produkt som är gjord för att gå fort på bana eller slingerbult..

Tar man det ett steg länge, så blir det jävligt blåsigt att slanga med en sv1000 över 200 km/h - på en R1a känns det odramatiskt, men jävligt kul... all standard på en r-hoj = inbjuder så mkt mer glädje än vad en kåplös hoj kan drömma om...

Men kör man alltid lagligt & kristligt, så kan man lika gärna kör 125a yamaha virago eller något ploj. Då spelar inget roll alls? Meningslösa själar i mitt tycke, åker man 2-hjuligt så långsamt, så kan man lika gärna cykla...

För mig är hojjar = prestanda, sportig hantering etc...inget glidar-kör :)

Så bra formulerat att jag blir tårögd, kan bara hålla med!
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Vad är en Sporthoj?
Dragrace ,RR , Enduro är väl sporter ?

Man kör väl det man känner för ,inget fel på nått tycke å smak avgör . Sedan kan man ju fundera vad som passar en själv.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
För att det är så jävla fränt! :) Bra chassi och mycket motor och en förarmiljö som funkar, vad mer kan man begära?

Fast jag kör ju en del annat också - olika redskap för olika ändamål.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Gör verkligen en sådan Audi 0-100km/h snabbare än 7 sek? Det enda jag kan se är att Audin har ett rejält övertag precis i startögonblicket på grund av 4wd. När det gäller vridmoment så skiljer det ju inte så mycket. Saaben har 350nm från 1900rpm. Om sedan Saaben har lite lägre utväxling än din Audi så kan den mycket väl generera mer vridmoment på hjulen än din Audi.

Man kommer till en gräns där det inte går att åka fortare med standardchassi oavsett effekt. På en sporthoj sätter den korta hjulbasen gränsen för hur fort man kan köra 0-100km/h.


Som med bilar med andra ord. Man måste ta bort skärmarna varje gång man vill se bilen. :tungan


Jag hittade 0-100km/h på 3.8 sek för TDM.

Japp. S6 2,2tq avant gör 0-100 på 6,8. Jag antar att min är något segare eftersom jag hängt på en dragkrok så det blir ju lite extra vikt. Men under 7 vågar jag lova att den klarar även med den extra vikten.
Det var ett tag sedan jag råkade snubbla på siffrorna för effekt och acceleration så det gäller nog inte för den allra nyaste Saab 95 aero. Den får jag nog stryk av när det börjar bli höga farter. Dom siffror jag hittad är för dom som är några år gamla. Vilket jag tycker är duktigt av min snart 13 år gamla härk.
Men det är helt rätt att fyrhjulsdriften ger en fruktansvärd fördel. Den gör ju att man kan klippa dom flesta på en halvmiss vid rödljusen. Fantastiskt skoj.
Barnslig....jag.....Nääääää:gnissla

Tiderna för 0-100 på TDM 850 har varierat lite över åren. Vid ändringen av tändkonfigurationen som dom gjorde någon gång vi 98-99 någon gång så fick dom ur några extra hk och nägra nm till. 99-01 ska det vara 3,5 enligt dom uppgifter jag hittat. Före det är det nog 3,8 som gäller.

Roligt är det för att chassiet levererar mer.. En TDM gör inga fotpinnenedlägg i 150 på bulten annat än med en självmordskandidat i sadeln.

3,5 :va Jag kan omöjlgen se att en TDM skulle gå jämt med SuperDuken (som jag iofs krossar R6:eek:r med också) oavsett hur bra eller dåliga förarna är (förutsatt att det är samma på båda hojarna).

Fast jag kanske snubblar i tanken nu?

Det finns dom som påstår att det ska gå riktigt bra att göra fotpinnenedlägg med TDM. Jag är dock inte tillräckligt erfaren förare för att ge mig på det. Så på frågan huruvida det går att gnistra med fotpinnarna väljer jag att inte svara.
3,5 sekunder är fabriksuppgifter som jag hittat. Huruvida den siffran är korrekt eller inte vet jag inte. Jag har inte kontrollmätt. Jag vet bara att jag inte har några problem att hänga på dom allra flesta upp till 100. Över 100 så förstör aerodynamiken och den mindre effekten effektivt chanserna att hänga på en sporthoj. Så där blir jag ifrånkörd. Men jag tycker det är roligt i alla fall. :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top