Varför kör folk utan skydd?

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
GSX-R 750
Personligen tycker jag att man alltid borde ha skydd, för hur det än är så kommer man inte ifrån att dom kan vara skillnaden på ett tråkigt/ont resultat och ett fatalt sådant, och sett ur den synvinkeln är det förstås inget val.

Å andra sidan, om man bara ska förflytta sig eller ta en lugn tur så är det nog lätt hänt att man åker utan. Visst, man ska räkna med yttre faktorer osv och det är inte säkert att det hjälper att ta det lugnt, men man kan bli påkörd när man cyklar med.

Så det är upp till var och en hur man gör tycker jag, och att jag sedan har svårt att tycka synd om dom som råkar illa ut när dom kombinerar avsaknaden av skydd med att köra som idioter (vare sig det är på bakhjulet i stan eller i hög fart på favoritvägen) det är en annan femma.

Jag tror det viktigaste skyddet sitter innan för pannbenet! Alla har det, men tyvärr används det inte alltid på rätt sätt.
:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så det är upp till var och en hur man gör tycker jag, och att jag sedan har svårt att tycka synd om dom som råkar illa ut när dom kombinerar avsaknaden av skydd med att köra som idioter (vare sig det är på bakhjulet i stan eller i hög fart på favoritvägen) det är en annan femma.

Du sammanfattade det så fint så.

Vissa unnar jag ett par rejäla skrapsår just för att dom inte anpassar körstilen efter skyddsnivån, men jag unnar dom som kör försiktigt en sval och behaglig tur också.

Dessutom så är ju skyddet i jeans lika bra som i goretex enligt en annan tråd i ämnet, och eftersom inte jag äger något skinnställ utan bara ett goretex så kan ju jag köra i jeans då.

Jag skiter i om dom är vackra eller ej....meningen med mitt inlägg var att (gortex, GuW's kommentar) kläderna gjorde ingen som helst skyddande åtgärd...jag kunde lika gärna haft jeans.
Hade jag haft ett ok skinnställ (som jag alltid har nu) så hade skinnet blivit fult, men jag hade fått mindre ont.

Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Ja dina...
Och du tillförde tråden lika mycket som nisse som pinkade i Nilen

inlägg tillför...
Tråden har bara bidragit till alla slutsatser vi redan vet, att använda skydd är det enda vettiga, när det är varmt så skiter vi i det vettiga och hur skönt är inte det.
Låt folk göra som dom vill och så länge det inte är olagligt och inte skadar andra så varför bry sig. Tänk på att våra skattepengar används för att återskapa mödomen på våra muslimska tjejer.

ju mycket...
Vad i denna tråd har tillfört nåt vettigt som vi alla normala inte vet redan?

matnyttigt...:pannkyss
Den här tråden har blivit som många andra trådar på SH, bara en massa tjafs hit och dit och någon smart jäkel som lägger in en länk till en sajt som visar södertrasade kroppsdelar.
Tycker ni ärligt själva att denna tråd har gett nåt vettig att tillföra världen?

Last edited:

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Såg idag en gubbe på krompråm med en tjej runt 14års åldern bakpå.
Inget konstigt med det men såg lite dumt ut när han hade full skyddsmundering själv och tjejen bakpå hade klänning sandaler och en hjälm som såg ut att vara 20år gammal.
Till detta hör 100-110km/h på slingrig 70väg :va

Aja man lever bara en gång :gnissla

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
I morse såg jag en bmw 1200r ? eller vad de nu heter med en tjejpassagare på bak som hade klackskor :respekt

vet dock inte om hon var snygg

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hej hej

Jag ska ge er alla ett bra svar: Folk är dumma i huvet på ren svenska, vem fan kör i linne och skorts för att det är för varmt!?!?!?
Var enda gång jag ser en sån jävla idiot så hoppas jag innerst inne att han ramlar.

Tack för mig.
Tja!!!

...för varmt... ... ... det får man ju stå ut med
cykla annars

Hoppas nån kör över dig när du kommer på din cykel utan full skyddsutrustning din idiot. Nu har jag också fått tillföra lite smarta saker till tråden. :huvet

Last edited:

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Monster
Så det gör mindre ont att ramla på avlysta vägar? Är det mjukare asfalt då? :huvet

Nej du har helt rätt :tummenupp

Kör du med skydd/hjälm?

Det förvånar mig att ALLA (med undantag av dom med medecinskt bevisat besvär och dödskallar på ryggen) kör med hjälm. Huvudet ska man skydda, men resterande delar av kroppen är osårbara eller?

Personligen så skiter jag i om folk kör med eller utan skydd, jag undrar bara hur man tänker? Man sätter på sig badbyxor och T-shirt och HJÄLM, varför skiter man inte i att ta på sig hjälmen om det nu är så jävla varmt.
Och om polisen vill stoppa en för att man kör utan hjälm så är det väl bara att blåsa därifrån i +200?

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
I morse såg jag en bmw 1200r ? eller vad de nu heter med en tjejpassagare på bak som hade klackskor :respekt

vet dock inte om hon var snygg

Jag skjutsade en polare (tjej) i full partymundering, inklusive klackskor, en gång. Det vara bara en resa på 1 - 1,5 km, men det visste uppenbarligen inte några tjejer vid ett ställe där vi stannade till, för de gav verkligen hatiska blickar. :rofl

Personligen så skiter jag i om folk kör med eller utan skydd, jag undrar bara hur man tänker? Man sätter på sig badbyxor och T-shirt och HJÄLM, varför skiter man inte i att ta på sig hjälmen om det nu är så jävla varmt.
De kanske vill vara lagliga? :va

Last edited:

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Monster
Jag skjutsade en polare (tjej) i full partymundering, inklusive klackskor, en gång. Det vara bara en resa på 1 - 1,5 km, men det visste uppenbarligen inte några tjejer vid ett ställe där vi stannade till, för de gav verkligen hatiska blickar. :rofl

De kanske vill vara lagliga? :va

Du skojar va :D

Och alla kör enligt hastighetsslyltar också för att vara lagliga? Det gör inte jag och säkert inte du heller så den den teorin fungerar inte.

Zappa1

Not so Fast but Bad
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 PS
Teo, vad är en göteborgsmohawk?
Jag änvänder hjälm och kort hår över hela kroppen under skinnstället givetvis.
Apropå det, låg fart skyddar inte om nån jäkla typ kör på dig.
Då får du tugga asfalt skit förbannat.
Lite skydd gör att sjukhuset slipper plocka grus och annan skit i från din misshandlade lekamen.
Hellre svettig än nerfräst to the bone.

Last edited:

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Monster
Teo, vad är en göteborgsmohawk?
Jag änvänder hjälm och kort hår över hela kroppen under skinnstället givetvis.
Apropå det, låg fart skyddar inte om nån jäkla typ kör på dig.
Då får du tugga asfalt skit förbannat.
Lite skydd gör att sjukhuset slipper plocka grus och annan skit i från din misshandlade lekamen.
Hellre svettig än nerfräst to the bone.

Se där, en vass kniv i lådan :D

mittzo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
Ducati Monster
LÄGG NER....:mad:
klart man har hjälm, man vill ju inte bli stoppad av farbror blå i onödan..
jag åker i jeans å t-shirt när jag "bara" ska åka i stan 30 och 50 vägar (om det är varmt), hur klädde ni er när ni åkte moppe?? skinnställ??
låt oss som vill åka oskyddat göra det och ni som vill svimma av värmeslag i skinnstället kan få göra det...
och som någon sa "cykla annars", när jag var liten mätte mamma med bilen hur fort jag kunde cykla, jag kom upp i 45 km/h utan hjälm:eek:
puss och kram

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Du skojar va :D

Och alla kör enligt hastighetsslyltar också för att vara lagliga? Det gör inte jag och säkert inte du heller så den den teorin fungerar inte.
Nja, varför inte. Hjälm är det enda skydd du behöver enligt lag, har de den på sig slipper de bli stoppade/jagade av polisen och kan puttra vidare på sin svalkrunda.

Kör jag enligt den hastighet en skylt påvisat så är det naturligtvis för att vara laglig. Att jag ofta kör fortare är en helt annan sak, ibland kör jag dessutom saktare än skyltat.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Nej du har helt rätt :tummenupp

Kör du med skydd/hjälm?

Det förvånar mig att ALLA (med undantag av dom med medecinskt bevisat besvär och dödskallar på ryggen) kör med hjälm. Huvudet ska man skydda, men resterande delar av kroppen är osårbara eller?

Och om polisen vill stoppa en för att man kör utan hjälm så är det väl bara att blåsa därifrån i +200?

Hjälm och ryggskydd använder jag som minst.

Huvudet är om du inte visste det betydligt viktigare att skydda än till exempel en arm. Läkarna kan idag laga en bruten arm och skrapsår överlever dom flesta. Hjärnskador är så vitt jag har förstått svårare att reparera. Rätta mig om jag har fel.

Huvudet är viktigt. Tror du har missat en stor del i resonemanget. Samtliga vad jag kan minnas säger att dom kör lugnare utan komplett skyddsutrustning. Inte att dom ska "blåsa därifrån i +200".

Varför kör du motorcykel? Jag gör det för att jag njuter av det och tycker det är roligt i alla fall. Tycker jag får ut mer av det om man kan få känna fartvinden en varm dag istället för att få värmeslag inbakad i skydd.

Mitt tips till dig är att du köper en bil med 5 stjärnor i Euro Ncap samt kör med full skyddsutrustning i den. Då borde du klara dig skapligt om en olycka händer.

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
fan jag kommer upp till 50 km i timmen med vanlig trampcykel o de e många andra som gör det oxå sällan jag ser dem i skinnställ.... så 530-50 på motorcykel e väl sak samma i mina ögon...

den dagen den sorgen

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
Fireblade -92
Hjälm och ryggskydd använder jag som minst.

Varför kör du motorcykel? Jag gör det för att jag njuter av det och tycker det är roligt i alla fall. Tycker jag får ut mer av det om man kan få känna fartvinden en varm dag istället för att få värmeslag inbakad i skydd.

Word! :fakta

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
ingen
hjälm, ryggskydd och handskar använder jag när man ska typ till stranden eller en lugnt tur i stan

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA