Varför kör folk utan skydd?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu har jag läst hela tråden och den saknar verkligen en http://www.jkay.se/filer/corn.gif[/IMG]

http://www.jkay.se/filer/corn.gif?

Så det är där den har gömt sig? :hihi

corn.gif

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag tjör lätt utan skydd i stan. Förutom handskar och hjälm då.:)
Det är skönt när det är varmt ute tycker jag.

nofea_r

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Jag röstar för fartbegränsare på mc likt såna på tunga lastbilar sätt den på 110km/h och inför färdskrivare och ge polisen befogenhet att skriva böter tillbaka i tiden,, det skulle sätta stopp för många olyckor,, ev en gps i motorcyklen så att så fort hastighetsgränsen överskrid så skickas automatiskt en bot hem till ägaren,, Det skulle rädda många liv!!!

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
attachment.php

En bra bok att läsa.

Självklart ska man ha skydd på sig men det måste ju vara lite upp till var och en hur man vill göra.

Vad är skillnaden om jag åker på en r-hoj i 40 blås genom stan med handskar och hjälm + ryggskydd eller på en tramphoj i 40 blås i cykelbyxor och hjälm?

Jo skillnaden är att i ena fallet är jag dum i huvet i det andra fallet är jag duktig som använder cykelhjälm.

/Fredde

Bifogat

• brabok.jpg
    brabok.jpg
    28.3 KB · Visningar: 85

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Vad är skillnaden om jag åker på en r-hoj i 40 blås genom stan med handskar och hjälm + ryggskydd eller på en tramphoj i 40 blås i cykelbyxor och hjälm?

Jo skillnaden är att i ena fallet är jag dum i huvet i det andra fallet är jag duktig som använder cykelhjälm.

/Fredde

:klappar

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
gsx 1195 rw
jag 5min till jobbet o känns rätt onödigt att kränga på sig alla skydd för en liten tur på 30 och 50 km/h streckor (med trafik dessutom, så kanske max 30).. jag e säkert inte ensam om de.

Men å andra sidan så ska jag ut på en längre tur så e de självklart att skydden åker på.

En undran bara!!! Har du har hojen i garage + låst sen 5 min till jobbet i max 30 km/t ,, låsa den och se till att den inte blir stulen.. Hur orkar du, måste gå fortare och gå den sträckan :confused:
För mig tar det 10 min till jobbet med cykel,, de tar minst de dubbla om jag ska ta hojen,, dessutom hinner den inte ens bli ljummen om inte grannarna ska vakna i ottan.

Henrik81

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2006
Hoj
Bandit 1200 -03
Följande relativt vanliga företeelser tycker jag är likställt med eller värre än mc-körning utan skyddskläder:

Cykla utan hjälm
Köra bil dagen efter bara för att man mår bra
Åka utan bälte (hur många har bälte på bussen?)
Cykla alkoholpåverkad
Köra ända upp i röven på framförvarande (fordon)
Stå på i 50+ knyck vid övergångställe där det finns människor som kan tänkas gå över
Åka med ett undermåligt fordon på allmän väg, exempel: slitna däck/bromsar/fjädring mm
Titta på något annat än vägen vid framförande av fordon, exempel: bilstereon, mobilen, barnen i baksätet, en fet hoj, lättkläda damer/herrar mm.
Köra fortare än dubbla hastighetsbegränsningen
Framföra ett fordon trött, ilsken eller sjuk
Köra okända objekt utan gummi

Eftersom jag utövar minst en av ovanstående synder regelbundet väljer jag att inte reta mig på folk som kör mc utan skyddskläder.

Henrik

Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Läs om. Läs rätt.
Om man kör motorcykel i 40km/h eller cyklar i 40km/h så är inte fartskillnaden jättestor..:rolleyes:

Ja jag skrev ju det, 40 blås, varken mer eller mindre.
Även om det skulle gå i 55 en bit med mc så kan det lika gärna göra det nerför västerbron, vad är skillnaden?

/Fredde

Jag läste men som alla vet, under turen kommer hastigheten att nå det dubbla vid minst ett tillfälle men troligtvis fler gånger.

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag läste men som alla vet, under turen kommer hastigheten att nå det dubbla vid minst ett tillfälle men troligtvis fler gånger.

[DRYG]Det är ingen riktig tur vi pratar om. Det är en påhittad "tänk om.." tur.:tungan [/DRYG]

Nej förlåt.^^ Självklart är det lika svårt att köra motorcykel i 40 i stan precis som det antagligen är ga svårt att cykla i 40..

Jag kommer ändå inte köra med fullt ställ i stan när det är 20+.;D

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Följande relativt vanliga företeelser tycker jag är likställt med eller värre än mc-körning utan skyddskläder:

Cykla utan hjälm
Köra bil dagen efter bara för att man mår bra
Åka utan bälte (hur många har bälte på bussen?)
Cykla alkoholpåverkad
Köra ända upp i röven på framförvarande (fordon)
Stå på i 50+ knyck vid övergångställe där det finns människor som kan tänkas gå över
Åka med ett undermåligt fordon på allmän väg, exempel: slitna däck/bromsar/fjädring mm
Titta på något annat än vägen vid framförande av fordon, exempel: bilstereon, mobilen, barnen i baksätet, en fet hoj, lättkläda damer/herrar mm.
Köra fortare än dubbla hastighetsbegränsningen
Framföra ett fordon trött, ilsken eller sjuk
Köra okända objekt utan gummi

Eftersom jag utövar minst en av ovanstående synder regelbundet väljer jag att inte reta mig på folk som kör mc utan skyddskläder.

Henrik

Känns som att man får bocka för samtliga där ( nästan ialla fall ) :yoparty

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Jag undrar mest hur folk orkar bry sig? Tycker ni att det är så farligt, kör med full utrustning jämt då.
Jag VET att det inte är så lyckat att kana på asfalt i shorts och t-shirt, men lik förbannat så kör jag klädd så ibland. Bara för att det är SKÖNT och för varmt med skinnställ såna här dagar. Dock ÅKER jag mest omkring på hojen i stan då, jag KÖR inte hoj. (som i aktiv körning. fort och aggressivet med andra ord)
Ska jag köra hoj aktivt känns det inte rätt utan utrustning på, så då blir det mesig och halvtråkig körning.

Kör hur fan ni vill, jag bryr mig inte i alla fall. Tycker att det är upp till var och en. :tummenupp

namnlös

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
CB900,FZR1000,CBR 929,TL1000S,F6S S2R
Ett tips: det är bättre att köra i tjejens stringtrosor än jeans. Enligt Ett polares morsa som jobbar på sös hudklinik så finns inget värre än att trillka i jeans. tyget bränns upp men trådarna skär in i huden.

Majjen07

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2006
Hoj
Harley Davidson XR 1200-08
Hej!

Har oftast skydd på mig, men då det är så varmt som nu eller när jag vill vara "fin" så skippar jag skydden! Idag hade jag dock bara ett luftigt underställ med skydd från MP-ASU, under mig fina äkta Hells Angels huv-tröja.
Mvh
Majjen

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Sorry,men det där tror jag inte på. Folk generellt skiter i mig,men de gnäller gärna. Om jag åker utan skydd så är det MITT val, likaså deras val att åka i full mundering. Jag hade köpt ditt argument om det kom från vänner eller familj, men att sitta här och starta trådar om det, är bara tröttsamt.

Ord! :fakta

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Ett tips: det är bättre att köra i tjejens stringtrosor än jeans. Enligt Ett polares morsa som jobbar på sös hudklinik så finns inget värre än att trillka i jeans. tyget bränns upp men trådarna skär in i huden.

Men nu får vi nog backa några steg här!

Menar hon att det är bättre att karva bort allt skinn i stället för nstan allt, bara för att slippa plocka bort trådarna som blir kvar :va

Ett tips: Det är bättre att köra bil utan bälte, för enligt en polares morsas expojkväns tvillingsyster så får man sånna jäkla räda märken efter bältet vid en krock... :rolleyes:

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA