Varför kör folk utan skydd?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Låter konstigt om man tänker snabbt på det samt inte tidigtare alls tänkt utan bara tagit in proppaganda...

Med facit i hand efter min vurpa, 160 i jijns, långärmad t-tröja, sneakers som resulterade i rosa högerskinka, ryggslut och jätterosa höger underarm men inte värre än så så kan man tänka sig vad som hänt om Jag genomfört samma resa med Halvarssons "jäddhängfit"....

Ja det är lockande att spekulera så men resonemanget är inte hållbart. "Om" du hade haft Halvarsson så hade situationen varit annorlunda på flera sätt än vad du antyder.

Du jämför två situationer. Den ena är den som faktiskt hänt. Den andra situationen är en teoretiskt felaktig konstruktion där du liksom försöker »sticka in» ett skinnställ i bilden. Men misstaget du gör är att inte ta med faktorn att skinnstället måste du ha burit på under tiden du körde innan vurpan. Din vetskap om skydd (som allt annat) är inblandad i riskhanteringen du gör. Ditt agerande är ett resultat av förväntningar – positiva och negativa sådana.

Se Tillbaka Till Framtiden I, II och III så blir det tydligare. :)
 
Last edited:

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
Måste ju bara göra ett litet inlägg i denna uuuuunderbara tråd.

Börjar med att fråga - Vad har ni på er utomlands när ni kör hoj??
Svaret blir nog hos de flesta -T-shirt o shorts...
Knappt hjälm o defenitivt inget ryggskydd.

När det var 40 grader varmt så körde ja i short, tshirt, kängor, ryggskydd, hjälm, o handskar
Ingen större risk att gå omkull utan det enda som kan hända är att en buss gör en u-sväng eller liknande då blir det inget kvar ändå inte ens av hojen.
Har sett hojar (tror det var det)vrak, bara bakhjulet som var likt ett bakhjul:gnissla
ingen risk för skrapsår där heller
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja det är lockande att spekulera så men resonemanget är inte hållbart. "Om" du hade haft Halvarsson så hade situationen varit annorlunda på flera sätt än vad du antyder.

Du jämför två situationer. Den ena är den som faktiskt hänt. Den andra situationen är en teoretiskt felaktig konstruktion där du liksom försöker »sticka in» ett skinnställ i bilden. Men misstaget du gör är att inte ta med faktorn att skinnstället måste du ha burit på under tiden du körde innan vurpan. Din vetskap om skydd (som allt annat) är inblandad i riskhanteringen du gör. Ditt agerande är ett resultat av förväntningar – positiva och negativa sådana.

Se Tillbaka Till Framtiden I, II och III så blir det tydligare. :)

Jag håller med dig till 100%. Det var bara ett exempel på hur det kunde ha gått. Det kunde lika gärna ha gått bättre, sämre eller illa för en av mina kompisar. Det kan til och med vara så illa att om Jag klarat mig så pass bra att Jag sluppit röntgas och fått såren baddade så hade Jag i stället firat med att laga purjolökspaj till alla kompisarna och råkat matförgifta allesamman.

Poängen är att nu efter DEN vurpan, med facit i hand så önskar jag inte att Jag hade något annat på mig. Jag fick dessutom ligga några gånger fler under hösten för jag hade tuff sårskorpa på underarmen. hepp!
 

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 560smr -06
jag 5min till jobbet o känns rätt onödigt att kränga på sig alla skydd för en liten tur på 30 och 50 km/h streckor (med trafik dessutom, så kanske max 30).. jag e säkert inte ensam om de.

Men å andra sidan så ska jag ut på en längre tur så e de självklart att skydden åker på.
 

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
oh, man...


för tidigt på moronnen för det... tror jag måste spy...

Om man ser på filmerna från Fox så sammanfattningen måste ju vara
da har samma problem som vi har. De har miljö muppar som orsakar dödsolyckorna, hade det inte funnits så hade de byggt RR banor på lite mer lätt tillgängliga ställen så man kan åka dit o ha kul istället för att åka ett gäng mil för att komma till närmsta bana. Men en RR bana bullrar o släpper ut massor med dödliga avgaser som dödar alla möjliga fantasi djur så då skiter de i att bygga banorna dvs det är miljöpartisterna som dödar mc förare
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Om man ser på filmerna från Fox så sammanfattningen måste ju vara
da har samma problem som vi har. De har miljö muppar som orsakar dödsolyckorna, hade det inte funnits så hade de byggt RR banor på lite mer lätt tillgängliga ställen så man kan åka dit o ha kul istället för att åka ett gäng mil för att komma till närmsta bana. Men en RR bana bullrar o släpper ut massor med dödliga avgaser som dödar alla möjliga fantasi djur så då skiter de i att bygga banorna dvs det är miljöpartisterna som dödar mc förare

Det är alltid miljöpartisternas fel, ALLTID:mad:
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

något som slår mig (obs ingen antiskyddspropaganda, bara fachination) är hur gym huden är. Av alla de bilderna är det väldigt få som är rena köttsår. Det blir oftast bara rosa, mer eller mindre. Något jag själv aldrig kunde föreställa mig för ens jag själv hyvlat omkull just så.

Polaren förklarade med exemplet: Om man tar en 2"2 och trycker den mot en slipskiva, ni vet sån man hade i träslöjden där halva skivan sticker upp ur bordet så slipar man ner den ganska fort men om man tar en fettinsprängd entrecotte och gör det samma så får skivan inte "fäste" i den.
Samma polare har även myntat: När man smäller med hojen så låter det som att kasta en radiostyrd bil i väggen och vissa handskar har en massa sömmar vid handflatan, det känns som man kramar en abborre när man sluter handen.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Det där förklarar inte så mycket. Skada i ben? brott, stukning, ledbandsknas eller bara lite rosa? var finns redogörelsen för situationen? Den är det viktiga. De flesta av dessa benbrott, inre blödningar, alla dvs 10-15% av de 33-50% nackskador ,mm är inte alls påverkade av vilka kläder föraren haft på sig.

Skrapsår är vanliga och där ligger händerna jävligt farligt till. Jag har alltid handskar och hjälm. Att åka på skinkan en stund gör varken till eller från (enligt mig givetvis).


Källa?

Skadorna på benen i samband med mc-olyckor är vid en kollision ofta brott på lårbenen, vilket är farligt då massa blod försvinner ut i vävnaden. Observera att detta är vid kollsion/hastigt stopp då styret klipper av lårbenen. Vid omkullkörningar/klotningar, så är det ofta underbensbrott.
OM personen överlever så snickras dylika skador kvickt ihop och patienten brukar inte behöva mer än några dagar å sjukhus.
Ett av våra kriterier för att dra ett stort traumalarm är om farten varit över 70 km/h.

I bland slår du spiken i huvet. Det är vad Jag har försökt säga hela tiden men med retorik som en mulåsna har det gått sisådär.

De som kör med bristfällig utrustning har blivit syndabockar för de som lagt ut 20 kakor på dajnijs och själva skrapar knä på vägar där det även figurerar Ford fikus flexifjuwl med klimakteriekossor bakom ratten som sminkar och sms:ar om vart annat.

Ska vi vända på steken och fråga varför jag ska få betala för alla på intensiven som skrotat på bulten? Inte för att Jag skulle ställa den frågan, Jag bryr mig inte och tycker synd om personerna samt hoppas de kryar på sig men bara så att ni förstår.

Spiken som Hannez slog huvudet på går även att använda på de som kör alkoholpåverkade. Det sägs att man statisktiskt möter flera hundra alkoholpåverkade personer i trafiken, men de orsakar inte olyckor i samma utsträckning. Visst skall man försöka minska riskbeteende i trafiken men storleken på dumstruten är för stor.
Obs Jag propagerar inte för fyllekörningar, men tycker om perspektiv och att hälla bensin på brasan.
 
Last edited:

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Handskar behövs inte i skåne...

Kom precis hem från en vecka i skåne - satt en del längs med vägen och kollade hojar som drog förbi och majoriteten av förarna saknade handskar - även de som körde med övriga skydd.

Hur resonerar man då? Jag har kört nästan naken - men utan handskar och hjälm!? Det vågar jag inte, att bli utan tassarna vore ju olidligt.

I sthlm har jag inte sett så många utan handskar, men det kanske är för att vi vet att man ramlar för eller senare oavsett hur försiktigt man kör.
 

Bifogat

  • custom_skydd.jpg
    custom_skydd.jpg
    84.8 KB · Visningar: 60
  • sh_skydd.jpg
    sh_skydd.jpg
    69.3 KB · Visningar: 70
Last edited:

KTManders

Medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 sm
Nej det kan vi inte. Vi har inte den behörigheten som de som fastställt egenskapen maktbehov som psyk-drag. Vi är blott en drös hojapor.
Att försöka få andra att göra som man själv vill att dom gör med sina liv som tex bära skydd är således spykvaning. Att själv ta en risk med sin egen kropp som insats är bara en rättighet.
Men som vi alla vet så förespråkar vissa kommunistiska styren.

Dock så kan man ana att någon väldigt ung hackat tidd konto.

Plugga på lite om signalsubstander, de förklarar faktiskt det mesta i samhället.

där kom den andra mensvågen. aaaaaahhhh:näsblod


Nej det tänker jag faktiskt inte göra, du kan få ha din signalsubstans teori för dig själv.. Detta är bara min syn att se på saken, att det är onödigt att köra utan skydd, försöker inte påverka eller tvångsmässigt styra över andra att "skydda sig i trafiken".. Händer att jag själv slarvar ibland, men jag föredrar att använda skyddsutrustning framför tex. t-shirt och shorts. Det är bara en åsikt jag har, inget påpekande osv.
Ett val jag själv gör och rekomenderar, är ingen j-vla moralkärring, så de så!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nu har jag läst hela tråden och den saknar verkligen en
corn.gif
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top