Varför kör folk utan skydd?

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Men verkligheten är en bit bort från det du beskriver. Jag har själv jobbat som MC-bud, vurpat i höga hastigheter, låga hastigheter, i och utan skydd, självmant och där bilar i princip torpederat mig.

Slutsatsen av dessa egna erfarenheter är att "stop" skadar 94,2% mer än kana asfalt. Hur undviker man stop då? 1. Använd skallen, 2. kör efter den använda skallens riktlinjer.

Det är ett känsligt ämne men det finns ett par vägar som plockar hojåkare en efter en i bl.a Sthlm, alla dessa med fullskydd. Jag borde ignorera er trötta fanskap som orkar starta dessa ifrågasättande av folks självbevarelsedrift-trådar men Jag blir så jäkla trött på er.

Men yeeflar vad det postas! :tungan
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Vet du hur mycket rökare kostar sammhället?

Fan.. du! DU har rätt Tänkte inte på att de måste kosta betydligt mer än trafikskadade.
Och eftersom de kostar betydligt mer så är det helt ok att vi inte påverkar våra egna kostnader.. Vi behöver inte tänka på den biten. Vilken lättnad.. TACK

Inte heller behöver vi låsa fast hojarna på kvällen...
Samt att investera sina egna stålar i Ericsson för att sen köpa Nokia.. För det finna andra saker som kostar samhället mer


TACK EN STOR STEN LÄMNADE JUST MITT HJÄRTA.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
nej de är för tajta. egentligen är inte levis store nåt bra för de fladdrigaste jeansen verkar vara enginered, vilka i sig själva inte är tillräckligt fladdriga, men det va den enda rikstäckande kedjan som har i alla fall nåt par som sticker ut från mängden i bögjeansens hemland.

Nudie :fakta
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Och de som gör det är de där tuffa killarna i skinjacka och jeans..

Du menar oss, Vi som varit omkull flertalet gånger under sommaren redan men av någon konstig anledning inte besökt intensiven?

(Just slanga på Sveav är väl inte min kopp te iof men ändå)

Jag ser också en annan aspekt i det hela. Jag själv väljer att inte köra med folk som ej använder skydd. Av den orsaken att om den personen kör av blir i allmenhet skadorna så mycket värre. Med det menar jag blodigare.. Och det är jag som kompis som kommer att få ta reda på personen i diket/skogen.. eller i korsningen i stan....

Stackaje då. De bjev kjaddit. Känns som en upptrappning av argumentet "ni kostar oss andra pengar för ni gör som ni vill, inte som vi vill att ni gör" Vilket vi kommit fram till även är fel. Alltså, vi ska skämmas för det elände vi utsätter andra fullmunderade förare för då vi tar oss friheten att själva riskera vår hälsa?! "ta inte livet av dig, det är synd om de andra" dessa argument är grunden för en revolution för förändrad människosyn eller kanske infrågasättande av samhällets funktion.

Vad är värst, hitta en polare i väggrenen på E4 norr med rosa skinkor eller en mot bortre väggen av krondiket vid bulten "hel" men livlös. Det är ju roligare att behöva ringa anhöriga och säga att någon inte finns mer än att få se ett sår. Huvva:rolleyes:

Som Jag skrev i en annan tråd: Jag är nästan säker på att om man tog alla som vurpat under sommaren och låtit de som kört i fulläder, stövlar, ryggsydd, allt ha bytt till slumpvis bristfällig utr och de som inte haft på sig allt man kan ha köra med allt innan de smällde, som ett tidsmaskintest så tror Jag resultatet är förvånansvärt likadant som det vi fick innan.

Och åter igen, Jag har inget mot skydd, skydd ÄR bra. bara ganska överskattat. Absolut bästa sättet att inte skada sig allvarligt (för det är det som är intressant) är att inte försöka torpedera något hårt och det gör man bäst med att använda skallen. Man kan köra fort, på bakhjulet, ha skoj säkert men även "traffikmagasinmässigt" och samtidigt livsfarligt.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nej det är det inte. Jo det är det.

Låter konstigt om man tänker snabbt på det samt inte tidigtare alls tänkt utan bara tagit in proppaganda från hojklädreklamfinansierade tidningar men som andra som levererar enstaka fall där det verkligen gått åt helvitte för någon i jijns så gör Jag det samma.

Med facit i hand efter min vurpa, 160 i jijns, långärmad t-tröja, sneakers som resulterade i rosa högerskinka, ryggslut och jätterosa höger underarm men inte värre än så så kan man tänka sig vad som hänt om Jag genomfört samma resa med Halvarssons "jäddhängfit".
Där Jag lätt och bekymmersfritt rullade mig i säkerhet hade min magra aplekamen i stället hunnit vrida sig ett halvt varv i overallen då det våta lädret sugit tag i asfalten och Jag hade kastats som en död hankatt över vägen, sannorligt med större skador än vad Jag fick.

Visst, det är ett exempel men ändå.

kolla på levis store.
Mina Volcom "wheeliefit" är Jag skiträdd om. Sånna växer inte på träd.
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Att ni bara orkar.
 

Bifogat

  • 14053793.ArguingOnTheInternet.jpg
    14053793.ArguingOnTheInternet.jpg
    36.7 KB · Visningar: 41

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800R
:tuttar :D Men det finns faktiskt en nackdel när dom e för vida nertill.. har ett par polare som stöpt i backen vid rödljus för dom fastnat i värmeskydden o inte fått ner foten vid stopp.. Pinsamt nej:D Inte ett dugg:D

Jag har en liknande erfarenhet när jag körde med uppvikta jeans och fastnade med "viket" i feelerbulten under fotpinnen :)

fast jag höll mig upprätt
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Wow när jag läste denna tråden innan sängdags var det 7 sidor...nu 11 snart 12! Men så trevligt med lite lektyr till kaffet när tidningen var osedvanligt tunn......
 

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Ort
In the hills
Hoj
-08 CBR1000RR
det är väl klart det är bra att ha skyddskläder, det är väl ingenting att orda om.

Nja där har du nog smakat på pipan vännen min...

Det borde ju va rent av farligare att ha ett skinnställ på en varm sommardag, uttorkning mm.. Ökar sannolikt risken att tappa fokus på det VIKTIGASTE av allt när man kör hoj, att ge fan i o vurpa!!

Länge leve den rosa skinkan:crash
 

tvoben

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yzf-R6, 2008
Gled igenom innestan i gbg o helgen med bara shorts och tshirt. Om man stannar på låghastighets vägar så är det samma risk man tar som med moped. plus inte värt att slänga på sig skinnställ för ett par km.

Ps: Gjorde misstaget att köra ut på en 90km/h väg. Det första som hände var att en geting flög in i shortsen. mmm, skönt med stick på bakdelen! =)
 

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Skåne
Hoj
letar....
Men jisses...

Ett par av er som skriver att ni ALDRIG åker utan skydd gör ju det.
Hur många gånger har ni inte kört hojen i depån utan hjäm, kört på en färja med hjälmen som en hatt.
Hur många här kan säga ÄRLIGT att ni ALDRIG kört utan skydd??

-Har du kört din hoj ur ditt garage i vanliga kläder någon gång?? eller bara flyttat på den utan hjälm??
-Kört hojen på din uppfart en liten bit utan skydd??
- Kört fram hojen till en punkt var som helst utan hjälm...

Kan nog räkna upp ett hundratal sätt o säkert känner någon igen sig att -ooops det har jag ju visst gjort..

Sluta vara sånna MORALKÄRRINGAR!
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ändrade till en bättre artikel...

Högre fart ger värre skador i pisten

Hjälmar och ryggskydd har blivit högsta mode i skidbacken och de nya carvingskidorna gör att vi kör fortare än tidigare. Samtidigt som skidåkningen blir roligare och farterna ökar, blir skadorna allvarligare.

Över två miljoner svenskar åker utför och det blir bara fler. Antalet åkare i Sverige ökade förra året med nästan 20 procent jämfört med året innan, trots att säsongen var kortare.

Ju fler åkare, desto fler olyckor. Men inte bara på grund av att utförsåkarna blir fler, enligt Alf Lerner, chef för Åre hälsocentral.

- Folk kör fortare med alla skydd. Det blir högre hastigheter och mer krockar. När de kolliderar så blir det allvarligare skador.

I Åre är det framför allt under kvällsskidåkningen som det skett en del allvarliga kollisioner. De allvarligaste skadorna har handlat om lårbensbrott, bäcken- och kotfrakturer. Alf Lerner bedömer att lårbensbrotten i år ökat från sju till tio, jämfört med samma period förra året. Allvarliga slagskador (kontusioner) i buken och bäckenet samt mjälten har ökat i motsvarande grad.

Det har skett en del uppmärksammade olyckor i alperna i vinter som beror på att åkarna haft för hög fart. Den 14 februari kolliderade en 44-årig kvinna från Mölnlycke så våldsamt med en 41-årig tysk i österrikiska Saalbach-Hinterglemm att hon senare avled. Tysken fick en svår hjärnskakning.

Tio dagar senare krockade en svensk man med en 14-årig tjeckisk pojke. Olyckan hände i skidorten Badgastein i Österrike. Pojken dog trots att han hade hjälm på huvudet och svensken blev svårt skadad.

Alf Lerner menar att den här typen av allvarliga kollisioner blivit vanligare.

- Folk har haft hjälm men kommer upp i så höga farter att de dör fastän de haft skydd. Det går fortare helt enkelt.

Utrustningen alla nämner när olyckorna kommer på tal är den nya carvingskidan, eller timglasskidan som den också kallas. Den har en midja som gör att även åkare som inte är så avancerade klarar att komma upp i höga hastigheter och samtidigt göra svåra svängar.

- Skidorna är skojigare än de vi hade när jag var ung. Det blir ett större vridmoment när skidorna svänger så kraftigt av sig själva, säger Lars Örarbäck, chef vid Sälens läkarmottagning.

Hjälm har blivit högsta mode. De har blivit snyggare och lättare. Så många som 40 procent har hjälm i dag enligt beräkningar från Slao. På hjälmen finns glasögon. Det bidrar till att skapa en känsla av att man är inbäddad, osårbar och att man klarar att köra hur fort som helst.

Åkarna har också ryggbräda och knäskydd för att skydda sig, men också för att det värmer och känns tryggt och bra.

- Allt det här gör att man vågar köra litet fortare och ta litet större risker. Man blir också litet omedveten eftersom det blir mindre vindbrus i en hjälm, säger Alf Lerner.

Pisterna har också blivit avsevärt bättre vilket gör att åkarna kan dra på i långt större utsträckning än för bara tio år sedan.

Den stora majoriteten skidåkare skadar sig emellertid inte. I genomsnitt är det bara en av tusen åkare under en säsong som får sjukhusvård för skador. Framför allt är det unga mellan 14 och 20 år. Vanligast är knäskador. Därefter skador på skuldror, axlar, underarmar, underben, huvud och händer i nämnd ordning.

De allra flesta, 85 procent, har skadat sig för att de ramlat. Fem procent för att de kolliderat med ett träd eller något annat föremål och lika många för att de krockat med en annan åkare. Fem procent har fått sina skador när de ramlat i liften.

Barn får oftare underbensbrott eftersom bindningarna inte löser ut lika lätt som när en vuxen kör omkull.

(http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=751428)
 
Last edited:

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce

Pizzabagarn

Guest
Så här ser jag på saken.

När vi är ute och åker hoj så vägrar jag ha sex med mina hojkompisar om de inte använder av apoteket godkänt skydd, gäller även ifall de turnerat med Alcazar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men jisses...

Ett par av er som skriver att ni ALDRIG åker utan skydd gör ju det.
Hur många gånger har ni inte kört hojen i depån utan hjäm, kört på en färja med hjälmen som en hatt.
Hur många här kan säga ÄRLIGT att ni ALDRIG kört utan skydd??

-Har du kört din hoj ur ditt garage i vanliga kläder någon gång?? eller bara flyttat på den utan hjälm??
-Kört hojen på din uppfart en liten bit utan skydd??
- Kört fram hojen till en punkt var som helst utan hjälm...

Kan nog räkna upp ett hundratal sätt o säkert känner någon igen sig att -ooops det har jag ju visst gjort..

Sluta vara sånna MORALKÄRRINGAR!

Jag håller nog med. Dom allra flesta har nog säkert någon gång kört utan full utrustning. Jag har själv gjort det. Visst, jag kör med full utrustning närmare 100% av gångerna eftersom jag tycker det känns osäkert att köra utan om det eventuellt skulle gå åt helvete. Dock har jag fuskat några gånger nu när det varit som varmast och kört med min Dainese Safety Jacket och en huvtröja över den, vid några tillfällen har jag bytt byxorna mot vanliga jeans också. Värmeslag är nog inte heller att leka med om man ska se till olycksrisker och när det är 30 grader ute svalkar ju inte fartvinden sådär fruktansvärt mycket. Och för mig så innebär i alla fall körning utan fullständiga skydd att jag håller ett avsevärt lägre tempo och är ännu mer defensiv i körningen än när jag kör med. Jag skulle dock aldrig köra utan ryggskydd eller hjälm. Skulle det gå åt helvete så kan man ju (även om det kan vara nog så smärtsamt) fixa ett benbrott eller ganska allvarliga skrubbsår medan det är en betydligt sämre prognos på bruten ryggrad.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Visstja, den HÄR länken är obligatorisk i sammanhanget!:
http://www.bokus.com/b/9151847426.html

Trygghetsnojan brer ut sig...

Klart att det är bra med skydd, jag använder det oftast, dock inte precis alltid. Jag har också noterat, precis som Steffo_b, att jag kör avsevärt lugnare och mer defensivt när jag kör utan full mundering... frågan är vad slutsumman blir då när det gäller risktagandet?

Inget skönt att glida efter asfalten utan ordentliga kläder, men det är inte så nyttigt med tvångsbeteenden eller trygghetsnoja heller.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top