Varför kör folk utan skydd?

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Det där förklarar inte så mycket. Skada i ben? brott, stukning, ledbandsknas eller bara lite rosa? var finns redogörelsen för situationen? Den är det viktiga. De flesta av dessa benbrott, inre blödningar, alla dvs 10-15% av de 33-50% nackskador ,mm är inte alls påverkade av vilka kläder föraren haft på sig.

Skrapsår är vanliga och där ligger händerna jävligt farligt till. Jag har alltid handskar och hjälm. Att åka på skinkan en stund gör varken till eller från (enligt mig givetvis).


Källa?

Motorcykelsäkerhet -en littraturstudie och meta-analys Pål Ulleberg, TÖJ rapport 681/2003
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vilka skador då? Skrapsår?

När jag läste nåt från vägverket så stod det att nånstans runt 2 procent hade överlevt om de haft skyddskläder. 2 procent med Sveriges döds-rate är 1 människa. En människa i hela Sverige hade kunnat räddas genom skyddskläder... det räcker med att sluta sälja cigg så sparar vi in vad? 5000 liv? Det är inte ens lönt att ta en diskussion krings skyddskläder tycker jag personligen.

I bland slår du spiken i huvet. Det är vad Jag har försökt säga hela tiden men med retorik som en mulåsna har det gått sisådär.

De som kör med bristfällig utrustning har blivit syndabockar för de som lagt ut 20 kakor på dajnijs och själva skrapar knä på vägar där det även figurerar Ford fikus flexifjuwl med klimakteriekossor bakom ratten som sminkar och sms:ar om vart annat.

Ska vi vända på steken och fråga varför jag ska få betala för alla på intensiven som skrotat på bulten? Inte för att Jag skulle ställa den frågan, Jag bryr mig inte och tycker synd om personerna samt hoppas de kryar på sig men bara så att ni förstår.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Tycker med andra ord att man bör använda de skydd man kan ha för att minska riskerna.

Hur kan skyddskläder minska riskerna? Din rekommendation att använda skydd kan lika väl öka riskerna.


Skyddskläder reducerar personskadorna med 33-50%.

Procentsiffrorna visar möjligen att skyddskläder reducerar personskador för personer som kraschat. Det säger dock ingenting huruvida skyddskläder reducerar risker för motorcyklister. Bara om säkerhetsvärdet från skydden överstiger det negativa värdet från beteendeanpassningen, så nås en nettovinst d v s lägre objektiv risk. Något sådan info har ännu inte publicerats.
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
förstår lixom inte vad som diskuteras här igentligen?

Kör man utan så gör man? PUNKT!
och kör man med fullt skinställ, så gör man! PUNKT!

det är bara i sverige trådar som dom här, kan skapas.
Löjligt om du frågar mig.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hur kan skyddskläder minska riskerna? Din rekommendation att använda skydd kan lika väl öka riskerna.

Procentsiffrorna visar möjligen att skyddskläder reducerar personskador för personer som kraschat. Det säger dock ingenting huruvida skyddskläder reducerar risker för motorcyklister. Bara om säkerhetsvärdet från skydden överstiger det negativa värdet från beteendeanpassningen, så nås en nettovinst d v s lägre objektiv risk. Något sådan info har ännu inte publicerats.

Du har helt rätt. Riskerna för att smälla har inget med vad man har på sig. möjligtvis kan de öka då man kan bli ofokuserad om man är varm och svettig.

Risken för att skadas ökar med bristfällig utrustning men risken för att skadas allvarligt vid en svår kolission ökar nog inte så värst mycket.

Så länge man vet om vilka risker man tar så tycker jag man måste få ha den friheten att välja själv. Det är 2008 i sverige för fasen!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10

Har du någon gång fått hela benet uppskrapat + brytet?
En hojolycka i 30 km/h klassas av räddningstjänsten som ett fall från 5e våningen på ett hus.
Ja!
Skinnstället hade förhindrat skrapet inget mer.

Så om man har skinnställ, så kan man mao hoppa från 5e våningen? *ironi*

SUCK.
Visst ett skrapsår är inte alls farligt... Eller om du fått HELA benet uppskrapat,, Riktigt uppskrapat. Med detta medföljer kanske hudtransplantat och mycket mycket mer.. Såren är mycket smutsiga och infektioner är hur vanliga som helst. Det tar lång tid för såren att läka.
Ett benbrott är mycket enklare att reparera...

TRO MIG JAG VET... 8 veckor på intensiven.. 1 opperation i veckan.
Efter hudtransplantat som jag fick sitta med en topps 2 gånger om dagen och rulla över huden för att den skulle fastna på det ny stället... Behandlingen är varken skön eller något att rekomendera...
 

Bifogat

  • DSC00487.JPG
    DSC00487.JPG
    221.2 KB · Visningar: 58
  • DSC00488.JPG
    DSC00488.JPG
    224.7 KB · Visningar: 53

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
förstår lixom inte vad som diskuteras här igentligen?

Kör man utan så gör man? PUNKT!
och kör man med fullt skinställ, så gör man! PUNKT!

det är bara i sverige trådar som dom här, kan skapas.
Löjligt om du frågar mig.

Från min sida handlar det om att få folk att förstå att man inte ska ha överförtroende för skydd och att orsaken till svåra skador har med annat att göra samt att folk ska lära sig acceptera andras sätt att vilja leva på.
Det är ganska viktiga frågor.

SUCK.
Visst ett skrapsår är inte alls farligt... Eller om du fått HELA benet uppskrapat,, Riktigt uppskrapat. Med detta medföljer kanske hudtransplantat och mycket mycket mer.. Såren är mycket smutsiga och infektioner är hur vanliga som helst. Det tar lång tid för såren att läka.
Ett benbrott är mycket enklare att reparera...

TRO MIG JAG VET... 8 veckor på intensiven.. 1 opperation i veckan.
Efter hudtransplantat som jag fick sitta med en topps 2 gånger om dagen och rulla över huden för att den skulle fastna på det ny stället... Behandlingen är varken skön eller något att rekomendera...

Ajaj! Trist blesyr! Att få renborstade skrubbsår är inte skönt:huvet Det kan ju så klart alltid gå åt helvete hur man än kör och hur man än är utrustad. Jag vet att asfalten gör ont men Jag njuter av livet när jag kör hoj och så vill Jag ha det.
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Hur kan skyddskläder minska riskerna? Din rekommendation att använda skydd kan lika väl öka riskerna.




Procentsiffrorna visar möjligen att skyddskläder reducerar personskador för personer som kraschat. Det säger dock ingenting huruvida skyddskläder reducerar risker för motorcyklister. Bara om säkerhetsvärdet från skydden överstiger det negativa värdet från beteendeanpassningen, så nås en nettovinst d v s lägre objektiv risk. Något sådan info har ännu inte publicerats.

Och fan läser bibeln baklänges..
Jag har inte pratat risken för motorcyklister.. Var har du fått det ifrån?
Vi har bara pratat om personskador. och riksen för personskador är större utan skydd..
Risken för skador i en vurpa i 20 km/h är större utan skydd än med.
Likväl är risken för personskador i 150 km/h större utan skydd än med.
Fast risken för personskador är större i 150 km/h än i 20 km/h med eller utan skydd.
Men det fattar väll alla ändå?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är helt med dig i frågan Teo, men du slåss mot väderkvarnar.

På SH hyllas man för sina bultentider, hur långt/fort man uilar förbi donken svea eller stoppiesarna på skogis.

Men jävlar om man lufsar iväg lagligt till jobbet med jeans en varm sommardag...

Fast risken för personskador är större i 150 km/h än i 20 km/h med eller utan skydd.
Men det fattar väll alla ändå?

Och risken att man kör 150 istället för 20 förbi ridskolan på bogesundsvägen är betydligt större om man har skinnställ, fråga dom boende vilka det är som kör som svin, folket i pastellfärgat läder eller dom som åker i skinnväst och jeans.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag är helt med dig i frågan Teo, men du slåss mot väderkvarnar.

På SH hyllas man för sina bultentider, hur långt/fort man uilar förbi donken svea eller stoppiesarna på skogis.

Men jävlar om man lufsar iväg lagligt till jobbet med jeans en varm sommardag...

Du har rätt och Jag undrar varför Jag orkar tjafsa. antagligen är det för att Jag är singel och inte har en chey att förklara hur man backar med släp för:mad:
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Det borde alltså innebära att dina rekommendationer om att använda skydd avser endast motorcyklister som kraschat – och inte motorcyklister?

Ehh.. NEJ olsson. Du är ju helt hopplös på att skruva till saker.

Jag rekomenderar ALLA att anväda skyddskläder för OM de går i backen så kommer de inte skada sig lika mycket OM de har skydd än OM de är utan skydd.

Det borde alltså innebära att dina rekommendationer om att använda skydd avser endast motorcyklister som kraschat – och inte motorcyklister?

Ehh.. NEJ olsson. Du är ju helt hopplös på att skruva till saker.

Jag rekomenderar ALLA att anväda skyddskläder för OM de går i backen så kommer de inte skada sig lika mycket OM de har skydd än OM de är utan skydd.
Vilket du också säkerligen förstått.
 
Last edited:

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
Det var väl en retorisk fråga ställd av aGGe! från första början? I så fall svarar jag: :rolleyes:

Och förresten, så som somliga argumenterar förstår jag inte varför de har rösträtt.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Orka tjaffsa, folk får göra vad de vill.

Teo håller med dig, är trött på alla som ska försöka bestäma för andra. Säger inte att de/ni har fel, men mitt val blir ändå att åka varma dagar utan skydd med enbart hjälm.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag är helt med dig i frågan Teo, men du slåss mot väderkvarnar.

På SH hyllas man för sina bultentider, hur långt/fort man uilar förbi donken svea eller stoppiesarna på skogis.

Men jävlar om man lufsar iväg lagligt till jobbet med jeans en varm sommardag...



Och risken att man kör 150 istället för 20 förbi ridskolan på bogesundsvägen är betydligt större om man har skinnställ, fråga dom boende vilka det är som kör som svin, folket i pastellfärgat läder eller dom som åker i skinnväst och jeans.

Vilken sten har du legat gömd under de senaste åren? Finns få som hyllar bultentider mm på sh.com idag.

Det du tar upp är ett beteende. Det beteende generellt inte vare sig du har skydd eller inte.
Många här skriver att de inte kör över 60 km/h när de kör utan skydd..
Jag ser motsatsen varje dag. 60 km/h är den hastighet de kör med inom 30 områden.. Gärna på slangen.
Konstigt nog ser jag sällan folk i full mundering göra det.

Slangadet förbi mc-donlad på sveavägen är nästan ett minne. Det förekommer men mycket mycket ovanligt idag... Och de som gör det är de där tuffa killarna i skinjacka och jeans..


Jag ser också en annan aspekt i det hela. Jag själv väljer att inte köra med folk som ej använder skydd. Av den orsaken att om den personen kör av blir i allmenhet skadorna så mycket värre. Med det menar jag blodigare.. Och det är jag som kompis som kommer att få ta reda på personen i diket/skogen.. eller i korsningen i stan....
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top