Varför kör folk utan skydd?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det har jag ej sagt,, eller???`
Kan bara säga att jag har DAGLIGEN sett ett väldigt stort antal mc förare i diverse kort/bad brallor med eller utan linne i minst + 30 KM/T på både 70 och 90 vägar i och runt sthlm ofta med skjuts ibland barn,, vilket jävla ansvar tar man då??
Dessutom så är det inget som tvingar någon att köra långt över sin förmåga bara för att skinnstället åker på,, jag tvivlar på att som du säger// dom som kör åt helvete på bulten i + 150// hade dom anpassat hastighet till körförmåga + riktiga skydd så TROR jag att fler hade klarat sig ( fått mindre skador ).
Jag vet oxå att andra faktorer spelar in,, detta är bara en tanke från mig, kanske en tankeställare åt någon annan.
Hoppas ingen tar illa vid sig för det är icke så menat....

För barnens del så tycker jag att dom ska ha dom bästa skydd som kan köpas för pengar då dom inte förstår riskerna. Som barn litar man på vuxna.

Men som jag förstod det tror du att försäkringen kommer bli mycket lägre på sporthojar om folk skulle ha bättre skydd. Dels är jag övertygad om att man kör försiktigare utan skydd. I alla fall gör jag det. Sen gissar jag att dom skador som kostar mest inte hade kunnat avhjälpts oavsett vilka av dagens skydd man har på kroppen. Anser i alla fall att det är upp till var och en att bestämma själva :).

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag blev så inspirerad att jag var tvungen att testa köra med hjälm som enda skyddsutrustning (jag hade vanliga kläder på mig också). Vilken känsla! Det fläktade skönt och var jävligt trivsamt. Det ska jag göra fler gånger.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Trygghansa har INTE det som krav!!! Jag brände mig på avgasröret när jag körde i kortbyxor (det var utomlands på min egen hoj och det var 39 grader varmt). Det blev ingen höjd självrisk, inga höjda premier m.m.

Dom betalde ut pengar för sveda o verk och nu ett år senare ska jag få ersättning för ärr som är rund och ca 10 mc i diameter, sitter på vaden!

Trygg Hansas egna villkor

Vad du ska göra för att få rätt ersättning

- Förare får inte vara straffbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel.
- Försäkringen gäller inte för skada när fordonet är inom inhägnat tävlingsområde.
- När du lämnar din motorcykel ska den låsas med två skilda lås. Nyckeln till låset får inte förvaras eller gömmas i eller i närheten av motorcykeln och ska i övrigt förvaras på ett säkert sätt. Nycklarna får inte ha uppgift om namn, adress eller registreringsnummer.
- Alla personer som färdas på motorcykeln ska använda skyddsutrustning godkänd av Trygg-Hansa. Denna är följande.

Lagstadgad hjälm

Skyddsdräkt avsedd för mc-bruk med förstärkning för armbågar och knän

Förstärkta stövlar för mc-bruk

Mc-handskar

Kanske behöver uppdatera dig om villkoren. Det finns en stor möjlighet att dom uppdaterat sina villkor det sista året.

Måste ju lägga till att sådana här trådar lättar upp en annars så jobbig och tungt varm dag då man knappt orkat le, nu ler jag igen :D

Last edited:

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
gsx 1195 rw
För barnens del så tycker jag att dom ska ha dom bästa skydd som kan köpas för pengar då dom inte förstår riskerna. Som barn litar man på vuxna.

Men som jag förstod det tror du att försäkringen kommer bli mycket lägre på sporthojar om folk skulle ha bättre skydd. Dels är jag övertygad om att man kör försiktigare utan skydd. I alla fall gör jag det. Sen gissar jag att dom skador som kostar mest inte hade kunnat avhjälpts oavsett vilka av dagens skydd man har på kroppen. Anser i alla fall att det är upp till var och en att bestämma själva :).

Tror ej att du uppfattade mig rätt.Jag vet oxå att det ej hjälper att ha en plastbit på ryggen när man blir strimlad av ett vajer räcke eller åker in i ett träd/sten i 200, har jag ALDRIG sagt, men det finns "faktiskt" andra situationer som inträffar på vägarna och JAG tror att i något eller några av dessa så kanske skydd hade hjälpt. Sen så finns det en jävla otur och en jävla tur oxå, tyvärr så kan man inte påverka det.
Tycker oxå att det är upp till var och en hur man vill klä sig (det skrev jag från början), det jag ville komma fram till va att försäkrings bolagen borde ha en annan syn på detta.
Som det är nu sporthoj svindyrt
Touringhoj billigt.
Om han/hon på sporthojen har riktig utrustning och han/hon på touringhojen åker i badbrallor/bikini så tycker iaf jag att det är helt åt helvete att touringhojen kostar typ 10% av sporthojen i försäkring.. :huvet
Tycker att man ska kunna påverka lite själv oxå inte som nu bara genom att bli äldre.

KTManders

Medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
KTM 990 sm
Vurpar man utan skyddskläder så kan ni räkna med att få plocka grus å skit ur huden och kroppen i en evighet. det ger ganska saftiga skrap/bränn märken oxå, transplantera hud är inte det roligaste och lättaste, kolla bara på "grabbarna" i USA, kör i t-shirt och shorts, smart? :va men så får dom ligga ett par veckor på sjukan när dom klotat oxå, å knapra smärtstillande :huvet Varför är det värt att köra utan bra skyddskläder?

/Hade

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag blev så inspirerad att jag var tvungen att testa köra med hjälm som enda skyddsutrustning (jag hade vanliga kläder på mig också). Vilken känsla! Det fläktade skönt och var jävligt trivsamt. Det ska jag göra fler gånger.

goood! GO-HO-HO-HO-OOD!

Bifogat

• images.jpg
    images.jpg
    2.4 KB · Visningar: 433

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Tror ej att du uppfattade mig rätt.Jag vet oxå att det ej hjälper att ha en plastbit på ryggen när man blir strimlad av ett vajer räcke eller åker in i ett träd/sten i 200, har jag ALDRIG sagt, men det finns "faktiskt" andra situationer som inträffar på vägarna och JAG tror att i något eller några av dessa så kanske skydd hade hjälpt. Sen så finns det en jävla otur och en jävla tur oxå, tyvärr så kan man inte påverka det.
Det KAN ramla ner delar från ett flygplan så hjälm på öppen gata är att rekomendera. Även fallfrukt är otäkt.

Som det är nu sporthoj svindyrt
Touringhoj billigt.
Om han/hon på sporthojen har riktig utrustning och han/hon på touringhojen åker i badbrallor/bikini så tycker iaf jag att det är helt åt helvete att touringhojen kostar typ 10% av sporthojen i försäkring.. :huvet
Tycker att man ska kunna påverka lite själv oxå inte som nu bara genom att bli äldre.
Har knappast med klädseln att göra.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Körde bara med shorts, gympaskor o tröja en sväng igår för jag skulle bara ner o tvätta hojen - korkat ja men fan så skönt i denna värmen....

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Glöm nu inte att det enligt en amerikans studie visar tydligt att man får ligga betydligt mer om man inte har skinoverall.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Vurpar man utan skyddskläder så kan ni räkna med att få plocka grus å skit ur huden och kroppen i en evighet. det ger ganska saftiga skrap/bränn märken oxå, transplantera hud är inte det roligaste och lättaste, kolla bara på "grabbarna" i USA, kör i t-shirt och shorts, smart? :va men så får dom ligga ett par veckor på sjukan när dom klotat oxå, å knapra smärtstillande :huvet Varför är det värt att köra utan bra skyddskläder?

/Hade

Det handlar inte om att få andra att förstå varför Jag gör som Jag vill med mitt liv/min lekamen, det handlar om att få er att skita i vad Jag gör med mitt liv/min lekamen så länge det inte har med er eller andra att göra.

Vissa människor har ett kontrollbehov och återfinns oftast i ledande possitioner i samhället. VD på kullagerfabriken eller den där tjejer som har fått en annan färg på sin skjorta bakom kassan på McDonalds så hon har befogenhet att köra med de andra.

Detta är ett psykopatdrag.

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
2001 Honda CBR600F
Jag kan hålla med om att det är jäkligt korkat att köra utan skydd, men som nu när det varit så varmt har jag åkt till standen i shorts och gympaskor...
Man kör ju betydligt lugnare, även om det nu inte är någon som helst garanti, men för mig är det stora "problemet" med full utrustning just värmen och förvaring.
Stod i kö i 5 minuter med fullställ för ett tag sedan, och blev så varm så att jag höll på att svimma (bokstavligt talat alltså).
Någon som vet ställ som är säkra och skyddar, men som inte är så varma, eller är det en HELT omöjlig kombination?

KTManders

Medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
KTM 990 sm
Det handlar inte om att få andra att förstå varför Jag gör som Jag vill med mitt liv/min lekamen, det handlar om att få er att skita i vad Jag gör med mitt liv/min lekamen så länge det inte har med er eller andra att göra.

Vissa människor har ett kontrollbehov och återfinns oftast i ledande possitioner i samhället. VD på kullagerfabriken eller den där tjejer som har fått en annan färg på sin skjorta bakom kassan på McDonalds så hon har befogenhet att köra med de andra.

Detta är ett psykopatdrag.

Kan vi dra en slutsats här? Att det är ett psykopatdrag att köra utan skydd? :tummenupp

KTManders

Medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
KTM 990 sm
Jag kan hålla med om att det är jäkligt korkat att köra utan skydd, men som nu när det varit så varmt har jag åkt till standen i shorts och gympaskor...
Man kör ju betydligt lugnare, även om det nu inte är någon som helst garanti, men för mig är det stora "problemet" med full utrustning just värmen och förvaring.
Stod i kö i 5 minuter med fullställ för ett tag sedan, och blev så varm så att jag höll på att svimma (bokstavligt talat alltså).
Någon som vet ställ som är säkra och skyddar, men som inte är så varma, eller är det en HELT omöjlig kombination?

Testa goretex- allväderställ, finns i lite olika varianter, med ventilation och olika "temperatur-ställ" (typ innerfoder) att ta ut när det blir för varmt, sägs vara skönare än skinn. Kanske inte så väl fungerande när det är 30 + men jag håller med, det e fan svin varmt ibland, å man e ju fan bra sugen på att köra i shorts och t-shirt ..

Räcker det med en kondom?:D

:D :gnissla

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag åkte iväg o körde samanlagt 6mil med short o linne :) skulle iväg till ett bad och det var så varmt ute att jag verkligen inte vill stå o trassla o svettas med full utrustning. Orka bry sig om vad andra har på sig, vissa som inte gör några misstag letar gärna efter andras misstag dag in o dag ut.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Om det är för varmt för att dra på sig stället så sitter man i skuggan och
dricker öl tills det blir svalt igen.....så de så!!:dricka :dricka

Tänkte prova en sväng idag men jag brände mig på sadeljäveln...gick å satt mig i skuggan igen:dricka

I den här värmen åker jag ingenstans utan AC..

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Monster
Tycker politikerna ska lägga förslag på att dom flesta idrotter skulle ha komplett skyddsutrustning. Fotbollsspelare borde åtminstonde ha hockeyskydd då dom verkar ramla och skada sig allvarligt hela tiden. Likaså om man druckit sprit borde man ha skydd på sig. Elitcyklister cyklar ju i ganska bra tempo dom också. Hade varit skoj att se tour de france när alla har skinnställ :D

Jo, och det hade varit kul att se Tour De France på icke avlysta vägar :huvet

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...