Varför kör folk utan skydd?

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Så bara för att andra skador skulle kunna kosta mer så är det ok att köra utan skydd?
En hojolycka i 30 km/h klassas av räddningstjänsten som ett fall från 5e våningen på ett hus.

då när jag var 14 och klotade med moppen i 90km/h, klassas det som att jag ramlade ifrån 15 meter!? :näsblod

du måste förstå att det låter helt konstigt? 30 + 30 + 30 = 90 ?

det enda som hände var att jag skrapade up högra armen, så jag kunde se mitt egna skelett :näsblod
behövde inte änns gå till doktorn.. :)

Last edited:

EmiliosFantomen

Guest
då när jag var 14 och klotade med moppen i 90km/h, klassas det som att jag ramlade ifrån 15 meter!? :näsblod

du måste förstå att det låter helt konstigt? 30 + 30 + 30 = 90 ?

det enda som hände var att jag skrapade up högra armen, så jag kunde se mitt egna skelett :näsblod
behövde inte änns gå till doktorn.. :)
Alltså hade det varit bättre att bromsa ner till tretti innan du gick omkull. ?

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
njjaee det är vell diskutabelt... ? :tuttar

det var tanken" att överleva ett sånt fall låter som 1 på miljonen?:näsblod
därför tycker jag att det låter konstigt?

Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
DITT FÖRSÄKRINGSBOLAG inte mitt, dom kräver att jag har hjälm, det är allt.

Det var nyss upp i en annan tråd, varför uttala sig om allas försäkringar utifrån att man själv har kassa villkor.

Jo det e helt rätt mitt F-bolag kräver inte det. Dock sänker dom min årspremie om jag går med på att bära utrustningen så därför har jag kravet. Jag gissar att många har det i sina villkor eftersom vem vill inte ha billigare försäkring.
Länsförsäkringar har inte kravet, mitt bolag, men ger bonus för löftet att bära det
IF har det inte som krav, hittar inga liknande löfte eller bonus
Folksam har det som krav
Trygghansa har det som krav

Detta är ju de 4 största och de flesta av oss har väl ett av dom...kanske.

jag tycker iofs inte att ha det som krav likställer vilkoren med att vara kassa, men det är ju upp till var och en precis som jag sa om hur man klär sig, min post var inget påhopp på dig utan en generell iaktagelse som inte var helt fel.(bara 50%)

*när jag bläddrade genom dessa villkor såg jag att nästan alla har lagt till att vagnskada ej gäller i inhägnat område, vilket torde innebära all form av bana även smc kurser vilket isåfall innebär att Länsförsäkringar sa en sak i telefon till mig o en annan i villkoren heh tänka sig man kan bli lurad av försäkringsbolagen! men det är ett ämne för nån annan tråd

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
gsx 1195 rw
Orkade inte läsa hela tråden.. skummade första sidan..
Personligen kör jag inte utan full utrustning.
Vansinne att inte göra det.. Men det är min åsikt.

Det lustiga i det här är att i princip alla vi hojåkare skrek när vi fick en skatt på trafikförsäkringen. Den skatten är tänkt att den ska täcka vårdkostnader för trafikskadade både i retroaktivt och i framtiden. SOM NOG DE FLESTA AV OSS MINS!!!
Vi fick också en 34% höjning.. och mer väntar troligen.
Vad är orsaken till denna skatt.
Jo trafikskador kostar samhället för mycket och vi ska betala för våra egna skador.
Detta är ungefär som en peson som investerar i Ericssonaktier men själv köper nokias mobiler för att sen beklaga sig när han förlorar pengar på aktierna...

Anledningen till att det finns folk som kör omkring utan skydd är förmodligen att det är skönt,, ( men dumt ).
Nästa skäl tror jag beror på våra försäkringsbolag,, hutlösa priser, så många har ej råd att försäkra sina hojar ordentligt (dvs endast trafik) i sämsta fall ingen försäkring alls.
Min helt personliga åsikt i frågan är ju att Försäkringsbolagen borde göra en ruskigt stor skillnad på priset mellan dom som använder skydd och dom som vill ha möjligheten att köra utan då kanske alla skulle ha råd att helförsäkra en ny sporthoj om dom skydda sig medan andra får pröjsa faan så mkt mer, men de kanske de är värt en varm sommardag.
För varmt med skydd då GÅR jag och badar istället.
Ingen kritik mot någon person endast mot flatheten hos försäkringsbolagen.:huvet
MVH Brollan

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
En hojolycka i 30 km/h klassas av räddningstjänsten som ett fall från 5e våningen på ett hus.

Det dära kan bara stämma om man kör in en cementmur/frontar med en bil som kör i motsatt riktning.
Och det speglar ju inte direkt verkligheten bra.

Dom flesta olyckor i 30 km/h slutar nog mest med lite skrapsår eventuellt nått litet ben brutet.
Faller du från 5e våning så är nog snittet på hur allvarliga skador du får lite högre...

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Inget av det, jag vill höra "ha så kul", "Hoppas du får en trevlig åktur" eller möjligen "må regnmolnen lysa med sin frånvaro och solen med sin närvaro"

Kör försiktigt absolut hatar jag att att höra.
Vad menar folk, att jag är för dum för att vara rädd om mig själv?
Att jag beter mig självmordsbenäget?
Att jag brukar köra som en idiot och ska göra ett undantag nu?
Att jag ska köra som en kärring och därmed försaka nöjet till fromma för ren transport?

hehe :D

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Eftersom vi e så korkade att vi kör hoj ska vi få betala själva.....
(för i sanning så är ju sporthojsåkare illa drabbade av trafikförsäkringsskatten).

Men folk som är så korkade att dom rider, spelar fotboll, ishockey osv...
Ja dom får vi åxå betala för....

Nog bättre att börja jobba svart...

Tycker politikerna ska lägga förslag på att dom flesta idrotter skulle ha komplett skyddsutrustning. Fotbollsspelare borde åtminstonde ha hockeyskydd då dom verkar ramla och skada sig allvarligt hela tiden. Likaså om man druckit sprit borde man ha skydd på sig. Elitcyklister cyklar ju i ganska bra tempo dom också. Hade varit skoj att se tour de france när alla har skinnställ :D

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
...IF har det inte som krav, hittar inga liknande löfte eller bonus
Folksam har det som krav
Trygghansa har det som krav...

Trygghansa har INTE det som krav!!! Jag brände mig på avgasröret när jag körde i kortbyxor (det var utomlands på min egen hoj och det var 39 grader varmt). Det blev ingen höjd självrisk, inga höjda premier m.m.

Dom betalde ut pengar för sveda o verk och nu ett år senare ska jag få ersättning för ärr som är rund och ca 10 mc i diameter, sitter på vaden!

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Anledningen till att det finns folk som kör omkring utan skydd är förmodligen att det är skönt,, ( men dumt ).
Nästa skäl tror jag beror på våra försäkringsbolag,, hutlösa priser, så många har ej råd att försäkra sina hojar ordentligt (dvs endast trafik) i sämsta fall ingen försäkring alls.
Min helt personliga åsikt i frågan är ju att Försäkringsbolagen borde göra en ruskigt stor skillnad på priset mellan dom som använder skydd och dom som vill ha möjligheten att köra utan då kanske alla skulle ha råd att helförsäkra en ny sporthoj om dom skydda sig medan andra får pröjsa faan så mkt mer, men de kanske de är värt en varm sommardag.
För varmt med skydd då GÅR jag och badar istället.
Ingen kritik mot någon person endast mot flatheten hos försäkringsbolagen.:huvet
MVH Brollan

Nu vart det mycket synpunkter här.....

Så du tror på allvar att den stora kostnaden för försäkringsbolagen beror på att nån har skrapat sig på benen eller eventuellt brutit ett ben när dom åkt på sin sporthoj? Jag känner mig då oerhört tveksam till det. Tvivlar på att dom som kör åt helvete på bulten eller liknande vägar i +150 kör i flippflopps och badshorts. Har iof aldrig varit på bulten men jag gissar vilt.... :confused:

Tommy.exe

Guest
Trygghansa har INTE det som krav!!! Jag brände mig på avgasröret när jag körde i kortbyxor (det var utomlands på min egen hoj och det var 39 grader varmt). Det blev ingen höjd självrisk, inga höjda premier m.m.

Dom betalde ut pengar för sveda o verk och nu ett år senare ska jag få ersättning för ärr som är rund och ca 10 mc i diameter, sitter på vaden!

Haha... allvarligt?

Visste inte försäkringen täckte sånt... å tycker inte den ska det heller.

Är man klantig får man väl skylla sig sj :)

Hade varit skoj att se tour de france när alla har skinnställ :D

haha, ja faktiskt... då skulle jag titta!

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Aldrig tidigare har jag sett en så stor triceps tillsammans med en så liten biceps. Vad är hemligheten? :hihi

Monotona fram och återgående rörelser. ca 5cm/slag med armen böjd snett ner framför kroppen...

Nu ska ni två vara jevvligt snälla!:mad:
bijkeps sitter (hänger, volymiös som den är) på framsidan av armen ser ni väl.

Last edited:

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Haha... allvarligt?

Visste inte försäkringen täckte sånt... å tycker inte den ska det heller.

Är man klantig får man väl skylla sig sj :)

Klart att det täcker!!! Jag betalar för försäkringen för att den ska täcka ALLA skador som uppkommer i samband med körningen!!!

Samma som om man skulle trampa på gasen istället på bromsen när man kör bil och kör in i bilen framför med en wiplashskada som följd. Klantigt men en skada i samband med bilkörning och då täcker bilförsäkringen!!!

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
gsx 1195 rw
Nu vart det mycket synpunkter här.....

Så du tror på allvar att den stora kostnaden för försäkringsbolagen beror på att nån har skrapat sig på benen eller eventuellt brutit ett ben när dom åkt på sin sporthoj? Jag känner mig då oerhört tveksam till det. Tvivlar på att dom som kör åt helvete på bulten eller liknande vägar i +150 kör i flippflopps och badshorts. Har iof aldrig varit på bulten men jag gissar vilt.... :confused:

Det har jag ej sagt,, eller???`
Kan bara säga att jag har DAGLIGEN sett ett väldigt stort antal mc förare i diverse kort/bad brallor med eller utan linne i minst + 30 KM/T på både 70 och 90 vägar i och runt sthlm ofta med skjuts ibland barn,, vilket jävla ansvar tar man då??
Dessutom så är det inget som tvingar någon att köra långt över sin förmåga bara för att skinnstället åker på,, jag tvivlar på att som du säger// dom som kör åt helvete på bulten i + 150// hade dom anpassat hastighet till körförmåga + riktiga skydd så TROR jag att fler hade klarat sig ( fått mindre skador ).
Jag vet oxå att andra faktorer spelar in,, detta är bara en tanke från mig, kanske en tankeställare åt någon annan.
Hoppas ingen tar illa vid sig för det är icke så menat....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dessutom så är det inget som tvingar någon att köra långt över sin förmåga bara för att skinnstället åker på,, jag tvivlar på att som du säger// dom som kör åt helvete på bulten i + 150// hade dom anpassat hastighet till körförmåga + riktiga skydd så TROR jag att fler hade klarat sig ( fått mindre skador ).

Jag är fullständigt övertygad om att majoriteten som åker av bogan både har färgglatt skinn, dyrt ryggskydd och motivlackad statushjälm.

Men för all del, be försäkringsbolagen titta på saken, kanske sjunker priset för oss som har gortexställ, enfärgad hjälm och inte åker bogan som hobby...

Dessutom är man billigare för dom om man dör än om man skadas allvarligt.

Än en gång hyser folk en enorm övertro på några mm tjockt skinn och en plastbit på ryggen, åker man av och det stoppar mot träd/stubbe/sten/dikeskant/whatever så skyddar det inte, det håller ihop resterna så att dom blir lättare att samla upp...

Last edited:

Tommy.exe

Guest
!!! skriker en massa !!!

Lugn å fin nu..... Jag tar åxå emot pengar när folk kastar dom på mig.

Vad har du för försäkringsbolag? Ja brände mig som fan för nån månad sen :näsblod

Jag är åxå ett klantarsle.....

E* ggr 2, såg nu att de va TH.

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Det har jag ej sagt,, eller???`

Det är i och för sig precis det du säger. Om premien ska gå ner för dem som alltid kör med full utrustning så implicerar det att den stora kostnaden för bolaget när folk krashar är skrapsår och brutna ben som hade gått att undvika med full utrustning. Jag ställer mig mycket tveksam till det faktiskt.

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Sverige i ett nötskal, hakar up sig på allt som går att haka up sig på... hahah

kör hoj, och hål kefffften... Weeeeeelaaa som en nudist!!!:yoparty :tuttar :tuttar

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lugn å fin nu..... Jag tar åxå emot pengar när folk kastar dom på mig.

Vad har du för försäkringsbolag? Ja brände mig som fan för nån månad sen :näsblod

Jag är åxå ett klantarsle.....

Hehehehe, skriker inte "!!!" är bara en dum vana när jag skriver.

Trygghansa har jag.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...