Varför kör folk utan skydd?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jdet är jäkligt korkat att köra utan skydd...

Fel. DU mfl tycker det är korkat att köra utan skydd. jag tycker det är korkat att skaffa Jamba-ringtones, vara religiös, köpa en ny bil om man inte är mångmiljonär, lägga energi på att bry sig om vad andra gör med sitt liv, mm.
Det är inte korkat men Jag tycker det.

Folk är olika, har olika syn på livet, olika mängd serotonin (en signalsubstans), mm och Jag finner min relation med hojåka resor med angenäm som Jag förhåller mig till den nu än om Jag hade skyddsregler Jag följde slaviskt. Då skulle Jag nog sälja hojen faktiskt.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag vet en som halka i badkaret o
Trams

..du glömde det där med elefanter i baksätet, nu när du ändå är inne på folklor och annat löst...
Vet du vad, jag vågar nästan lova att räddningstjänsten inte sitter och gör översättningstabeller
-Hmm, jeans och skinnjacka, ska vi jämföra med att ramla ner för 87de trappsteget i kaknästornet, eller är det missvisande??

Mer trams som visar att ni inte förstår eller tänker efter nu. Eller enbart vill försöka vara roliga med trams..

Med 30 km så jämför räddningstjänsten det som lika alvarligt som ett fall från 5e våningen. DVS det är ett TRAUMA. Vilket ger full utryckning på alla kanaler.

Jag har aldrig sagt någonting annat...

då när jag var 14 och klotade med moppen i 90km/h, klassas det som att jag ramlade ifrån 15 meter!? :näsblod

du måste förstå att det låter helt konstigt? 30 + 30 + 30 = 90 ?

det enda som hände var att jag skrapade up högra armen, så jag kunde se mitt egna skelett :näsblod
behövde inte änns gå till doktorn.. :)

Mer trams.. Men du har inte ens något på en mc på allmänväg att göra.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kan vi dra en slutsats här? Att det är ett psykopatdrag att köra utan skydd? :tummenupp

Nej det kan vi inte. Vi har inte den behörigheten som de som fastställt egenskapen maktbehov som psyk-drag. Vi är blott en drös hojapor.
Att försöka få andra att göra som man själv vill att dom gör med sina liv som tex bära skydd är således spykvaning. Att själv ta en risk med sin egen kropp som insats är bara en rättighet.
Men som vi alla vet så förespråkar vissa kommunistiska styren.

Dock så kan man ana att någon väldigt ung hackat tidd konto.

Plugga på lite om signalsubstander, de förklarar faktiskt det mesta i samhället.

där kom den andra mensvågen. aaaaaahhhh:näsblod
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
J
*när jag bläddrade genom dessa villkor såg jag att nästan alla har lagt till att vagnskada ej gäller i inhägnat område, vilket torde innebära all form av bana även smc kurser vilket isåfall innebär att Länsförsäkringar sa en sak i telefon till mig o en annan i villkoren heh tänka sig man kan bli lurad av försäkringsbolagen! men det är ett ämne för nån annan tråd

Försäkringen gäller på smcs kurser. SMC har det avtalat med bolagen.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Det handlar inte om att få andra att förstå varför Jag gör som Jag vill med mitt liv/min lekamen, det handlar om att få er att skita i vad Jag gör med mitt liv/min lekamen så länge det inte har med er eller andra att göra.

Vissa människor har ett kontrollbehov och återfinns oftast i ledande possitioner i samhället. VD på kullagerfabriken eller den där tjejer som har fått en annan färg på sin skjorta bakom kassan på McDonalds så hon har befogenhet att köra med de andra.

Detta är ett psykopatdrag.

Indirekt har det med oss andra att göra.. För olyckor kostar på alla oss som har försäkringar.. och många har ett intresse av att hålla de kostnaderna nere.
Handlar inte alls om något kontrollbehov att några tycker det är idiotiskt att köra med skydd. andra utan...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kan du snabbt lägga ut en lista på bolag som har avtal med SMC så vi alla är säkra på att vi är ratt försäkrade om det händer nåt.

Eller så kan var och en som undrar ta kontakt med sitt bolag och kolla.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Kan du snabbt lägga ut en lista på bolag som har avtal med SMC så vi alla är säkra på att vi är ratt försäkrade om det händer nåt.

Nej jag kan inte göra det då jag inte har tillgång till avtalen.
Jag är en sporthojsinstruktör. Alla stora bolag har avtal med SMC.
Folksam. IF. TH. mfl... Även Salus Ansvar skall enligt uppgift gälla.
Vill du diskutera det mer så hänvisar jag till ditt bolag eller till SMC riks som sköter det administrativa med bolagen.

Det dära kan bara stämma om man kör in en cementmur/frontar med en bil som kör i motsatt riktning.
Och det speglar ju inte direkt verkligheten bra.

Dom flesta olyckor i 30 km/h slutar nog mest med lite skrapsår eventuellt nått litet ben brutet.
Faller du från 5e våning så är nog snittet på hur allvarliga skador du får lite högre...
Läs tidigare inlägg...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eller så kan var och en som undrar ta kontakt med sitt bolag och kolla.

Ja för just i det avseendet skulle inte jag lita på en lista på SH eller ens SMC's hemsida.

Det skulle vara lite surt om man klotade och hade missuppfattat eller om försäkringsbolaget har ändrat det avtalet...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Indirekt har det med oss andra att göra.. För olyckor kostar på alla oss som har försäkringar.. och många har ett intresse av att hålla de kostnaderna nere.
Handlar inte alls om något kontrollbehov att några tycker det är idiotiskt att köra med skydd. andra utan...

Jag håller inte med er, folk måste få välja lite över sina liv utan att det handlar om pengar för andra. Denna diskussion landar alltid på pengafrågan då övriga förmaningar och argument tappat funktion och slutar med att vi som väljer ta oss den friheten ska skämmas för den ekonomiska stress vi utsätter andra stackare för.

och även här är erat resonemang är fel. De som kostar pengar är allvarligt skadade, intensivenliggande, långtidssjukskrivna som skadat ryggrad, fått inre blödningar, mm. Dett har uppstått genom kollission med något hårt, ofta i hög fart och har inte ett baja att göra med val av klädsel utan förnuft och körsätt!
Mina skrubbsår Jag ådragit mig under mina avåkningar utan skydd har knappast kostat en fis i rymden av det jag själv pungat in i skatt så det påverkar inte en annan själ. DOCK så rapporteras konstant (av morsan tm) olyckor med tråkig utgån där nästan uteslutande andelen skett på kurviga vägar och pga förarklant.

Det ÄR roligare att åka asfalt i skinn än utan men åter igen, flytta fokus på diskussionen. Skyddens (bortsett från hjälm) påverkan på utgången är marginell. Undvik situationen i stället! Det verkar ingen vara så upprörd över. men det är ju alltid lättare att hitta en konkret om än vag pungt att hacka på.
 
Last edited:

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Nej jag kan inte göra det då jag inte har tillgång till avtalen.
Jag är en sporthojsinstruktör. Alla stora bolag har avtal med SMC.
Folksam. IF. TH. mfl... Även Salus Ansvar skall enligt uppgift gälla.
Vill du diskutera det mer så hänvisar jag till ditt bolag eller till SMC riks som sköter det administrativa med bolagen.

Ditt inlägg tidigare gav sken av alla stora bolag i dina ögon hade avtal med SMC, men många bolag som väldigt många här är försäkrade i har nog inte det avtalet med SMC, därför vore det av allmänt intresse att få veta villka bolag som är med på det hela. Vi får väl alla ringa ner SMC och fråga.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ditt inlägg tidigare gav sken av alla stora bolag i dina ögon hade avtal med SMC, men många bolag som väldigt många här är försäkrade i har nog inte det avtalet med SMC, därför vore det av allmänt intresse att få veta villka bolag som är med på det hela. Vi får väl alla ringa ner SMC och fråga.

men ta och kolla det själv så är du säker. Ska SENSEI hållas ansvarig om listan inte är 100% eller? Folk är väl inte intresserade av vad andras försäkringar täcker?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag håller inte med er, folk måste få välja lite över sina liv utan att det handlar om pengar för andra. Denna diskussion landar alltid på pengafrågan då övriga förmaningar och argument tappat funktion och slutar med att vi som väljer ta oss den friheten ska skämmas för den ekonomiska stress vi utsätter andra stackare för.

och även här är erat resonemang är fel. De som kostar pengar är allvarligt skadade, intensivenliggande, långtidssjukskrivna som skadat ryggrad, fått inre blödningar, mm. Dett har uppstått genom kollission med något hårt, ofta i hög fart och har inte ett baja att göra med val av klädsel utan förnuft och körsätt!
Mina skrubbsår Jag ådragit mig under mina avåkningar utan skydd har knappast kostat en fis i rymden av det jag själv pungat in i skatt så det påverkar inte en annan själ. DOCK så rapporteras konstans (av morsantm) olyckor med tråkig utgån där nästan uteslutande andelen skett på kurviga vägar och pga förarklant.

Det ÄR roligare att åka asfalt i skinn än utan men åter igen, flytta fokus på diskussionen. Skyddens (bortsett från hjälm) påverkan på utgången är marginell. Undvik situationen i stället! Det verkar ingen vara så upprörd över. men det är ju alltid lättare att hitta en konkret om än vag pungt att hacka på.


Generelt så står 50 och 70 sträckor för ca 70% av dödsolyckorna.
Där har medelhastigheten legat mellan 48-55 km/h.

Runt 90% av alla mc-olyckor resulterar i någon form av skada.
Skyddskläder reducerar personskadorna med 33-50%
Handskar står för största säkerhetsvinsten och hjälm reduscerar huvudskador med ca 45%
60-80% har skador i benen.
20-45% har skador i armarna
20-35% skadas i huvudet
10-15% i nacke.
15-30% i Bröst.
15-20% underliv och buk
Ryggskador är sällsynta och inträffar i 5%av fallen

Tycker med andra ord att man bör använda de skydd man kan ha för att minska riskerna.
Har inte lagt några egna värderingar i om ni använder skydd eller inte.. Det låter jag andra göra..

men ta och kolla det själv så är du säker. Ska SENSEI hållas ansvarig om listan inte är 100% eller? Folk är väl inte intresserade av vad andras försäkringar täcker?

TACK.
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Orkar inte läsa alla sidor.. Men varför pökar man utan skydd:D E nog en likställd fråga:D Har det skrivits redan??:rolleyes: :tungan
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
...

Skyddskläder reducerar personskadorna med 33-50%....

Vilka skador då? Skrapsår?

När jag läste nåt från vägverket så stod det att nånstans runt 2 procent hade överlevt om de haft skyddskläder. 2 procent med Sveriges döds-rate är 1 människa. En människa i hela Sverige hade kunnat räddas genom skyddskläder... det räcker med att sluta sälja cigg så sparar vi in vad? 5000 liv? Det är inte ens lönt att ta en diskussion krings skyddskläder tycker jag personligen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Generelt så står 50 och 70 sträckor för ca 70% av dödsolyckorna.
Där har medelhastigheten legat mellan 48-55 km/h.

Runt 90% av alla mc-olyckor resulterar i någon form av skada.
Skyddskläder reducerar personskadorna med 33-50%
Handskar står för största säkerhetsvinsten och hjälm reduscerar huvudskador med ca 45%
60-80% har skador i benen.
20-45% har skador i armarna
20-35% skadas i huvudet
10-15% i nacke.
15-30% i Bröst.15-20% underliv och buk
Ryggskador är sällsynta och inträffar i 5%av fallen

Det där förklarar inte så mycket. Skada i ben? brott, stukning, ledbandsknas eller bara lite rosa? var finns redogörelsen för situationen? Den är det viktiga. De flesta av dessa benbrott, inre blödningar, alla dvs 10-15% av de 33-50% nackskador ,mm är inte alls påverkade av vilka kläder föraren haft på sig.

Skrapsår är vanliga och där ligger händerna jävligt farligt till. Jag har alltid handskar och hjälm. Att åka på skinkan en stund gör varken till eller från (enligt mig givetvis).


Källa?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Ditt inlägg tidigare gav sken av alla stora bolag i dina ögon hade avtal med SMC, men många bolag som väldigt många här är försäkrade i har nog inte det avtalet med SMC, därför vore det av allmänt intresse att få veta villka bolag som är med på det hela. Vi får väl alla ringa ner SMC och fråga.

Den information jag fått från ledningen i SMC riks som håller i och ansvarara för kurserna som anordnas efter råd och riktlinjer för sporthojskurser så gäller försäkringen
Jag och andra instruktörer i SMC är vanliga motorcyklister precis som ni.
Vi lägger ner mycket tid, möda och pengar på att utbilda andra mc-förare.
Vi gör detta helt idiellt och utan betalning för att vi alla ska bli säkrare mc-förare och framföra vår mc på ett säkert sätt och att använda skyddskläder givetvis.
Vi har en organisation som heter SMC där det jobbar folk som har betalt för att bla förhandla med försäkringsbolagen. Detta folk har massor att göra och är underbemanade. Så mitt råd är Om du är smc-medlem så ring gärna och surra med dem. Om du inte är medlem... Bli medlem och ring och surra med dem,
Är du inte medlem och inte vill bli.. Ring ditt försäkringsbolag.
Vill du vara 100% säker.. Ring ditt bolag.

Jag kan lova att FOLKSAMS försäkring gäller.. Hela sporthojsprojektet är ett samarbete med folksam.
Om du har ett annat bolag. PRATA med dem.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top