Varför kör folk utan skydd?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Ehh.. NEJ olsson. Du är ju helt hopplös på att skruva till saker.

Jag rekomenderar ALLA att anväda skyddskläder för OM de går i backen så kommer de inte skada sig lika mycket OM de har skydd än OM de är utan skydd.

Ehh.. NEJ olsson. Du är ju helt hopplös på att skruva till saker.

Jag rekomenderar ALLA att anväda skyddskläder för OM de går i backen så kommer de inte skada sig lika mycket OM de har skydd än OM de är utan skydd.
Vilket du också säkerligen förstått.

Men då tar du bara hänsyn till den ena effekten av skydskläder och igorerar andra effekter. Det finns alltså ingen grund för att hävda att man minskar riskerna med ditt förslag.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Orka tjaffsa, folk får göra vad de vill.

Teo håller med dig, är trött på alla som ska försöka bestäma för andra. Säger inte att de/ni har fel, men mitt val blir ändå att åka varma dagar utan skydd med enbart hjälm.

Har inte sett något tjaffs direkt. En del tramsinlägg...
Men i övrigt en konversation där man framfört åsikter för och emot.

Men då tar du bara hänsyn till den ena effekten av skydskläder och igorerar andra effekter. Det finns alltså ingen grund för att hävda att man minskar riskerna med ditt förslag.

Vad pratar du om för risker? Risken att råka ut för en olycka.. Eller risken för att man blir skadad när man varit med i en olycka?

Det enda jag diskuterat är risken för att man blir skadad vid en olycka är mindre om du har bra skyddsutrustning.
En utrustning kan vara skillnaden mellan liv och död. Skillnaden mellan ett fortsatt liv på hoj eller ett liv i rullstol.

Skyddskläder minskar risken för personskador med 33-50 %

Vilken risk är det du försöker ta upp olsson?
Jag har dessutom inte gett något förslag

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det du tar upp är ett beteende. Det beteende generellt inte vare sig du har skydd eller inte.

Men för helvete, fråga ambulanssjukvården om det är vanligare att dom klipper upp skinställ eller jeans i dikena på bulten.

Det är folket med replika-ställ, replika-hjälm och gärna kraschkåpor komplett med replika-lack som ligger som tussilagos i diken, inte folk med goretex-jacka och jeans och en fem år gammal hoj som inte ens var värst när den var ny.

Sen att skadorna blir allvarligar i två identiska olyckor där en bär skyddskläder och den andre shorts, det vet vi alla redan.
Frågan är då: Kör man så mycket försiktigare om man inte har skyddskläder så att det uppväger risken för allvarligare skrapsår?

Vägverket hävdar ju att genom att skylta om från 90 till 80 (idiotisk gräns förövrigt) så spar dom massor av människoliv årligen, borde inte då en frivillig temposänkning från 150 till 90 göra samma sak, en sänkning man gör för att man inte har skyddskläder.

Och till sist, jag kör nästan alltid med alla grejor på mig, desto mer förbannad blir jag då när folk dömer mig på stan för att jag rullar förbi i jeans, när jag har rullat fem kvarter från jobbet, i stadstrafik, mestadels på 30 väg.

Det beslutet är jag kapabel att ta själv!

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Vad pratar du om för risker? Risken att råka ut för en olycka.. Eller risken för att man blir skadad när man varit med i en olycka?

Risk relaterat till krasch och personskador.

det är väl klart det är bra att ha skyddskläder, det är väl ingenting att orda om.

Nej det är det inte. Jo det är det.

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ibland kör jag hojen till garaget 20 meter i shorts, de suger.. man e ju livrädd för att bränna sig överallt.
Ska man sen ge sig ut o köra på vägen iförd samma utrustning så, ja då vette fan..

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Skydd???
Skulle bara......liten sväng.....sakta...

Skrämmande.

Varför visa upp en sån slappröv utan riktiga brännmärken?

Pojkarna i USA kör utan skydd och visar gärna upp sina heltäckande sårskorpor för oss som vill beundra den yttersta dumheten inom hojåkningen.

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Men för helvete, fråga ambulanssjukvården om det är vanligare att dom klipper upp skinställ eller jeans i dikena på bulten.

Det är folket med replika-ställ, replika-hjälm och gärna kraschkåpor komplett med replika-lack som ligger som tussilagos i diken, inte folk med goretex-jacka och jeans och en fem år gammal hoj som inte ens var värst när den var ny.

Sen att skadorna blir allvarligar i två identiska olyckor där en bär skyddskläder och den andre shorts, det vet vi alla redan.
Frågan är då: Kör man så mycket försiktigare om man inte har skyddskläder så att det uppväger risken för allvarligare skrapsår?

Vägverket hävdar ju att genom att skylta om från 90 till 80 (idiotisk gräns förövrigt) så spar dom massor av människoliv årligen, borde inte då en frivillig temposänkning från 150 till 90 göra samma sak, en sänkning man gör för att man inte har skyddskläder.

Och till sist, jag kör nästan alltid med alla grejor på mig, desto mer förbannad blir jag då när folk dömer mig på stan för att jag rullar förbi i jeans, när jag har rullat fem kvarter från jobbet, i stadstrafik, mestadels på 30 väg.

Det beslutet är jag kapabel att ta själv!

Och jag har fortfarande inte diskuterat beteendet..
Utan skydd eller inte...
Och som sagt.. Medelhastigheten var ca 50 km/h vid olyckorna.
Det bästa vore givetvis att sänka hastiheten samtidigt som du anväder skydd.
Och ja jag skulle bara skaka på huvudet åt dig i jeans...
Upplysningsvis så finns det faktist jeans anpassade för mc-åkning. Med HÖG slitstyrka...

Rätt utrustning vid rätt tillfälle. Man tar inte med sig en kniv till en eldstrid.

Risk relaterat till krasch och personskador.

Nej det är det inte. Jo det är det.

Olsson du är ett internettroll. :pannkyss

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Rätt utrustning vid rätt tillfälle. Man tar inte med sig en kniv till en eldstrid.

Det här blev inte heller rätt. Man väljer inte bara utrustning för tillfället – man väljer även tillfället efter utrustningen. Om man bara har en kniv – så ger man sig inte i kast med en eldstrid.

Du chansar.

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Och jag har fortfarande inte diskuterat beteendet..
Utan skydd eller inte...
Och som sagt.. Medelhastigheten var ca 50 km/h vid olyckorna.
Det bästa vore givetvis att sänka hastiheten samtidigt som du anväder skydd.
Upplysningsvis så finns det faktist jeans anpassade för mc-åkning. Med HÖG slitstyrka...

Jag har letat massor efter jeans att åka i, men fy fan vad fula de är och sitter skit flummigt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Och jag skulle fan inte veta om jag skulle skratta eller gråta åt dig.
Du påminner stark om en sån där SMC-gubbe som alltid skulle dela ut små broschyrer och komma med pekpinnar, du vet dom där som skrämde bort hela jävla målgruppen för ett par år sedan...

Eftersom jag inte har några handelvapen, och inte tycker om sådana så skaffar jag inga utan unviker att besöka eldstrider.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
För att sammanfatta tråden! Det e farligt o leva.. Man kan dö eller bli allvarligt skadad om man kör utan skydd, eller bli underhållsskyldig under många år:D

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
501 passar till dom flesta sporthojar:tummenupp

nej de är för tajta. egentligen är inte levis store nåt bra för de fladdrigaste jeansen verkar vara enginered, vilka i sig själva inte är tillräckligt fladdriga, men det va den enda rikstäckande kedjan som har i alla fall nåt par som sticker ut från mängden i bögjeansens hemland.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
nej de är för tajta. egentligen är inte levis store nåt bra för de fladdrigaste jeansen verkar vara enginered, vilka i sig själva inte är tillräckligt fladdriga, men det va den enda rikstäckande kedjan som har i alla fall nåt par som sticker ut från mängden i bögjeansens hemland.

:tuttar :D Men det finns faktiskt en nackdel när dom e för vida nertill.. har ett par polare som stöpt i backen vid rödljus för dom fastnat i värmeskydden o inte fått ner foten vid stopp.. Pinsamt nej:D Inte ett dugg:D

Last edited:

axelsson_vpg

Guest
att du ids... själv har jag helställ och hela de där kalaset.. men jag orkar helt enkelt inte dra på mig det någonsin typ... jag är väll för bekväm, men det är min ensak och min egen dumhet så varför bry sig om andra?

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Indirekt har det med oss andra att göra.. För olyckor kostar på alla oss som har försäkringar.. och många har ett intresse av att hålla de kostnaderna nere.
Handlar inte alls om något kontrollbehov att några tycker det är idiotiskt att köra med skydd. andra utan...

Vet du hur mycket rökare kostar sammhället?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA