Varför kör folk utan skydd?

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Sorry,men det där tror jag inte på. Folk generellt skiter i mig,men de gnäller gärna. Om jag åker utan skydd så är det MITT val, likaså deras val att åka i full mundering. Jag hade köpt ditt argument om det kom från vänner eller familj, men att sitta här och starta trådar om det, är bara tröttsamt.

:klappar

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Folk får köra som dom vill där är ett par saker dock som kan vara bra att veta.

Försäkringsbolagen höjer din självrisk om du krashar utan CE godkänd utrustning som är heltäckande. Självrisken hamnar ofta på runt 40,000 kr.

Där ligger ett lagförslag att lagstadga CE skydd för MC förare. Detta är inte några moraltanter utan helt enkelt för att dom förare som krashar utan skydd men i lägre hastigheter och därigenom får skador som inte uppkommit med skydd (nu pratar vi bara ev fotledskador pga inga stövlar eller skrapsår som måste ha behandling) kostar landstinget stora summor pengar varje år som kunde gått till bättre saker än folk som tyckte det var för varmt att skydda sig eller "bara" skulle 500 meter.

OBS! jag påstår inte att ni inte får köra så, ovanstående är bara skälet till varför ett sånt lagförslag vill igenom tröskverket som kallas riksdagen.

Ett snabbt svar nu blir säkert - Jag betalar fan skatt, det e mina pengar!
Visst visst men det är alla andras pengar oxå.

Enda anledningen jag skulle bry mig om vad folk kör med är ekonomiska skäl, i övrigt skiter jag i vilket, kör nakna om ni vill, helst dock alla donnor! Snälla! :)

Jag vill inte ha höjd skatt........högre skatt.......fan vill inte ens ha skatt! Flyttar nog till Monaco...:yoparty

edit, ja dessa trådar kan vara rätt tröttsamma eftersom man har ett eget val, men ack vad dessa trådar ändå kan vara roande och svåra att låta bli att läsa och svara på

nofea_r

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Kan man inte tänka så här då för 10-15år sen hur många tänkte en tanke på skydd mm? samt hur många skadade sig? många fler än gemfört med nu?
Min erfarenhet är att med skydd kör man mycket fortare och busigare än utan skydd så min kontenta är färre olyckor utan skydd än med skydd på,,
Sen att dom höjer självrisken så tycker jag dom borde göra lika på bil om man kör utan bälte, slitna däck mm
Om det är för att det kostar samhället pengar så tycker jag lika om såna som röker och ska ha behandling för det lika för alkolister mm det vill väl inte jag pynta för,,:mad:

Last edited:

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Det lustiga i det här är att i princip alla vi hojåkare skrek när vi fick en skatt på trafikförsäkringen. Den skatten är tänkt att den ska täcka vårdkostnader för trafikskadade både i retroaktivt och i framtiden. SOM NOG DE FLESTA AV OSS MINS!!!
Vi fick också en 34% höjning.. och mer väntar troligen.
Vad är orsaken till denna skatt.
Jo trafikskador kostar samhället för mycket och vi ska betala för våra egna skador.
Detta är ungefär som en peson som investerar i Ericssonaktier men själv köper nokias mobiler för att sen beklaga sig när han förlorar pengar på aktierna...

Håller med ditt resonemang, men det är ändå dom skador som blir trotts att man har dubbla hockeyutrustningar på sig som kostar mest. Så jag tror nog det är "billigare" att köra runt i 50-70 km/h i simfötter och cyklop än det är att köra i 160-240km/h på slingerbulten iförd full utrustning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Folk får köra som dom vill där är ett par saker dock som kan vara bra att veta.

Försäkringsbolagen höjer din självrisk om du krashar utan CE godkänd utrustning som är heltäckande. Självrisken hamnar ofta på runt 40,000 kr.

DITT FÖRSÄKRINGSBOLAG inte mitt, dom kräver att jag har hjälm, det är allt.

Det var nyss upp i en annan tråd, varför uttala sig om allas försäkringar utifrån att man själv har kassa villkor.

_Challe_

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Xt660x
Har endast kört en kortiss på 50 sträcka i shorts och t-shirt.
Absolut inget jag tänker göra ofta även om det är såhär ruskigt varmt som det varit nu ett par dagar.

Det känns ju inte sådär jätte motiverande att hoppa i mc stället när man legat på stranden och solat så förstår att folk åker utan. Jag kommer dock inte åka utan kläderna någon längre sträcka och inte utanför stan på några snabbare väg.

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Vid dagar med 30 grader ++ sätter jag mig hellre i min sommarcab :tummenupp

Dock måste jag hålla med om att man är en riktig hyklare när man kör runt med nån 250cc hyrhoj på Thailand. :gnissla

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Dom som åker moppe i 90+ och skulle ha full skyddsutrustning skulle anses som en:1pajas Men åker man mc 90+ i shorts och t-shirt är man också en :1pajas lr ?

Tommy.exe

Guest
Eftersom vi e så korkade att vi kör hoj ska vi få betala själva.....
(för i sanning så är ju sporthojsåkare illa drabbade av trafikförsäkringsskatten).

Men folk som är så korkade att dom rider, spelar fotboll, ishockey osv...
Ja dom får vi åxå betala för....

Nog bättre att börja jobba svart...

Motoya

Våga Vägra Stanna !
Gick med
4 Jun 2008
Hoj
Såld :(
Ifjol när jag var nere på Kreta såg jag en R1 som kom runt 220 :tummenupp Det värsta var att han hade ingen hjälm.Inga handskar.Inga skor eller liknande. Eller varken någon tröja. Han körde bara i shorts som sluta ovanför knäna :näsblod Sen så kom han i en lång vänster kurva med ganska mycket trafik för en Europa väg. Den var inte spec bred heller :rolleyes:

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Inget av det, jag vill höra "ha så kul", "Hoppas du får en trevlig åktur" eller möjligen "må regnmolnen lysa med sin frånvaro och solen med sin närvaro"

Kör försiktigt absolut hatar jag att att höra.
Vad menar folk, att jag är för dum för att vara rädd om mig själv?
Att jag beter mig självmordsbenäget?
Att jag brukar köra som en idiot och ska göra ett undantag nu?
Att jag ska köra som en kärring och därmed försaka nöjet till fromma för ren transport?

:rofl :rofl

Är det 30+ ute skulle jag aldrig sätta på mig skinnställ! kör med jeans, ryggskydd och hjälm som minst. Men då håller jag iofs lägre hastighet än med ställ.. inte mer än 70 - 80.. Och ja jag vet att det gör ont att rammla :tummenupp Dock som jag såg en kille här om dagen, shorts, t-shirt, badtofflor och solbrillor känndes lite väl.. Hjälmen skulle jag aldrig lämna hemma..

Låter som jag :/ hade personen i fråga en ful stridspilot-inspererad KBC hjälm ?
hade faktiskt min hugh heffner-badrock i cutsen :):yoparty

Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Kan man inte tänka så här då för 10-15år sen hur många tänkte en tanke på skydd mm? samt hur många skadade sig? många fler än gemfört med nu?
Min erfarenhet är att med skydd kör man mycket fortare och busigare än utan skydd så min kontenta är färre olyckor utan skydd än med skydd på,,
Sen att dom höjer självrisken så tycker jag dom borde göra lika på bil om man kör utan bälte, slitna däck mm
Om det är för att det kostar samhället pengar så tycker jag lika om såna som röker och ska ha behandling för det lika för alkolister mm det vill väl inte jag pynta för,,:mad:

Tja fast MC åkandet har ökat enormt på 15 år men lika många dödas nu som för 15 år sedan så så långt sköter vi oss, hur det är med andra skador om dom ökat har jag dock ingen koll på

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
You can't take away peoples right to be assholes!!!! :arsele

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
V4N skrev:
Låter som jag :/ hade personen i fråga en ful stridspilot-inspererad KBC hjälm ?

Nja asså det va ju just det! när det gäller klädsel dömer jag ingen! har kört i liknande kläder själv..

Men istället för den fula hjälmen hade han solbrillor :gnissla En hjälm anser jag faktiskt vara minimum innan man får bli klassad som pucko :D

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Håller med ditt resonemang, men det är ändå dom skador som blir trotts att man har dubbla hockeyutrustningar på sig som kostar mest. Så jag tror nog det är "billigare" att köra runt i 50-70 km/h i simfötter och cyklop än det är att köra i 160-240km/h på slingerbulten iförd full utrustning.

Så bara för att andra skador skulle kunna kosta mer så är det ok att köra utan skydd?

Har du någon gång fått hela benet uppskrapat + brytet?
En hojolycka i 30 km/h klassas av räddningstjänsten som ett fall från 5e våningen på ett hus.

En bekant rullade ut sin hoj från höloftet, ramlade och sitter i dag i rullstol förlamad från bröstet och ner. Hastighet.. inte ens 15 km/h.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Nej nu ska ja ut o åka hojj i t-shirt o kortbyxor.
Ska bli skönt att svalka sig lite.

Så bara för att andra skador skulle kunna kosta mer så är det ok att köra utan skydd?

En hojolycka i 30 km/h klassas av räddningstjänsten som ett fall från 5e våningen på ett hus.

En bekant rullade ut sin hoj från höloftet, ramlade och sitter i dag i rullstol förlamad från bröstet och ner. Hastighet.. inte ens 15 km/h.

Jag vet en som halka i badkaret o dog, vet även en som slog sig nått grymt när han skulle gå uppför en trappa o föll.
Dags att förbjuda badkar + trappor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450

Bäst att dra på sig skinnställ och ryggskydd när man ska ut med trampcykeln då med andra ord.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

..du glömde det där med elefanter i baksätet, nu när du ändå är inne på folklor och annat löst...

Vet du vad, jag vågar nästan lova att räddningstjänsten inte sitter och gör översättningstabeller

-Hmm, jeans och skinnjacka, ska vi jämföra med att ramla ner för 87de trappsteget i kaknästornet, eller är det missvisande??

Kan tänka mig att Aftonbladet gillar såna lama jämförelser däremot...

Orkar inte kommentera tråd-ämnet, finns säkert redan någon som tycker det är jätteskönt att åka i shorts och inte skäms en sekund..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vet en som halka i badkaret o dog, vet även en som slog sig nått grymt när han skulle gå uppför en trappa o föll.
Dags att förbjuda badkar + trappor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

För att inte tala om alkoholen, fyfan vad den kostar sammhället.
Förjud direckt!!!11

Fettbildande mat och socker kommer nog att kosta min vårdgivare mer än motorcykelåkningen, jag har ju IOFS en mc relaterad olycka på kontot, jag halkade i ett dike och bröt benet när jag hade pisspaus i körningen :D

Jag körde dock hem, och inte belastade jag min mc-försäkring heller...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA