Varför ogillas glidarpersoner?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Läste något om ett nytt könsneutralt ord. Jag är ingen mansgris, men undrat vart fan vi är på väg. Funderar om jag någonsin kommer att använda det i mitt språkbruk någonsin. Känns helt onaturligt. Svenska språket är visserligen ett rätt fattigt språk jämfört med många andra. Det märker man inte minst om man läser på originalspråket. Många gånger uttrycker de något mycket precisare. Det var en liten utsvävning.

För övrigt förvånas jag att tråden fortfarande lever. Verkar vara ett djupt rotat problem hur man ska förhålla sig till folk som valt andra prioriteringar än en själv när de valt hoj. Tycker ni själva att det är lite trångsynt?

Vad är problemet ? Han frågade - han får svar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I övrgt håller jag med Money, när TS tar hojkortet och kommer ut på vägarna, så är jag övertygad om att TS kommer upptäcka att det finns en sorts tyst kollegial samhörighet hojåkare emellan.
Kommer man in på en bensinstation för att betala och det redan står ngn annan i hojkläder bland kunderna i butiken, så hälsar/hälsas man ofta med en kollegial nick. Även om ingen vet vad den andre kör för hoj.

Dessutom är det inte så mycket skitsnack om sportisar eller ens japshojar på tex HD-forum i sverige.
Inte såå mycket på de amerikanska heller. Många äger eller har ägt en sport- eller japshoj.

Det är mest nytillkomna osäkra västklubbsbeundrare som ska polemisera mot andra hojåkare, men de brukar tystas ned.
Speciellt den gamla stammen av långgaffelbikers brukar ryta till. Chopperkulturen sprang ju ur hippierörelsen och dess värderingar. Så iaf äldre chopperkillar brukar säga ifrån, när det blir för mycket vi-och-dom-hets från de som köpt ny HD och döskalle-scarf som ngn sorts manlighetsaccessoar.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Verkar vara ett djupt rotat problem hur man ska förhålla sig till folk som valt andra prioriteringar än en själv när de valt hoj. Tycker ni själva att det är lite trångsynt?

:va

Poängen är att jag inte förstår varför ja öht ska förhålla mig till folk som råkar köra ett fordon med samma körkortsklass som mitt. Jag hälsar inte på alla som kör tysk diesel-mellanklassbil heller. Åker jag däremot fin gammal Triumph så hälsar jag säkert gärna på någon i en fin gammal Mustang, då vi i grunden delar intresset av gamla fina bilar.

Hälsandets grund är väl ändå en yttring av igenkännande och ett "inom lådan" ryggdunkande. Någonstans måste man dra gränsen.

Sen hälsar jag i princip på alla, framför allt poliser (som aldrig hälsar tillbaka, nånsin). Det är emellertid mindre viktigt för min argumentation. Jag har, ärligt talat, väldigt lite gemensamt med gubben/snubben på en glidare gällande fritidsintresse. Vissa argumenterar om samvaron och att åka till nåt mysigt café, men jag behöver inte köra hoj för att umgås med vänner på ett café så jag förstår inte poängen.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Kan vi ej stänga denna tråd? svaret på denna fråga har besvarat många ggr nu i denna tråd, men varje jävel som kollar in tråden läser ej igenom utan postar sitt svar som om de löst miljonfrågan och lämnar tråden, sen är det 2-3 SH poliser som läser igenom allas inlägg och ska ha åsikter om allt.

Vissa grejer här i livet får man svar på inom sin tid, Glidarn du hajar om nåt år eller så....Peace Out!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vad är problemet ? Han frågade - han får svar.

Problemet är att många påvisar en trångsynt attityd. Egentligen sades allt som behövdes på första sidorna, men tråden är uppe i 13 sidor med långa utsvävande inlägg. Men för all del fortsätt diskutera ämnet.

:va

Poängen är att jag inte förstår varför ja öht ska förhålla mig till folk som råkar köra ett fordon med samma körkortsklass som mitt. Jag hälsar inte på alla som kör tysk diesel-mellanklassbil heller. Åker jag däremot fin gammal Triumph så hälsar jag säkert gärna på någon i en fin gammal Mustang, då vi i grunden delar intresset av gamla fina bilar.

Hälsandets grund är väl ändå en yttring av igenkännande och ett "inom lådan" ryggdunkande. Någonstans måste man dra gränsen.

Sen hälsar jag i princip på alla, framför allt poliser (som aldrig hälsar tillbaka, nånsin). Det är emellertid mindre viktigt för min argumentation. Jag har, ärligt talat, väldigt lite gemensamt med gubben/snubben på en glidare gällande fritidsintresse. Vissa argumenterar om samvaron och att åka till nåt mysigt café, men jag behöver inte köra hoj för att umgås med vänner på ett café så jag förstår inte poängen.

Nu var sista stycket inte riktat mot dig utan mer generellt. Jag håller med om att det faller på sin egen orimlighet att hälsa på alla. Höjer någon HD ägare handen om jag är ute och kör kan jag mycket väl höja min hand tillbaka i en hälsning. Det gäller oavsett vad det är för hojåkare. Ibland kan jag själv ta initiativet. Men det kan också vara så att man passerar varandra helt utan någon hälsning. Som du påtalat är det rätt mycket hojåkare där ute vissa dagar.

Kör man en veteranbil spelar det nog ingen roll vad det är för typ av bil man har. Säkert höjer många en hand som erkännande till varandra. Jag tror det är någon liknande sammanhållning mellan hojåkare. Även om man har helt skilda prioriteringar. Vissa vill bara glida runt på landsvägarna i lugn takt. Andra har förvandlat en delsträcka på någon landsväg till sin privata racebana.

Tar jag ut min Porsche tidigt på våren så kan man mycket väl få en erkännande hälsning från andra Porsche ägare, men även en och annan Ferrari ägare eller annan sportbilsägare. Om jag kört en helt modern Porsche av senare modell hade nog inte någon annan bilist hälsat på en. Det har ju blivit mer eller mindre dussinbilar under sista 10 åren. Kör man en Alfa brukar ägarna höja handen som en hälsning till varandra. Även om man kör modernare modeller. De är ju rätt udda bilar på våra vägar. Det är väl där någonstans svaret ligger varför man reflexmässigt hälsar på varandra. Ibland inte.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Fast du hälsar väl inte på alla du möter på 4 hjul när du kör bil?

Egentligen är det inte konstigt. Antalet hojar har ökat enormt sedan hälsningens introduktion för 834 år sen. Då fanns en gemenskap i att köra hoj, men det fanns också i praktiken bara en sorts hoj, och det skulle inte förvåna mig om det fanns lite rivalitet mellan de som körde HD/Indian och de som körde Norton/BSA då också.

Så bortsett trivialiteten med antalet hjul, vad har vi gemensamt?

Två hjul, som förövrigt är två väldigt olika typer av hjul, är det enda som är gemensamt. ALLT annat skiljer mellan mig och dem. Och mycket riktigt, som du är inne på, så har många nog inte en aning om vad "mc-kultur" egentligen innebär. Att som 50+ förverkliga nån slags dröm om att komma bort från radhuslängan, ta sitt hojkort(eller så har man redan fått det gratis med bilkörkortet), köpa en totalt könlös "motorcykel", på fullaste allvar tro att man faktiskt åtnjuter någon slags beundran från folk(mest kvinnor) är mest patetiskt.

Inte för att jag är mycket för gruppmentalitet men den gemenskap, ödmjukhet och hjälpsamhet men möter ute vid banorna är jävligt trevlig tycker jag, men ingenting likt ett gäng fikanissar som lika gärna hade kunnat ta bilen eller bussen till cafét för att slippa bli blöta.

Ja, jag har kört glidare och att glida runt på kurviga spanska bergsvägar utan hjälm är rätt gött men inte alls samma sak som att köra sporthoj som den ska användas. Det är egentligen inte hojtypen som är problemet. Det är allt runt omkring som inte har nåt gemensamt med att köra sporthoj. Två helt skilda intressen.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Fast du hälsar väl inte på alla du möter på 4 hjul när du kör bil?

Egentligen är det inte konstigt. Antalet hojar har ökat enormt sedan hälsningens introduktion för 834 år sen. Då fanns en gemenskap i att köra hoj, men det fanns också i praktiken bara en sorts hoj, och det skulle inte förvåna mig om det fanns lite rivalitet mellan de som körde HD/Indian och de som körde Norton/BSA då också.

Att åka sporthoj, köra massa bandagar och köra "inspererat" på små krokiga vägar och eftersträva så hög fart och finslipad teknik som möjligt är för mig ett helt annat intresse än att lunka runt i maka takt och lukta på blommorna på väg till nästa café för att sätta sig på ytterligare en ljugarbänk.

Så bortsett trivialiteten med antalet hjul, vad har vi gemensamt?

Jag hälsar på andra hundägare när jag är ute och går med hunden, jag hälsar på andra småbarnsföräldrar med vagn när jag promenerar med vagn, jag hälsar på andra båtägare när jag är ute och åker båt, jag hälsar på andra hojåkare när jag är ute och åker hoj.

Du frågar vad ni har gemensamt, uppenbarligen någonting eftersom ni möts på samma väg i samma typ av fordon.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jag t ex..och skmdes varenda sekund...

Det är du som kallade dig Mr wrx eller liknande tidigare va?

Och som du skriver...du skämdes. Dvs att du bryr dig mer om vad andra tycker om dig och vad du kör än att tillåta dig själv att gilla det. Det visar på en väldigt svagt självkänsla och ett stort hävdelsebehov. Se mig, nu blir du avundsjuk va??

Eller?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du frågar vad ni har gemensamt, uppenbarligen någonting eftersom ni möts på samma väg i samma typ av fordon.

Som jag sagt ovan så hälsar jag också på alla (utom märkes-västar), men mest av ren rutin och att jag tycker det är lite kul. Hälsar på folk jag möter på stan också även om det enda gemensamma är att vi GÅR på samma plats vid samma tillfälle.

Det betyder inte att det är ett argument, och framförallt inte att vi kör samma fordon. Jag ser inga som helst likheter mellan min hoj och en Electra Glide, bortsett just fordonsklassningen (juridik) och antalet hjul (trivialitet).

De har olika användsningsområden, extremt olika syften, är bra på olika saker och den ena är komplett värdelös på det den andra är ämnad för.

Jag har i så fall mer gemensamt med mountainbike-killen, som också har 2 hjul och vill bemästra fordon för högsta möjliga hastighet.

Med ditt argument ovan borde jag ju hälsa på varenda bil jag möter när jag kör bil också, och det känns knappast hållbart.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag däremot känner faktiskt gemenskap med de allra flesta hojåkare, möjligtvis inte outlawgängen. Alla snackar om 50+ som fått kortet på köpet som de enda personer som kör custom, men jag vet många gamla sporthojåkare som byter till custom när de blir äldre. Vad kommer ni själva köra när ni blir äldre?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det är du som kallade dig Mr wrx eller liknande tidigare va?

Och som du skriver...du skämdes. Dvs att du bryr dig mer om vad andra tycker om dig och vad du kör än att tillåta dig själv att gilla det. Det visar på en väldigt svagt självkänsla och ett stort hävdelsebehov. Se mig, nu blir du avundsjuk va??

Eller?

Man kan göra det klomplicerat och analysera...eller så är det så enkelt att jag tyckte att hojen såg för djävligt ful ut...jag skulle också skämmas att åka i EPA traktor, ha på mig en Dressman kostym till jobbet alt vistas i en dansbandslokal. Det har inget med självkänsla att göra, mer med att känna sig totalt malplacerad eller projecera en stil som inte alls är jag. Detr var samma känsla som jag hade när jag stötte ihop med en cheybekant utanför en porrbutik i sommras..typ.

Japp, jag var WRX,,,

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Jag däremot känner faktiskt gemenskap med de allra flesta hojåkare, möjligtvis inte outlawgängen. Alla snackar om 50+ som fått kortet på köpet som de enda personer som kör custom, men jag vet många gamla sporthojåkare som byter till custom när de blir äldre. Vad kommer ni själva köra när ni blir äldre?

Jag ÄR äldre ;)....och hojar jag kör blir snabbare med åldren..hos mig åtm. Jag hade nog inte kunnat unna mig en fin sporthoj när jag var 20 och nått...

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Det finns helt klart olika typer av customåkare och i händelse av att man stör sig på någon kategori så är det ju tidigare nämnda nyblivna rebeller. Och det är ju inte hojen i sig utan hela paketet liksom. Förutom att de låter skit förstås.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
jag hälsar på andra småbarnsföräldrar med vagn när jag promenerar med vagn,
.

Skulle man heja på alla med barnvagn där jag bor så hade man nog blivit hes. Dessutom känner jag verkligen ingen gemenskap med dem eftersom folk av alla typer får barn och småbarnsföräldergrejen i stora mängder får mig att må illa. Rent allmänt ett otroligt pretto släkte. Och då har jag ändå själv två riktigt små rackare. Någon som har varit på Plikta i Slottsskogen? :zpy

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Svenska språket är visserligen ett rätt fattigt språk jämfört med många andra. Det märker man inte minst om man läser på originalspråket. Många gånger uttrycker de något mycket precisare. Det

Vårt svenska språk har förtorftigats, förutom den utbredda misshandeln av detsamma. Värre kommer det att bli.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vårt svenska språk har förtorftigats, förutom den utbredda misshandeln av detsamma. Värre kommer det att bli.

Kan faktiskt inte hålla med om att svenskan är fattigt. Tvärtom!

Även om vi må sakna ett antal tusen ord jämfört med de flesta andra språk, så har vi något unikt i att kunna använda sammansatta ord såsom vi gör.

Vilket annat språk kan helt korrekt mynta ord som "hängbröstvänster", "rödvinsfilosof" eller "telefonsvararmeddelandeavlyssningslag"?

Svenskan är fantastisk, det är bara så få som hanterar det.

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Vi har ett brinnande intresse för det vi håller på med.? Nej alltså inte vet jag känns bra att hälsa på andra hojåkare och blir alltid varm inombords när någon hälsar,löjligt? javisst:). Sen så ser jag hälsningen ungefär som fri väg och inga poliser. Har själv blivit varnad två gånger för poliskontroll och en gång för grus på vägen.:tungan

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln