Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad gör vi åt dem som inte vill integreras?

Klart medlemskap kan återkallas. Bara pappershittepå.
Blir du accepterad av samhället som en del av samhället så är du det. Annars inte. Vad som står på ett papper är helt egalt.
Kommer du hem till mig så ska du bete dig på ett visst sätt, annars är du inte välkommen och du kommer inte bli en del av min familj oavsett vad någon byråkrat skrivit på en bit papper.
Dom som inte vill integreras är ju ett problem för om du inte blir integrerad i samhället så är det mer eller mindre omöjligt att bidra till samhället. Det enkla sättet är väl att göra om delar av systemet så att man inte beviljar permament uppehållstillstånd eller medborgarskap innan personen på ett eller annat sätt kan styrka att man åtminstone vill försöka bli en del av det Svenska samhället.
Kommer man till Sverige och har för avsikt att stanna här så är det ett absolut krav enligt mig. Om man kommer som flykting och behöver hjälp men inte är villig att bli en del i samhället så bör eventuell hjälp vara temporär (dvs ur humanitärt avseende) och så snart som situationen i hemlandet blir bättre så får man åka tillbaka. Men då skall man inte heller ha fått ett permanent uppehållstillstånd.

Visst. Det finns omständigheter då ett medborgarskap kan återkallas. Men enligt FN konventionerna så kan vi inte återkalla ett beviljat medborgarskap om personen i fråga inte har ett annat medborgarskap. Nu har jag inte några siffror på hur många av de som ägnar sig åt brott som har dubbelt medborgarskap men jag misstänker att det inte är speciellt hög andel. Och vi vill ju inte köra ett återkallande över hela linjen för alla som har dubbla medborgarskap. De som faktiskt ser till att skaffa sig ett jobb och bidrar till samhället och visar en vilja att vilja vara en del av samhället har jag svårt att se att vi ska försöka skicka tillbaka.

Men i stort tycker jag att ett minimum är att de som kommer hit och sedan begår brott under tiden innan de fått permanent uppehållstillstånd absolut inte ska få ett sådant. Dom ska skickas tillbaka dit de kom ifrån för om man inte har lust att leva i ett civiliserat samhälle så får man leva i ett med mer kaos. Vi har fullt upp med de redan befintliga bråkstakarna.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vi kan ju börja med att slänga ut alla med dubbla medborgarskap och som inte har PUT. Bara där har vi en del vunnet.

Sen tycker jag förvisso att de som kan försörja sig och inte har begått brott kan stanna. Resten ska ut.
Jag är lite böjd att hålla med. Har du inte fått PUT så borde det vara villkorat att du på något sätt kan styrka att du faktiskt vill bidra till och vara en del av samhället för att få ett PUT. Har du redan fixat jobb och försörjning så får du stanna. Ägnar du dig åt brott så får du inget PUT.
Har du dubbla medborgarskap och ägnar dig åt brott så bör möjligheten att återkalla medborgarskapet i Sverige utredas. Men jag misstänker att just det fallet kan vara lite knivigt.

Men som minimum. Kommer man hit och vill få stanna här så bör man åtminstone sköta sig och försöka försörja sig själv.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Dra in medborgarskap för någon som inte har något annat är i praktiken omöjligt om vi inte vill få både FN och europarådet efter oss.

Bättre då att inte dela ut medborgarskap förrän man visat att man kan försörja sig, på ett lagligt sätt. Och vägra dubbelt medborgarskap som är en styggelse i sig. Delat ansvar är inget ansvar. Delad lojalitet är ingen lojalitet.

Icke medborgare har vi skyldighet att hålla vid liv, inte så mycket mer. Saknas ambitioner att själv försörja sig finns ju hemlandet som alternativ, är man politisk flyktning finns desto större skäl att försöka komma in i samhället. Måste försörjningsstöd betalas ut bör motprestation utkrävas, som städning av parker och dikeskanter.

Folk som vill komma hit och göra rätt för sig och visar att dom klarar det har jag däremot inget emot, oavsett vilken gud dom råkar tillbe, vilket hudfärg dom råkar ha eller vilket kön dom föredrar att leka med bakom stängda sovrumsdörrar. Se så äckligt PK jag är!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om man tycker att dom 4% rikaste i Sverige ska bli ännu rikare på övriga 96% bekostnad, då kan man rösta på M.
Röstar man på SD så kommer man inte veta vad det blir för politik då SD har en tvärpolitisk politik.
Det går inte att sänka skatterna med över 100 miljarder utan att det är några som får betala för detta, och det är inte befolkningen i Danderyd, Djursholm och andra välbesuttna kommuner som betalar!
100 miljarder är ju jättelite jämfört med invandringens kostnader så det är självklart finansierade och bra förslag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För övrigt är Djursholm inte en kommun, det är en del av Danderyds kommun, och "Djursholm" används slarvigt, Stocksund är inte Djursholm, Mörby är inte Djursholm och Näsby park är sannerligen inte Djursholm.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
100 miljarder är ju jättelite jämfört med invandringens kostnader så det är självklart finansierade och bra förslag.
Vad är din uppskattning av kostnaden för migrationen?
Enligt vad jag kan hitta så är budgeten för 2020 8,5 miljarder.
En liten aning mindre än avgiften till EU som är på 51 miljarder eller sjukvård och social omsorg med 145 miljarder. Totala utgifter enligt budgeten är lite under 1200 miljarder. Sen finns det ju en del dolda kostnader i form av att dåligt integrerade immigranter orsakar brott och kostnader för rättsväsende mm men i alla fall.
Då är det enligt mig betydligt mer störande att dom lägger 17 miljarder på rikets styrelse av vilket en hyfsad andel går till alldeles för höga löner till individer som inte förtjänar det. Jag har i alla fall inte någon lust att betala skithög lön till någon som ska fixa ännu högre elpriser.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En liten aning mindre än avgiften till EU som är på 51 miljarder eller sjukvård och social omsorg med 145 miljarder. Totala utgifter enligt budgeten är lite under 1200 miljarder. Sen finns det ju en del dolda kostnader i form av att dåligt integrerade immigranter orsakar brott och kostnader för rättsväsende mm men i alla fall.
Då är det enligt mig betydligt mer störande att dom lägger 17 miljarder på rikets styrelse av vilket en hyfsad andel går till alldeles för höga löner till individer som inte förtjänar det. Jag har i alla fall inte någon lust att betala skithög lön till någon som ska fixa ännu högre elpriser.
Det rimliga om man vill debattera en fråga är väl att åtminstone ta reda på några grundläggande fakta själv?
Du har verkligen inte ansträngt dig, sorry jag gör inte jobbet åt dig.
Hundratals miljarder, allt annat är en missuppfattning. Vad den direkta kostnaden för initial mottagning av en snävt utvald grupp är TOTALT ointressant.
Återkom om du vill tjabba men läs på lite själv först.
Puss och kram.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
40.000 miljarder har jag från säker källa, dvs hästens egen mun. :)

Det är jättemycket pengar.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Du har hittat fel. En person med flyktingbakgrund kostar skattebetalarna i genomsnitt 70 000 kr per person och år - i resten av deras liv. Det blir långt mer än 8,5 miljarder per år. Det ska också nämnas att det bara är den direkta fördelningen till första generationens flyktingar. Lägger man då till alla andra invandrare som också i snitt utgör en förlust, deras barn och barnbarn som också är en förlustaffär. Det du nämner om ökad brottslighet är inte ringa. Finns enormt mycket fler kostnader som till exempel tolkar.

Det finns inte en chans att totalkostnaden för invandring och integration kostar mindre än 100 miljarder per år, sannolikt betydligt mer.

Sen ska man ha i åtanke att vi inte har flyktinginvandring av ekonomiska skäl utan av humanitära skäl. Det erkänner till och med politikerna numera även om det lät precis tvärtom för bara några år sedan. De enorma summorna vi lägger på en gräddfilstillvaro för några få, majoriteten män i stridbart skick, hade kunnat användas till att ge mat och värme till så många kvinnor och barn.

Hur man än räknar på det så är det en förlust. Hade det varit en vinst skulle man naturligtvis chartrat plan och hämtat de som ska ge sig iväg på en gummibåt över medelhavet. Man hade inte försökt få andra EU-länder att ta sitt ansvar. Just för att det är förlust. Det kostar enorma summor och det sliter isär landet. De enda som gynnas av det är de som invandrarna röstar på - sossarna. Makten till varje pris.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Politruken har talat. Undrar hur det kommer låta om SD tar makten? Kommer du radera detta inlägget då?

Det är nog SD som raderar sådana inlägg då, de är inte mycket för åsiktsfrihet.

Men det var SD själva som jag citerade så chansen är stor att de raderar det av skam.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
"några få, majoriteten män i stridbart skick, hade kunnat användas till att ge mat och värme till så många kvinnor och barn."

Ibland blir det spännande att ta saker ur sitt sammanhang.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är nog SD som raderar sådana inlägg då, de är inte mycket för åsiktsfrihet.

Men det var SD själva som jag citerade så chansen är stor att de raderar det av skam.
Kan du exemplifiera med en 2-3 relevanta exempel i modern tid när SD varit så där lite mot åsiktsfrihet?

Eller är det som vanligt, du blandar ihop saker, ljuger, trollar och projicerar?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"några få, majoriteten män i stridbart skick, hade kunnat användas till att ge mat och värme till så många kvinnor och barn."

Ibland blir det spännande att ta saker ur sitt sammanhang.
Vad är taget ur sitt sammanhang? Att männen stridbart skick inte hör hemma här? Enig.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du har hittat fel. En person med flyktingbakgrund kostar skattebetalarna i genomsnitt 70 000 kr per person och år - i resten av deras liv. Det blir långt mer än 8,5 miljarder per år. Det ska också nämnas att det bara är den direkta fördelningen till första generationens flyktingar. Lägger man då till alla andra invandrare som också i snitt utgör en förlust, deras barn och barnbarn som också är en förlustaffär. Det du nämner om ökad brottslighet är inte ringa. Finns enormt mycket fler kostnader som till exempel tolkar.

Det finns inte en chans att totalkostnaden för invandring och integration kostar mindre än 100 miljarder per år, sannolikt betydligt mer.

Sen ska man ha i åtanke att vi inte har flyktinginvandring av ekonomiska skäl utan av humanitära skäl. Det erkänner till och med politikerna numera även om det lät precis tvärtom för bara några år sedan. De enorma summorna vi lägger på en gräddfilstillvaro för några få, majoriteten män i stridbart skick, hade kunnat användas till att ge mat och värme till så många kvinnor och barn.

Hur man än räknar på det så är det en förlust. Hade det varit en vinst skulle man naturligtvis chartrat plan och hämtat de som ska ge sig iväg på en gummibåt över medelhavet. Man hade inte försökt få andra EU-länder att ta sitt ansvar. Just för att det är förlust. Det kostar enorma summor och det sliter isär landet. De enda som gynnas av det är de som invandrarna röstar på - sossarna. Makten till varje pris.
Jo. Det är ju såklart så att en av nackdelarna med att titta på budgeten är att den inte tar med sekundära kostnader i beräkningen. Dvs om det flyktingar som vi släpper in orsakar brott som leder till kostnader, kräver ingripanden från socialtjänsten osv.
Dvs den totala kostnaden är troligen större än vad som anges i budgeten.

Och ur ett totalekonomiskt hänseende så bör naturligtvis det också vara med i beräkningen.
Sen ska man inte glömma att Sverige i ett avseende vad gäller flyktingar och invandring är ett unikum i världen. Ingenstans i världen har man så låga siffror på hur stor andel av de flyktingar man tar emot som faktiskt fixar att vara självförsörjande. För vissa folkgrupper så är andelen som slutar leva på bidrag och istället försörjer sig själva så låga som 36%. Det är självfallet också en kostnad som inte direkt visar sig i budgeten.
Det är enligt mig något som man måste komma åt.
De som kommer hit oavsett om de kommer som flyktingar eller immigranter av andra skäl ska kunna försörja sig och bli en del av det svenska samhället. Det borde vara ett minimikrav. Jag har svårt att vara negativ till de som kommit hit som invandrare och som sedan driver en pizzeria, en kebabhörna eller liknande. Jag utnyttjar själv den typen av etablissemang relativt ofta. Och det är något som blivit en hörnsten i det Svenska näringslivet. Men de som inte ens försöker utan istället fortsätter vara en del av bidragssystemet kan jag erkänna att jag har lite svårt för. Jag skulle själv inte kunna välja att bara gå på bidrag eftersom jag inte vill vara beroende av någon annan i den graden.

Men jag tror "som du säkert också gör" att de stora kostnaderna för flyktingpolitiken inte visar sig i budgeten som siffror kostnaden för flyktingar utan att det är sekundära kostnader i form av andra bidrag och kostnader för rättssystemet mm.
Och där ligger säkerligen en stor del av problematiken. Dvs att om det kommer hit människor som flyr från något och som vill försöka ordna ett liv utan förtryck där dom faktiskt fungerar som tillskott för samhället så har ytterst få av oss problem med det. Välkommen. Men de som kommer hit för att få hjälp och sedan inte gör något vettigt med sitt liv utan lever på bidrag. Dom kan man utan dåligt samvete skicka tillbaka. Vill du inte vara en del av samhället så behöver du inte vara här liksom.

Men vi är ju i en situation där vi tagit in ett stort antal flyktingar av humanitära skäl vilket innebär att det inte nödvändigtvis måste vara lönsamt. Dock anser jag att även i fråga om dessa så bör man kunna säga att dessa individer inte gör den delen av åtagandet som åligger dem och därmed är de troligen inte heller så hjälpsökande som de försöker framstå. Åtminstone i de fall där man ser att det faktiskt inte ens försöker bidra till samhället.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS