Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En väldigt skarpsynt bloggare vid namn Dick Erixon skrev en tänkvärd text om skillnaden mellan idealister och realister, här saxat slutklämmen:

"De obegränsade idealisterna tål inte höra att det som känns så bra på kort sikt kan resultera i kaos och elände på längre sikt. Vi som har en realistisk och begränsande vision tänker på morgondagen, på konsekvenserna av att strunta i alla lagar, lösa upp alla seder som byggts upp under århundraden.

Därav detta skrik, skrän och anklagelser mot de sansade, de som vill se till realiteterna snarare än obegränsade utopier.

Men gissa vilka som får rätt i längden!?

Tyvärr kan väldigt mycket gått otroligt snett till dess."


http://erixon.com/blogg/
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dick är väl en pionjär inom klarsynta betraktelser, förlåt jag menar näthat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skönt att östländerna håller emot, förstår helt klart varför Erik Almqvist sökte asyl där när han landsförvisades för att ha kallat en spade för en spade. Eller två spadar var det nog förresten.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Kollar man på bilderna över flyktinginvasionen så ser man att den absoluta majoriteten består av vuxna män. Hörde ni? Män!

Män som flyr krig, där kvinnor och barn lämnas kvar i det så kallade kriget! När Finland var i krig var det männen som försvarade landet. Det var barnen som fick lämna landet och söka skydd i Sverige.

Så vad är det här egentligen för krig som gör att det bara är män som "flyr". Det som är ännu mer oroande är hur många terrorister som kan gömma sig bland dessa män. Låter det otänkbart? Det är snarare tjänstefel av IS att inte skicka med terrorister bland de syriska flyktingarna!
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Kollar man på bilderna över flyktinginvasionen så ser man att den absoluta majoriteten består av vuxna män. Hörde ni? Män!

Män som flyr krig, där kvinnor och barn lämnas kvar i det så kallade kriget! När Finland var i krig var det männen som försvarade landet. Det var barnen som fick lämna landet och söka skydd i Sverige.

Så vad är det här egentligen för krig som gör att det bara är män som "flyr". Det som är ännu mer oroande är hur många terrorister som kan gömma sig bland dessa män. Låter det otänkbart? Det är snarare tjänstefel av IS att inte skicka med terrorister bland de syriska flyktingarna!
Män är ju mer värda särskilt i deras kultur.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Anna Hakberg; "vi behöver satsa våra insatser på plats i området för att hjälpa fler".

Vänta lite nu va?

Var inte det både dumt, omöjllgt, rasistiskt, förkastligt, utopiskt....alldeles nyss?
Jo, men då var det ju "fel" parti som hade det förslaget.

Tror (M) att folket är så infantila, så säger det mer om (M) än de som röstar på upphovsrättsinnehavaren...

:näsblod
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kollar man på bilderna över flyktinginvasionen så ser man att den absoluta majoriteten består av vuxna män. Hörde ni? Män!

Män som flyr krig, där kvinnor och barn lämnas kvar i det så kallade kriget! När Finland var i krig var det männen som försvarade landet. Det var barnen som fick lämna landet och söka skydd i Sverige.

Så vad är det här egentligen för krig som gör att det bara är män som "flyr". Det som är ännu mer oroande är hur många terrorister som kan gömma sig bland dessa män. Låter det otänkbart? Det är snarare tjänstefel av IS att inte skicka med terrorister bland de syriska flyktingarna!
Apropå män. Det finns bara två män som kan rädda Sverige, Trump eller Putin.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ursäktar tillbaka för ett minst lika sent svar. :)

Jag kan tänka mig att det teoretiskt sett finns en vinst i att öka befolkningen så den skattebetalande delen av befolkningen stiger, men det hela faller på sin egen orimlighet då vi som kidsen skulle sagt det gör en Epic FaiL.:3freak

Vi tar hit ungdomar med liten eller obefintlig utbildning, vuxna med liten eller obefintlig utbildning samt deras far- och morföräldrar som från dag 1 börjar belasta sjukvård och pensionssystemet utan att ha bidragit med en enda krona till systemet. Dessutom från främmande kulturer som visat sig vara helt inkompatibla med vår egen.

"jamen det är ju medmänskligt, är du hjärtlös din gamla nazist?!?"

Nja, skulle det vara av medmänsklighet vi håller på gör slantarna mycket bättre nytta i närområdet där de kommer flertalet till nytta istället för att lägga alla resurser på det fåtal som haft råd att ta sig hit, Åkessons liknelse med att ge ett av tio hungriga barn nio äpplen och låter de nio andra dela på det sista är rätt pricksäker.

Jag har vänt och vridit på detta de senaste åren och det enda jag kommer fram till är att det måste finnas en extremt olycklig kombination av skenhelighet och sjuklig naivitet hos de människor som står upp för massinvandringen.

Det skulle inte störa mig det minsta om det inte slumpat sig så illa att just såna typer sitter i regeringsställning...:huvet

Hej igen och sorry för sent svar. :(
Jag är inte lika tapper som du och använder mobilen för dessa inlägg. :)

Jag har faktiskt sett en del ekonomiska argument till varför vi (och stora delar av Europa) behöver öka vår befolkning.
Men eftersom jag inte hittar dessa källor så kan jag bara vad gäller integration säga att den, för att citera Clintan, är ett "cluster fuck".
Jag jobbar som IT/management kille och tycker det är så j@vla tråkigt när jag tvingas se människor som kostnad medan maskiner är en tillgång.
Att vi INTE använder dessa människor till sin fulla kapacitet är skrämmande.
Det fulla resultatet av en dålig (obefintligt?) integration är nog tyvärr inte sedd ännu. :(
Det finns en del exempel från min hemstad Borlänge på lyckad sysselsättning av invandrare vilket får mig att se med viss tillförsikt på framtiden för dessa människor.
Men helt klart är att vi inte kan se mottagandet som färdigt när dessa människor är innanför våra gränser. Det är DÅ själva arbetet börjar!
Håller med om att det är skit att locka hit dem och lämna dem i ett utanförskap. Men det betyder att vi behöver bli bättre på integration inte att vi skall stänga gränserna enligt mig.

Det finns 4 MILJONER flyktingar från Syrien i närområdet.
Lägg därtill 8 MILJONER (nästan ett Sverige!) på flykt i Syrien.
Jag kan inte se hur några pengar i hela världen kan göra dessa läger funktionella överhuvudtaget.
Visst, pengar kan ge dem mat för att klara dagen, men ingenting annat.
Att vistas i dessa läger mer än några månader måste ge ärr för livet.
Om det någonsin skall gå att lösa dessa konflikter måste dessa människor bort från eländet och komma till någorlunda fungerade samhällen.
Om vi tycker att det finns lite att göra för ungdomar i våra förorter är det inget mot misären i dessa läger. :3freak

Ang DÖ så kan du läsa vad jag tycker om det i annat inlägg.
Där (också? :) ) kan jag ärligt säga att jag hade fel.
Jag tyckte från början att det var bra att partierna kunde lösa "dödläget" genom samtal.
Jag har sedan dess kommit att se att många andra lösningar varit bättre.
Detta inte minst då jag ser nuvarande regering som inkompetent, såväl ideologiskt som praktiskt. :crash

Som mer eller mindre ordblind ser jag inte stavfel om orden inte har en röd linje under. :D
 

Smagatusk

Guest
Kollar man på bilderna över flyktinginvasionen så ser man att den absoluta majoriteten består av vuxna män. Hörde ni? Män!

Män som flyr krig, där kvinnor och barn lämnas kvar i det så kallade kriget! När Finland var i krig var det männen som försvarade landet. Det var barnen som fick lämna landet och söka skydd i Sverige.

Så vad är det här egentligen för krig som gör att det bara är män som "flyr".

Alla har nog sett det meme som du syftar på och den fråga som väcks är ju just den som du ställer; vilket krig är det där kvinnor och barn lämnas kvar?

Men om vi sätter oss i deras situation... Hade du låtit din familj fly inom landet medans du själv försökte ta dig till Europa på en överfylld skorv för att kunna skapa en säker väg för din familj genom anhöriginvandring, eller hade du satt din fru med barn på båten och själv stannat kvar?

Jag kanske missar målet här men med alternativen jag nämnde hade jag inte gjort annorlunda.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ursäktar tillbaka för ett minst lika sent svar. :)

Jag kan tänka mig att det teoretiskt sett finns en vinst i att öka befolkningen så den skattebetalande delen av befolkningen stiger, men det hela faller på sin egen orimlighet då vi som kidsen skulle sagt det gör en Epic FaiL.:3freak

Vi tar hit ungdomar med liten eller obefintlig utbildning, vuxna med liten eller obefintlig utbildning samt deras far- och morföräldrar som från dag 1 börjar belasta sjukvård och pensionssystemet utan att ha bidragit med en enda krona till systemet. Dessutom från främmande kulturer som visat sig vara helt inkompatibla med vår egen.

"jamen det är ju medmänskligt, är du hjärtlös din gamla nazist?!?"

Nja, skulle det vara av medmänsklighet vi håller på gör slantarna mycket bättre nytta i närområdet där de kommer flertalet till nytta istället för att lägga alla resurser på det fåtal som haft råd att ta sig hit, Åkessons liknelse med att ge ett av tio hungriga barn nio äpplen och låter de nio andra dela på det sista är rätt pricksäker.

Jag har vänt och vridit på detta de senaste åren och det enda jag kommer fram till är att det måste finnas en extremt olycklig kombination av skenhelighet och sjuklig naivitet hos de människor som står upp för massinvandringen.

Det skulle inte störa mig det minsta om det inte slumpat sig så illa att just såna typer sitter i regeringsställning...:huvet

Naturligtvis finns det ett värde i medmänsklighet.
Att sedan alla inte har samma nivå på det är naturligt.
Att överhuvudtaget binda sig samman i samhällen/nationer är ju hjälp till självhjälp.
Hur länge klarar du/din familj sig ensam?
Det ÄR en form av medmänsklighet att tillsammans ta fram el/mat/skola/omsorg/sjukvård.
Att sedan denna medmänsklighet bara skulle stanna inom landets gränser, innanför vilka vi svenskar alla tydligen har exakt samma moral, är ju bara dumt.
Vi ÄR en del av en global värld. Vi drabbas alla av de problem som finns och får därför alla vara med och försöka hitta lösningar.

Jag är inte för en massinvandring, jag är för att avlasta i en extrem flyktingsituation.
Jag tror att de allra flesta kommer att återvända om/när situationen stabiliserats.
Kommer det ta tid: självklart
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är sjukligt naivt att tro att vi kan stänga våra gränser.
Resultatet av stängda gränser är bra mycket värre än avlastning för asylsökande.

Ang personer i regeringsställning är vi för tillfället rörande ense! :D
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Naturligtvis finns det ett värde i medmänsklighet.
Att sedan alla inte har samma nivå på det är naturligt.
Att överhuvudtaget binda sig samman i samhällen/nationer är ju hjälp till självhjälp.
Hur länge klarar du/din familj sig ensam?
Det ÄR en form av medmänsklighet att tillsammans ta fram el/mat/skola/omsorg/sjukvård.
Att sedan denna medmänsklighet bara skulle stanna inom landets gränser, innanför vilka vi svenskar alla tydligen har exakt samma moral, är ju bara dumt.
Vi ÄR en del av en global värld. Vi drabbas alla av de problem som finns och får därför alla vara med och försöka hitta lösningar.

Jag är inte för en massinvandring, jag är för att avlasta i en extrem flyktingsituation.
Jag tror att de allra flesta kommer att återvända om/när situationen stabiliserats.
Kommer det ta tid: självklart
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är sjukligt naivt att tro att vi kan stänga våra gränser.
Resultatet av stängda gränser är bra mycket värre än avlastning för asylsökande.

Ang personer i regeringsställning är vi för tillfället rörande ense! :D

Med "global värld" menar du att du tror att en nation med över 7 miljarder människor skulle kunna samsas om lagar, regler, och ekonomiska satsningar?

Det finns åtskilliga exempel på civilisationer som faktiskt gått under pga att de blivit för stora och därför fallit isär.

Dessutom är det som Sverige gör just nu INTE att avlasta en extrem flyktingsituation, man driver det till sin spets! Vill vi på allvar hjälpa folk som befinner sig i krigszoner så hade vi beviljat visum till Syrier utefter hur stor fara de FAKTISKT är i. Inte öppna våra gränser för de välbärgade män som har haft råd att köpa en biljett av en människosmugglare.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sovjet, Jugoslavien, Ottomanska, Romar.. Gång på gång försöker "ledare " samla strikt spretande värderingar och levnadssätt under samma tak. Det går bra, eller?

Undrar vilket hjul som uppfinns gång efter annan, med resultatet att det fyrkantiga rullar inte. :smasha
Världsmedborgare och globalisering.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag tänkte precis sätta mig och skriva ett långt svar till dig Kratoz men YipYip och FettSnok sammanfattade det hela rätt så bra.

Man vinner ingen dragkamp om alla i laget drar åt olika håll lixom.:3freak
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Med "global värld" menar du att du tror att en nation med över 7 miljarder människor skulle kunna samsas om lagar, regler, och ekonomiska satsningar?

Det finns åtskilliga exempel på civilisationer som faktiskt gått under pga att de blivit för stora och därför fallit isär.

Dessutom är det som Sverige gör just nu INTE att avlasta en extrem flyktingsituation, man driver det till sin spets! Vill vi på allvar hjälpa folk som befinner sig i krigszoner så hade vi beviljat visum till Syrier utefter hur stor fara de FAKTISKT är i. Inte öppna våra gränser för de välbärgade män som har haft råd att köpa en biljett av en människosmugglare.

Vi samsas redan globalt om en hel mängd lagar, regler och ekonomiska satsningar.
Var tror du att varorna du dagligen använder kommer ifrån?
Hur tror du att de kommit hit utan dessa reglar, lagar och annat?
Sen finns det några som strävar emot och stänger sina gränser typ Nordkorea.
Det är vi noga ganska ense om att det är en riktigt dålig nation.
Så ja, att INTE samsas om en hel massa regler är sämre än att faktiskt göra det.

Att vi ner i detalj inte kommer styras exakt som Uganda, Brasilien eller USA har ju sina naturliga orsaker (storlek på land, antal i befolkning, naturresurser osv).
Att vi ser oss som frånkopplade dem bara för det är ju märkligt.
Och hur långt ner skall man gå då för att samsas som du skriver?
Skall du och jag ha olika land eller?
Är Täby och Danderyd egna länder för att de har/vill ha lägre skattetryck och inte ta emot flyktingar?
Var går sas gränsen för hur stora skillnader i moral/samsyn det får vara innan det skall delas?

Vore kul att veta fördelning på män/kvinnor/barn av de invandrade syrierna från statistik och inte från bilder i Aftonbladet.
Ena dagen är det skit med ensamkommande flyktingbarn och nästa dag lämnas de helt hemma.
Märkligt. :confused:
Eftersom Syrien var (återigen kan jag ha fel) ett ganska upplyst och "rikt" land så finns det nog många familjer som kan skrapa ihop till biljetten bort från helvetet.
Att tror att de 250000 som kommit till Europa från Syrien bara är välbärgade män är nog lite skevt. ;)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Man vinner ingen dragkamp om alla i laget drar åt olika håll lixom.:3freak

Den meningen är jättebra och fantastiskt tänkvärd! :tummenupp

Det är sammanfattningen av vad jag försöker säga om EU resp vår globala värld.
Vi måste alla dra åt samma håll.
Från smått till stort: Familjen, kommunen, landet, EU och sedan världen.
Ingen lätt sak att åstadkomma :3freak med något att sträva efter. :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Den meningen är jättebra och fantastiskt tänkvärd! :tummenupp

Det är sammanfattningen av vad jag försöker säga om EU resp vår globala värld.
Vi måste alla dra åt samma håll.
Från smått till stort: Familjen, kommunen, landet, EU och sedan världen.
Ingen lätt sak att åstadkomma :3freak med något att sträva efter. :)

Mao är du emot mångfald?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Den meningen är jättebra och fantastiskt tänkvärd! :tummenupp

Det är sammanfattningen av vad jag försöker säga om EU resp vår globala värld.
Vi måste alla dra åt samma håll.
Från smått till stort: Familjen, kommunen, landet, EU och sedan världen.
Ingen lätt sak att åstadkomma :3freak med något att sträva efter. :)

Vem ska då ändra sig och sin inställning? Det räcker att nämna "skatt" och hur diametralt olika synsätt det är kring detta, bara mellan länder inom EU. It ain't gonna happen, but there will be war.

"vi måste.." de kan för fan inte komma överens vad som är kaviar och jordgubbar. Det är så inihelsike olika kulturer, attityder, gränsdragningar... Glöm din dröm.

Att "komma överens " innebär i detta plan att någon /några eller till och med alla måste göra avkall, prioritera bort, ändra beteende... Och det kommer alltid ligga kvar i fatet. Det finns olika förutsättningar, för olika levnadsstilar, standard, yrken, sociala strukturer osv, kopplat till plats på kartan, klimat, bördighet, naturtillgångar, yta, och liknande faktorer som är svåra/omöjliga att ändra med ett pennstreck. Där står vi och tror att alla kan, alla vill, alla måste, alla skall.
Utopia, heter det av en anledning.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag fattar inte vad det är som är så svårt.

Skall Sverige även fortsättningsvis
  • hjälpa människor på flykt från verkliga problem?
  • se till att de som kommer till Sverige och skall stanna här permanent får bra chanser till integration?
  • stå upp för allas lika värde i världen?

Svaret är naturligtvis, ja, ja och ja. Problemet är att det har översatts på nyliberal, genusmodifierad, politiskt korrekt trams-svenska till att Sverige skall:

  • som enda land i världen erbjuda alla som kommer permanent uppehållstillstånd utan individuell prövning
  • tillåta att de som nyligen anfört asylskäl återvänder till sina hemländer på (betald) semester
  • ösa oerhört generösa bidrag över alla som kommer utan krav på motprestation, ibland till och med mer generösa än vad svenskar kan få
  • åsidosätta svenska regler och lagar för att kunna erbjuda guld och gröna skogar till alla
  • vika ner sig för allehanda skitkorkade religiösa krav
  • inte utvisa brottslingar som bevisligen inte är tacksamma för det skydd vi erbjöd
  • osv

Den som inte ser hur jävla snett det här har gått är, ursäkta språket, dum i huvudet eller möjligen totalt indoktrinerad. Alla jävla klichéer som PK-eliten slänger sig med om att erbjuda skydd osv - ett inhägnat tältläget i Litauen finansierat av EU erbjuder skydd. Det här handlar inte om att erbjuda skydd, det handlar om att erbjuda allt till alla.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Mao är du emot mångfald?

Hur i hela friden fick du ihop det?
Vi måste alla dra tillsammans till att jag är emot mångfald?
Urbota korkat eller bara ett försök att vara provocerande?
Ledsen för jag vill faktiskt inte skiva sånt här och kommer heller inte svara på sådant som bara är svammel.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top