Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så de EU-länder som gick med i unionen för att få tillgång till det välstånd vi haft i väst länge skall nu tvingas ta emot en massa migranter? Med vilken logik då? Då kan vi ju lika bra tvinga Oman, Qatar och de andra stenrika gulfländerna tvinga att ta emot i alla fall en liten del av sitt eget folk?

Oavsett ditt svar, du säger att vi skall dela solidariskt - hur som helst skall ju Sveriges gränser stängas omedelbart då, bra att vi är överens om det. Skall vi deportera alla som inte behövde skydd också eller skall vi slussa in dem i bidragssystemen ändå?

Inom EU är vi, iaf som jag ser det, en union på gott och på ont.
Så alla skall solidariskt dela på bördan lika väl som välfärden imo.
Oman, Qatar, UAE osv är inte med i EU alltså har vi mindre förmåga att "tvinga" dem till något.
Att de också BORDE ta ansvar tycker jag nog (om de nu inte gör det : dåligt insatt :( ).

Att vi omedelbart skall stänga gränserna beror väl på om man ser det solidariskt via finansiering eller ett faktiskt mottagande. Dvs vi är nog inte alls överens där tyvärr. :(
Vore väl bättre att slussa in dem i samhället. :)
Syrierna är väl hyfsat välutbildade och sekulära även om de styrts stenhårt länge?
(Här vore intressant med kunskap från någon med inblick)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack själv, alltid spännande med lite mothugg att kicka igång arbetsveckan med. :)

Nämn ett enda icke-känslomässigt argument till varför vi ger tydliga signaler till omvärlden att vi vill och kan ta emot alla som vill komma hit, för att sedan låta invandrarna upptäcka själva att det vare sig finns jobb eller husrum och att det i princip bara är politiker och flumtomtar som vill ha hit dom.

Detta till en kostnad som skulle kunnat förse tusentals gånger fler flyktingar i närområdet med det nödvändigaste under tiden bland andra Svenska soldater hjälper till att stabilisera hemlandet så dom kan flytta tillbaka.

Apropå demokrati så var nog inte partierna speciellt tydliga i förra valet att en röst på moderaterna skulle bli en stödröst på Stefan Löven och miljöpartiet. Är det demokrati för dig det, att få rösta fram vem som får grundlura dig fyra år framåt?

Sorry för eventuella stavfel, skriver på mobiltelefonen...



Tack för svar _Johanson_. :tummenupp

Jag tror inte någon politiker försöker, eller ens vill, driva landet efter känslor.
Jag tror också att nationell ekonomi är (nästan) oändligt mer komplex än en hushållskassa. ;)

OK, fair att göra den bedömningen. :)
Exemplet var inte tänkt som en drös (slarvigt skrivet av mig ) utan någon/några behövande.
Den behövande är nog tacksam för tillfällig vård och de flesta drar "hem" sedan.
Kanske någon av de du hjälper vill stanna pga av att de gillar området och människorna däri.

Nu är det ju så att vi har demokrati i landet (jo det vill jag nog påstå).
Och i den ingår att välja fram folkvalda som sedan beslutar i de frågor som finns.
Alltså har du och alla andra röstberättigade faktiskt blivit tillfrågade vad ni/vi vill.
Så jag skulle nog säga att det är fler, iaf sedan bilden, som vill låsa upp än låsa dörren.
Att du inte håller med majoriteten är en annan fråga.

Vad gäller DÖ tyckte jag bättre om den när det hände än jag gör nu.
Jag såg det som vuxna människor som kom överens om att det fick vara slut med tjafset.
Nu är jag nog inne mer på "lägga-sig-platt" spåret.
Nyval, bredare regeringsunderlag etc hade varit en bättre väg att gå.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Men som sagt, det är bra att det råder konsensus om att det största politiska blocket skall få igenom sin politik, för ändring kommer, var så säker. :)

Det där kommer ju aldrig 7-klövern att stå fast vid med motiveringen att SD inte ingick i överenskommelsen.

Som det verkar får nog SD sikta på egen majoritet.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Ser i och för sig inget som helst problem med att folk gör affärer baserat på flyktingfiaskot.

Nä, det är förståeligt. Skulden ligger på politikerna som har skapat den här situationen och på väljarna som röstar för att det ska fortsätta.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Det där kommer ju aldrig 7-klövern att stå fast vid med motiveringen att SD inte ingick i överenskommelsen.

Som det verkar får nog SD sikta på egen majoritet.

Jag tror inte ens att alliansen skulle få igenom sin politik om dom vann nästa val. Ett löfte från Löfvén är inget värt. Han kan lika gärna säga att situationen har förändrats för nu är det inte december längre och dessutom brände han sig på gröten imorse. Eller så byter dom partiledare igen så den nya kan säga att han/hon inte var med på nån överenskommelse och därför inte heller behöver hålla den.

DÖ är en bluff från sossarnas sida men den kommer aldrig att bli synad eftersom alliansen inte kommer vinna några val på länge, om det ens kommer att finnas nån allians efter nästa val ifall KD och FP åker ut.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det där kommer ju aldrig 7-klövern att stå fast vid med motiveringen att SD inte ingick i överenskommelsen.

Som det verkar får nog SD sikta på egen majoritet.

Jag utgår från att de har egen majoritet till 2018, möjligen med stöd av KD som inte kommer ha något val om de vill sitta kvar i Riksdagen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så länge dina tillgångar är större än dina lån ligger du på plus.
Såvitt jag förstår så är, iaf än så länge, Sveriges tillgångar större än dess lån.
(Här kan jag ha fel men har för mig detta efter Magdalena-tom-i-(bollen)ladorna diskussionen)

Så låt mig då fråga.
Om människor sönderslagna, misshandlade och traumatiserade släpat sig fram till din dörr ringer på och ber om hjälp.
1 -Låser du dörren och ropar genom brevlådan: mina pengar är fn slut!
2 -Eller släpper du in dem och tänker att det löser jag nog?

Om pundargrannarna kommer och plingar på och vill låna din lägenhet, eftersom deras är sönderslagen, hur gör du då?
Hjälper offren som ligger kvar i den brinnande lägenheten eller släpper in pundarna och ger dem pengar till mer knark?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tack själv, alltid spännande med lite mothugg att kicka igång arbetsveckan med. :)

Nämn ett enda icke-känslomässigt argument till varför vi ger tydliga signaler till omvärlden att vi vill och kan ta emot alla som vill komma hit, för att sedan låta invandrarna upptäcka själva att det vare sig finns jobb eller husrum och att det i princip bara är politiker och flumtomtar som vill ha hit dom.

Detta till en kostnad som skulle kunnat förse tusentals gånger fler flyktingar i närområdet med det nödvändigaste under tiden bland andra Svenska soldater hjälper till att stabilisera hemlandet så dom kan flytta tillbaka.

Apropå demokrati så var nog inte partierna speciellt tydliga i förra valet att en röst på moderaterna skulle bli en stödröst på Stefan Löven och miljöpartiet. Är det demokrati för dig det, att få rösta fram vem som får grundlura dig fyra år framåt?

Sorry för eventuella stavfel, skriver på mobiltelefonen...

Hej igen och sorry för sent svar. :(
Jag är inte lika tapper som du och använder mobilen för dessa inlägg. :)

Jag har faktiskt sett en del ekonomiska argument till varför vi (och stora delar av Europa) behöver öka vår befolkning.
Men eftersom jag inte hittar dessa källor så kan jag bara vad gäller integration säga att den, för att citera Clintan, är ett "cluster fuck".
Jag jobbar som IT/management kille och tycker det är så j@vla tråkigt när jag tvingas se människor som kostnad medan maskiner är en tillgång.
Att vi INTE använder dessa människor till sin fulla kapacitet är skrämmande.
Det fulla resultatet av en dålig (obefintligt?) integration är nog tyvärr inte sedd ännu. :(
Det finns en del exempel från min hemstad Borlänge på lyckad sysselsättning av invandrare vilket får mig att se med viss tillförsikt på framtiden för dessa människor.
Men helt klart är att vi inte kan se mottagandet som färdigt när dessa människor är innanför våra gränser. Det är DÅ själva arbetet börjar!
Håller med om att det är skit att locka hit dem och lämna dem i ett utanförskap. Men det betyder att vi behöver bli bättre på integration inte att vi skall stänga gränserna enligt mig.

Det finns 4 MILJONER flyktingar från Syrien i närområdet.
Lägg därtill 8 MILJONER (nästan ett Sverige!) på flykt i Syrien.
Jag kan inte se hur några pengar i hela världen kan göra dessa läger funktionella överhuvudtaget.
Visst, pengar kan ge dem mat för att klara dagen, men ingenting annat.
Att vistas i dessa läger mer än några månader måste ge ärr för livet.
Om det någonsin skall gå att lösa dessa konflikter måste dessa människor bort från eländet och komma till någorlunda fungerade samhällen.
Om vi tycker att det finns lite att göra för ungdomar i våra förorter är det inget mot misären i dessa läger. :3freak

Ang DÖ så kan du läsa vad jag tycker om det i annat inlägg.
Där (också? :) ) kan jag ärligt säga att jag hade fel.
Jag tyckte från början att det var bra att partierna kunde lösa "dödläget" genom samtal.
Jag har sedan dess kommit att se att många andra lösningar varit bättre.
Detta inte minst då jag ser nuvarande regering som inkompetent, såväl ideologiskt som praktiskt. :crash

Som mer eller mindre ordblind ser jag inte stavfel om orden inte har en röd linje under. :D
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ett land blir aldrig stabilt om yttre länder blandar sig , eller dess invånare ges möjlighet att fly.

Ett land blir bara stabilt om dess invånare hyser likartade moraliska värderingar och ges möjlighet att reda ut sin egen skit.

I stort håller jag med dig. :)

Hårdrar man det skulle man kunna säga att stycke ett är vad Nordkorea håller på med. :3freak

Stycke två kommer osökt in på vad "likartade moraliska värderingar" är?
Hårdrar man även detta blir det väldigt små länder kvar.
Skall Spanien delas? Canada? Belgien? Italien? Schweiz?
Hur är det med de 20% nånting SD'are vi har? Vill de ha en egen del av landet? ;)
Finns en hel del moralisk divergens inom de flesta länder idag.

Efter mina hårdragningar (sry) så kan jag väl säga att västs "hjälp" i Afghanistan och Irak inte är några lysande exempel på demokratisering hittills. :(
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Jag har faktiskt sett en del ekonomiska argument till varför vi (och stora delar av Europa) behöver öka vår befolkning.

Absolut, om man ser dagens system som det enda möjliga.

Den enda skälet att vi behöver öka vår befolkning är att dagens ekonomiska system kräver konstant tillväxt. Kortfattat sagt är detta system omöjligt att upprätthålla och lever redan nu på övertid. Vi lever nämligen i en värld med begränsade resurser.

Eftersom vi lever i denna förnekelse behöver vi befolkningstillväxt. Då ska vi väl inte ta hit invandrare. Det som i sådana fall skall göras är att uppmuntra vår egen befolkning att skaffa fler barn! Allt annat är vansinne!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Absolut, om man ser dagens system som det enda möjliga.

Den enda skälet att vi behöver öka vår befolkning är att dagens ekonomiska system kräver konstant tillväxt. Kortfattat sagt är detta system omöjligt att upprätthålla och lever redan nu på övertid. Vi lever nämligen i en värld med begränsade resurser.

Eftersom vi lever i denna förnekelse behöver vi befolkningstillväxt. Då ska vi väl inte ta hit invandrare. Det som i sådana fall skall göras är att uppmuntra vår egen befolkning att skaffa fler barn! Allt annat är vansinne!

Tja, det är det enda system vi har just nu. :)
Har för mig att det var ganska kortsiktigt dessutom. :va
DVS vi hinner inte vänta på våra "egna" barn.

Tror faktiskt inte heller det var direkt tillväxt utan bara för att underhålla befintlig ekonomi.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
I stort håller jag med dig. :)

Hårdrar man det skulle man kunna säga att stycke ett är vad Nordkorea håller på med. :3freak

Stycke två kommer osökt in på vad "likartade moraliska värderingar" är?
Hårdrar man även detta blir det väldigt små länder kvar.
Skall Spanien delas? Canada? Belgien? Italien? Schweiz?
Hur är det med de 20% nånting SD'are vi har? Vill de ha en egen del av landet? ;)
Finns en hel del moralisk divergens inom de flesta länder idag.

Efter mina hårdragningar (sry) så kan jag väl säga att västs "hjälp" i Afghanistan och Irak inte är några lysande exempel på demokratisering hittills. :(

Nordkorea kommer garanterat ordna upp sig om tid ges, Spanien får du fråga baskrarna om, Italien lego nord, och schweizarna vet vi nog var de står.

Så du anser att svenskarna har olika moraliska grunder?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hej igen och sorry för sent svar. :(
Jag är inte lika tapper som du och använder mobilen för dessa inlägg. :)

Jag har faktiskt sett en del ekonomiska argument till varför vi (och stora delar av Europa) behöver öka vår befolkning.
Men eftersom jag inte hittar dessa källor så kan jag bara vad gäller integration säga att den, för att citera Clintan, är ett "cluster fuck".
Jag jobbar som IT/management kille och tycker det är så j@vla tråkigt när jag tvingas se människor som kostnad medan maskiner är en tillgång.
Att vi INTE använder dessa människor till sin fulla kapacitet är skrämmande.
Det fulla resultatet av en dålig (obefintligt?) integration är nog tyvärr inte sedd ännu. :(
Det finns en del exempel från min hemstad Borlänge på lyckad sysselsättning av invandrare vilket får mig att se med viss tillförsikt på framtiden för dessa människor.
Men helt klart är att vi inte kan se mottagandet som färdigt när dessa människor är innanför våra gränser. Det är DÅ själva arbetet börjar!
Håller med om att det är skit att locka hit dem och lämna dem i ett utanförskap. Men det betyder att vi behöver bli bättre på integration inte att vi skall stänga gränserna enligt mig.

Det finns 4 MILJONER flyktingar från Syrien i närområdet.
Lägg därtill 8 MILJONER (nästan ett Sverige!) på flykt i Syrien.
Jag kan inte se hur några pengar i hela världen kan göra dessa läger funktionella överhuvudtaget.
Visst, pengar kan ge dem mat för att klara dagen, men ingenting annat.
Att vistas i dessa läger mer än några månader måste ge ärr för livet.
Om det någonsin skall gå att lösa dessa konflikter måste dessa människor bort från eländet och komma till någorlunda fungerade samhällen.
Om vi tycker att det finns lite att göra för ungdomar i våra förorter är det inget mot misären i dessa läger. :3freak

Ang DÖ så kan du läsa vad jag tycker om det i annat inlägg.
Där (också? :) ) kan jag ärligt säga att jag hade fel.
Jag tyckte från början att det var bra att partierna kunde lösa "dödläget" genom samtal.
Jag har sedan dess kommit att se att många andra lösningar varit bättre.
Detta inte minst då jag ser nuvarande regering som inkompetent, såväl ideologiskt som praktiskt. :crash

Som mer eller mindre ordblind ser jag inte stavfel om orden inte har en röd linje under. :D

Att öka befolkning för att ha arbetskraft i framtiden kräver ju dock att man slutar automatisera i stort sett hela tillverkningsindustrin. När all tillverkning sker med robotar och alla transporter sker med självgående fordon så är väl tjänstemannapositioner det enda som behöver människokraft. Men även där lär vi se en minskning med mer effektiv administration tack vare datasystem, för att inte tala om att utan mänsklig arbetskraft kan vi skippa fackföreningar, HR folk och mellanchefer. Vi kan även kraftigt reducera antalet anställda på arbetsförmedligen, försäkringskassan och alla som jobbar med bemanning.

Dessutom finns det ingen anledning att i förväg importera arbetskraft för en eventuell brist i framtiden. Jag kan GARANTERA dig att det går få flera tusen arbetare på plats inom loppet av några dagar. Det råder inte (och kommer aldrig råda) brist på arbetskraft på vår jord.


Gällande lösningar på problemen i mellanöstern så är det knappast en lösning att tömma Syrien på folk och hoppas extremisterna ger sig. "Om det någonsin skall gå att lösa dessa konflikter måste dessa människor bort från eländet och komma till någorlunda fungerade samhällen."
Den bästa lösningen måste väl ändå vara att de får hjälp att kunna stanna kvar och bygga upp det samhälle de vill ha? Uppenbarligen har de inte lyckats så bra själva trots att de allra första civilisationerna uppstod i just mellanöstern, för 6 000 år sedan. Att spendera miljarder efter miljarder efter miljarder på dålig integration av det extremt fåtal människor som, let´s face it, inte passar in i det samhällssystemet som vi har, är iallafall definitivt ingen lösning på konflikterna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I stort håller jag med dig. :)

Hårdrar man det skulle man kunna säga att stycke ett är vad Nordkorea håller på med. :3freak

Stycke två kommer osökt in på vad "likartade moraliska värderingar" är?
Hårdrar man även detta blir det väldigt små länder kvar.
Skall Spanien delas? Canada? Belgien? Italien? Schweiz?
Hur är det med de 20% nånting SD'are vi har? Vill de ha en egen del av landet? ;)
Finns en hel del moralisk divergens inom de flesta länder idag.

Efter mina hårdragningar (sry) så kan jag väl säga att västs "hjälp" i Afghanistan och Irak inte är några lysande exempel på demokratisering hittills. :(

Jag tycker absolut SD borde förbereda sig på att få bryta ut sig ur Sverige. Jag kommer söka asyl där. :gnissla
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tja, det är det enda system vi har just nu. :)
Har för mig att det var ganska kortsiktigt dessutom. :va
DVS vi hinner inte vänta på våra "egna" barn.

Tror faktiskt inte heller det var direkt tillväxt utan bara för att underhålla befintlig ekonomi.
En grundförutsättning för att invandring skall vara gynnsam för ekonomin torde ju vara att invandrarna då arbetar. Vilket alldeles för få gör, och kommer göra. Och om det är ett argument för invandring skulle jag omedelbart vilja se ett stopp på invandringen av gamla, sjuka, analfabeter och extremister, som ändå aldrig kommer få ett jobb här. Men jag trodde argumentet var att vi skulle vara snela?

För övrigt kunde vi ju förbjuda abort, nettot av mördade barn och invandrade skiljer inte så hiskligt mycket heller, inte innan senaste stormningen i alla fall.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En grundförutsättning för att invandring skall vara gynnsam för ekonomin torde ju vara att invandrarna då arbetar. Vilket alldeles för få gör, och kommer göra. Och om det är ett argument för invandring skulle jag omedelbart vilja se ett stopp på invandringen av gamla, sjuka, analfabeter och extremister, som ändå aldrig kommer få ett jobb här. Men jag trodde argumentet var att vi skulle vara snela?

För övrigt kunde vi ju förbjuda abort, nettot av mördade barn och invandrade skiljer inte så hiskligt mycket heller, inte innan senaste stormningen i alla fall.
Detta är faktiskt något jag skulle vilja ändra på.
En grundinställning skall vara att vi tar hit de som KAN och VILL bidra till sin egen och samhällets försörjning.
M.a.o. inga extremister, och gamla/sjuka får bara PUT med försörjningskrav från anhöriga.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Detta är faktiskt något jag skulle vilja ändra på.
En grundinställning skall vara att vi tar hit de som KAN och VILL bidra till sin egen och samhällets försörjning.
M.a.o. inga extremister, och gamla/sjuka får bara PUT med försörjningskrav från anhöriga.
Det är bara SD som tycker så, så du vet.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Detta är faktiskt något jag skulle vilja ändra på.
En grundinställning skall vara att vi tar hit de som KAN och VILL bidra till sin egen och samhällets försörjning.
M.a.o. inga extremister, och gamla/sjuka får bara PUT med försörjningskrav från anhöriga.

Hur var det nu med "allas lika människovärde"?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top