Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Sverige är ju till redan involverade med EUFOR med NBG
Sen många år.
http://www.forsvarsmakten.se/en/abo...ctivities-and-operations/nordic-battle-group/

Är inte särskilt insatt i vad det innebär. Visst kan vi ha samarbeten med andra länder men att EU ska ha en egen armé tycker jag inte. Det är rätt så tydligt att utvecklingen av EU går mot ett Europas förenta stater styrt av några byråkrater som ingen känner till och som ingen har röstat på.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Bernhard Lebourne, ägare av fastighet, har tecknat kontrakt med Norrköpings kommun att från och med 1 september hyra ut 14 mindre lägenheter, som ska användas för ensamkommande flyktingbarn. Det är lägenheter i den östra flygeln på gamla lasarettet där salarna gjordes om till boende för studenter. Ett 40-tal har bott där, men ett tiotal har flyttat, då de känt sig tvingade av hyresvärden Lebourne.

Ännu en som har bestämt sig för att göra sig rik på flyktingindustrin. Kul för honom.

http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/studenter-tvingas-flytta-fran-boende-11994513.aspx
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ännu en som har bestämt sig för att göra sig rik på flyktingindustrin. Kul för honom.

http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/studenter-tvingas-flytta-fran-boende-11994513.aspx

Ser i och för sig inget som helst problem med att folk gör affärer baserat på flyktingfiaskot. 99,99% av befolkningen förlorar oerhört på den folkvandring vi nu ser, att några handfull människor kan tjäna på det är bara att gratulera. Skulle inte tveka själv att tjäna pengar på eländet, det betyder inte att jag vill ha det så här. Att däremot påstå sig vilja ha massa påstådda flyktingar - och tjäna pengar på dem, det är klart anmärkningsvärt.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hamnade i en liten diskussion i veckan om landets till synes outsinliga kassa när det gäller flyktingmottagandet, diskussionen tog tvärt slut då hon tydligen inte hade lust att svara på frågan i slutet av mitt inlägg:

--------
Dra paralleller till vanlig hushållsekonomi: Om jag vill skänka en slant till välgörenhet efter att hyran och fakturorna är betalda, barnen har mat på bordet och kläder på kroppen och en liten peng är insatt på sparkontot så är det behjärtansvärt.

Om jag däremot skänker så mycket pengar att jag måste ta lån för att ha råd med det ovan nämnda och gör det månad efter månad utan att inse att jag snart hamnar hos Kronofogden är det vansinne och djupt oansvarigt mot min familj.

I vilken kategori tycker du sveriges regering bör räknas?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hamnade i en liten diskussion i veckan om landets till synes outsinliga kassa när det gäller flyktingmottagandet, diskussionen tog tvärt slut då hon tydligen inte hade lust att svara på frågan i slutet av mitt inlägg:

--------
Dra paralleller till vanlig hushållsekonomi: Om jag vill skänka en slant till välgörenhet efter att hyran och fakturorna är betalda, barnen har mat på bordet och kläder på kroppen och en liten peng är insatt på sparkontot så är det behjärtansvärt.

Om jag däremot skänker så mycket pengar att jag måste ta lån för att ha råd med det ovan nämnda och gör det månad efter månad utan att inse att jag snart hamnar hos Kronofogden är det vansinne och djupt oansvarigt mot min familj.

I vilken kategori tycker du sveriges regering bör räknas?

Så länge dina tillgångar är större än dina lån ligger du på plus.
Såvitt jag förstår så är, iaf än så länge, Sveriges tillgångar större än dess lån.
(Här kan jag ha fel men har för mig detta efter Magdalena-tom-i-(bollen)ladorna diskussionen)

Så låt mig då fråga.
Om människor sönderslagna, misshandlade och traumatiserade släpat sig fram till din dörr ringer på och ber om hjälp.
1 -Låser du dörren och ropar genom brevlådan: mina pengar är fn slut!
2 -Eller släpper du in dem och tänker att det löser jag nog?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Så låt mig då fråga.
Om människor sönderslagna, misshandlade och traumatiserade släpat sig fram till din dörr ringer på och ber om hjälp.
1 -Låser du dörren och ropar genom brevlådan: mina pengar är fn slut!
2 -Eller släpper du in dem och tänker att det löser jag nog?

Jag hoppas du på något plan inser att det är helt omöjligt att styra ett land enbart efter känslor, hur tror du t.ex. socialbidragskostnaderna skulle ha sett ut om handläggarna gett pengar till alla dom tyckt synd om?

Men vi provar väl ändå: Först skulle jag göra en rimlig bedömning om jag har plats nog och om jag riskerar att hamna i bråk, står det en hel drös uppjagat folk utanför dörren skulle jag tänka två gånger innan jag låser upp.

En sak är i alla fall säker, min första åtgärd är inte att låta dom folkbokföra sig i mitt hus.

Dessutom är frågan rätt ovidkommande eftersom jag aldrig blivit tillfrågad om jag vill offra min levnadsstandard och mina barns trygghet för detta sociala experiment, Stefan Lövén (och de andra i DÖ) har med andra ord stegat in på min gård och låst upp min dörr utan att fråga mig först. Det gör mig rätt förbannad faktiskt.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Undrar hur många låg&medelinkomsttagare som utgör majoriteten av befolkningen, som kommer ha nån pension att klara livhanken på framgent.

Att privat sjukvårdsförsäkring är ett måste vet nog alla, men därtill pension med förslag om borttagen reduktion...
Ja jävlar.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag hoppas du på något plan inser att det är helt omöjligt att styra ett land enbart efter känslor, hur tror du t.ex. socialbidragskostnaderna skulle ha sett ut om handläggarna gett pengar till alla dom tyckt synd om?

Men vi provar väl ändå: Först skulle jag göra en rimlig bedömning om jag har plats nog och om jag riskerar att hamna i bråk, står det en hel drös uppjagat folk utanför dörren skulle jag tänka två gånger innan jag låser upp.

En sak är i alla fall säker, min första åtgärd är inte att låta dom folkbokföra sig i mitt hus.

Dessutom är frågan rätt ovidkommande eftersom jag aldrig blivit tillfrågad om jag vill offra min levnadsstandard och mina barns trygghet för detta sociala experiment, Stefan Lövén (och de andra i DÖ) har med andra ord stegat in på min gård och låst upp min dörr utan att fråga mig först. Det gör mig rätt förbannad faktiskt.

Tack för svar _Johanson_. :tummenupp

Jag tror inte någon politiker försöker, eller ens vill, driva landet efter känslor.
Jag tror också att nationell ekonomi är (nästan) oändligt mer komplex än en hushållskassa. ;)

OK, fair att göra den bedömningen. :)
Exemplet var inte tänkt som en drös (slarvigt skrivet av mig ) utan någon/några behövande.
Den behövande är nog tacksam för tillfällig vård och de flesta drar "hem" sedan.
Kanske någon av de du hjälper vill stanna pga av att de gillar området och människorna däri.

Nu är det ju så att vi har demokrati i landet (jo det vill jag nog påstå).
Och i den ingår att välja fram folkvalda som sedan beslutar i de frågor som finns.
Alltså har du och alla andra röstberättigade faktiskt blivit tillfrågade vad ni/vi vill.
Så jag skulle nog säga att det är fler, iaf sedan bilden, som vill låsa upp än låsa dörren.
Att du inte håller med majoriteten är en annan fråga.

Vad gäller DÖ tyckte jag bättre om den när det hände än jag gör nu.
Jag såg det som vuxna människor som kom överens om att det fick vara slut med tjafset.
Nu är jag nog inne mer på "lägga-sig-platt" spåret.
Nyval, bredare regeringsunderlag etc hade varit en bättre väg att gå.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så låt mig då fråga.
Om människor sönderslagna, misshandlade och traumatiserade släpat sig fram till din dörr ringer på och ber om hjälp.
1 -Låser du dörren och ropar genom brevlådan: mina pengar är fn slut!
2 -Eller släpper du in dem och tänker att det löser jag nog?

Det där saknar verkligen all verklighetsförankring, varför det blir jobbigt att bemöta. Om man skulle ge sig på ett försök så skulle jag svara att jag skulle släppa in de som var här, sedan se till att inga fler behövde komma. Vi har tagit emot nog, pungckt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så jag skulle nog säga att det är fler, iaf sedan bilden, som vill låsa upp än låsa dörren.
Att du inte håller med majoriteten är en annan fråga.

Också fel, en majoritet av befolkningen vill ha mer restriktiv mottagning. Det är dock inte den delen v befolkningen som uppmuntras till skrän och skrål, för spaltmil efter spaltmil av gratis propaganda, backas upp av en verklighetsfrånvänd åsiktselit.

Men visst, om det är majoriteten som skall bestämma så vänta bara. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det där saknar verkligen all verklighetsförankring, varför det blir jobbigt att bemöta. Om man skulle ge sig på ett försök så skulle jag svara att jag skulle släppa in de som var här, sedan se till att inga fler behövde komma. Vi har tagit emot nog, pungckt.

Tja lite, det håller jag med om. ;)
Ibland måste man försöka sig på att formulera om problemet även om det tappar lite distans.
Se tex _Johanssons_ fråga om att jämföra en hushållskassa med en nations ekonomi.
Egentligen omöjligt att jämföra men får ändå ner problemet till en diskuterbar nivå.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Också fel, en majoritet av befolkningen vill ha mer restriktiv mottagning. Det är dock inte den delen v befolkningen som uppmuntras till skrän och skrål, för spaltmil efter spaltmil av gratis propaganda, backas upp av en verklighetsfrånvänd åsiktselit.

Men visst, om det är majoriteten som skall bestämma så vänta bara. :)

Jag tror de flesta av våra folkvalda är inne på spåret att inte stänga gränserna.

Klart majoriteten skall bestämma! :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tja lite, det håller jag med om. ;)
Ibland måste man försöka sig på att formulera om problemet även om det tappar lite distans.
Se tex _Johanssons_ fråga om att jämföra en hushållskassa med en nations ekonomi.
Egentligen omöjligt att jämföra men får ändå ner problemet till en diskuterbar nivå.

Man skall absolut exemplifiera och dra paralleller, men de måste ju hänga ihop med verkligheten då.
Sverige tar emot absolut flest invandrare, de är inte i behov av skydd eftersom de kommer via andra säkra EU-länder, och vi gör nära nog ingenting för att lösa grundproblemet. Det är tre otvetydiga fakta som var och en som vill ge sig in i debatten måste förstå. Allt annat blir bara känslomässigt skit som kommer vara urvattnat inom några veckor, redan nu är alla trötta på insamlingar. Snart har vi tiotusentals bostadslösa kringdrivande kravmaskiner här, gissa om SD ökar eller minskar då.

Men som sagt, det är bra att det råder konsensus om att det största politiska blocket skall få igenom sin politik, för ändring kommer, var så säker. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man skall absolut exemplifiera och dra paralleller, men de måste ju hänga ihop med verkligheten då.
Sverige tar emot absolut flest invandrare, de är inte i behov av skydd eftersom de kommer via andra säkra EU-länder, och vi gör nära nog ingenting för att lösa grundproblemet. Det är tre otvetydiga fakta som var och en som vill ge sig in i debatten måste förstå. Allt annat blir bara känslomässigt skit som kommer vara urvattnat inom några veckor, redan nu är alla trötta på insamlingar. Snart har vi tiotusentals bostadslösa kringdrivande kravmaskiner här, gissa om SD ökar eller minskar då.

Men som sagt, det är bra att det råder konsensus om att det största politiska blocket skall få igenom sin politik, för ändring kommer, var så säker. :)

Finns ingen annan långsiktig lösning på detta annat än att få folk att känna sig säkra i sina hemländer. PuNkT!11! (som du brukar skiva ;) ).
Vägen dit är nog tyvärr lååång dock. :(

Att alla EU-länder solidariskt tar sin del tycker iaf jag är självklart.
Lika självklart som att alla svenska kommuner också skall göra det.
Om det sedan är flyktingar i sig eller finansiering är svårt att se. :va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Finns ingen annan långsiktig lösning på detta annat än att få folk att känna sig säkra i sina hemländer. PuNkT!11! (som du brukar skiva ;) ).
Vägen dit är nog tyvärr lååång dock. :(

Att alla EU-länder solidariskt tar sin del tycker iaf jag är självklart.
Lika självklart som att alla svenska kommuner också skall göra det.
Om det sedan är flyktingar i sig eller finansiering är svårt att se. :va

Ett land blir aldrig stabilt om yttre länder blandar sig , eller dess invånare ges möjlighet att fly.

Ett land blir bara stabilt om dess invånare hyser likartade moraliska värderingar och ges möjlighet att reda ut sin egen skit.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kanske inte utan kontroll? Schengen har spelat ut sin rätt, bevisligen.
Här från Tyskland. Notera flaggorna. Känns det vettigt? Vad är mer ansvarstagande än rekorderliga gränser, passager och kontroller? Vad är mer solidariskt än ett säkerhetstänk för majoriteten? Vad är mer humant än att förhindra terrorism?
11999052_1529876560636157_7109291482299806963_n.jpg
Någon?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kanske inte utan kontroll? Schengen har spelat ut sin rätt, bevisligen.
Här från Tyskland. Notera flaggorna. Känns det vettigt? Vad är mer ansvarstagande än rekorderliga gränser, passager och kontroller? Vad är mer solidariskt än ett säkerhetstänk för majoriteten? Vad är mer humant än att förhindra terrorism?
View attachment 423627
Någon?

Är det där verkligen nyanlända migranter? I så fall är det värre än vad jag vågat tro, och då är jag inte direkt optimist heller.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att alla EU-länder solidariskt tar sin del tycker iaf jag är självklart.

Så de EU-länder som gick med i unionen för att få tillgång till det välstånd vi haft i väst länge skall nu tvingas ta emot en massa migranter? Med vilken logik då? Då kan vi ju lika bra tvinga Oman, Qatar och de andra stenrika gulfländerna tvinga att ta emot i alla fall en liten del av sitt eget folk?

Oavsett ditt svar, du säger att vi skall dela solidariskt - hur som helst skall ju Sveriges gränser stängas omedelbart då, bra att vi är överens om det. Skall vi deportera alla som inte behövde skydd också eller skall vi slussa in dem i bidragssystemen ändå?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top