Jag hoppas du på något plan inser att det är helt omöjligt att styra ett land enbart efter känslor, hur tror du t.ex. socialbidragskostnaderna skulle ha sett ut om handläggarna gett pengar till alla dom tyckt synd om?
Men vi provar väl ändå: Först skulle jag göra en rimlig bedömning om jag har plats nog och om jag riskerar att hamna i bråk, står det en hel drös uppjagat folk utanför dörren skulle jag tänka två gånger innan jag låser upp.
En sak är i alla fall säker, min första åtgärd är inte att låta dom folkbokföra sig i mitt hus.
Dessutom är frågan rätt ovidkommande eftersom jag aldrig blivit tillfrågad om jag vill offra min levnadsstandard och mina barns trygghet för detta sociala experiment, Stefan Lövén (och de andra i DÖ) har med andra ord stegat in på min gård och låst upp min dörr utan att fråga mig först. Det gör mig rätt förbannad faktiskt.
Tack för svar _Johanson_.
Jag tror inte någon politiker försöker, eller ens vill, driva landet efter känslor.
Jag tror också att nationell ekonomi är (nästan) oändligt mer komplex än en hushållskassa.
OK, fair att göra den bedömningen.
Exemplet var inte tänkt som en drös (slarvigt skrivet av mig ) utan någon/några behövande.
Den behövande är nog tacksam för tillfällig vård och de flesta drar "hem" sedan.
Kanske någon av de du hjälper vill stanna pga av att de gillar området och människorna däri.
Nu är det ju så att vi har demokrati i landet (jo det vill jag nog påstå).
Och i den ingår att välja fram folkvalda som sedan beslutar i de frågor som finns.
Alltså har du och alla andra röstberättigade faktiskt blivit tillfrågade vad ni/vi vill.
Så jag skulle nog säga att det är fler, iaf sedan bilden, som vill låsa upp än låsa dörren.
Att du inte håller med majoriteten är en annan fråga.
Vad gäller DÖ tyckte jag bättre om den när det hände än jag gör nu.
Jag såg det som vuxna människor som kom överens om att det fick vara slut med tjafset.
Nu är jag nog inne mer på "lägga-sig-platt" spåret.
Nyval, bredare regeringsunderlag etc hade varit en bättre väg att gå.