Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Åh Herregud Stefan går all in SD-politiker:
/.../
Men det här är ingenting du har talat om tidigare, att vi ska flytta ut människor från Sverige? Du har talat med Juncker och Tusk, men inte med svenskarna?

– När frågan har kommit till mig om huruvida omfördelning ska kunna ske också från Sverige, då har jag sagt att det ska inte uteslutas. De senaste veckorna har vi haft en dramatisk ökning - från två-tre tusen per vecka till nio-tio tusen – och då kommer det här naturligtvis högre på dagordningen. Och det är därför jag har förvarnat om att vi kan komma att fatta ett sånt beslut.

Det innebär ju en total kursomläggning mot vad ni har sagt tidigare – det här handlar om att försöka få ut folk ur Sverige.

– De senaste fem-sex-sju veckorna har vi haft en dramatisk ökning, och det är vi är överens om att den situationen är inte hållbar. Så vi tar upp det här av två skäl - ett är att peka på de andra EU-ländernas ansvar. Det andra är att vi kan inte fortsätta att ta emot, på ett sådant sätt som vi vill, om det här antalet människor ska fortsätta komma. Det går inte.

Det är ju intressant att du formulerar dig så, för om det inte blir något EU-beslut om omfördelning från Sverige, då säger du: det här går inte längre. Det finns ett tak och en gräns?

Precis, den här situationen håller inte. Och det är därför det är viktigt att se hela spektrat av politiska åtgärder, ända ifrån Syrienkonflikten och det som händer i Afrika: hur tar vi oss an det på sådant sätt så att människor inte behöver fly. Nästa linje är hur man kan stödja den direkta omgivningen till Syrien, så att människor kan leva någorlunda drägligt där. Sedan har vi diskussionen med Turkiet: hur kan EU och Turkiet samarbeta så att så många inte behöver göra de här resorna upp i Europa. Och alla EU-stater måste hjälpas åt.

Sedan sammanfattar Stefan Löfven igen den signal från Sverige som överenskommelsen skickar ut:

– Signalen är den, både här inne i Sverige och utåt: Den situation vi har i Sverige den kan inte fortsätta. Den är inte hållbar ska jag säga, och då måste vi göra någonting. Men det kan också behöva göras mer.

Kan du säga någonting om vad ni behöver göra mer?

– Nej, det vill jag inte. Vi slöt överenskommelsen i morse, så vi kanske kan få fundera någon dag. Men det kan jag säga att vi gör inte såna här överenskommelser och tror att nu är det här bra. Alla förstår att det räcker inte.

/.../

http://www.svd.se/stefan-lofven-alla-forstar-att-atgarderna-inte-racker/om/flyktingkrisen-i-europa

S och M har skapat detta, nu kopierar båda SD, och folk har fortfarande mage att peka finger på SD? :va

Ja logiken är inte helt självklar. Detta uttalande kommer alltså 24 timmar efter uppgörelsen. Vi måste ha dom sämsta av politiker i den demokratiska delen av världen.

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Såg ni gårdagens Agenda på svt? En orgie i vinklat snyft. Alla var positiva till flyktingboende i grannskapet. Vem är aftonbladetkvinnan som satt och grät istudion? Nu sitter hon i morgonsoffan och tycker.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Såg ni gårdagens Agenda på svt? En orgie i vinklat snyft. Alla var positiva till flyktingboende i grannskapet. Vem är aftonbladetkvinnan som satt och grät istudion? Nu sitter hon i morgonsoffan och tycker.
Det såg jag verkligen inte men att lyssna på det i bakgrunden efter Ring P1 känns plötsligt lockande.
Grät hon på riktigt? :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Jag gillar långt ifrån allt SD sagt och gjort, men känner ännu mer avsky mot hur Löfven passar på att utnyttja och rida på vågen av det som hänt i Trollhättan, SPECIELLT när det så lätt kan sättas i perspektiv till hans "insatser" vid IKEA-morden.

Och som alltid ger allt käbbel ;) på bästa sändningstid i gammelmedia inte mycket mer än just käbbel.
Vi hör inga lösningar, ingen som ställs till ansvar, inga framtidsvisioner.

Löfven nämner att de vill motarbeta hatbrott genom att lägga 25 miljoner till "forum för levande historia". Vad sägs om att istället eller också INTE kapa bort 1000 miljoner från polisens budget!?...

Och Kent Ekeroth verkar ju vara någon form utav streetsmart bulldog, sådana som han behövs nog, men gäller att hålla rejält tajt och kort koppel på honom, ge han för mycket utrymme och han skulle med säkerhet sabotera för sig själv och närliggande individer utan att själv fatta det.

Det såg jag verkligen inte men att lyssna på det i bakgrunden efter Ring P1 känns plötsligt lockande.
Grät hon på riktigt? :)

Snyftade och harklade sig samtidigt som hon försökte få fram någon form utav argument, eller ja, känslomässigt ställningstagande utan tänk på varken dess konsekvenser eller förutsättningar...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag gillar långt ifrån allt SD sagt och gjort, men känner ännu mer avsky mot hur Löfven passar på att utnyttja och rida på vågen av det som hänt i Trollhättan, SPECIELLT när det så lätt kan sättas i perspektiv till hans "insatser" vid IKEA-morden.

Och som alltid ger allt käbbel ;) på bästa sändningstid i gammelmedia inte mycket mer än just käbbel.
Vi hör inga lösningar, ingen som ställs till ansvar, inga framtidsvisioner.

Löfven nämner att de vill motarbeta hatbrott genom att lägga 25 miljoner till "forum för levande historia". Vad sägs om att istället eller också INTE kapa bort 1000 miljoner från polisens budget!?...

Och Kent Ekeroth verkar ju vara någon form utav streetsmart bulldog, sådana som han behövs nog, men gäller att hålla rejält tajt och kort koppel på honom, ge han för mycket utrymme och han skulle med säkerhet sabotera för sig själv och närliggande individer utan att själv fatta det.

Snyftade och harklade sig samtidigt som hon försökte få fram någon form utav argument, eller ja, känslomässigt ställningstagande utan tänk på varken dess konsekvenser eller förutsättningar...
Jag lyssnade/tittade på hela agenda nyss, jag trodde länge att hon hade rampfeber, eller var darret på rösten någon typ av ilska mot att SD fick komma till tals? :va

Den andra, Expressen-kvinnan, är super.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3637

Vilsen kvinna gråter ut hos radiopsykologen. Jag kan väl säga direkt att jag verkligen inte lever i samma verklighet som många av mina medmänniskor. Jag har själv inget av värde att kommentera så jag låter denna kommentar från FB tala.

"Hon berättar också att hon har arbete, hon har barn, hon har en sjuk mamma som hon måste ta hand om. Då kan man förstå att hon är förtvivlad. Hon kommer att få betala allt högre skatt, hon kommer att få jobba längre innan pension, hennes sjuka mamma kommer att få allt sämre vård och minskat bistånd, hennes barn kommer att uppleva en allt sämre skolmiljö, de kommer att växa upp i ett Sverige som är avsevärt sämre än det Sverige deras mamma växte upp i. Klar hon är förtvivlad.

Men, nej.

Det är inte alls därför hon är förtvivlad. Hon gråter för att hon inte orkar göra mer för invandrarna (eller "flyktingarna", som hon kallar dem). Hon är med i en Facebook-grupp, där man tydligen ska redovisa vad man gjort för att hjälpa till. Hon har samlat in kläder och mobiltelefoner. Men hon känner att det inte räcker. Hon har inte gjort nog. Hon orkar inte, hon hinner inte göra mer.

Jag tänker - är det detta som är problemet? Att vi har olika grupper i Sverige med helt olika verklighetsuppfattning? En grupp som är förtvivlad över att de ser sitt fosterland brytas ner, att se villkoren försämras för sig, sin familj och sina närstående. Och sedan har vi en annan grupp som är helt oberörd av detta, som bara har fokus på de främlingar som kommer till vårt land.

Kan de två grupperna någonsin kommunicera? Kan de förstå varandra?"

https://www.flashback.org/t2639346

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Ja sent skall syndarna vakna. Såg förresten att moderaterna nu pratar om att ålderstesta ensamkommande, något Norrmännen gjort i evigheter med gott resultat.

Huvudregeln för att få söka asyl borde vara att man kan bevisa sin identitet. T o m länder som Afghanistan har t ex pass.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3637

Vilsen kvinna gråter ut hos radiopsykologen. Jag kan väl säga direkt att jag verkligen inte lever i samma verklighet som många av mina medmänniskor. Jag har själv inget av värde att kommentera så jag låter denna kommentar från FB tala.

"Hon berättar också att hon har arbete, hon har barn, hon har en sjuk mamma som hon måste ta hand om. Då kan man förstå att hon är förtvivlad. Hon kommer att få betala allt högre skatt, hon kommer att få jobba längre innan pension, hennes sjuka mamma kommer att få allt sämre vård och minskat bistånd, hennes barn kommer att uppleva en allt sämre skolmiljö, de kommer att växa upp i ett Sverige som är avsevärt sämre än det Sverige deras mamma växte upp i. Klar hon är förtvivlad.

Men, nej.

Det är inte alls därför hon är förtvivlad. Hon gråter för att hon inte orkar göra mer för invandrarna (eller "flyktingarna", som hon kallar dem). Hon är med i en Facebook-grupp, där man tydligen ska redovisa vad man gjort för att hjälpa till. Hon har samlat in kläder och mobiltelefoner. Men hon känner att det inte räcker. Hon har inte gjort nog. Hon orkar inte, hon hinner inte göra mer.

Jag tänker - är det detta som är problemet? Att vi har olika grupper i Sverige med helt olika verklighetsuppfattning? En grupp som är förtvivlad över att de ser sitt fosterland brytas ner, att se villkoren försämras för sig, sin familj och sina närstående. Och sedan har vi en annan grupp som är helt oberörd av detta, som bara har fokus på de främlingar som kommer till vårt land.

Kan de två grupperna någonsin kommunicera? Kan de förstå varandra?"

https://www.flashback.org/t2639346

Det är väl just det som är det primära problemet? Båda grupperingarna är helt övertygade om sin egen sak och kan inte i sin vildaste fantasi förstå den andra gruppens tankegångar.

Ungefär som att låta en övertygad muslim och en övertygad kristen diskutera vilken religion som är rätt. Minst en av dem har fel, sannolikt båda två.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka