Varför så dyrt med racing i Sverige?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Min allmänna känsla generellt, alla skall se till att skruva åt den där förbannade skruven som styr marginalen (nu säger jag inte att arrangörerna gör det, men man kan ana att diverse underleverantörer tar i - förse depån med el/dieselkraft - 50 lock...redan där).

Om danskarna kan få till det för hälften - och ändå ha duglig sjukvård på plats - det är helt bisarra pengar inom roadracingen, att bara köra en deltävling i instegsklasser som Rookie 1000 ser ju ut att trilla över 10' utan problem, i enbart startavgift, ett par däck och lite runtomkring, och då utgår jag från att man har allt annat och håller gummit nedåt.

Undra på att det är en tynande tillvaro...

Edit - snart ramlar någon in och påpekar att man kan köra på gamla spruckna snodda ostar, etc, etc. :hihi Bo i en ask på motorvägen och leva på kallt grus (fyra män från yorkshire någon :hihi ).

tyvärr!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror, som sagts så många gånger förr. Att nyckeln är att skapa någon form av kongruens hos samtliga intressenter (förare, funkisar, arrangörer, underleverantörer etc) där fokus för ett tag hamnar på att faktiskt skapa ett event. Snarare än att bara köra hoj några varv och bränna däck för 10k.

Det går att göra en hel del med små medel, bara med en annan attityd kan det göras mycket tror jag. Lena P. mf har stått "på stan" i Lkpg (Moss är ju som vanligt kung av publikfrieri) vilket skapar ett "brus" och definitivt ÖKAR intresset från allmänheten. Men 1 hjälte i varje landsände räcker inte. Det måste till mer, mkt mer.

Inför, under och efter tävlingar måste det finns med som ett mantra, *p u b l i k e n*...

De måste komma, de måste känna att de får en del av det vi VET, och de måste få lite artiklar läste, youtubeklipp sedda och "ja jävlar" känslor kända..

Ut på stan med er ff.. Prata med folk, bjud in dem.. När de kommer, ta hand om dem. Berätta om hojen, ljug om hur fort det går och charma trosorna av fruarna som snällt följt med sin blygsamt inrtesserade karl.

--------------------------------

Kommer man dit, då kan arrangörerna börja jobba med kringverksamheten. Dra in pengar på restaurangen, få lite sponsorpengar för eventet (klasssponsorer?). Förare kan lättare jobba med sitt sponsorskap och det börjar finnas en betydligt bättre produkt att sälja till sponsorer som faktiskt ÄR lite intresserade.

------------------------------------------

Eller så knyter vi näven i fickan, är bittra på SH och glömmer allt till nästa säsong?
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Det var mäkta roligt att komma dit och se er köra och ljudet när ni kom längs startrakan ringer i öronen än :banana

Hade lätt betalt lite pengar för att komma in o kolla, men håller med folk ovan att för att dra dit "vanligt" folk så krävs det en hel del runt om. Kanske tid för att köra runt yngre bakpå någon hoj, lite kläd-/accessoarförsäljning och mat/dricka, snacka med förare och kolla på hojarna på nära håll osv... Och inte minst så måste det annonseras, så som Autoropa Ferrari Racing day den 25/8.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
JAAAA!!

Arrangörer:

Avsätt tid så att förare kan sälja ett par "åka med" varv på plats.. Oavsett om det är för sponsorer, för enstaka besökare eller syrran så är det uppskattat och ett sätt att öka intresset!!!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Du skrev att du valt bort fivers bandagar för att vi är dyra. Sen tar du ett exempel som är felaktigt . Därav min reaktion .

ok, ett missförstånd, siffrorna var ett exempel inget annat! men visst, jag har valt bort era styrningar just pga priset, både kvällskörningarna och heldagarna!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag tror, som sagts så många gånger förr. Att nyckeln är att skapa någon form av kongruens hos samtliga intressenter (förare, funkisar, arrangörer, underleverantörer etc) där fokus för ett tag hamnar på att faktiskt skapa ett event. Snarare än att bara köra hoj några varv och bränna däck för 10k.

Det går att göra en hel del med små medel, bara med en annan attityd kan det göras mycket tror jag. Lena P. mf har stått "på stan" i Lkpg (Moss är ju som vanligt kung av publikfrieri) vilket skapar ett "brus" och definitivt ÖKAR intresset från allmänheten. Men 1 hjälte i varje landsände räcker inte. Det måste till mer, mkt mer.

Inför, under och efter tävlingar måste det finns med som ett mantra, *p u b l i k e n*...

De måste komma, de måste känna att de får en del av det vi VET, och de måste få lite artiklar läste, youtubeklipp sedda och "ja jävlar" känslor kända..

Ut på stan med er ff.. Prata med folk, bjud in dem.. När de kommer, ta hand om dem. Berätta om hojen, ljug om hur fort det går och charma trosorna av fruarna som snällt följt med sin blygsamt inrtesserade karl.
Fast nu klarade ju danskarna av det utan publik och det var det som var frågan. Varför kan de men inte en svensk arrangör? Jag vet vad det kostar att arrangera en hel bandag på Knudan men till en tävling tillkommer det en mängd kostnader och personal.

Man hinner tre pass / timme, kval eller race. Fyra klasser behöver 2 + 2 = 4 pass => 16 pass. Tre pass per timme ger ett behov på ca: 5,5 timme tillgänglig bantid. På Knudan får man köra 09-16, sju timmar.
Räkna bort en timme "lunchstängt" så klarar man det ändå. Med luft.
Om man är 25 startande i varje klass (önsketänkande?) = 100 betalande * 1540 kr = 154 000 så kan man kanske räkna hem det.
 

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Honda-klubben är det "Honda Red Card" som gäller då ?

Då har du valt fel. Vi tar 500 kr i ordinarie pris. Är man medlem i ARC kostar det 400. Är man medlem i Honda-klubben kostar det också 400. Var har du fått 600 ifrån?

Vi har dessutom inte höjt en krona sedan vi började med kvällskörningen. Samma med bandagar, samma pris sedan 2008.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nej. Enklare tävling kräver inte samma bemanning. Då hade vi en läkare och 2 ambulanser med en syrra i varje. Kostnad cirka 15 000 för en kväll. Det finns en enkel anledning till att vi inte har fler kvällsrace. Det kostar mer än folk vill betala.

Okay.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Därför har jag inte ens i tankarna att tävla, för dyrt...kör mina licens träningar och bandagar och har kul. Om jag hade satt banrekord eller nån sekund slöare så visst men att vara med och veta vart utgången kommer bli samt hur det kommer eka i plånboken så avstår jag hellre.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Därför har jag inte ens i tankarna att tävla, för dyrt...kör mina licens träningar och bandagar och har kul. Om jag hade satt banrekord eller nån sekund slöare så visst men att vara med och veta vart utgången kommer bli samt hur det kommer eka i plånboken så avstår jag hellre.
Har man en gång provat är man fast. Obeskrivligt roligt och efter det framstår bandagar och träningar som rena sömnpillren :)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har man en gång provat är man fast. Obeskrivligt roligt och efter det framstår bandagar och träningar som rena sömnpillren :)

då låter jag bli för vet att jag inte har den ekonomin som svenska RR tävlingar kräver :(
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Svenska arrangörerna får nog fråga danskarna hur dom ska göra.........bara dom inte frågar norska.

4500 ville dom ha för NM på gelleråsen+900 i efteranmälanavg. och har för mig 700 för fredagsträningen, kändes.......ovärt. :) Jäla oljepengar.....:D

Sen, det här som man ser skrivs och det ofta, körtid.

För min del så är jag inte på banan en racehelg för att få körtid, jag är där för Race, att få mer tid på banan skulle inte påverka mig det minsta i mitt val att köra eller inte.
Skulle inte ha något emot 2kval /dag men det kan lika gärna ske genom att dela upp det vi redan har till 2 kortare istället, vill jag ha körtid väljer jag en bandag och skulle det vara viktigt skulle jag köra ERF istället.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top