Varför ser det så löjligt enkelt ut när folk byter däck på youtube?

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Håller på att dra på ett nytt däck på fälg. Efter 1 timmas skrikande och svärande är det fullständigt omöjligt att komma längre. Har redan böjt ett stål-däckjärn.

Kollar man på youtube ser det så enkelt ut, varför är det alltid så? Iofs lägger man knappast upp en film på sig själv när man misslyckas med något.

Går verkligen inte att kränga på mer, har provat smörja in med tvål o vatten och tagit pytte pytte steg mellan däckjärnen. Vafan gör man?

Bild på fanskapet:

http://img64.imageshack.us/f/dckfanskap.jpg/

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
pröva att trycka in den avklarade biten mot mitten, dvs tryck av den från "klacken". sen e det bara att ta nåt me shysst kant typ en träbit o hoppa av bara fan!!!! :yoparty

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Hoj
Yamaha FZR
Du måste få ner däckskanten till centrumspåret i fälgen så att du får lite "spel" mellan däckskanten och fälgkanten. Att försöka få dit ett däck när det ligger mot kanten på det där sättet är fullständigt döfött. Bara att glömma DiRECkt!

edit: Ojoj, vad akterseglad man blev! :yoparty

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Försök trycka ner den redan påkrängda sidan av däcket lite till så den kommer till ett område på fälgen med något mindre diameter.
Det är förmodligen det som är felet .Brukar själv kränga på däck med betydligt mindre däckjärn utan problem

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Du måste se till att få ner däcket mer mot centrum av fälgen. Nu ser det ju ut som om däcket ligger för högt upp.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Kränga däck är enkelt, när man gör rätt.
Gör man fel så får man slita hund o då är det bara att stanna upp, ta ett steg tillbaka, kolla youtube lite till o studera vad man gör fel.

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tack för alla svaren! Då får jag nog ta ett par steg tillbaka och börja om från början, för det finns inte en chans att rubba delen som redan är påkrängd! Har stått och hoppat på den men den känns ju lika hård som om däcket vore fullt med luft. Men det låter ju som det finns en chans ändå, fy skam den som ger sig!

Visst, 250-300kr är ju inget men känslan om man lyckas är värd mer!

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Tack för alla svaren! Då får jag nog ta ett par steg tillbaka och börja om från början, för det finns inte en chans att rubba delen som redan är påkrängd! Har stått och hoppat på den men den känns ju lika hård som om däcket vore fullt med luft. Men det låter ju som det finns en chans ändå, fy skam den som ger sig!

Visst, 250-300kr är ju inget men känslan om man lyckas är värd mer!

Jag skulle aldrig kunna släppa känslan av att ev ha mulat fälgen efter sådan brutal misshandel. Men jag är ju en latmask också :)

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Har inga tips på hur man ska göra men var försiktig. Jag har en kompis som skulle kränga på ett nytt bakdäck för två veckor sedan och efter att han hade böjt två däckjärn så gav han upp. När han sedan tog följen och däcket till en däck-krängare så visade det sig att han hade spräckt följen. Så ta det försiktigt.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Har inga tips på hur man ska göra men var försiktig. Jag har en kompis som skulle kränga på ett nytt bakdäck för två veckor sedan och efter att han hade böjt två däckjärn så gav han upp. När han sedan tog följen och däcket till en däck-krängare så visade det sig att han hade spräckt följen. Så ta det försiktigt.

Just så hade det blivit om jag skulle gå loss med järn på däck o fälg.
Pyntar gärna en 500-ing för båda istället.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Såg ett jättebra tips på en SV1000-sajt. Ta en handduk som du inte är rädd om och pressa in den på första sidan som du lagt på. Den trycker däcket mot centrum av fälgen och sen är det inga problems att få på andra sidan. Har provat och det underlättar enormt. Fast de riktiga karlarna gör det ju utan detta knep, utan däckjärn och utan däckpasta. Fast alla dessa som gör det så bor definitivt lång norr om Östersund. Som "sörlänning" är jag helt nöjd med min metod.:)

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tackar än en gång! Visst fan var allt jag behövde göra att börja om från början och hålla nere sidan av däcket som redan var påkrängt med fötterna, hoppade på utan problem då.

Vad innebär att man "spräckt följden" ?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tackar än en gång! Visst fan var allt jag behövde göra att börja om från början och hålla nere sidan av däcket som redan var påkrängt med fötterna, hoppade på utan problem då.

Vad innebär att man "spräckt följden" ?

Menade nog spräcka fälgen.

Tror inte det är någon risk med de järnen du har(biltema va?)de är för mjuka.

Håll ner med ena knäet i fortsättningen så går det lättare.

Henrik

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...