Varför tror folk att de kan få så högt pris för beg hoj?

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
gsx-r1000 k3
Många köper sina hojjar av handlarna när dom är ett år eller två gamla. Köpte du din 2010 för 134 000 eller fullpris 167 000? Du förstår min tanke att köpte han sin för 167 000 då å du din för mindre så förstår man honom.. annars skevt helt klart.
alla fordon tappar ju mest värde första året, köper man årets för fullpris så förlorar man ju mest på det helt klart

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
gsx-r1000 k3
Det är märkligt att de som startar dessa trådar alltid klagar på att säljarna är snåla och inte har någon koll på "rätt" marknadsvärde. Men i själva verket är det väl trådskaparna som är för snåla då de inte vill betala vad hojarna kostar? :gnissla
sen så vet jag bara att man får en helt ny 2009 R1 för 99900:- och brorsan fick sin helt nya k7 för 80,000:-. jämför man det med privatpriserna så kostar dom som gått 1000-3000mil kring 75000:-, dvs endast 5000kr mindre, då lägger iaf jag till dom futtiga tusenlapparna för en helt ny hoj, men det är ju jag det..

jetson

Guest
sen så vet jag bara att man får en helt ny 2009 R1 för 99900:- och brorsan fick sin helt nya k7 för 80,000:-. jämför man det med privatpriserna så kostar dom som gått 1000-3000mil kring 75000:-, dvs endast 5000kr mindre, då lägger iaf jag till dom futtiga tusenlapparna för en helt ny hoj, men det är ju jag det..

tolkar jag dig rätt att du är lack för att du inte hittar en begagnad R1 2009 för 65k?

Ne passa på och köp en R1 -09 för 99k nu innan dom tar slut. Annars får du nog vänta tills juli för att köpa billigt tror jag. Jag tänkte väl ungefär som du förra våren, eftersom handlarna sålde ut så billigt så var det inte värt att köpa beggat, så det blev en K10 :)

Sluta snåla nu och tjacka en ny hoj!

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
gsx-r1000 k3
tolkar jag dig rätt att du är lack för att du inte hittar en begagnad R1 2009 för 65k?
så det blev en K10 :)

Sluta snåla nu och tjacka en ny hoj!
nej men kring 80-85 hade väl vart lämpligt tycker jag, och en beg gixxer k7 kring 65-70 mkt beroende på mil osv. 10loppor ska dom ju med lätthet ligga under nypriset enligt mig iaf om dom är begade och gått 500mil eller mer. Yes det blir en ny bara jag får bilen såld.

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
När ska folk fatta att "super"sporthojjar inte är gjorda för att hålla länge?

Dom är gjorda för minimal vikt och maximala antal hästkrafter.

Sen att nån hoj håller 10.000mil är snarare något ovanligt, men det är den man hör om..

och jag förstår inte att folk tror en sporthoj rasar för den gått 3000 mil........känns som en väldigt svensk tanke tittar du runt om i världen där det e sommar året runt går hojarna bra långt. med ert tankesätt är ju livslängden på en sporthoj typ 2 år sen e det dags för skroten.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
- Vad man får för en begagnad bil/hoj bestämms till 100% hur "sugen" en potentiell köpare är.

- Att en handalare kan "sänka" nypriset på fjolårsmodellen är inget konstigt alls, kallas för lageravskrivning.

- Alla vet detta och ändå diskuteras begagnade priserna varje höst och vår trots att alla också vet att ingen egentligen bryr sig om vad som "tycks" utan gör sina bra/dåliga affärer mer utifrån "känsla/villha" än rent rationellt ekonomiskt tänkande.

/KentW

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
BMW F800R
Humm.... Men vem vill du skall ta förlusten.
Första ägaren?

Eller är hojen för dyr från start?
En ägare ser ju vad han / hon har köpt hojen för och lagt ut (extra tillbehör mm) och försöker ju minimera sina förluster så att han / hon har så stort svängutrymme de kan ha i inköpet av sin nya hoj.

Onödigt att klaga på att beg priser är för höga.
Köp nytt, köp beg eller köp inte alls.
Så länge det finns köpare så finns det säljare. Men vad man bör komma ihåg är att alla utom handlaren (i normala fall) gör en förlust och ingen vill ju göra den större än vad den behöver vara eller hur? :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
och jag förstår inte att folk tror en sporthoj rasar för den gått 3000 mil........känns som en väldigt svensk tanke tittar du runt om i världen där det e sommar året runt går hojarna bra långt. med ert tankesätt är ju livslängden på en sporthoj typ 2 år sen e det dags för skroten.

Mja min klarade ju 3800mil, eller KTMen 2400mil.

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
nog är det så på allt du skriver, är billigast på blocket, säljer för 20k under marknadsvärdet för privata, och 30k under handlare om man kollar på www.bilpriser.se

Varför är den inte redan såld då?

Ligger du 20k under marknadsvärde borde väl folk ringa ner dig?
Måste vara en asbra affär att köpa din snorbilliga bil och sedan annonsera ut den för 20k mer dagen efter? :rolleyes:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
jag menar att då har den gått 1/4 av sitt "liv" typ. eller många här säger ju att då en sporthoj gått 4000+ kan det vara dags för renovering osv, dvs samma som bilen då den gått ca 1/4 av sitt liv har den gått 8000mil. Vet att många bilar går betydligt längre än 32000mil, men många går inte så långt heller..

Min hoj har nu gått 3600mil och så här står det i servicemanualen:

4000 , valve adjustment
4200 , engine rebuild.
4500 , oil + filter change

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
hmm, varför ? jo det skall jag tala om.. för än är inte sista idioten född ( brukar iaf alltid min far säga )

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln