Varför vill man låta så mycket?

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Varför det ska låta mycket?
Därför att när soppan kostar 17 spänn vill man åtminstone höra pengarna försvinna.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Förutom att original låter tråkigt och i de flesta fall ser tråkigt ut så vill jag tro att högt ljud kan vara säkerhetshöjande.
Åker man mycket genom skogar där det även dagtid kan vara rena safarin med vildsvin, harar och rådjur så är min gissning att om hojen låter som kriget själv så ökar sannolikheten att djuren sprungit till skogs innan man ens ser dom.
Öronproppar har jag för att vindtjutet är bedövande redan i 120.
Favoritdämpare var Racefit Growler på Gixxer 1000 K7/K8. Lät både bra och lagom mycket.
 

Nighttrain

Medlem
Gick med
5 Apr 2019
Ort
Örebro
Hoj
Harley, Ducati, Honda, Yamaha
Ska man skratta eller gråta? Är verkligen buller från mc ett av dom större problemen i dagens Sverige? Ingen vågar tala om den stora rosa elefanten i rummet.. låt inte varje liten by i Sverige bli ett nytt Grums.. men det är väl så majoriteten av svenskarna vill ha det tydligen. Tragiskt.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Ska man skratta eller gråta? Är verkligen buller från mc ett av dom större problemen i dagens Sverige? Ingen vågar tala om den stora rosa elefanten i rummet.. låt inte varje liten by i Sverige bli ett nytt Grums.. men det är väl så majoriteten av svenskarna vill ha det tydligen. Tragiskt.
Nu flyttade Flashback in på sporthoj...


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
LättkrENCkt? Är väl mer en fråga vad vår poliskår ska lägga resurser på...

Nej. Det är inte bara 100% irrelevant, det avslöjar också vilka ”nyheter” som präglar ditt flöde och vilka sammanhang du vanligtvis vistas i.

Bli gärna lättkrenGt, men du har fel och jag har rätt. :)


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
FARTGALEN skrev:
Nej, djur undviker inte vägen bara för att någon kör med öppna spjäll. Däremot kommer de att ha betydligt svårare att lokalisera varifrån ljudet kommer, särskilt om det närmar sig snabbt.

Det enda man uppnår är egen dövhet, irritation hos allmänhet och medtrafikanter och en överhängande risk att andra uppfattar en som mindre vetande.


Buy quality, cry once
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag stöter oftast på rådjur och skit som har det där överraskade ansiktsuttrycket när jag kör moppe med knäpptyst system. Likaså verkar jag kunna skrämma mötande räsercyklister och mobilsurfpromenerande byfolk ganska ofta.

Ser nästan aldrig något vilt när jag gasar med brölmoppen. Räsercyklister står ute i skogen och hötter med nävarna.
Promenerande mobilfolk tittar upp helt automagiskt.

:fakta
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vilda djur beter sig som de vill. Hör de ett konstigt ljud kan de braka iväg åt precis vilket håll som helst. Undantaget är fasaner som tamejfan alltid springer ut mitt i vägbanan när de blir skrämda.

Min senaste mc har inte originalljuddämpare och låter annorlunda än den gjorde som ny. Jag tror inte den låter mer utan bara annorlunda.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kul att det i det ena klippet när polisen ska förklara puttrar förbi en HD med buller. Mindre kul att SVT lagt på HD-buller på fotosnutten med en herre på en Tiger. Osnyggt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kul att det i det ena klippet när polisen ska förklara puttrar förbi en HD med buller. Mindre kul att SVT lagt på HD-buller på fotosnutten med en herre på en Tiger. Osnyggt.

Den lät väl för lite i verkligheten... :va

Ärligt talat så är ju problemet i princip uteslutande customhojar och några få sportisar som ger järnet när folk vill sova...


Buy quality, cry once
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
När jag hade helsystemet på BMWn så var det en mycket trevligare upplevelse att göra lanesplit genom de närmast stillastående bilköerna. Man kunde se att bilister var mer medvetna om att man kom och många fler gav plats.

Tyvärr tyckte jag dånandet blev lite väl mycket i vanlig stadstrafik. Låg man på en led med betongräcken ekade det mellan dem. Körde man nära längs ett bergsparti blev det en fruktansvärd resonans.

Själv hade jag gärna fått mycket av ljudkaraktären från ett helsystem, utan att det lät så vansinnigt högt. Särskilt på tomgång känns det löjligt när det dånar och ekar utan att uppnå någonting.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Konstigt va folk retar sig på då de där me ljud...

Ett exempel då... Du sitter lugnt å skönt i trädgården eller balkongen me en kaffe eller öl så kommer några hojar å brummar förbi, tar inte många sekunder att passera... Altenativ två... En granne kör igång sin motor gräsklippare. .... De kommer å låta typ en timme.. Då undrar jag vilket är mest iriterande..

Jag skulle förslå att motor drivna maskiner i tätbebyggda områden skulle förbjudas då.. Typ motor gräsklippare, röjsåg motorsåg.... Allt de finns som el drivna som är klart tystare. .

Me andra ord är de inte ljudet som folk irriterande sig på när de gäller motorcyklar utan motorcykeln..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Konstigt va folk retar sig på då de där me ljud...

Ett exempel då... Du sitter lugnt å skönt i trädgården eller balkongen me en kaffe eller öl så kommer några hojar å brummar förbi, tar inte många sekunder att passera... Altenativ två... En granne kör igång sin motor gräsklippare. .... De kommer å låta typ en timme.. Då undrar jag vilket är mest iriterande..

Jag skulle förslå att motor drivna maskiner i tätbebyggda områden skulle förbjudas då.. Typ motor gräsklippare, röjsåg motorsåg.... Allt de finns som el drivna som är klart tystare. .

Me andra ord är de inte ljudet som folk irriterande sig på när de gäller motorcyklar utan motorcykeln..

Hat haft en elsåg, den lät kanske mindre i decibel, men jävlar vad illa den lät. Sådär så det rös i kroppen av ljudet och hästkrakarna några hundra meter bort fick spunk när jag körde med den.

I övrigt så har du ju rätt i att vad som stör mest har ganska lite att göra med själva ljudet och mer att göra med vad personen stör sig på.
Blir personen gnällkewk av hojar så låter de alltid för mycket, och kör alltid för fort.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top