Vargjakten

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Hur vore det om du någon endaste gång kunde uppvisa någon som helst gnutta kunskap om det du säger? Är det att ha alldeles för höga förväntningar på dig?

Angående vildsvin och avskjutning:

Vildsvinsstammen uppskattas för närvarande uppgå till minst 100 000 individer med en fördubblingskraft på knappt tre år. Avskjutningen av vildsvin beräknas till ca 33 000 för jaktåret 2007/08 och ökar stadigt i storleksordningen 25 - 30 procent om året. Fortsätter avskjutningen att öka som de senaste åren passerar vildsvinsjakten älgjakten redan om 5-6 år med oförändrad älgstam
Källa

Jakttider. De svenska vildsvinen är tillåtna att jaga från den 16 april till den 15 februari (årsunge får jagas året runt). Kultingförande suggor är dock fredade oavsett årstid.
Jaktsätt. Vakjakt är en vanlig jaktform. Den sker bäst vid månljus under vintern när marken är täckt av snö. Jakt med hund är också en vanlig jaktform. Stor noggrannhet krävs för att avgöra om en sugga har kultingar då dessa inte alltid följer suggan. Störst risk att skjuta en förande sugga inträffar när kultingarna är mellan 0 - 2 månader gamla.
Statistik. Antalet fällda vildsvin har ökat på senare år. Jaktåret 2009/2010 fälldes cirka 65 000 djur i Sverige

Källa

Det är väl klart att det skjuts vildsvin men inte tillräckligt många eftersom stammen ökar. Ni gör helt enkelt ett dåligt jobb. Om det nu är "viltvård" och "balans" samt kött man jagar för som rabblas som ett mantra från jägare här så borde ju alla gå man ur huse för att reducera stammen.

Men det spelar ingen roll. Detta är en tråd om vargjakt och er sida har inte visat ett endaste hållbart argument till varför 200:)rolleyes:) vargar är för mycket. Istället dras veganargument och annat bs upp för att dra uppmärksamheten åt annat håll.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Du måste verkligen ha skummat och även läst lite mellan raderna för det är ingen som skrivit att de äter vargen.

då behöver vi "hjälpa" viltet att hålla en balans

Och det hjälper man genom att skjuta varg? Det är det denna tråden egentligen ska handla om. Om du inte hade skummat så hade du tex kunnat läsa att det råder en viss obalans vad gäller tex vildsvin. Men där ser man inte tusentals jägare springa ut i skogarna med eld i baken. Konstigt.

Så här jagas inte vildsvin, ca 50000-60000/år som det ser ut nu, men har du en effektivare metod att jaga så dela gärna med dig.

Men hur gick det, var du jägare eller inte?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Men hur gick det, var du jägare eller inte?

:rofl Nej, gudskelov inte. Jag njuter inte av att döda djur. Inte heller ser jag något som skulle kunna stimulera ens sinnen av att sitta på en stubbe i skogen och småtaja ihop med ett gäng sura gamla gubbar.

Är det kriteriet för att få diskutera vargjakten eller varför undrar du?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Såtillvida du inte ironiserar över min inställning nu då.....

Inte alls, jag är inte så känslomässigt involverad i vargfrågan och jag har således noll problem med att folk tycker olika. Precis som jag tycker man borde utrota vargen i Sverige har jag respekt för de som tycker vi inte skall göra det. Det är ungefär som att en del gillar solsemester och en del gillar skidsemester och en del gillar både och, orka hetsa upp sig över några djur mer eller mindre liksom.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
:rofl Nej, gudskelov inte. Jag njuter inte av att döda djur. Inte heller ser jag något som skulle kunna stimulera ens sinnen av att sitta på en stubbe i skogen och småtaja ihop med ett gäng sura gamla gubbar.

Är det kriteriet för att få diskutera vargjakten eller varför undrar du?

Syftar på nedanstående.
Fyfan vilken fitta alltså! Hur kan man vara så glad över att ha tagit livet av det fina djuret? Jag som mådde skitdåligt över att ha skjutit två möss i garaget som vi verkligen var tvungna att bli av med.

Jaha vad vill du kalla dig då?

Att sitta med någon polare i garaget och skjuta möss på fyllan är väl något som skulle kunna anses vara ett pojksträck om det gjordes av just småpojkar. Men det kanske var just vad det var, något du fablade ihop i sjätte klass och nu ser som sanning.

För det kan väl inte vara så att du ljög ihop alltihop för att vinna en billig poäng av att du skulle ha ett högre samvete än vargskytten?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Syftar på nedanstående.

Att sitta med någon polare i garaget och skjuta möss på fyllan är väl något som skulle kunna anses vara ett pojksträck om det gjordes av just småpojkar. Men det kanske var just vad det var, något du fablade ihop i sjätte klass och nu ser som sanning.

För det kan väl inte vara så att du ljög ihop alltihop för att vinna en billig poäng av att du skulle ha ett högre samvete än vargskytten?

Har du varg i garaget är det bara att skjuta! :tummenupp

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Syftar på nedanstående.

Nej, jag fablade(?) ihop det i femman för att vara tüf.
:rolleyes:

Som du kanske vet så är möss rätt duktiga på att gnaga sönder saker och varför i hela friden skulle jag ha varit full? Jag tror det där du skrev säger mer om dig än om mig. Stackars dig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att det fanns så många AFA-anhängare på ett forum som gång efter annan röstat 80% borgerligt och 18% SD i pollar är faktiskt lite förvånande. :va
Okej om gladh och han biologen var här fortfarande men det har ju för fan varit ordnung här. :mad:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Haha vilken jävla fars!
Vore det inte enklast att låta lite skjutkåta jägare få skjuta vargar i djurparkerna?
Nu ska vi placera ut (inavlade?) vargar från parkerna i skogen....

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8474952.ab

Jag förstår inte tanken med att välja djurparksvargar.
Att det skulle planteras ut vargar var ingen nyhet.
Det går även att utplantera inavlade vargar, ety de ändå har andra gener än de nuvarande.
Men varg är ingen bristvara.
Vad jag vet, så är den ryska stammen stor, välmående, och ganska lik den nordiska.
Skulle kännas bättre.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Men det var väl redan på tal? att skeppa in ryska vargar, vad hände med det? språkförbistring? var dom rädda att dom svenska vargarna inte skulle förstå vad dom ryska sa?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Men det var väl redan på tal? att skeppa in ryska vargar, vad hände med det? språkförbistring? var dom rädda att dom svenska vargarna inte skulle förstå vad dom ryska sa?

Du menar forutom alla juridiska problem och att behöva sätta vila djur i karantän?

Nej, jag fablade(?) ihop det i femman för att vara tüf.
:rolleyes:

Som du kanske vet så är möss rätt duktiga på att gnaga sönder saker och varför i hela friden skulle jag ha varit full? Jag tror det där du skrev säger mer om dig än om mig. Stackars dig.

Du menar på allvar att du satt och sköt möss i garaget?

Tror inte många jägare hade hitat på något så korkat och dom är endå vana.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Du menar på allvar att du satt och sköt möss i garaget?

Tror inte många jägare hade hitat på något så korkat och dom är endå vana.

Ja, nu var det ju inte med en elefantstudsare utan luftgevär. Jag tycker förövrigt att det känns olustigt att köra på djur också. Njuter du av det med? Men jag är ju förstås en mjuk kille. Inte alls lika modig och macho som er jägare.

Haha vilken jävla fars!
Vore det inte enklast att låta lite skjutkåta jägare få skjuta vargar i djurparkerna?
Nu ska vi placera ut (inavlade?) vargar från parkerna i skogen....

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8474952.ab

Tja, man gör ju det med andra djur så... http://www.esstugan.net/fourdescphotos.html

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Kan tänka mig att politikerna missbedömt svårigheterna med infångning och genetisk kartläggning av ryska vargar.
I Sverige har vi stenkoll på vargarna sedan länge.
Förmodligen skickade ryssarna en herrelös tax med handskrivna papper, signerade av proagandasekreterare Vladimir Phukkoff.
Djävla pälsmössor.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Var någon djurparkskung på P1 i morse som påstod att inga vargar alls skall planteras ut, anade dock DBF-babbel. Jobbar man på djurpark i vuxen ålder har man väl någon defekt så han tar väl chansen att leka Walt Disney i radio mest.

Carlberg lät säker på sin sak dock. :D

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ja, nu var det ju inte med en elefantstudsare utan luftgevär. Jag tycker förövrigt att det känns olustigt att köra på djur också. Njuter du av det med? Men jag är ju förstås en mjuk kille. Inte alls lika modig och macho som er jägare.

:D

Jag antar att det beror på dina okunnskaper i jaktfrågor och inte ett förakt mot svensk lagstiftning.

Men att erkänna ett jaktbrott och samtidigt försöka argumentera mot sanktionerad jakt, utförd av licensierade jägare och med vapen avsedda för jakten, verkar faktiskt lite korkat ärligt talat.

Men nu tar man dig verkligen på allvar.:tummenupp

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
:D

Men att erkänna ett jaktbrott och samtidigt försöka argumentera mot sanktionerad jakt, utförd av licensierade jägare och med vapen avsedda för jakten, verkar faktiskt lite korkat ärligt talat.

Men nu tar man dig verkligen på allvar.:tummenupp

:rofl :rofl :rofl

Trodde musjakten pågick dygnet runt, året om. :banana

Gå och lägg dig.

Att det fanns så många AFA-anhängare på ett forum som gång efter annan röstat 80% borgerligt och 18% SD i pollar är faktiskt lite förvånande. :va
Okej om gladh och han biologen var här fortfarande men det har ju för fan varit ordnung här. :mad:

:hihi

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
:rofl :rofl :rofl

Trodde musjakten pågick dygnet runt, året om. :banana

Gå och lägg dig.

:hihi

Tycker du skall skriva ner en redogörelse för dina handlingar och skicka in till lämplig myndighet.
Glöm inte ta med hur ångerfull och ledsen du är så kanske dom nöjer sig med böter, men bara kanske.

Hur tänker man när man väljer ett luftgevär framför en fälla (som du för övrigt faktiskt FÅR använda), inte bara en gång utan två gånger?

Antar att du kan allt om skottplacering och hade sökhund tillgängligt så att onödigt lidande till största möjlighet kunde undvikas?

Sen komma och påstå att man är bättre än en jägare, du är faktiskt rätt rolig, må vara skrämmande, men rolig.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Tycker du skall skriva ner en redogörelse för dina handlingar och skicka in till lämplig myndighet.
Glöm inte ta med hur ångerfull och ledsen du är så kanske dom nöjer sig med böter, men bara kanske.

Hur tänker man när man väljer ett luftgevär framför en fälla (som du för övrigt faktiskt FÅR använda), inte bara en gång utan två gånger?

Antar att du kan allt om skottplacering och hade sökhund tillgängligt så att onödigt lidande till största möjlighet kunde undvikas?

Sen komma och påstå att man är bättre än en jägare, du är faktiskt rätt rolig, må vara skrämmande, men rolig.

Vi använde fälla också men fick inte alla ändå. När de sedan visade sig var det bara att ta dem med geväret. Sökhund? Haha. Jag är nog lite bättre skytt än de flesta jägare eftersom jag satte dem så de dog direkt.

Vad menar du med att jag "är bättre än jägare"? Bättre skytt? Uppenbarligen. Annars förstår jag inte vad du menar faktiskt.

Men vafasen, anmäl mig du. Jag tror polisen kommer ta dig på största allvar. :hihi

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin