Skrotnisse
What would Shervin do?
Jag gillar att skäggo har koll på läget.
Sanningen är sällan svart eller vit.
Du har rätt såtillvida att det går att steka ihjäl trikinerna.
Men det är ingen bra lösning för köttkvalitén.
Sedär ja, det gamla hederliga jakthatet sitter i ser jag
Du vet att det inte var några 7000st jägare som jagade varg va?Nope inte jakt hatet då hade jag sagt 250 000 inte 7000 på vardera sidan.
men du vet om att vi är mer än 7000 jägare i sverige va ?
När det för en tid sedan kom fram att fler jakthundar sköts av jägare än det dödades av varg, gjorde SjF en egen beräkning som visade att vargen var 1700 gånga farligare för jakthundarna än jägarna, och den gick till såhär.
Under ett antal år hade 80 jakthundar dödads av varg och 135 skjutits av jägare, och samtidig hade antal vargar under dessa år varit omkring 100 och antal jägare 290 000.
Med andra ord gick det 2150 jägare på varje skjuten jakthund men bara 1,25 vargar på varje vargdödad jakthund, och dividerar man 2150 med 1,25 så blir resultatet att vargen ju måste vare 1 700 gånge farligare för jakthunden än jägarna.
Använder vi samma kreativa beräkningsmetod och logik på viltolyckor som varit under 2008, med 5118 viltolyckor med älg och 6 med varg, och med omkring 300 000 älgar och 200 vargar i Sverige, så ser vi att det går 59 älgar på varje älgkrock medan det bara går 33 vargar på varje trafikolycka med varg.
Alltså är vargen en 1,8 gånga större trafikfara än älgen.
Jag vet att dom dör av gammastrålning, mindre skador på köttet.
Men i vad hade jag fel?
I den amerikanska delstaten Minnesota finns en mer än tio gånger så stor vargpopulation som i Sverige på mindre yta. Men ännu tillåts ingen licensjakt. Att vargjakt handlar minst lika mycket om politik som naturvård framgår tydligt om man ställer Sverige mot den amerikanska delstaten Minnesota. Medan ett par hundra vargar föranleder svensk licensjakt har svenskbygderna i USA en betydligt högre tröskel.
Gråvargen var precis som i stora delar av Europa på väg att försvinna från det egentliga USA (beståndet i Alaska har inte varit hotat). Den fridlystes 1974, och under 1990- och 2000-talen har myndigheterna förvaltat en stadig återväxt av varg i Minnesota.
I dag finns runt 3.000 vargar i delstaten, som är ungefär hälften så stor som Sverige och har en liknande befolkningstäthet. Även i de närliggande staterna Wisconsin och Michigan finns några hundra skyddade vargar.
När det för en tid sedan kom fram att fler jakthundar sköts av jägare än det dödades av varg, gjorde SjF en egen beräkning som visade att vargen var 1700 gånga farligare för jakthundarna än jägarna, och den gick till såhär.
Under ett antal år hade 80 jakthundar dödads av varg och 135 skjutits av jägare, och samtidig hade antal vargar under dessa år varit omkring 100 och antal jägare 290 000.
Med andra ord gick det 2150 jägare på varje skjuten jakthund men bara 1,25 vargar på varje vargdödad jakthund, och dividerar man 2150 med 1,25 så blir resultatet att vargen ju måste vare 1 700 gånge farligare för jakthunden än jägarna.
Använder vi samma kreativa beräkningsmetod och logik på viltolyckor som varit under 2008, med 5118 viltolyckor med älg och 6 med varg, och med omkring 300 000 älgar och 200 vargar i Sverige, så ser vi att det går 59 älgar på varje älgkrock medan det bara går 33 vargar på varje trafikolycka med varg.
Alltså är vargen en 1,8 gånga större trafikfara än älgen.
Du vet att det inte var några 7000st jägare som jagade varg va?
Det första kommer jag inte ens bemöda mig med att svaras på.
Men de flest tycker faktiskt som jag, så du står i minoritet.
nej skit i det då, men ang att de flesta tycker som du så innebär det ju att du tycker att vargen skall få finnas kvar.
grattis, vad står du och tjafsar för då ?
det verkar mest som du gillar se din egen skrift.
Hur var det nu ni sa, vargen är av naturen skygg och den undviker människor.
http://op.se/ettan/inrikes/1.2670341-hardrock-ingen-plaga-for-en-varg
http://babhy.blogg.se/2010/april/utkast-april-16-2010.html
http://gt.expressen.se/nyheter/1.1524547/jennie-24-motte-varg-pa-vag-till-jobbet
http://gt.expressen.se/nyheter/1.1774832/tomas-motte-vargen-i-bollebygd
Hittade en kul grej.
Precis, vi vet inte hur många som verkligen jagar varg i år.Det var 7215 jägare anmälda den 17 januari
Hur många som sedan gick ut o jagade vet ingen.
speciellt inte om man räknar med drev osv.
Ja inte har vi det lätt, jagar vi så gör vi fel enligt vissa, jagar vi inte så gör vi fel enligt andra, antar att man får kompromissa och jaga så där lagom....som vi gör nu ungefär?Nu är FN kritiska till vargjakten också.
http://www.jagareforbundet.se/svens...FN-kritik-mot-svensk-rovdjurspolitik-1.15747/
nej skit i det då, men ang att de flesta tycker som du så innebär det ju att du tycker att vargen skall få finnas kvar.
grattis, vad står du och tjafsar för då ?
det verkar mest som du gillar se din egen skrift.
Tydligen var en del av vargarna helt jävla åt helvete inavlade. Rätta mig om jag har fel, men är det inte det alla disneyfierade AFA-aktivister skrivit mängder med dynga om att vargarna inte var i typ sjuttielvatusen inlägg inte var?
En varg hade en medfödd defekt på käken, ett kraftigt överbett och två vargar hade bara en testikel nere, vilket också är ett medfött släktskapsproblem, säger Arne Söderberg, Statens veterinärmedicinska anstalt till Nya Wermlands-Tidningen på nätet.
En varg hade också en sammanväxning i korsryggen.
En sak har klart förbättrats i årets jakt, anser Söderberg: Skyttet
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fa-problem-pa-skjutna-vargar_5884789.svd
Det är väl ingen nyhet att vargen inte mår bra och att det behövs göras någonting.
Jaktlobbyisterna har gjort ett bra jobb och skall ha en eloge för att dom lyckats med det uppdraget.
Att man sköt av halva kvoten av det ytterst skygga villebrådet redan 1a dagen är dock ett bevis på att det till stor del är en trofejakt eftersom det inte genererar några ekonomiska fördelar för jägarna.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|