Vargjakten

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hur var det nu ni sa, vargen är av naturen skygg och den undviker människor.

http://op.se/ettan/inrikes/1.2670341-hardrock-ingen-plaga-for-en-varg

http://babhy.blogg.se/2010/april/utkast-april-16-2010.html

http://gt.expressen.se/nyheter/1.1524547/jennie-24-motte-varg-pa-vag-till-jobbet

http://gt.expressen.se/nyheter/1.1774832/tomas-motte-vargen-i-bollebygd
Hittade en kul grej.
När det för en tid sedan kom fram att fler jakthundar sköts av jägare än det dödades av varg, gjorde SjF en egen beräkning som visade att vargen var 1700 gånga farligare för jakthundarna än jägarna, och den gick till såhär.

Under ett antal år hade 80 jakthundar dödads av varg och 135 skjutits av jägare, och samtidig hade antal vargar under dessa år varit omkring 100 och antal jägare 290 000.
Med andra ord gick det 2150 jägare på varje skjuten jakthund men bara 1,25 vargar på varje vargdödad jakthund, och dividerar man 2150 med 1,25 så blir resultatet att vargen ju måste vare 1 700 gånge farligare för jakthunden än jägarna.

Använder vi samma kreativa beräkningsmetod och logik på viltolyckor som varit under 2008, med 5118 viltolyckor med älg och 6 med varg, och med omkring 300 000 älgar och 200 vargar i Sverige, så ser vi att det går 59 älgar på varje älgkrock medan det bara går 33 vargar på varje trafikolycka med varg.
Alltså är vargen en 1,8 gånga större trafikfara än älgen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vet inte om den redan är postad..

Tio gånger fler vargar – men ingen jakt

I den amerikanska delstaten Minnesota finns en mer än tio gånger så stor vargpopulation som i Sverige på mindre yta. Men ännu tillåts ingen licensjakt. Att vargjakt handlar minst lika mycket om politik som naturvård framgår tydligt om man ställer Sverige mot den amerikanska delstaten Minnesota. Medan ett par hundra vargar föranleder svensk licensjakt har svenskbygderna i USA en betydligt högre tröskel.

Gråvargen var precis som i stora delar av Europa på väg att försvinna från det egentliga USA (beståndet i Alaska har inte varit hotat). Den fridlystes 1974, och under 1990- och 2000-talen har myndigheterna förvaltat en stadig återväxt av varg i Minnesota.

I dag finns runt 3.000 vargar i delstaten, som är ungefär hälften så stor som Sverige och har en liknande befolkningstäthet. Även i de närliggande staterna Wisconsin och Michigan finns några hundra skyddade vargar.

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
När det för en tid sedan kom fram att fler jakthundar sköts av jägare än det dödades av varg, gjorde SjF en egen beräkning som visade att vargen var 1700 gånga farligare för jakthundarna än jägarna, och den gick till såhär.

Under ett antal år hade 80 jakthundar dödads av varg och 135 skjutits av jägare, och samtidig hade antal vargar under dessa år varit omkring 100 och antal jägare 290 000.
Med andra ord gick det 2150 jägare på varje skjuten jakthund men bara 1,25 vargar på varje vargdödad jakthund, och dividerar man 2150 med 1,25 så blir resultatet att vargen ju måste vare 1 700 gånge farligare för jakthunden än jägarna.

Använder vi samma kreativa beräkningsmetod och logik på viltolyckor som varit under 2008, med 5118 viltolyckor med älg och 6 med varg, och med omkring 300 000 älgar och 200 vargar i Sverige, så ser vi att det går 59 älgar på varje älgkrock medan det bara går 33 vargar på varje trafikolycka med varg.
Alltså är vargen en 1,8 gånga större trafikfara än älgen.

Lekmannamässiga jämförelser och ärligt talat bara barnsligt inlägg. Utan att diskutera rådata, som är irrelevant för poängen, så är inte "vargen" 1700 gånger farligare än "jägarna". Antingen förstår du inte vad grammatik är bra till eller så skriver du medvetet om det så att det passar dina syften bättre. Lite som en politiker, inte falskt men fan inte sant heller. De siffror och beräkningar du visar upp ovan ger som slutsats att:

* 1 varg är farligare än 1 jägare för 1 jakthund.
* Alla jägare är tillsammans farligare än alla vargar för 1 jakthund.

Nu kanske du tycker jag är petig, men krig har startats för mindre :tuttar

I fallet med trafikolyckorna måste du ju, som ändå kan en del på detta område, spela dum. En varg bucklar fronten, en älg mosar bilen och gärna ditt huvud med. Skillnad eller? :huvet

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Alla här är medvetna om att vi fortfarande har en vargstam under tillväxt? Att vargstammen aldrig har varit så här stor under modern tid?

Vi har nu 25st officiellt säkerställda föryngringar av varg, dvs nytt rekord.

Länsstyrelsen i Värmland fick krypa till korset och erkänna detta, eftersom vargjägarna beviserligen hade skjutit två ungvargar i två olika revir.

Ytterligare två vargföryngringar har konstaterats i Värmlands län. Detta efter att ungvargar fällts i två revir som tidigare inte hade kvalitetssäkrade föryngringar av länsstyrelsen. Reviren det rör sig om är Jangen och Glaskogen.

Det här betyder att vi nu har 25 säkerställda vargföryngringar i landet, allt talar dessutom för att ytterligare familjegrupper kommer att konstateras innan inventeringssäsongen är över.

Jägareförbundet har hela tiden påtalat att årets vargjaktbeslut tagits på felaktiga beräkningar om vargstammens storlek. Trots detta valde Naturvårdsverket att inte ompröva sitt tidigare beslut

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Det första kommer jag inte ens bemöda mig med att svaras på.

Men de flest tycker faktiskt som jag, så du står i minoritet.:banana

nej skit i det då, men ang att de flesta tycker som du så innebär det ju att du tycker att vargen skall få finnas kvar.
grattis, vad står du och tjafsar för då ?
det verkar mest som du gillar se din egen skrift.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
nej skit i det då, men ang att de flesta tycker som du så innebär det ju att du tycker att vargen skall få finnas kvar.

Vad jag minns, så är det bara en person i tråden som vill utrota vargen.
Och han är mot jakten.

Majoriteten av svenska folket är för jakten.

Edit:
Faen.
Nu är FN kritiska till vargjakten också.
http://www.jagareforbundet.se/svens...FN-kritik-mot-svensk-rovdjurspolitik-1.15747/

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Vi kanske kan utgå från att människan skall vara smartare än vargen och se skillnad på vilda och tama djur?
Kanske även att Vargen kommer skydda sitt revir när det kommer inkräktare på det? Eller hur tror du att de flesta predatorer gör?
Men visst för all del, statistiken låter ju... genomtänkt.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det var 7215 jägare anmälda den 17 januari

Hur många som sedan gick ut o jagade vet ingen.
speciellt inte om man räknar med drev osv.
Precis, vi vet inte hur många som verkligen jagar varg i år.
Förra året var det 12 000st anmälda, och endast ca 4 500st deltog i jakten.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

:confused:

Jaha, har jag sagt att den skall bort.:va

Men som en expert i citat så antar jag att du visar mig.:rolleyes:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tydligen var en del av vargarna helt jävla åt helvete inavlade. Rätta mig om jag har fel, men är det inte det alla disneyfierade AFA-aktivister skrivit mängder med dynga om att vargarna inte var i typ sjuttielvatusen inlägg inte var? :confused:

En varg hade en medfödd defekt på käken, ett kraftigt överbett och två vargar hade bara en testikel nere, vilket också är ett medfött släktskapsproblem, säger Arne Söderberg, Statens veterinärmedicinska anstalt till Nya Wermlands-Tidningen på nätet.

En varg hade också en sammanväxning i korsryggen.

En sak har klart förbättrats i årets jakt, anser Söderberg: Skyttet

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fa-problem-pa-skjutna-vargar_5884789.svd

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
"Inaveln" fixas med utplantering som ger genetisk bredd. Säg sedan den ras av "tamvarg" som inte har inavelsproblem på ett eller annat sätt.. :rolleyes: Och den domesticerade rasen behöver varken jaga för uppehället eller sörja för fortplantningen.. Ej heller jagas den till utrotning. Glöm inte var jycken har sitt ursprung - släktet är från början vilt helt och hållet. Den genetiska spridningen i hundsläktet är löjligt liten!

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Tydligen var en del av vargarna helt jävla åt helvete inavlade. Rätta mig om jag har fel, men är det inte det alla disneyfierade AFA-aktivister skrivit mängder med dynga om att vargarna inte var i typ sjuttielvatusen inlägg inte var? :confused:

En varg hade en medfödd defekt på käken, ett kraftigt överbett och två vargar hade bara en testikel nere, vilket också är ett medfött släktskapsproblem, säger Arne Söderberg, Statens veterinärmedicinska anstalt till Nya Wermlands-Tidningen på nätet.

En varg hade också en sammanväxning i korsryggen.

En sak har klart förbättrats i årets jakt, anser Söderberg: Skyttet

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fa-problem-pa-skjutna-vargar_5884789.svd

Det är väl ingen nyhet att vargen inte mår bra och att det behövs göras någonting.

Jaktlobbyisterna har gjort ett bra jobb och skall ha en eloge för att dom lyckats med det uppdraget.

Att man sköt av halva kvoten av det ytterst skygga villebrådet redan 1a dagen är dock ett bevis på att det till stor del är en trofejakt eftersom det inte genererar några ekonomiska fördelar för jägarna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är väl ingen nyhet att vargen inte mår bra och att det behövs göras någonting.

Jaktlobbyisterna har gjort ett bra jobb och skall ha en eloge för att dom lyckats med det uppdraget.

Att man sköt av halva kvoten av det ytterst skygga villebrådet redan 1a dagen är dock ett bevis på att det till stor del är en trofejakt eftersom det inte genererar några ekonomiska fördelar för jägarna.

Jag kanske är trött, men kan du utveckla sista stycket?
Förstår inte kopplingen.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...