Vargjakten

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
http://www.nyhetskanalen.se/1.1452637/2010/01/20/alla_skjutna_vargar_i_gott_skick

"Alla de 27 vargar som skickades in till Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) efter vargjakten har obducerats. De preliminära resultaten visar att vargarna var normalt utvecklade."

Verkar inte som att jägarnas mål är något annat än att utrota vargen så dom får ha sina älgar själva att leka med.

"Jägarna har uppmanats att inte skjuta vargar med gps-halsband. Men trots detta sköts två vargar med sändare under lördagens jakt i Dalarna."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8417766.ab

Så här har Jan Guillou skrivit och han är ju själv jägare.

"Själva sakfrågan är mycket enkel, också för den som själv är jägare. Man skjuter inte utrotningshotade djur. Det är lika befängt att tänka sig att skjuta på den sällsynta havsörnen som på den sällsynta vargen."

Här kan du läsa hela artikeln.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article8417393.ab

Normalt utvecklade kanske, men 3st hade bettfel som kan vara orsakat av inavel om du nu vill ha fysiska fel, för att att inavel inte måste betyda just fysiska fel, verkar vara svårt att fatta. Hur många collies har du sätt med ett extra öga?

Var har man uppmanat jägare att inte skjuta på gps-försedda vargar?

Havsörnen är inte inavlad men lider/led av sviterna från miljögifter, det är oxå ingen licensjakt på havsörn om du missat det.

Guillou :rofl
Eftersom alla är inavlade kan man anta att du blir nöjd först när alla är döda?

Då är ju liksom inavelsfrågan löst :tummenupp

Du har visst svårt att fatta, det finns olika grad av inavel, de med MINST grad jagas inte.

Inavelsfrågan kommer att lösas med nytt blod när den praktiska och juridiska aspekten är löst.

Jo, det förstår jag ju att de var inavlade, har för mig att alla är typ kusiner med varandra.
Men man lyckades alltså plocka de djur som var "skadliga" för stammen

Då alla djur i licensområdet är skadliga för stammen är det ganska lätt att träffa rätt.:rolleyes:

Som sagt den population med "renast" gener jagas inte, hårt att höra kanske men den övriga är värdelös i avelssyfte.

Last edited:

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Normalt utvecklade kanske, men 3st hade bettfel som kan vara orsakat av inavel om du nu vill ha fysiska fel, för att att inavel inte måste betyda just fysiska fel, verkar vara svårt att fatta. Hur många collies har du sätt med ett extra öga?

Havsörnen är inte inavlad men lider/led av sviterna från miljögifter, det är oxå ingen licensjakt på havsörn om du missat det.

Du har visst svårt att fatta, det finns olika grad av inavel, de med MINST grad jagas inte.

Inavelsfrågan kommer att lösas med nytt blod när den praktiska och juridiska aspekten är löst.

Då alla djur i licensområdet är skadliga för stammen är det ganska lätt att träffa rätt.:rolleyes:

Som sagt den population med "renast" gener jagas inte, hårt att höra kanske men den övriga är värdelös i avelssyfte.

I Sverige har man uppmanat jägare att inte skjuta vargar med gps-sändare.
Eftersom det inte tas något dna-prov på vargarna innan dom skjuts så är det omöjligt att uppskatta graden av inaveln innan jägaren har skutit vargen.
Så med andra ord ska man ta dina inlägg med en nypa salt, dom innehåller inte någon fakta. Bara dina åsikter.

Edit: Var det BARA 3 st som hade bettfel? Va det alla sjuka, skadliga vargar som jägarna lyckades pricka in?

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Så med andra ord ska man ta dina inlägg med en nypa salt, dom innehåller inte någon fakta. Bara dina åsikter.

En nypa? Testa en fullastad sån här istället.

Worlds_Largest_Truck.JPG

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta

Worlds_Largest_Truck.JPG

Haha.
Jag kunde inte ens få ett enda motbevis på det jag skrev utan då användes smileys....
Men dem är inte ens värda mödan, EU kommer med all sannolikhet slå ner rätt hårt och stoppa eventuell fortsatt slakt.

Sen ska det bli kul och se om det kommer något nytt blod....

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Eftersom det inte tas något dna-prov på vargarna innan dom skjuts så är det omöjligt att uppskatta graden av inaveln innan jägaren har skutit vargen.

Edit: Var det BARA 3 st som hade bettfel? Va det alla sjuka, skadliga vargar som jägarna lyckades pricka in?

Eftersom du inte har läst så får du detta igen.

Fällda vargars sändare var ur funktion
17 januari, 2011
Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson har fördömt årets licensjakt på varg. Den här gången har han kritiserat jägarna i Dalarna eftersom de skjutit två vargar som bar på sändare.
Detta trots att ingen av vargsändarna fungerade.
– Sändaren som satt på den varg som fälldes i Nornäsområdet har inte fungerat sedan något halvår. Det finns ingen varg med fungerande sändare i det här området, säger vargforskaren Håkan Sand.

Den andra sändarförsedda vargen sköts nära byn Kåsen i Ludvika kommun. Här slutade vargens sändare att fungera strax innan jul och inte heller i detta område finns någon varg som har en sändare som fungerar.

Dessa fakta valde dock Naturskyddsföreningens ordförande att bortse ifrån när han i flera intervjusammanhang deklarerade att ”det är olyckligt för forskningen att dessa vargar sköts”.

I Naturvårdsverkets beslut framgår också att vargar som bär på sändare får fällas. Oavsett om sändarna fungerar eller inte.

”Inga värderingar i att sändarvargar skjuts"

Håkan Sand menar att det finns en poäng i att märka om tidigare sändarförsedda vargar för att på så sätt kunna följa dem en längre tid, men att han inte ser det som någon forskningstradgedi att dessa vargar nu skjutits.

– Vi lägger inga värderingar i om sändarförsedda vargar skjuts. Det får stå för andra. Dessutom kan det vara väldigt svårt för jägarna att se sändarhalsbandet på vargen, säger Håkan Sand.

Att en naturmupp med egna politiska motiv fablat ihop något är knappast en rekomendation.

Worlds_Largest_Truck.JPG

Ja man kan ju alltid välja dom citat som skrivs i tidningar och tror att dom är dagens sanning.:rolleyes:

Last edited:

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750

Att en naturmupp med egna politiska motiv fablat ihop något är knappast en rekomendation.

Ja man kan ju alltid välja dom citat som skrivs i tidningar och tror att dom är dagens sanning.:rolleyes:

Här får du tre frågor.
1. Var det något som jag skrivit som inte stämmer?
2. I så fall vad?
3. Hur kontrollerar jägarna inavelsnivån på vargen innan den skjuts?

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750

Kan du inte skynda dig att svara. Jag måste gå ut med hunden och sen tänkte jag äta.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Här får du tre frågor.
1. Var det något som jag skrivit som inte stämmer?
2. I så fall vad?
3. Hur kontrollerar jägarna inavelsnivån på vargen innan den skjuts?

1.
Eftersom det inte tas något dna-prov på vargarna innan dom skjuts så är det omöjligt att uppskatta graden av inaveln innan jägaren har skjutit vargen.

Du hänvisar till rekomendationen att inte skjuta sändarvargar i samband med en egen ihopsvamlad anledning att det skulle vara för att man inte kan göra "något dna-prov på vargarna innan dom skjuts".

2. Anledningen att det rekomenderas i vissa områden är för att det kan finnas sändar-vargar med bevarande status, i det aktuella området skulle det inte finnas nåpgra sådana vargar.

3. Behövs återigen INTE, fattar du dåligt eller försöker du fortfarande skaffa billiga poäng?

ALLA VARGAR I SVERIGE ÄR INAVLADE, I LICENSOMRÅDEN ÄR DOM GRAVT INAVLADE, SÅLEDES BEHÖVER MAN INTE HÅLLA KOLL PÅ GRADEN PÅ DOM SOM JAGAS.
Kolla med t.ex natuvårdsverket, en mycket mer tillförlitlig källa än en kvällsblaska.

Kan du inte skynda dig att svara. Jag måste gå ut med hunden och sen tänkte jag äta.

Akta dig för vargen.:D

Last edited:

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
1.

Du hänvisar till rekomendationen att inte skjuta sändarvargar i samband med en egen ihopsvamlad anledning att det skulle vara för att man inte kan göra "något dna-prov på vargarna innan dom skjuts".

2. Anledningen att det rekomenderas i vissa områden är för att det kan finnas sändar-vargar med bevarande status, i det aktuella området skulle det inte finnas nåpgra sådana vargar.

3. Behövs återigen INTE, fattar du dåligt eller försöker du fortfarande skaffa billiga poäng?

ALLA VARGAR I SVERIGE ÄR INAVLADE, I LICENSOMRÅDEN ÄR DOM GRAVT INAVLADE, SÅLEDES BEHÖVER MAN INTE HÅLLA KOLL PÅ GRADEN PÅ DOM SOM JAGAS.
Kolla med t.ex natuvårdsverket, en mycket mer tillförlitlig källa än en kvällsblaska.

Akta dig för vargen.:D

1. Var svar på din fråga om var jägarna hade fått rekommendationer att inte skjuta vargar med gps-sändare.

Det jag skrev om dna-prov hörde till meningen efter punkten.

Så fråga nr 1 måste du fortfarande svara på.

Fråga nr 2 vet jag inte vad du svarar på egentligen.

Fråga nr 3 är för att du själv skrev "Som sagt den population med "renast" gener jagas inte, hårt att höra kanske men den övriga är värdelös i avelssyfte." Så där är det intressant hur man väljer ut vilka vargar som ska skjutas för att få en så livskraftig vargstam som möjligt.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Hur skall man tolka dina översta rader?

Har jag tolkat dom fel är det ju för att du väljer att inte påbörja nytt stycke med ett mellanrum.

Du påstår att mina referenser till fakta inte går att lita på för att som du skriver "I Sverige har man uppmanat jägare att inte skjuta vargar med gps-sändare. Eftersom det inte tas något dna-prov på vargarna innan dom skjuts så är det omöjligt att uppskatta graden av inaveln innan jägaren har skutit vargen".

Tror du att man först pilar vargen för att ta ett blodprov, skicka det på analys, kontrollera dna-uppsättningen för att sen väcka vargen för att skjuta den? Eller vart vill du komma?

Eller har du inte fattat att dom vargar med sändare är analyserade efter alla konstens regler? Resterande utan sändare är ointressanta, således kan dom skjutas av utan eftertanke.

Men jag antar att du formar dina inlägg för att få folk att misstolka dom och antingen få gehör av din sida eller ifrågasättande av den andra.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan inte alla bara låta den stackars jycken dö av inavel istället?

Naturen har ett sätt att sköta om sådana här problem helt själv,utan våran inblandning,det är först när vi blandar oss i som det blir ett problem.

Stenåldersjakt på byteskonkurrenter........är ju inte direkt så att vi dör ut om viltet decimeras till ej jagbart pga. antal direkt.....

Henrik

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Kan inte alla bara låta den stackars jycken dö av inavel istället?

Naturen har ett sätt att sköta om sådana här problem helt själv,utan våran inblandning,det är först när vi blandar oss i som det blir ett problem.

Stenåldersjakt på byteskonkurrenter........är ju inte direkt så att vi dör ut om viltet decimeras till ej jagbart pga. antal direkt.....

Henrik

Ja, dö av svält för att tänderna inte funkar och lederna är paj är ju bra mycket bättre en en kula.

Hoppas du inte har hund själv med den inställningen.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja, dö av svält för att tänderna inte funkar och lederna är paj är ju bra mycket bättre en en kula.

Hoppas du inte har hund själv med den inställningen.

Om inaveln är ett problem så är det ett vi skapat redan från början genom våra försök att utrota vovven,idag finns ingen anledning att inte låta naturen ha sin gång.

Och nej,jag har inte hund och kommer aldrig skaffa en rasjycke då de är inavlade.

Henrik

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Om inaveln är ett problem så är det ett vi skapat redan från början genom våra försök att utrota vovven,idag finns ingen anledning att inte låta naturen ha sin gång.

Och nej,jag har inte hund och kommer aldrig skaffa en rasjycke då de är inavlade.

Henrik

Det var inget försök, vi lyckades men det var några år sedan och vi människor har gjort värre saker än så sen dess.

Men problemet är här och nu, skall vi strunta i det med moteveringen att vi var korkade för 100år sedan och låta vargen ta smällen?

Edit, du vet väl att även icke sönderavlade hundar kan få problem?

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det var inget försök, vi lyckades men det var några år sedan och vi människor har gjort värre saker än så sen dess.

Men problemet är här och nu, skall vi strunta i det med moteveringen att vi var korkade för 100år sedan och låta vargen ta smällen?

Edit, du vet väl att även icke sönderavlade hundar kan få problem?

Klart jag vet att det inte var igår men tycker att då låter vi naturen sköta de problemen vad gäller vargen på samma sätt som naturen sköter de problemen vad gäller älgen bara vi låter vargen finnas.

Och nej,vi ska inte strunta i vargen,bara låta den sköta sig själv och se vad det resulterar i.

Läste något för en massa år sen om kaniner och räv på gotland,vill minnas att det var 7årscykel på dom,gott om räv och kaninerna minskade vilket resulterade i färre rävar pga ingen mat vilket resulterade i att kaninstammen ökade för att räven svalt ihjäl osv.,är du med?

Om mina husdjur får problem så åker jag till veterinären,samma som om tjejen får problem men då är jag så snäll att jag åker till vanliga sjukan. :)
Dock skulle jag fundera både en och 2 gånger innan jag avlade på dom om risken fanns att förvärra de problemen.

Tycker dock jag inte har något med vargen att göra då de,om de lämnas ifred,kommer överleva pga. de svaga dör och de bäst anpassade överlever och stammen kommer bli så stor det finns utrymme för.

Henrik

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Tror du att man först pilar vargen för att ta ett blodprov, skicka det på analys, kontrollera dna-uppsättningen för att sen väcka vargen för att skjuta den? Eller vart vill du komma?

Men se där, titta en ide ! man kanske borde göra det ?
istället för 7000 idioter i KKK mundering i skogen som leker pang pang med 7000 idioter som smäller smällare, så kanske man skulle välja ut ett mindre antal personer typ en 10 st eller så som med hjälp av forskare ser till att märka och spåra alla vargar och som ser till att plocka bort de oönskade individerna, av vargarna då altså.

vilket forskarmatrial vi skulle få ut av det och samtidigt stenkoll på vargarna. Samtidigt skulle vi slippa en konflikt som förr eller senare kommer att sluta med att någon skadas på riktigt.

Eller har du inte fattat att dom vargar med sändare är analyserade efter alla konstens regler? Resterande utan sändare är ointressanta, således kan dom skjutas av utan eftertanke.

Tycker du ja, men de flesta av oss andra i sverige tycker lyckligtvis inte som du.

Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
istället för 7000 idioter i KKK mundering i skogen som leker pang pang med 7000 idioter som smäller smällare, så kanske man skulle välja ut ett mindre antal personer typ en 10 st eller så som med hjälp av forskare ser till att märka och spåra alla vargar och som ser till att plocka bort de oönskade individerna, av vargarna då altså.

vilket forskarmatrial vi skulle få ut av det och samtidigt stenkoll på vargarna. Samtidigt skulle vi slippa en konflikt som förr eller senare kommer att sluta med att någon skadas på riktigt.

Tycker du ja, men de flesta av oss andra i sverige tycker lyckligtvis inte som du.
Sedär ja, det gamla hederliga jakthatet sitter i ser jag :D

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Klart jag vet att det inte var igår men tycker att då låter vi naturen sköta de problemen vad gäller vargen på samma sätt som naturen sköter de problemen vad gäller älgen bara vi låter vargen finnas.

Och nej,vi ska inte strunta i vargen,bara låta den sköta sig själv och se vad det resulterar i.

Läste något för en massa år sen om kaniner och räv på gotland,vill minnas att det var 7årscykel på dom,gott om räv och kaninerna minskade vilket resulterade i färre rävar pga ingen mat vilket resulterade i att kaninstammen ökade för att räven svalt ihjäl osv.,är du med?

Om mina husdjur får problem så åker jag till veterinären,samma som om tjejen får problem men då är jag så snäll att jag åker till vanliga sjukan. :)
Dock skulle jag fundera både en och 2 gånger innan jag avlade på dom om risken fanns att förvärra de problemen.

Tycker dock jag inte har något med vargen att göra då de,om de lämnas ifred,kommer överleva pga. de svaga dör och de bäst anpassade överlever och stammen kommer bli så stor det finns utrymme för.

Henrik

Förstår din tankegång och den har nog Ältats både fram och tillbaka i många år nu. Men faktüm kvarstår att den moderna människan inte kommer att fungera i symbios med för stora rovvilts-stammar, därav jakt på lo och björn som redan pågår och fungerar alldeles utmärkt och så gott som ingen klagar på det.

Förklara hur du tänkte här, du är emot att avla sönder tamhund, men vargen får gärna avla sönder sig själv bara den gör det av sig själv?

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sedär ja, det gamla hederliga jakthatet sitter i ser jag :D

Tycker mest det gamla "hederliga" varghatet sitter i jag,idag förklätt i kostymen"vi tar bara vårat ansvar och skyddar stammen från skadliga individer".......

Säg som det är istället,"vi älskar känslan av att se något i siktet som kommer dö när vi trycker av" och allra helst ett så "farligt" djur som Ulven!

Henrik

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Det första kommer jag inte ens bemöda mig med att svaras på.

Men de flest tycker faktiskt som jag, så du står i minoritet.:banana

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...