Vargjakten

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Haltar lite va? Den totala åtgången av föda lär inte bli mindre bara för att vi knaprar vilt, inte sant? Eller du menar att själva energiinehållet i vilt är såpass mycket bättre att det bara åtgår hälften vilt för att kompensera för fångenskapsgris?. På nå vis verkar det ologiskt.

Nu hänger jag inte med alls. Vi äter x ton kött i Sverige per år.
Ju mer av det köttet som inte är plågat, desto bättre. Eller hur?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja,jag vet inte vad jag skall säga men missbedömnt dig eller misstagit dig för någon annan har jag, sorry.

Men är du riktigt säker:D

Ja denna planet kommer nog aldrig sakna sin värsta ohyra.

Men nu är vi inne på ett filosofiskt plan :) vi är ju en art och vi kanske trycker undan arter precis som vilken annan som helst.

Jag föredrar att operera på andra när jag är nykter. Det var ju din tur sa vi ju! Jag har redan dragit mitt strå till stacken att inte yngla av mig. Tand för tand, fegis.

Det som stör mig är att vi som art påstår oss vara så mycket bättre och ändå lyckas vi göra allt så mycket sämre på det mest grundläggande planet inom vår natur. Nånstans har vi en stor brist. Innan vi erkänner den bristen, kommer vi inte kunna göra mycket åt det. Slut filosofi.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Nu hänger jag inte med alls. Vi äter x ton kött i Sverige per år.
Ju mer av det köttet som inte är plågat, desto bättre. Eller hur?

Ah, du tänker så. Jobbat mycket på lantbruk hör jag. Back to the drawing board.

Men en grund vore att allt kött vi äter inte är plågat. Tyvärr är människan och med den faktorn går det snett ibland. Som med skadeskjutna djur. Eller skadade slaktsvin. Ytterliga en utopi att naturen skulle som i sin renaste form mäkta med att föda oss människor. Inte möjligt.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag föredrar att operera på andra när jag är nykter. Det var ju din tur sa vi ju! Jag har redan dragit mitt strå till stacken att inte yngla av mig. Tand för tand, fegis.

Det som stör mig är att vi som art påstår oss vara så mycket bättre och ändå lyckas vi göra allt så mycket sämre på det mest grundläggande planet inom vår natur. Nånstans har vi en stor brist. Innan vi erkänner den bristen, kommer vi inte kunna göra mycket åt det. Slut filosofi.

Ja jag kommer nog fixa mig var så säker, men bedövning lär det bli.:näsblod men det är redan försent.

Men att sitta i en lägenhet och försöka kontrollera viltet utan att ha insikt är inte bra, finns sorgliga exempel på när politiker väljer att lyssna på radikala gröna istället för logiskt underlag.

Det måste till en förändring och vi måste jobba på den men att påverka våra politiker i en i sammanhanget meningslös fråga som vargen är tyvärr slöseri med tid. Så anledningen att jag orkar lägga tid för att bemöta dom befängda påståenden är för att någon kan ramla in här och svälja allt som skrivs med hull och hår, förhoppningsvis tar dom säg istället tid att kolla upp det själv istället för att lita på mitt eller någon annans dravel.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Så anledningen att jag orkar lägga tid för att bemöta dom befängda påståenden är för att någon kan ramla in här och svälja allt som skrivs med hull och hår, förhoppningsvis tar dom säg istället tid att kolla upp det själv istället för att lita på mitt eller någon annans dravel.

:D

Mohhaahhahah

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Men att sitta i en lägenhet och försöka kontrollera viltet utan att ha insikt är inte bra, finns sorgliga exempel på när politiker väljer att lyssna på radikala gröna istället för logiskt underlag.

Största delen påverkan på politiker kommer från de med god kassa nog att försörja en slipad lobbyist. Förr kallades de mutkolvar och ansågs tvivelaktiga, men lobbyisten gör samma jobb men är helt ok.
Demokrati i sin renaste form. Relativt få gröna radikaler (måste vara lika läskiga som den fria formen av radikaler) har nån större kassa till sånt, men nått litet snedskott får de nog in ibland.

Ingen råkat ut för viltflykten på era marker? För här försvann allt vilt från ett område när vindparken var klar :död Tyvärr vet jag inte om det problemet går att skjuta bort.
Så från att ha haft 10.-talet rådjur fick man 40-talet på marken sin.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Största delen påverkan på politiker kommer från de med god kassa nog att försörja en slipad lobbyist. Förr kallades de mutkolvar och ansågs tvivelaktiga, men lobbyisten gör samma jobb men är helt ok.
Demokrati i sin renaste form. Relativt få gröna radikaler (måste vara lika läskiga som den fria formen av radikaler) har nån större kassa till sånt, men nått litet snedskott får de nog in ibland.

Matin, har du inte råkat ut för viltflykten på dina marker? Eller du har kanske inga vindkraftverk där? För här försvann allt vilt när vindparken var klar :död Tyvärr vet jag inte om det problemet går att skjuta bort.
Värmland ska ju bli nerlusat med sådant så då är väl vargen ett minne blott. Älgen och rådjuret med dock..

Den gröna rörelsen är inte så stor hos oss än, man kan bara hoppas att den förblir på den nivån.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Det finns mycket som retar mig med vargjakten.

1. är att jag gillar inte jägare för jag kan inte rasta hunden i skogen under halva hösten. Är rädd att få en kula i huvudet.

"Skidåkaren var ute och åkte skidor samtidigt som ett jaktlag var ute och jagade älg. När älgen dök upp siktade jägaren och sköt. Av någon anledning träffades skidåkaren som avled. "

http://smp.se/nyheter/ljungby/skidakare-omkom-i-jaktolycka(2202819).gm

--------------------------------------------------------------------

2. Irriterar mig på fåniga bortförklaringar, som tex att vargen är så farlig för hunden. Om man inte har bättre koll på sin hund så ska man inte ha den lös är min åsikt.

"Av 7.500 olyckor under åren 2000-2004 var 135 orsakade av vådaskott och 84 av rovdjursangrepp. Den största faran är trafiken, som vållade drygt 7.200 under perioden. Två tredjedelar av dem drabbade jakthundar."

http://svt.se/2.22620/1.629183/traf...e&sd=105671&from=siteSearch&pageArt1451716=29

--------------------------------------------------------------------
3. Politiken bakom hela vargjakten är väldigt märklig och saknar substans tex vill man flytta vargar från öst och då måste dom ju sitta i karantän och hur ska transporten gå till finns det nån som planerar detta?
Eller också ska man ta valpar från tex kolmården och sätta in dom i en vildkull. Men hur ska det gå till att hitta valpar som är i samma ålder. Idiotiska ideer från politiker som bara försöker få röster.

http://www.fof.se/tidning/2010/8/lat-vargen-komma

Dom flesta tycker väl att det är synd att människan utrotar arter?

Last edited:

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Nu har jag erfarenhet av fasta vargrevir sedan -95 och tillsammans med både lodjuren och rävens framgång de senaste åren, så är t ex rådjurstammen krossad. Tamkatter försvinner titt som tätt. Påhälsningar hos de som fortfarande envisas med att ha tamboskap sker regelbundet.

Seriöst. Jag tog upp ditt argument med att rådjuren försvinner redan tidigare. Över 36000(!) rådjur och 7200(!) älgar dog i trafiken 2010. Det finns inte en chans i helvetet att knappt 200 vargar tog ens en promille av det viltet. Du borde börja lobba för utrotning av fordon i stället.

Att tamkatter försvinner beror nästan uteslutande på räven och lodjuren, det vet du med men det är ganska skönt att kunna lasta det på vargen med va?

Att inse att andra kan uppleva saker som ett problem är ett första steg. Att du inte har ditt största livsintresse för t ex jakt eller tamboskap har ju framgått, men när andra som har det och hör såna som dig slänga ut sånt här, då ökar bara frustrationen.

Som man bäddar får man ligga. Ta hänsyn till att majoriteten inte stödjer vargjakten.

Det tragiska i allt det här är att personer som dig förmodligen är en av de största anledningarna till att hatet mot vargen ökar. Lyssna inte och kör över de som drabbas, och vargen blir den som får ta skiten. Dvs. den kommer att få svårt att hitta områden där den får leva ostört. Mycket tråkigt

Jag har ett förslag till er som drabbas av vargen. Det finns ett flertal storvuxna hundarter som togs fram en gång i tiden just för att hålla vargen borta. För er hobby-fårodlare har vi den italienska arten Bergamasco t.ex. Jag känner några som föder upp sådana så dra ett pm om ni vill skydda era får. Finns säkert andra hundar som passar er som vill driva vilt.

Och en grej till, ni som vill skjuta varg i preventivt syfte för att ni misslyckas med att skydda era får, jakthundar, bebisar och allt stora stygga vargen nu äter: hur förhåller ni er till tjuvar t.ex? För er är det väl legitimt att skjuta av en tjuv när han skäl din olåsta cykel för tredje gången, istället för att låsa in den ordentligt om natten?

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Angående inaveln hos varg. Hur var det under förra årets jakt, var många av de fällda djuren skadade pga inaveln?

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Jo, det förstår jag ju att de var inavlade, har för mig att alla är typ kusiner med varandra.
Men man lyckades alltså plocka de djur som var "skadliga" för stammen

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jo, det förstår jag ju att de var inavlade, har för mig att alla är typ kusiner med varandra.
Nja, de är t o m mer släkt med varandra än vad två helsyskon är. Japp, bara de som var "skadliga" sköts.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Ja på tal om seriös, när ska du börja bli det?

Kan du tala om för oss hur dina siffror som bygger på statistik från olyckor från hela vårat land, kan ställas mot vargarna och deras begränsade område?

Hur många viltolyckor sker det t ex runt och kring Torsby i Värmland? Är såna jämförelser som blir intressanta. Att det sker många trafikolyckor i t ex Skåne och runt våra storstäder gör ju att statistiken blir missvisande och inte visar upp en korrekt bild av verkligheten.

Det viktiga är kanske att skapa konflikt och bilda opinion mot jakt i allmänhet som vanligt?

I den här frågan är det ytterligheterna som inte får sin vilja igenom, vi andra behöver inte oroa oss över vargens framtid i Sverige. Någon utrotning kommer inte ske, och någon okontrollerad ansvarslös tillväxt av varg kommer inte att ske. Däremot kommer vargstammen att skötas och vi kommer fortsätta att forska på den svenska vargstammen och lära oss mer och mer.

Svenska folket är för både vargjakt och varg.
Länk

Saxat:
1 000 personer från 15 år och uppåt i nio regioner tillfrågades.

Frågorna som ställdes var:

1. En licensjakt pågår just nu. Tycker du att det är rätt eller fel att tillåta licensjakt på vargar?

2. Tycker du att vi borde ha fler eller färre eller ungefär lika många vargar som i dag?

Mellan 28 och 50 procent var positiva till licensjakt på varg, beroende på var i regionen de bor.

Jakt med förbehåll
Ytterligare mellan 14 och 30 procent är positiva till jakt, med förbehållet att fler eller färre djur borde skjutas.

25–35 procent är emot en licensjakt på varg.

De flesta svenskar vill dock ha en vargstam av dagens storlek, eller möjligen något större.

Mellan 31 och 53 procent tycker att dagens antal är bra.

Mellan 11 och 31 procent tycker att vargstammen kunde vara något större.

Hänsyn till människor
Stödet för vargjakten är störst i norra och mellersta Sverige, samt i Västsverige.

– Det här visar att det finns ett stort stöd för en rodjurspolitik som inte bara tar hänsyn till vargarna utan även till de människor som ska leva med dem i sin vardag, säger Gunnar Glöersen, Svenska Jägareförbundets rovdjursexpert, i ett pressmeddelande.

Även en undersökning av Sveriges lantbruksuniversitet visar att vargjakt stöds:

– Mellan 72 och 81 procent av dem som bor i rovdjurslänen accepterar jakt på rovdjur om det syftar till att minska risken att rovdjur dödar tamdjur, säger forskare Camilla Sandström.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750

http://www.nyhetskanalen.se/1.1452637/2010/01/20/alla_skjutna_vargar_i_gott_skick

"Alla de 27 vargar som skickades in till Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) efter vargjakten har obducerats. De preliminära resultaten visar att vargarna var normalt utvecklade."

Verkar inte som att jägarnas mål är något annat än att utrota vargen så dom får ha sina älgar själva att leka med.

"Jägarna har uppmanats att inte skjuta vargar med gps-halsband. Men trots detta sköts två vargar med sändare under lördagens jakt i Dalarna."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8417766.ab

Så här har Jan Guillou skrivit och han är ju själv jägare.

"Själva sakfrågan är mycket enkel, också för den som själv är jägare. Man skjuter inte utrotningshotade djur. Det är lika befängt att tänka sig att skjuta på den sällsynta havsörnen som på den sällsynta vargen."

Här kan du läsa hela artikeln.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article8417393.ab

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nja, de är t o m mer släkt med varandra än vad två helsyskon är. Japp, bara de som var "skadliga" sköts.

Eftersom alla är inavlade kan man anta att du blir nöjd först när alla är döda?

Då är ju liksom inavelsfrågan löst :tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...