Vargjakten

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Haltar i avseende på att de som jagar gör det i förhoppning till trofé redan oavsett utfall.

Det man MÖJLIGEN kan anföra är att TROTS extremt få villebråd så lyckas man få ett gott utfall över en stor yta. Säger egentligen mer om energiinsatsen inför. Jag vet inte själv när förspaning är ok i reviren. Kanske någon annan kan??

Oavsett, imponerande effektivitet överlag, även om de lokala dåliga skotten med eftersök (ett undanfall dessutom!!!) gör att man antar (och hoppas) att skyttarna har varierande kvalitet. Kommer jobbas på det till nästa jakt kan antas - för detta är utanför gränsen för alla ursäkter. *EU jagar - INTE jag..*

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det är väl ingen nyhet att vargen inte mår bra och att det behövs göras någonting.

Jaktlobbyisterna har gjort ett bra jobb och skall ha en eloge för att dom lyckats med det uppdraget.

Att man sköt av halva kvoten av det ytterst skygga villebrådet redan 1a dagen är dock ett bevis på att det till stor del är en trofejakt eftersom det inte genererar några ekonomiska fördelar för jägarna.

:va

:lol

:dricka

:fyllisar

:tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är väl ingen nyhet att vargen inte mår bra och att det behövs göras någonting.

Jaktlobbyisterna har gjort ett bra jobb och skall ha en eloge för att dom lyckats med det uppdraget.

Att man sköt av halva kvoten av det ytterst skygga villebrådet redan 1a dagen är dock ett bevis på att det till stor del är en trofejakt eftersom det inte genererar några ekonomiska fördelar för jägarna.

För många i denna tråd skulle jag gissa att det är en stor nyhet, har inte du fått intrycket att många förnekar eller åtminstone förringar argumentet att vargar bör skjutas pga inavel?

Troféjaktsslutsatsen känns så där, du kan ge dig på att de som jagar i de aktuella områdena tjänat en enorm slant på att minska predatortrycket på sin jaktmark.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
He he he.....

Problem#inavlad varg!
Lösning#skicka ut jägare och skjut av vilka som helst.

Jag drar alltså enligt denna hypotes slutsatsen att All varg är inavlad då man annars skulle ta bort de djur som var problematiska för stammen,alltså är vargjakten helt misslyckad då det fortfarande finns djur kvar på benen.

Tycker det är lite roligt att den lilla stam vi har lyckas skrämma upp en mycket stor del jägare,djurägare jag talat med är inte lika skärrade över risken att förlora sina djur.....

Tycker alla vilda djur har lika stor rätt att leva men har inga problem med att hålla antalet nere på en hanterbar nivå.
Antalet varg är inte idag ett problem enligt mig,skulle krakarna svälta får vi väl skjuta lite färre älgar istället.....

Henrik

• Gilla
Reaktioner: eha

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vantan-pa-riktlinjer-hindrade-vargflytt_5885681.svd

]Det hade kunnat vara ett gyllene tillfälle att genomföra en vargflytt för att förbättra genetiken hos de inavlade svenska vargarna. Två hannar som är söner till en invandrad rysk/finsk varg har under vintern etablerat sig nära Tossåsen sameby i Jämtland.

Länsstyrelsen bedömde att skadorna på renarna kunde bli omfattande, och föreslog att vargarna skulle sövas och fraktas till Mellansverige. Förslaget ligger i linje med regeringens politik som innebär att jakten som pågår nu ska öka acceptansen att ta emot genetiskt friska vargar till områden nära befintliga revir.

Men Naturvårdsverket sade nej i väntan på att regeringen ska bestämma kriterier för i vilka områden vargar ska släppas.

–Vi lämnade en redovisning till regeringen i november med alternativ på hur man kan göra för att sätta in vargar. Men vi har inte fått något nytt uppdrag ännu där det framgår hur regeringen vill att det ska gå till, säger Klas Allander vid Naturvårdsverket.

Lagstiftningen hindrar visser- ligen inte Naturvårdsverket från att flytta en varg.

–Men det är helt omöjligt att göra det nu. Vi ska inte ge oss in i det. Vårt förslag är att länsstyrelsernas viltförvaltningsdelegationer ska föreslå platser där vargar kan släppas ner, säger han.

Så i stället för att flytta två vargar i Jämtland, gav Naturvårdsverket tillstånd till skyddsjakt. Den ena sköts från helikopter i måndags. Den andra har inte synts till sedan den 10 januari.

Jääj

• Gilla

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
He he he.....

Problem#inavlad varg!
Lösning#skicka ut jägare och skjut av vilka som helst.

Jag drar alltså enligt denna hypotes slutsatsen att All varg är inavlad då man annars skulle ta bort de djur som var problematiska för stammen,alltså är vargjakten helt misslyckad då det fortfarande finns djur kvar på benen.

Tycker det är lite roligt att den lilla stam vi har lyckas skrämma upp en mycket stor del jägare,djurägare jag talat med är inte lika skärrade över risken att förlora sina djur.....

Tycker alla vilda djur har lika stor rätt att leva men har inga problem med att hålla antalet nere på en hanterbar nivå.
Antalet varg är inte idag ett problem enligt mig,skulle krakarna svälta får vi väl skjuta lite färre älgar istället.....

Henrik

Med tanke på gemene Wermlennings vargattityd skulle jag råda dig att snarast möjligt flytta från Karlstad eller barrikadera dig i ditt hem innan flanellskjortorna med XXL-snus anfaller. :gnissla

:machinegu

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Skönt att se,snart är de svenska vargarna borta och så diskussionen om vi ska ha dom eller inte.

De stackarna vi har nu är ju så inavlade att de dör väl snart ändå.....

Henrik

Hur gick det, vilket område bodde du i som uppfödarna inte har några problem?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att vargen är ett problem både när det gäller jakthundar och tamboskap är något du måste ta till dig om du ska vara med och hitta en lösning. Att göra det enkelt för sig att säga åt människor att ni får sluta med det å det, leder bara till att späda på hatet mot vargen ytterligare. Vem ska begränsa vargstammen i framtiden när du tagit bort jakten för oss människor? Ska du likt andra som redan idag ropar på att jägarna ska skjuta mer vildsvin, börja ropa att vi ska skjuta av lite vargar? Eller är du en sådan som tror på den naturliga balansen även i detta fall? :)

Du får gärna visa oss siffror som stöder det du säger.

Jag kan hjälpa dig med lite fakta vad våra stora rovdjur ställer till det med. Tänk då på att Vargen är runt 200st medans björnen är runt 4000st och lodjuren 2000st. Gör inte vargen ett väldigt stort intryck med tanke på att de är så få?

Dessa siffror kommer från www.viltskadecenter.se

Ok. Enligt dina siffror så är det alltså 27 dödade och 19 skadade jakthundar som vargen är orsak till under 2009.
Enligt Agria Djurförsäkringar så är det ca 2400 jakthundar som dödas eller skadas i trafik varje år.
Sett i relation till det så är vargen ett väldigt litet problem. Vargen dödar eller skadar alltså varje år 1% av antalet hundar som biltrafiken dödar.
Ser man till olyckor där jägare skjuter hundarna av misstag så är detta enligt Agria orsak till fler dödade och skadade hundar än alla de stora rovdjuren tillsammans.

Med andra ord. Man skulle rädda fler jakthundar från att dödas eller skadas om jägarna gav fan i att skjuta så fort dom ser något och istället vänta tills dom vet vad det är dom skjuter på än om man totalt utrotade vargen.
Nu är jag lite snäll mot jägarna och antar att det är klantiga olyckshändelser att dom råkar skjuta hunden och inte att dom släpper hunden för att ha något att jaga.

Och jag har aldrig sagt att vi kan låta vargstammen växa obehindrat oavsett hur många dom är. Lägg inte ord i min mun.
Däremot anser jag att det sätt som jakten genomförts är direkt felaktigt om man vill åstadkomma det man säger sig vilja åstadkomma.

Den officiella motiveringen är ju att man ska ta bort genetiskt defekta eller på andra sätt sjuka individer för att på så sätt bättre på den genetiska kvaliteten på vargstammen. Då kan man inte släppa ut tusentals jägare att skjuta på måfå. Jägare som dessutom ganska många helst av allt vill utrota vargen totalt.
Det bevisas inte minst av det faktum att man vid obduktion av de nu skjutna vargarna kommit fram till att dom faktiskt var friska och utan genetiska defekter. Man har med andra ord inte skjutit dom man egentligen sade sig vara ute efter att få bort.

Dessutom hade man ju som önskemål att jägarna skulle undvika att skjuta märkta vargar. Trots detta så sköts en märkt alfahanne med valpar. Men det är väl för mycket begärt att en jägare som inte kan se skillnad på en älg och en gråhund ska kunna se skillnad på en märkt och en omärkt varg antar jag.

Vill man ta bort sjuka eller genetiskt dåliga individer så ska man skicka ut viltspårare som identifierar dom individer som ska tas bort och skjuter dom.

Det man gjort med vargjakten idag är närmast att jämföra med att man skulle säga att det är dödsstraff för pedofiler för att sedan skicka ut ett gäng med automatvapen att skjuta på måfå. Alltid dödar dom ju någon pedofil.

Om vi låter vargstammen växa så kommer vi förr eller senare att komma till ett läge där vi måste begränsa den. Det är jag väl medveten om. Annars kommer det att kunna bli ganska stora problem. Men med 200 vargar i Sverige är vi inte i närheten av där även om dom är fördelade över en relativt liten del av Sveriges yta.

Likaså finns ett behov av skyddsjakt där enstaka individer går in bland bebyggelse och ställer till med stora skador.

Jag säger alltså inte att all jakt per automatik är av ondo. Jag säger att vargjakten som den bedrivits nu sker på fel sätt med fel förutsättningar för att uppnå det man säger sig vilja uppnå och jag anser att med det lilla antal vargar vi faktiskt har så borde vi låta bli att skjuta i onödan. 200 individer innebär utrotningshotad enligt alla definitioner.

• Gilla

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För många i denna tråd skulle jag gissa att det är en stor nyhet, har inte du fått intrycket att många förnekar eller åtminstone förringar argumentet att vargar bör skjutas pga inavel?

Troféjaktsslutsatsen känns så där, du kan ge dig på att de som jagar i de aktuella områdena tjänat en enorm slant på att minska predatortrycket på sin jaktmark.

Du tror det ja.
Men i praktiken så är det så att vargarna bara tar någon promille av antalet älgar som skjuts av jägare. Så vargens vara eller inte vara har i praktiken inte någon märkbar betydelse för kvoterna för älgjakten.

Att jakten skulle ske pga att det råder inavel har ju naturvårdsverket gått ut med. Men då har den skett på fel sätt.
Det bevisas av det faktum att såvitt jag vet har alla vargar som obducerats varit i stort sett friska och utan genetiska defekter.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Du tror det ja.
Men i praktiken så är det så att vargarna bara tar någon promille av antalet älgar som skjuts av jägare. Så vargens vara eller inte vara har i praktiken inte någon märkbar betydelse för kvoterna för älgjakten.

Att jakten skulle ske pga att det råder inavel har ju naturvårdsverket gått ut med. Men då har den skett på fel sätt.
Det bevisas av det faktum att såvitt jag vet har alla vargar som obducerats varit i stort sett friska och utan genetiska defekter.

Vad skulle du vilja se för "GENETISKA DEFEKTER" på dom skjutna vargarna?

Vad anser du som i stort sett friska?

Du menar att vargen inte gör någon skillnad på älgkvoterna i hela landet antar jag, men hur ser där ut där dom är etablerade?

Du är inte emot vargjakt, dock anser du att den är fel nu. När anser du att den skulle funka?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Ok. Enligt dina siffror så är det alltså 27 dödade och 19 skadade jakthundar som vargen är orsak till under 2009.
Enligt Agria Djurförsäkringar så är det ca 2400 jakthundar som dödas eller skadas i trafik varje år.
Sett i relation till det så är vargen ett väldigt litet problem. Vargen dödar eller skadar alltså varje år 1% av antalet hundar som biltrafiken dödar.

Ingen som hävdat att jakthundar inte lever farligt. Att ta siffror från hela landet i en fråga som mest berör våra skogslän är ju att göra det våldsamt enkelt för sig.

Ser man till olyckor där jägare skjuter hundarna av misstag så är detta enligt Agria orsak till fler dödade och skadade hundar än alla de stora rovdjuren tillsammans.

Där kom det igen, kan du vara vänlig och visa oss dessa siffror? Poppis att slänga ut sig med detta för att dra snabba poänger, men hur är det med sanningen? Så...visa oss lite fakta nu som stödjer det du säger. Försök gärna att komma med något annat än den klassiska agria statistiken från 2000-2005 :)

Med andra ord. Man skulle rädda fler jakthundar från att dödas eller skadas om jägarna gav fan i att skjuta så fort dom ser något och istället vänta tills dom vet vad det är dom skjuter på än om man totalt utrotade vargen.
Nu är jag lite snäll mot jägarna och antar att det är klantiga olyckshändelser att dom råkar skjuta hunden och inte att dom släpper hunden för att ha något att jaga.

Lite allmänt hat mot jakt och jägare i stort...sött :)

Och jag har aldrig sagt att vi kan låta vargstammen växa obehindrat oavsett hur många dom är. Lägg inte ord i min mun.
Däremot anser jag att det sätt som jakten genomförts är direkt felaktigt om man vill åstadkomma det man säger sig vilja åstadkomma.

Den officiella motiveringen är ju att man ska ta bort genetiskt defekta eller på andra sätt sjuka individer för att på så sätt bättre på den genetiska kvaliteten på vargstammen. Då kan man inte släppa ut tusentals jägare att skjuta på måfå. Jägare som dessutom ganska många helst av allt vill utrota vargen totalt.
Det bevisas inte minst av det faktum att man vid obduktion av de nu skjutna vargarna kommit fram till att dom faktiskt var friska och utan genetiska defekter. Man har med andra ord inte skjutit dom man egentligen sade sig vara ute efter att få bort.

Eh, man har skjutit exakt de djur man gick ut med att man skulle jaga. Att vargkramare som du går runt och tror att jakten gick ut på att skjuta några trebenta vargar eller vargar med två svansar är ju nästan hysteriskt roligt

Dessutom hade man ju som önskemål att jägarna skulle undvika att skjuta märkta vargar. Trots detta så sköts en märkt alfahanne med valpar. Men det är väl för mycket begärt att en jägare som inte kan se skillnad på en älg och en gråhund ska kunna se skillnad på en märkt och en omärkt varg antar jag.

Att det är önskvärt innebär inte att det var förbjudet. Det har även visat sig att det i flera fall var bra att det sköts märkta vargar, eftersom sändarna hade slutat att fungera, och nu istället kan göras i ordning och placeras ut på nytt.

Vill man ta bort sjuka eller genetiskt dåliga individer så ska man skicka ut viltspårare som identifierar dom individer som ska tas bort och skjuter dom.

Förutom det faktum att bara de vargar vi ville skjuta blev skjutna, så förespråkar du tjuvjakt eller en helt omarbetad grundlag?

Det man gjort med vargjakten idag är närmast att jämföra med att man skulle säga att det är dödsstraff för pedofiler för att sedan skicka ut ett gäng med automatvapen att skjuta på måfå. Alltid dödar dom ju någon pedofil.

Om vi låter vargstammen växa så kommer vi förr eller senare att komma till ett läge där vi måste begränsa den. Det är jag väl medveten om. Annars kommer det att kunna bli ganska stora problem. Men med 200 vargar i Sverige är vi inte i närheten av där även om dom är fördelade över en relativt liten del av Sveriges yta.

Likaså finns ett behov av skyddsjakt där enstaka individer går in bland bebyggelse och ställer till med stora skador.

Här ska alltså vi jägare rycka ut och ställa upp igen då?

Jag säger alltså inte att all jakt per automatik är av ondo. Jag säger att vargjakten som den bedrivits nu sker på fel sätt med fel förutsättningar för att uppnå det man säger sig vilja uppnå och jag anser att med det lilla antal vargar vi faktiskt har så borde vi låta bli att skjuta i onödan. 200 individer innebär utrotningshotad enligt alla definitioner.

Så det är inte så att ett av världens mest framgångsrika rovdjur, sprid över hela norra halvklotet, har börjat att sprida sig i vårat land igen?
Utan vi ska jämföra våran varg med t ex den bengaliska tigern? Undrar hur stora gårdar våra köttproducenter har, när man inte kan beskatta en djurstam på 200 individer :)

Svarat med lite röd text här ovanför, du kan väl återkomma med hur många hundar det skjuts osv. Vi skjuter ju så många säger du...

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Du tror det ja.

Jämför du återigen 200 vargar på en begränas yta med vad ca 300 000 jägare över hela landet skjuter? Du tycker det är seriöst?
En vargflock tar i Sverige omkring en älg var 4-6 dag året runt. Detta blir lågt räknat runt 60 älgar per år per vargflock. En normal siffra vad gäller ett vanligt jaktlag för oss mänskliga jägare kan vara 6 vuxna och 10 kalvar per år. Ändå tycker jag inte att det är dessa problem som jägarna klagar mest över, utan det är mest konflikten med jakthundarna.

Eftersom du har så bra koll på bevisen, hur stor var inavelsgraden på de vargar som skjutits?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Med tanke på gemene Wermlennings vargattityd skulle jag råda dig att snarast möjligt flytta från Karlstad eller barrikadera dig i ditt hem innan flanellskjortorna med XXL-snus anfaller. :gnissla

:machinegu

Jo,när jag diskuterat med mina jägarbekanta har jag förstått att jag behöver låsa dörren efter de gått.....risken finns annars att jag får SGT-spaden i bakhuvudet när jag kollar dumburken och försvinner i det tysta.... :)

Maken till indoktrinerade och på förhand redan bestämda personer har jag inte mött sen jehovas försökte pracka på mig en tidning.

Såtillvida du inte ironiserar över min inställning nu då.....

Henrik

Förresten,bettfel..?
Har vi månne brittiska vargar i vår stam?

Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Nu har man skummat igenom tråden. Och det är ju skrämmade vilket
jakt/jägare hat det finns. Alla skall självklart ha rätt att uttrycka sina
åsikter men när man i en sådan här fråga som rör upp så mycket känslor, använder sig av statistik (utan källa) och liknelser för att framställa jägare som skjutgalna idioter.

Så blir man fasen mörkrädd, hundar som skjuts lite slentrian mässigt och dylikt. Jag vill mena att vi i sverige har en väldigt
fin jakthunds kultur så är det inte på andra håll i världen. Dom fåtal tillfällen då en hund dödas under jakt är det en stor tragedi och kär vän som förloras.
Predatorjakt verkar vara väldigt laddat för många människor, men den är nödvändig. Vi lever i naturen (jo det gör vi visst, även sthlm är omgärdat av den!) då behöver vi "hjälpa" viltet att hålla en balans. Hur detta bäst löses är jag inte tillräkligt vis för att sia om men det finns dom som är det.
Men snälla lova mig detta så länge du skaffar ditt kött från industrin alltså coop, ica och liknande.
Predika inte för mig hur jag hämtar mitt. Så länge du inte är vegetarian eller kanske bättre vegan, så borde jag inte ta många av inläggen i den här tråden på allvar. Men man gör det ändå:skrämd.

//Micke som delar sitt år i två, hojsäsong och jaktsäsong.

btw just nu har vi varg i min kommun, rådjur har den jagat och förmodligen fick den katt till lunch igår.
En tidsfråga innan stackarn möter sitt öde i grillen på en bil.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Nu har man skummat igenom tråden. Och det är ju skrämmade vilket
jakt/jägare hat det finns. Alla skall självklart ha rätt att uttrycka sina
åsikter men när man i en sådan här fråga som rör upp så mycket känslor, använder sig av statistik (utan källa) och liknelser för att framställa jägare som skjutgalna idioter.

Så blir man fasen mörkrädd, hundar som skjuts lite slentrian mässigt och dylikt. Jag vill mena att vi i sverige har en väldigt
fin jakthunds kultur så är det inte på andra håll i världen. Dom fåtal tillfällen då en hund dödas under jakt är det en stor tragedi och kär vän som förloras.
Predatorjakt verkar vara väldigt laddat för många människor, men den är nödvändig. Vi lever i naturen (jo det gör vi visst, även sthlm är omgärdat av den!) då behöver vi "hjälpa" viltet att hålla en balans. Hur detta bäst löses är jag inte tillräkligt vis för att sia om men det finns dom som är det.
Men snälla lova mig detta så länge du skaffar ditt kött från industrin alltså coop, ica och liknande.
Predika inte för mig hur jag hämtar mitt. Så länge du inte är vegetarian eller kanske bättre vegan, så borde jag inte ta många av inläggen i den här tråden på allvar. Men man gör det ändå:skrämd.

//Micke som delar sitt år i två, hojsäsong och jaktsäsong.

btw just nu har vi varg i min kommun, rådjur har den jagat och förmodligen fick den katt till lunch igår.
En tidsfråga innan stackarn möter sitt öde i grillen på en bil.

Du måste verkligen ha skummat och även läst lite mellan raderna för det är ingen som skrivit att de äter vargen.

då behöver vi "hjälpa" viltet att hålla en balans

Och det hjälper man genom att skjuta varg? Det är det denna tråden egentligen ska handla om. Om du inte hade skummat så hade du tex kunnat läsa att det råder en viss obalans vad gäller tex vildsvin. Men där ser man inte tusentals jägare springa ut i skogarna med eld i baken. Konstigt.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Du måste verkligen ha skummat och även läst lite mellan raderna för det är ingen som skrivit att de äter vargen.

då behöver vi "hjälpa" viltet att hålla en balans

Och det hjälper man genom att skjuta varg? Det är det denna tråden egentligen ska handla om. Om du inte hade skummat så hade du tex kunnat läsa att det råder en viss obalans vad gäller tex vildsvin. Men där ser man inte tusentals jägare springa ut i skogarna med eld i baken. Konstigt.
Hur vore det om du någon endaste gång kunde uppvisa någon som helst gnutta kunskap om det du säger? Är det att ha alldeles för höga förväntningar på dig?

Angående vildsvin och avskjutning:

Vildsvinsstammen uppskattas för närvarande uppgå till minst 100 000 individer med en fördubblingskraft på knappt tre år. Avskjutningen av vildsvin beräknas till ca 33 000 för jaktåret 2007/08 och ökar stadigt i storleksordningen 25 - 30 procent om året. Fortsätter avskjutningen att öka som de senaste åren passerar vildsvinsjakten älgjakten redan om 5-6 år med oförändrad älgstam
Källa

Jakttider. De svenska vildsvinen är tillåtna att jaga från den 16 april till den 15 februari (årsunge får jagas året runt). Kultingförande suggor är dock fredade oavsett årstid.
Jaktsätt. Vakjakt är en vanlig jaktform. Den sker bäst vid månljus under vintern när marken är täckt av snö. Jakt med hund är också en vanlig jaktform. Stor noggrannhet krävs för att avgöra om en sugga har kultingar då dessa inte alltid följer suggan. Störst risk att skjuta en förande sugga inträffar när kultingarna är mellan 0 - 2 månader gamla.
Statistik. Antalet fällda vildsvin har ökat på senare år. Jaktåret 2009/2010 fälldes cirka 65 000 djur i Sverige

Källa

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...