Ok. Enligt dina siffror så är det alltså 27 dödade och 19 skadade jakthundar som vargen är orsak till under 2009.
Enligt Agria Djurförsäkringar så är det ca 2400 jakthundar som dödas eller skadas i trafik varje år.
Sett i relation till det så är vargen ett väldigt litet problem. Vargen dödar eller skadar alltså varje år 1% av antalet hundar som biltrafiken dödar.
Ingen som hävdat att jakthundar inte lever farligt. Att ta siffror från hela landet i en fråga som mest berör våra skogslän är ju att göra det våldsamt enkelt för sig.
Ser man till olyckor där jägare skjuter hundarna av misstag så är detta enligt Agria orsak till fler dödade och skadade hundar än alla de stora rovdjuren tillsammans.
Där kom det igen, kan du vara vänlig och visa oss dessa siffror? Poppis att slänga ut sig med detta för att dra snabba poänger, men hur är det med sanningen? Så...visa oss lite fakta nu som stödjer det du säger. Försök gärna att komma med något annat än den klassiska agria statistiken från 2000-2005
Med andra ord. Man skulle rädda fler jakthundar från att dödas eller skadas om jägarna gav fan i att skjuta så fort dom ser något och istället vänta tills dom vet vad det är dom skjuter på än om man totalt utrotade vargen.
Nu är jag lite snäll mot jägarna och antar att det är klantiga olyckshändelser att dom råkar skjuta hunden och inte att dom släpper hunden för att ha något att jaga.
Lite allmänt hat mot jakt och jägare i stort...sött
Och jag har aldrig sagt att vi kan låta vargstammen växa obehindrat oavsett hur många dom är. Lägg inte ord i min mun.
Däremot anser jag att det sätt som jakten genomförts är direkt felaktigt om man vill åstadkomma det man säger sig vilja åstadkomma.
Den officiella motiveringen är ju att man ska ta bort genetiskt defekta eller på andra sätt sjuka individer för att på så sätt bättre på den genetiska kvaliteten på vargstammen. Då kan man inte släppa ut tusentals jägare att skjuta på måfå. Jägare som dessutom ganska många helst av allt vill utrota vargen totalt.
Det bevisas inte minst av det faktum att man vid obduktion av de nu skjutna vargarna kommit fram till att dom faktiskt var friska och utan genetiska defekter. Man har med andra ord inte skjutit dom man egentligen sade sig vara ute efter att få bort.
Eh, man har skjutit exakt de djur man gick ut med att man skulle jaga. Att vargkramare som du går runt och tror att jakten gick ut på att skjuta några trebenta vargar eller vargar med två svansar är ju nästan hysteriskt roligt
Dessutom hade man ju som önskemål att jägarna skulle undvika att skjuta märkta vargar. Trots detta så sköts en märkt alfahanne med valpar. Men det är väl för mycket begärt att en jägare som inte kan se skillnad på en älg och en gråhund ska kunna se skillnad på en märkt och en omärkt varg antar jag.
Att det är önskvärt innebär inte att det var förbjudet. Det har även visat sig att det i flera fall var bra att det sköts märkta vargar, eftersom sändarna hade slutat att fungera, och nu istället kan göras i ordning och placeras ut på nytt.
Vill man ta bort sjuka eller genetiskt dåliga individer så ska man skicka ut viltspårare som identifierar dom individer som ska tas bort och skjuter dom.
Förutom det faktum att bara de vargar vi ville skjuta blev skjutna, så förespråkar du tjuvjakt eller en helt omarbetad grundlag?
Det man gjort med vargjakten idag är närmast att jämföra med att man skulle säga att det är dödsstraff för pedofiler för att sedan skicka ut ett gäng med automatvapen att skjuta på måfå. Alltid dödar dom ju någon pedofil.
Om vi låter vargstammen växa så kommer vi förr eller senare att komma till ett läge där vi måste begränsa den. Det är jag väl medveten om. Annars kommer det att kunna bli ganska stora problem. Men med 200 vargar i Sverige är vi inte i närheten av där även om dom är fördelade över en relativt liten del av Sveriges yta.
Likaså finns ett behov av skyddsjakt där enstaka individer går in bland bebyggelse och ställer till med stora skador.
Här ska alltså vi jägare rycka ut och ställa upp igen då?
Jag säger alltså inte att all jakt per automatik är av ondo. Jag säger att vargjakten som den bedrivits nu sker på fel sätt med fel förutsättningar för att uppnå det man säger sig vilja uppnå och jag anser att med det lilla antal vargar vi faktiskt har så borde vi låta bli att skjuta i onödan. 200 individer innebär utrotningshotad enligt alla definitioner.
Så det är inte så att ett av världens mest framgångsrika rovdjur, sprid över hela norra halvklotet, har börjat att sprida sig i vårat land igen?
Utan vi ska jämföra våran varg med t ex den bengaliska tigern? Undrar hur stora gårdar våra köttproducenter har, när man inte kan beskatta en djurstam på 200 individer