Vargjakten

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ok, en sak ska vi klargöra på en gång. Jag tillhör inte hemvärnet, jag är kadett. Och att jaga saker som har samma vapen och förutsättningar som du själv är en helt annan sak! :näsblod

Det var ju regeringen som utrotade vargen. Dom skrev på ett papper och sa att dom inte ville ha vargen i den svenska skogen. Vargen respekterade beslutet och självdog direkt!! :tummenupp

Du kan tänka dig att skjuta på människor för att någon säger åt dig att göra det?

Jag är osäker på om Hitler dödade en enda jude.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Tror du kan se vargen som taskigt fostrad, ja eller inte alls.

Ge det lite tid bara.:D
Finns djur som kan ge igen oxå.

Precis du har läst på förstår jag.:rolleyes:

Ser vargen som ett vilt djur som inte haft kontakt med människor.

Djur med hämndkänslor och förmågan att tänka ut en anfallsplan är inte så vanligt, tror jag iaf. :D

Sista delen var ett skämt... :tummenupp

Du kan tänka dig att skjuta på människor för att någon säger åt dig att göra det?

Jag är osäker på om Hitler dödade en enda jude.

Mitt yrkesval kan vi diskutera via PM eller i en tråd avsedd för det ämnet. Här pratar vi vargjakt. Men välkommen med ett PM.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ser vargen som ett vilt djur som inte haft kontakt med människor.

Djur med hämndkänslor och förmågan att tänka ut en anfallsplan är inte så vanligt, tror jag iaf. :D

Sista delen var ett skämt... :tummenupp

Appapap, dom har kontakt med människor.

Men nej, vargen är inte särskilt hämndlysten.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad jägareförbundet har att säga om saken var ju inte direkt långsökt.

Orkade inte läsa vidare långt men jag antar att EU's svar inte fanns med där?

Dessvärre får vi nog vänta tills det svaret kommer innan vi kan läsa det.
Men:
LCIE (Large Carnivore Initiative for Europe, Europas samlade rovdjursexperter, som utformat EUs rovdjursdirektiv) var dock positiva till förra årets jakt.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Sedär, vad blir det 6-7% av jägarna?
Fan alla sprang ju man ur huse för att få döda varg.

Helt rätt, lägg inte tíd på att läsa på, när det är så mycket enklare att tycka.:tummenupp

Om du läst det som står i anmälan, och kanske på eget bevåg sökt information genom att snacka med folk bildade i genetik kanske du hade haft bättre insikt själv.

Att jägare tycker att det är rätt att slakta vargar eller andra djur som på något vis kan infinna sig i människors närvaro istället för att inse att vi faktiskt också får anpassa oss och hitta andra vettiga lösningar var ju ingen nyhet, precis som vissa jägare vill ha bort dem enbart för att kunna fälla lite fler djur själva.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om du läst det som står i anmälan, och kanske på eget bevåg sökt information genom att snacka med folk bildade i genetik kanske du hade haft bättre insikt själv.

Att jägare tycker att det är rätt att slakta vargar eller andra djur som på något vis kan infinna sig i människors närvaro istället för att inse att vi faktiskt också får anpassa oss och hitta andra vettiga lösningar var ju ingen nyhet, precis som vissa jägare vill ha bort dem enbart för att kunna fälla lite fler djur själva.

Jag har bara lyssnat på Svenska Jägareförbundet, SLU, Naturvårdsverket och LCIE.
Har du någon passande länk till Djurens rätt, PETA eller Kattkerstins knypplingsblogg som jag kan balansera mina intryck med?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hoppas att riktigt många jägare snubblar i snön & skjuter sig i foten, & att vargarna tar med sig några äckliga hundar innan dom skadeskjuts....

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

På vilket sätt påverkar genetiken bland bytesdjuren jaktfrågan? Hur ser den ut bland älgar, rå, harar, björn osv?

Varför skall människor anpassa sig efter en djurart? Vi står väl högre än vargen i kedjan så borde inte vargens existens rimligtvis anpassas efter oss såsom alla andra djurarter?

Sen så är det inte så att jägarna vill ha bort dom, dom vill ha färre över ett större område. Det dom vill är att nivån hålls på 200 individer som faktiskt är beslutat inom rikstaden.

Hoppas att riktigt många jägare snubblar i snön & skjuter sig i foten, & att vargarna tar med sig några äckliga hundar innan dom skadeskjuts....

Borde inte du vara ute och försöka stoppa jakten istället för att lipa, om du nu har den inställningen att det är fel.

För det kan väl inte vara så att det är lätt att tycka och tänka på internet men så mycket jobbigare att göra något i det verkliga livet.:D

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Borde inte du vara ute och försöka stoppa jakten istället för att lipa, om du nu har den inställningen att det är fel.

För det kan väl inte vara så att det är lätt att tycka och tänka på internet men så mycket jobbigare att göra något i det verkliga livet.:D

Borde inte du vara ute i skogen och skjuta vargen själv om du nu hatar den så innerligt? Eller är det möjligtvis så att du själv aldrig ens sett en varg och bor i ett område helt utan varg och bara gått på alla tidningsartiklar om den livsfarliga "ulven" som äter småbarn, kattungar och hundvalpar? :D

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Borde inte du vara ute i skogen och skjuta vargen själv om du nu hatar den så innerligt? Eller är det möjligtvis så att du själv aldrig ens sett en varg och bor i ett område helt utan varg och bara gått på alla tidningsartiklar om den livsfarliga "ulven" som äter småbarn, kattungar och hundvalpar? :D

Sedär ja, du har inte läst på än förstår jag.

Jag såsom 99,9% av alla jägare hatar inte vargen, vi ser den som ett bytesdjur precis som vilket annat vilt som helst.

Därimot vill vi att populationen hålls på dom 200 individer som bestämmts och att dom fördelas jämnare över landet.

Sen så är jag inte ett dugg rädd för varg men har en j-a respekt för björn, om vi nu tar nordiska djurarter.

Mattehuggorm

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E
Ojoj, var skall jag börja.:D

Staket är dyrt= dyrare kött

Skog kostar pengar=ta lån=måste få betalat räntan=sälja träd+jakt=+-0.

Skog kostar pengar=ta lån=måste få betalat räntan=sälja träd,
men ingenjagtdåvargentagitbytesdjuren=mindre avkastning på skogen=måste ta mer för träden för att betala räntan=blirdyrareattskita.

Du kan inte veta var vargen sitter och trycker, det är faktiskt inte så att den har en vimpel på ryggen eller en bjällra runt halsen.

Vargen är inte rädd för människor, vi gör den rädd genom predation.

Vargen håller sig inte borta från människor om vi inte jagar den.

Så i ditt cenario så är det bäst att du har din hund kopplad och hoppas att den inte har polare, för då skiter den i dig och ditt koppel för din hundfan skall den ha.

Men du svarade inte på om du vill ha några lösa råttisar hemomkring? hade jag haft det hade dom blivit jagade med alla till buds stående medel.

1. Toapapper tillverkas från returpapp så det priset lär inte gå upp pga vargen.

2. Sen när kan skogsägarna sätta priset på skogen de säljer? Isåfall borde inte massavedspriset varit på samma nivå under 1990-talet som 1950-talet i Sverige. Vad jag vet beror priset mer på tillgång/efterfrågan.

3. Det senast rapporterade dödsfallet i Sverige efter en vargattack skedde 1821. Det var gysingevargen som var förövaren, men den vargen hade hållits i fångenskap och sedan släppts ut. Bristen på rädsla för människor och eventuella aggressioner mot människor är förståelig imo. Tilläggas bör även att vargstammen anses ha varit större på den tiden jämfört med idag.

4. I de fall rovdjur har beskyllts för att döda tamdjur har det visat sig att ungeför 50% av tamdjuren har dödats av andra djur (mestadels hundar).
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rovdjursattacker-mot-tamdjur-ofta-falsklarm_255091.svd

5. "År 2006 angreps också 41 hundar, varav 19 dog. Varg angrep flest (ca 60 %) och därefter lo, kungsörn och björn. På Viltskadecenters hemsida (viltskadestatistik 2006) kan du hitta en tabell över 2000-2007. De flesta dödas då de springer lösa i skogen. I Sverige är de tytterst ovanligt att hundar tas på gården." http://www.de5stora.com/omRovdjuren/fragor/fragorSvar/detalj.asp?FrageId=1869

6. Så djur är bara rädda för människor om vi jagar dem. Jag antar att det är du som jagar möss och ekorrar till middag då? Jag har iaf aldrig hört talas om möss och ekorrar som inte är rädda för människor (förutsatt att de inte under en tid matats av människor, men då är det naturligt att de blir "tama")

7. Lodjur är det rovdjur som kostar staten mest varje år i rovdjursskador. Ungefär 24 gånger så mycket som varg. Det är bra jobbat med tanke på att de uppskattas vara enbart ca 10-20 gånger fler lodjur än vargar. Det hör man inte mycket om från jägarnas sida dock. (Jag förespråkar absolut inte lojakt, mer lo till folket!)

Visst bör du vara livrädd för att vistas i skogen, men det är jägarna du bör vara rädd för. De brukar skjuta 1-2 människor till döds varje år. Lägg dessutom till 100 hundar (vilket är mycket mer än vargen tar), någon häst och lite annat.

För övrigt vistas jag själv mycket i skogen i västmanland/närke så jag sitter inte bara i en storstad och trycker. Jag skulle dessutom vara väldigt glad om jag fick se en varg i naturen!

/Mattias

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Sedär ja, du har inte läst på än förstår jag.

Jag såsom 99,9% av alla jägare hatar inte vargen, vi ser den som ett bytesdjur precis som vilket annat vilt som helst.

Därimot vill vi att populationen hålls på dom 200 individer som bestämmts och att dom fördelas jämnare över landet.

Sen så är jag inte ett dugg rädd för varg men har en j-a respekt för björn, om vi nu tar nordiska djurarter.

Läst på vadå? Om det faktum att exempelvis jägare är farligare för hundar och människor än vad vargen är?

Så alla djur är jägarens personliga bytesdjur som andra djur ska ge fan i. Det är jägarna som står för dödandet och ingen annan.

Hur hade du tänkt att vargen ska få chans att sprida sig över landet när den skjuts så att det inte blir för många eller om den rör sig ? Ska vi sätta några på nattbussen till Skåne?

Ok, du har respekt för björn. Det är noterat, men har väl inget med vargjakten att göra?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jakt är imbecillt att diskutera med människor som äter kött, finns det ingen vegetarian här så man får lite motstånd? Det kan vara svårt att motivera varför vi ska äta kött över huvud taget, men att behöva se en massa drägg ur socialgrupp 3 oroa sig över skjutna hundar i en skog medan de gladeligen mumsar bur-gris med bearnaise på lunchen i sina reflexvästar är helt jävla bimbofierat.

Mattehuggorm

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E
Jakt är imbecillt att diskutera med människor som äter kött, finns det ingen vegetarian här så man får lite motstånd? Det kan vara svårt att motivera varför vi ska äta kött över huvud taget, men att behöva se en massa drägg ur socialgrupp 3 oroa sig över skjutna hundar i en skog medan de gladeligen mumsar bur-gris med bearnaise på lunchen i sina reflexvästar är helt jävla bimbofierat.

:hej Bring it on!

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Varför är vargen så jävla speciell ? Är det era husdjur eller? Vad fan är det med er?

Som jag sa före, Varför skyddas bara vargen ?

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Varför är vargen så jävla speciell ? Är det era husdjur eller? Vad fan är det med er?

Som jag sa före, Varför skyddas bara vargen ?

Vargen ska inte jagas för att stammen är inte tillräckligt stor för att jagas av en drös inavlade bönder som skjuter så fort det prasslar i skogen. Och jag ogillar inte bara dem som jagar varg, jag ogillar alla jägare. Riktigt tragiska människor. Gärna medelinkomsttagare som försöker få det att se ut som dem har betydligt mer pengar än dem har genom att vara dryga och överlägsna.

Vargen skyddas för att det inte kryllar av dem i skogarna...

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...