Mattehuggorm
Ny medlem
Varför är vargen så jävla speciell ? Är det era husdjur eller? Vad fan är det med er?
Som jag sa före, Varför skyddas bara vargen ?
Är du korkad eller bara dåligt påläst?
Vargen är det djur i Sverige som är mest utsatt för hat och dessutom bedrivs en hel del illegal jakt på varg. Vargstammen ligger runt 200 djur vilket är alldeles för få för att garantera en stabil och inavelsfri vargstam. Varför jaga att djur som är utrotningshotat och som inte hotar människor? Den skada vargen gör på tamdjur är försumbar i sammanhanget så det är inte heller ett giltigt argument för vargjakt.
De andra rovdjuren har större stammar och är inte utsatta för samma hetsjakt som varg. Bytesdjuren (älg, rådjur osv) är så många att de behöver skjutas av för att inte svälta ihjäl istället.
Jag anser att antalet rovdjur borde få växa tills dess att naturen balanserar sig själv och inga bytesdjur behöver skjutas av jägare. Ett ekologiskt kretslopp oberoende av människan helt enkelt.
Kort sammanfattat: Det är bara vargen som är i akut behov av beskydd. Även om jag tycker det är fel att döda djur så inser jag att det är nödvändigt i vissa fall (älgar, rådjur osv).