Om man överhuvudtaget har hotspots så lär det knappast vara i första hand vid fodren (utom möjligen dess överkant), troligare är ju vid avgasportar eller ovanför förbränningsutrymmena.
Men jag är inte så säker på att man nödvändigtvis har hotspots. Eller rättare sagt så tror jag att man får märkbara problem om man får hotspots.
Börjar det väl koka på ett ställe (låt oss säga över ett förbränningsutrymme) så minskar kylningen markant just där. Iofs tar kokningen i sig stora mängder energi när vätska går till gas (å andra sidan så återgår den energin då gas återgår till vätska (dvs då ångan kondenserar till vatten) strax utanför hotspoten) men när kokningen väl har startat så minskar kylningen markant just där. Alltså får vi ett nästintill självförstörande förlopp, låt vara att det kanske inte sprider sig så långt i omfattning men i det aktuella området så fortlöper problemet så länge motorn går likadant.
Den dåliga kylningen av det aktuella området bör i sin tur i långa loppet ge andra problem, ex vis spikningar, sprickor, hårt slitage på ventilstyrningar/säten, möjligen också på tändstiften etc, givetvis beroende på
var hotspots förekommer. En motor som inte har symtom av denna typ lider knappast av hotspots.
Sen ska man ju komma ihåg att sådana symtom uppenbarligen kan uppkomma av andra anledningar (symtomen kan ju till exempel förekomma på luftkylda puffror) samt att hotspots
möjligen kan förekomma utan synliga symtom men det får vi ju knappast veta, det är och förblir spekulationer.
"100
nere vid tempgivaren"?
Tankspridd?
Tempgivaren sitter ju på de flesta motorer (inte alla) uppåt toppen nånstans (och det tror jag att du vet. Var det sena timmen som spökade?
) , dvs där vattnet normalt sett är som varmast. Jo, jag vet att det finns några andra varianter men de får nog anses som undantag.
Edit: Vi är rätt långt från Swedies knarr nu.